Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Woutertje HEEFT in bad gelegen met draaiende motor, en ik heb zélfs héél even de schroef zien draaien in spoed nul.

Helaas: de spoedaansturing ging naar de haaien, EN... !@#$%^ één van de imbusboutjes van de achterste cardankoppeling bleek nog niet met loctite vastgezet te zijn...

Motor draaide dus wel, schroef niet...
Ik heb niet lang genoeg kunnen draaien om de koeling te kunnen beoordelen...

Over een half uurtje meld ik mij weer... Dan is de loctite wel uitgehard, hoop ik...
 
Nou... Verdorie!
Boot in bad, testen, lekker bezig, loopt de ANDERE kant van diezelfde koppeling los, en ik was er toch aardig zeker van dat díé kant reeds geborgd was...
Het vervelende is, dat het nu WEL geborgde deel aan de schroefas zit, en dat moet dus los, want die koppeling is dichtgescheten met vet.

Nou ja... ik heb ongeveer een minuut kunnen zien hoe de boot een HELEBOEL schroefwater genereert. Deels omdat het bad veel te klein is en hij zijn water niet kwijt kan, maar er zit potentieel behoorlijk wat "oempf" in.

Maar ja... toen kwam die koppeling dus los... :mad: En ik had nog géén videootje... :mad::mad::mad:

Ik heb nog een aantal minuten doorgedraaid, omdat ik wel de effectiviteit van de koeling wilde weten. Dat viel niet tegen... Stilliggend (dus geen echte waterstroming rond de kimbuizen) stabiliseerde de uitaattemperatuur van de motor op ongeveer 55 graden, wat toch zeker een graad of 15 lager is dan met het luchtgekoelde radiatortje.

Ik ben niet , maar ik baal wel... Aan de andere kant, blij dat dat thuis gebeurt en niet aan de waterkant.
 
Mooi dat je om de week een machinist aan huis hebt. Beetje teething troubles moet je maar denken. En niet te gauw willen. Waarschijnlijk ligt er toch ijs in de sloot. En met deze combinatie komen er krachten vrij die moeilijk te beteugelen zijn. Succes ermee! Zo meteen eerst weer een week "rust". Gr. Klaas.
 
Kop op Bert en een kleinigheidje heb je weleens. Succes verder.
Ht zal ongetwijfeld lukken, Jan... Hopelijk krijg ik die koppeling volgende week WEL goed vast...Maar in ieder geval start hij wel in het water en loopt hij. de vraag is hoe goed afstelbaar hij gaat zijn.


En met deze combinatie komen er krachten vrij die moeilijk te beteugelen zijn.
Ja... en toch moet dat willen... Je zou zeggen dat, als er een 5 mm as aan het ding zit, dat de krachten dan nit groter zouden mogen zijn dan wat een metalen 5 mm cardankoppeling kan hebben, he?

Maar mischien ga ik wel overstappen op dezelfde Splinevertandde tussenas die Ebro de Wit liet zien... Daar weet ik van dat die 10 cm Raboesch verstelbare schroeven op 2000 toeren moet kunnen verwerken. Moet even uitrekenen wat dat ongeveer aan koppel is... Komt straks wel, ben even aan het dweilen (morgen weer van huis...).
 
Als je nu aan 't dweilen bent, is er wel érg veel schroefwater over de rand van het bad gepompt... ;)
Of .....bad lek

Mvg Ronald

Wie zegt, dat ik in de badkamer aan het dweilen ben??? Ik weet dat ik een behoorlijke holbewoner ben, maar ZELFS IK dweil nog wel eens, gewoon om schoon te maken en zo... :p :p :p

Want, tsja... mijn huiskamer was natuurlijk afgelopen week een halve machinekamer, he? Die hoofdmotor heft een dag of vier gedemonteerd op het aanrecht gelegen, en Woutertje zelf heeft de hele week naast de salontafel (wat eigenlijk beter "werkbank" genoemd zou kunnen worden) op de blokken gestaan.
 
Laatst bewerkt:
Maar nog steeds beste toeren, als stationair…
Slepertje max 4.000 rpm op de verstelprop
Met vaste schroef op elektro bij een sleper, 50 mm, iets van 2.000 voor een realistisch vaarbeeld?
Wat was die diameter ook al weer op de Goedkoop?
Overigens, die Heuss van mij haalt de 4K ook niet. Welliswaar veel kleinere props, wel met de hoogst mogelijke spoed…
Dat gaf met drie aan het werk voluit een behoorlijke badkuip tsunami… leut!

Zolang de verstel niet caviteert op toeren… zeer heb je gerede kans op enig ‘drijf-nat’… Haha. In het kanaal zal het wel blijken.
Moet er ook niets in de schroef komen.

Eenvoudig zal het nooit worden… maar wel vreselijk mooi!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Gut… dat is de verknurfte app die op de ifeun niet goed meer werkt… die is nimmer goed geupdate… schijnt ook niet mogelijk te zijn. Met het invoeren van cijferreeksen gaat het mis.
Het is dus niet de mens, maar het A.I. dat Neanderthaal benaderd. Beste is vertrouwen in de mens te handhaven.
Corrigeer het wel in de webbrowser…
Aldus geëdit… hoppagh!

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Maar nog steeds beste toeren, als stationair…
Slepertje max 4.000 rpm op de verstelprop
Met vaste schroef op elektro bij een sleper, 50 mm, iets van 2.000 voor een realistisch vaarbeeld?
Wat was die diameter ook al weer op de Goedkoop?
Overigens, die Heuss van mij haalt de 4K ook niet. Welliswaar veel kleinere props, wel met de hoogst mogelijke spoed…
Dat gaf met drie aan het werk voluit een behoorlijke badkuip tsunami… leut!

Zolang de verstel niet caviteert op toeren… zeer heb je gerede kans op enig ‘drijf-nat’… Haha. In het kanaal zal het wel blijken.
Moet er ook niets in de schroef komen.

Eenvoudig zal het nooit worden… maar wel vreselijk mooi!

Gr Bas
Ik was niet van plan 4000 toeren te gaan draaien. Wilde het bij ongeveer 2000 laten, maar dat is nog wel een dingetje... testen is namelijk behoorlijk omslachtig, de badkuip is gewoon VÉÉL te klein, en testen op het droge gaat niet...

Die schroef is 105 mm, maar ik heb ook nog een set bladen voor 85 mm.

Ik zal inderdaad moeten oppassen met troep in de schroef, heel kieskeurig zijn met het vaarwater...
 
Hiervoor is het werk aan Woutertje tijdelijk stilgelegd:

20250211_141824.jpg

We staan droog... en dit wordt in de nabije toekomst mijn vaste bootje...

Maar morgen weer met gezwinde spoed naar Friesland, volop verder met Woutertje.
Twee weken de tijd, moet gek gaan als minimaal een proefvaart zonder opbouw niet gaat lukken...
 
Hoho, GOED lezen, Roel, er staat gezwinde spoed...

NIET "grote"...
 
Hoeveel thrust of paaltrek heeft die echte schroef Bert? Gr. Klaas
 
Hoeveel thrust of paaltrek heeft die echte schroef Bert? Gr. Klaas

Ze valt in de 80 tonner-groep, dus zo tegen de 40 ton per schroef, uit 2650 kW (ook per motor). Is niet 100% optimaal, maar dat komt omdat het verstelbare schroeven zijn, en DAT is weer een keuze omdat de brandbluspompen door de hoofdmotoren aangedreven zijn, dus die moeten de mogelijkheid hebben constant toerental te draaien zonder dat de manouvreerbaarheid daar onder lijdt.

Het is niet onze sterkste boot, maar je kunt toch behoorlijk kracht zetten met deze dame.
 
Bedankt voor de info Bert. In het verleden werden er op de kop van steiger 1/2 in de 6e Petr. haven trekproeven uitgevoerd tot 60 ton. Dat was voor ons de bovengrens. Dacht dat de haken uitgelegd waren op 100 ton. Gr. Klaas.

2003 Steigerbaas.JPG
 
Back
Top