Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door brutus, 7 jan 2024.

1. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Hadden we elkaar kunnen ontmoeten en samen een rondje met de Maarten meevaren.
    Mijn vader zei in zulke gevallen, als hadden er is, is hebben te laat.
    Groet, Jan.

brutus vindt dit leuk.
  2. brutus

brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Je vader was een wijs man... Maar het blijft jammer...

Jan Walpot vindt dit leuk.
  3. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En ondertussen weer verder:

Of het nodig is, zoals ik eerder al meldde: ik weet het werkelijk niet...

Maar hier is de eerste opzet van de oliekoeler, hier nog niet geassembleerd:
    20240331_162927[1].jpg
    Het ding bestaat uit buis van 6, 5, 4 en 3 mm. Die passen mooi in elkaar. Ik gebruik 3 mm binnendiameter waterslang, dus de aansluitingen uit 4 mm buis (3 mm binnendia) zijn zilvergesoldeerd op de 6 mm buis. Twee pasbusjes van korte eindjes 5 en 4 mm in elkaar geschoven. Die sluiten de uiteinden van de watermantel af, en daardoorheen komt een recht stuk 3 mm buis.
    De pasbusjes en olieleiding worden met epoxy (UHU Plus E300) in de watermangtel gelijmd, in de oven uitgehard.
    De keuze om niet alles te zilversolderen is omdat eindbusjes en aansluitbuisjes erg dicht bij elkaar zitten en ik er geen zin in had de ene verbinding los te smelten met de andere.

Ik heb bewust gekozen voor slechts een dunne buis waar de olie doorheen stroomt, vanwege die eerder genoemde neiging tot laminaire stroming. de olie is warm (en dus dun) en dan wil het op zich wel door een dunne buis, maar krijgt die "dunne laag afgekoelde olie" minder kans om op te bouwen.
    Er is ongeveer 10 cm2 aan koelend oppervlak. De waterlaag rond de oliebuis is 1 mm dik, en de stroomsnelheid van het water zal redelijk hoog zijn.

Het enige doel is, dat de olietemperatuur een stabiel punt vind. Hoe warm of koud dat balanspunt is, is minder van belang, want de olie is een multigrade, die heeft een vrij ruim bereik.

Over een uurtje zit het geheel in elkaar maar uiteraard kunnen we pas testen als de riempjes er zijn... (die verdomde riempjes toch ook... :mad:)

4. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Nou...
    De oliekoeler voor de motor (gewoon voor een indruk van de grootte):
    20240331_183700[1].jpg

En de oliekoeler geinstalleerd zoals ik denk dat dat het gunstigste is:
    20240331_185409[1].jpg

Zoals ik al zei, of hij nodig is, geen flauw idee, maar ik dank dan ook maar weer zo: Baat het niet, dan schaadt het ook niet. En het is vrij makkelijk om de koelwaterstroom even om te leiden, en te kijken wat het verschil is: 10 minuten draaien met en zonder oliekoeler en dan kijken of er significante verschillen te zien zijn in de olietemperatuur.

Verder heb ik de bougies even getrokken, gewoon uit nieuwsgierigheid cylinder 2 en 3 waren nog spierwit, 1 en 4 hadden hééél licht spikkeltjes zwart op de neus, maar dat is allemaal ZO klein, dat krijg ik niet fatsoenlijk op de foto....

Of daar wat uit af te leiden valt, weet ik niet.

Peter Houweling, k-k, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En soms.... SÓMS... Soms ben ik ECHT suf...

Ik dacht al die tijd dat ik een heel mooi Chinees 17,5 cc vierpittertje gekocht te hebben, en ik was ook eigenlijk best wel verbaasd over de opvallende hoeveelheid koppel...

Blijkt het ding 20,5 cc te zijn...

Wakker worden, Brutus!

Aan de andere kant: "there's no substitute for cubic inches" is toch wel een mooie gedachte...

Laatst bewerkt: 2 apr 2024
    Justus, Jan Walpot, Peter Houweling en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Straks is het 'aan de haak'... ipv niet...
    Komt goed, komt goed... geen klamme zweet nodig!
    Buigen over koppelkrommes... mooier kan het niet wezen!

Gr Bas

Jan Walpot en k-k vinden dit leuk.
  7. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    "There is only one kind of horsepower...
    MORE horsepower!"

(Andy Duncan Green, OBE)

Jan Walpot en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Kijk... laat ik het dáár nou HE-LE-MAAL mee eens zijn? :wave

Ondertussen neemt de ongedurigheid hier ernstige vormen aan: Morgen is het weer werken geblazen, vanavond vroeg liggen want om half vier moet ik in de auto zitten, en.... En.... volgens de track&trace wordt tussen half twee en half drie het pakketje met de reserve aandrijfriempjes bezorgd... Dus zo goed en zo kwaad mogelijk het huis aan kant en de testbok alweer op de heftafel geschroefd, zodat ik vanmiddag nog effe een uurtje kan prutsen en inlopen...

Maar verdorie, dat wachten op dat pakje duurt zo lang... :mad:

9. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Succes morgen met het aanslingeren van de "karren" Bert! Gr. Klaas.

brutus vindt dit leuk.
  10. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dat gaat ongetwijfeld lukken, Klaas, want het is weer een nieuwe boot voor mij, dus ik krijg alle begeleiding...

Ondertussen, de riempjes zijn binnen.
    Ze bleken fors "stugger" te zijn qua rek (ik had 90 Shore "hardheid" besteld, de originele waren vermoedelijk 60 of 70) en blijkbaar ook wat korter (EDIT: Nee, de nieuwe riempjes zijn exact identiek met de oude qua lengte en dikte, dat heb ik nog even gecontroleerd later), dus ik heb in plaats van beide riemen om alle drie de poelies, één riem om de koelwaterpomp, en één riem om de oliepomp gelegd. Dat past heel netjes en dit setje riempjes heeft nu al de hele middag (toch al wel gauw een uur looptijd) probleemloos staan draaien.

Eerste ritje van vandaag, derde ritje in totaal, ruwweg van 20 naar 40~45 minuten looptijd:

Ongeveer 20~25 minuten om 100 ml benzine (nog steeds 1:50) weg te stoken.
    Ondanks dat ik aan het einde van de rit geen olieverbruik heb kunnen vaststellen, bulkte er aardig wat pikzwarte drab uit de uitlaat, VÉÉL meer dan zich uit de 1:50 laat verklaren.
    Zoals gezegd, olie ververst en gewoon 25 ml er uit getrokken. De olie was donker maar niet zwart. Heb geen ongerechtigheden in de olie gezien.

De minpunten van de carburatie komen nu aan het licht en zijn dezelfde als ik destijds bij pokkebootje tegenkwam, Om een groot toerenbereik aan te kunnen moet de hoofdsproeier open waardoor hij onderin baggervet staan, en de airbleed lijkt niet heel erg veel te doen. Hij loopt dan stationair met 1~1,5 mm gasklep opening.
    Als je de hoofdnaald voorzichtig knijpt (airbleed helpt niet bij het afmageren onderin) kan de gasklep steeds verder dicht tot ongeveer 0,5 mm maar kan hij geen vermogen of gas opnemen.
    Dus ik zal hier weer dezelfde truuk met een smoring in de luchtinlaat toe moeten passen als op pokkebootje.

Nu is dat allemaal minder belangrijk voor nu, eerst maar eens looptijd kweken.

Dit is ritje 2 van vandaag, en 4 in totaal, van ruwweg 45 minuten tot 75 minuten. 30 Minuten op een krappe 100 ml, ofwel alweer een stukje zuiniger.

De motor start steeds makkelijker en loopt steeds soepeler.

Ik zie nu wel hogere temperaturen, vermoedelijk omdat hij een flink stuk schraler draait. Ondanks de lage toerentallen (en dus lage koelwaterflow zie ik geen kookverschijnselen in de waterretour (de slang gaat dan zwabberen als er damp gevormd wordt).
    Stationair zie ik nu heel ruw gemeten een delta-T van ongeveer 7 graden over de motor, tenminste, dat is ongeveer wat ik aan de inlaat en uitlaat van de radiateur zie (de enige plek waar ik dat met enige zekerheid kan meten).
    Ik zie geen echte warmere of koudere kant aan het cylinderblok.

Er ontstaan wat kleine druppeltjes water aan de carterontluchting, maar ik ze GEEN duidelijke stroming in die ontluchting, dus de zuigerveren lekken niet echt.

Er is een hele kleine olielekkage aan de oliepomp, maar niet via de as. Kan niet goed zien waar het vandaan komt. Volgende week maar even kijken. Heel weinig, mischien 5 druppels per half uur.

De koelwaterpomp draait nu prima, in die zin dat één riem de pomp aandrijft en deze nog niet gebroken of versleten is. Er is ook geen enkele zichtbare koelwaterlekkage, niet extern, ik zie geen gas in het water, en ik zie het niveau van de tank ook niet dalen. Na deze rit maar even kijken of het zware punt wat er in het begin van de middag nog wel in zat, nu wat minder is geworden.

Tussen de 4e en de 5e rit heb ik gebaseerd op de "kleur" de olie nog niet ververst. Volgens mij gaat dit goed zo... Na deze rit wel (bij 105 minuten ofwel 1 uur en 3 kwartier looptijd), en die olie was nog gewoon goed. Had eigenlijk nóg wel een ritje meegekund, maar toch maar niet gedaan.

En vrijwel op de kop af, nét toen ik dit bericht postte, was ook de tank van rit 5 leeg, en dat was nagenoeg op de kop af 30 minuten op een kleine 100 ml.
    Nu ondanks dat de olie nog niet heel erg donker is, maar even snel verversen, terwijl het nog warm is...

Laatst bewerkt: 2 apr 2024
  11. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    En zo langzaam wil de machine zelf al consistent draaien (en vermoedelijk ook al wel met de weerstand van de in neutraalstand staande schroef er bij):

De carburatie pikt dat nog niet, want die is nog érg inconsistent, o.a. vermoedelijk vanwege warmtedoorgifte. Dus een van de eerstvolgende stappen is het installeren van de governor om te kijken of die dat opvangt, en daarna kunnen we met die luchtrestrictie aan de gang.

12. k-k

k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    12 jul 2012
    Je bent toch al een heel eind gekomen Bert! Neem even de tijd en wat afstand. Daarna weer vrolijk verder. Gr. Klaas.

Peter Houweling, brutus en MicropropSport vinden dit leuk.
  13. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Hij begint al lekker te lopen, ja...
    In letterlijke zin zal ik wel moeten: 200+ kilometer en een hele week... :p
    Maar ik heb er geen stress van o.i.d. hoor...
    Altijd! ;)

14. Ronaldp

Ronaldp

Lid geworden:
    2 mrt 2006
    Werkse weer.

Mvg ronald

brutus vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Behouden vaart dan maar. Weer sleepklus?

brutus vindt dit leuk.
  16. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dank je, kerel, Jij ook uiteraard...
    Hudson komende week, maar dat wist je vast al wel.

17. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Dank je, en yup... als het goed is wel meer dan één: Net als op de sleepmeeting in Kampen, dat gaat de hele dag door...

18. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Werk ze Bert en een weekje pauze kan voor de hobby geen kwaad. Wie weet welke goede ideeën je krijgt in die week.
    Groet, Jan.

brutus vindt dit leuk.
  19. brutus

Lid geworden:
    18 nov 2008
    Daar dient die week ook voor, Jan... om uit te rusten van het hobbyen en weer inspiratie op te doen...

20. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Wat je ook nog als variant kunt toepassen is de stroom richting van de vloeistoffen.
    Staan de vloeistoffen in tegen stroom met elkaar, heb je de hoogste warmte / koude overdracht.
    Stromen ze beide in dezelfde richting is het maar la la.
    Of te wel, baat het niet dan schaad het niet.

Deel Deze Pagina