Zal best wel lukken toch?
Ik ben absolúút NIET pessimistisch, MAAR... ik moet wel even donders goed op mijn tellen passen, want het gehele ontwerp is eigenlijk volledig NIET gedaan met "reparaties" in het achterhoofd...
De klempassing achterin de tunnel, is volledig waar de schroef aan hangt, en waar ook de stuwkracht overgebracht wordt. Stel je voor dat dat loskomt en je slaat achteruit... Je verliest de schroef niet, maar je boot is dan niet meer waterdicht, en je kunt helemaal niks meer, daar midden op het water.
En klempassingen zijn eigenlijk niet gemaakt om al te vaak uit elkaar te halen
Op het moment dat ik dit schrijf, ligt de naaf met as in de vriezer, is de tunnel goed ontvet, en staat op te warmen. Maar... ook DAT moet voorzichtig, in verband met de Epoxy waarmee de tunnel vastgelijmd is. Die kan ook niet te veel hitte hebben.
Het opwarmen, heb ik de volgende oplossing voor bedacht:
Een goed passende (niet "strak") boor achterin de tunnel, en dar een 75W soldeerbout op. Soldeerbout verwarmt boor, boor verwarmt tunnel.
Gaat tot nog toe vrij rustig, na 10 minuten is de tunnel ruwweg 40 graden. Ik kijk waar het eindigt, ik stop bij 80 graden. Aangezien de vriezer -20 is, heb ik dan 100 graden temperatuurverschil.
Dan zal de passing denk ik nog steeds klemmen, maar niet heel erg strak.
Drupje Loxeal 85-21(net zoiets als Loctite, maar vrij sterk, afdichtend en spleetvullend, veel breder toepassingsgebied) op de stomp van de naaf, en dan voorzichtig en zo snel mogelijk die naaf op zijn plek tikken.
Met die Loxeal moet ik uiteraard wel oppassen dat het niet tussen de naaf en de as komt, want dan krijg je daar weer gedonder mee.
Jullie horen spoedig meer.