Biereco verherbouwt: Wouter Goedkoop, Brutus Style

Mooi dat het zo goed is verlopen Bert! Geeft weer vertrouwen in je evenwichtsorgaan. Gr. Klaas.
Moet zeggen dat ik daar ERG blij mee was... De eerste paar uur, toen ik me nog absoluut niet op mijn allervoordeligst voelde had ik er wel even een hard hoofd in.

Ik schreef: 'achterlicht'. Niet: 'achteruitrijlicht', handige Harrie...
Waarom zou ik er ánders wat aan doen? Als het achterlicht brand,is dat voldoende, IK hoef er niet naar te kijken.

Dat is dan weer goed nieuws.
Ja, gelukkig wel.
.

YESSSSS!!!!!

Mijn schroef is weer klaar! Doet het weer.... Gerepareerd.... Gaat NOOIT meer stuk, zegt Hanco.

Het irritante is dat ik gisteren weer aan het werk moest, pas 9 April weer thuis ben, en.... Dan is Raboesch dicht tot de Dinsdag eropvolgend.... :mad::mad::mad::mad:

Uitermate grrrr.

Maar ik heb in ieder geval weereen werkende schroef, en ik was best even bang,dat dat er niet meer van zou komen.

Wat roel zegt klopt wel denk, mogelijk is deze boring door mijn vader aangebracht, uit voor zorg.
Wat ik bedoel met de tweede foto is dat je een stukje rond in de schroefnaaf ziet waar het lager zit.
Ja, ik vaar nog steeds met deze schroeven, ik heb nu wel het toerental nog lager gemaakt naar 1000 omw-1 , heb nog niet gevaren, maar als het te langzaam is dan gaan ik naar 1÷2,5 zit nu 1÷3 overbrenging.
Maar wat ik al eerder heb aangegeven, ik verstel mijn schroeven niet als deze draaien, dat gaat veel te zwaar, de pen constructie naar de bladen is daar niet juist voor, zie eerder bericht.
Groetjes Ebro

Blijkbaar heeft Ebro de conversatie-optie uitgeschakeld, dus dan maar zo:

Jij hebt dezelfde schroeven als ik, en die zijn al HEEL erg oud. Ze waren niet goed. Maar ze zijn om te bouwen, en dan functioneren die van jou ook zoals het hoort, en zijn ze WEL draaiend te verstellen.

• Like
Reactions: k-k
Goed dat Raboesch deze modificatie/reparatie heeft kunnen en willen uitvoeren Bert! Dat het dan een beetje langer duurt eer je hem op kunt halen is over heen te komen toch? Allicht dat er nog een ander klusje voor je ligt. Gr. Klaas.

Oh, ik vermaak me wel hoor... die 2 weken aan boord wel, en die ene week thuis ook wel...

YESSSSSSS

Hij is weer terug! de schroef is gerepareerd!

20250416_140844[1].jpg

En dit. DIT...
20250416_141010[1].jpg

dit was nu het hele probleem... Deze twee inimini lullige stukjes metaal waren ooit één pinnetje, wat in zijn uppie alle krachten tussen as en pitch verstel juk moesten overbrengen...

Nu eens even rustig op mijn gemakje uitpuzzelen hoe we de schroef weer terug gaam bouwen, want dat is een perspassing, dat moet wel in één keer goed...

Mooi dat het kon worden gerepareerd Bert! En nu voel je je gelijk weer machinist om het goed te monteren. Zal best wel lukken toch? Succes ermee! Gr. Klaas.

Zal best wel lukken toch?
Ik ben absolúút NIET pessimistisch, MAAR... ik moet wel even donders goed op mijn tellen passen, want het gehele ontwerp is eigenlijk volledig NIET gedaan met "reparaties" in het achterhoofd...
De klempassing achterin de tunnel, is volledig waar de schroef aan hangt, en waar ook de stuwkracht overgebracht wordt. Stel je voor dat dat loskomt en je slaat achteruit... Je verliest de schroef niet, maar je boot is dan niet meer waterdicht, en je kunt helemaal niks meer, daar midden op het water.
En klempassingen zijn eigenlijk niet gemaakt om al te vaak uit elkaar te halen :D

Op het moment dat ik dit schrijf, ligt de naaf met as in de vriezer, is de tunnel goed ontvet, en staat op te warmen. Maar... ook DAT moet voorzichtig, in verband met de Epoxy waarmee de tunnel vastgelijmd is. Die kan ook niet te veel hitte hebben.

Het opwarmen, heb ik de volgende oplossing voor bedacht:
20250416_152828[1].jpg

Een goed passende (niet "strak") boor achterin de tunnel, en dar een 75W soldeerbout op. Soldeerbout verwarmt boor, boor verwarmt tunnel.
Gaat tot nog toe vrij rustig, na 10 minuten is de tunnel ruwweg 40 graden. Ik kijk waar het eindigt, ik stop bij 80 graden. Aangezien de vriezer -20 is, heb ik dan 100 graden temperatuurverschil.
Dan zal de passing denk ik nog steeds klemmen, maar niet heel erg strak.

Drupje Loxeal 85-21(net zoiets als Loctite, maar vrij sterk, afdichtend en spleetvullend, veel breder toepassingsgebied) op de stomp van de naaf, en dan voorzichtig en zo snel mogelijk die naaf op zijn plek tikken.
Met die Loxeal moet ik uiteraard wel oppassen dat het niet tussen de naaf en de as komt, want dan krijg je daar weer gedonder mee.

Jullie horen spoedig meer.

Gebroken veerstift. Die zijn hol, en dienen tot borging van niet bewegende delen. Je treft die kanjers piepklein op de carters van OS motoren, als richtend stiftje. En hield een schare aan Marx Perm motoren bijeen.
Afschuifkrachten kunnen ze geheel niet verdragen…

Mooi dat de ‘verstel’ nu weer ingebouwd kan worden! Top!

Gr Bas

Nee Bas... dat is een "massieve" stift, gewoon een stukje staaldraad van 1,5 rond. Het probleem was denk ik nog niet eens die stift zelf, want dat kan nog aardig wat hebben op afschruifkracht, maar meer het feit dat er maar één zo'n pennetje in zat, en ook nog niet eens "helemaal door". Het pitch juk was in oorsprongkelijk ontwerp maar aan één kant geboord, en de as slechts half (blind gat dus). Dan krijg je dat die pen/gat verbinding ook nog eens kleine uitlijnfoutjes op moet vangen.
Toen ik de schroef nieuw uit de verpakking haalde, was er wat wiggelruimte tussen as en naaf. Die ruimte is nu min of meer helemaal weg, omdat het pitchjuk niet meer kan kantelen op de as.

Die wiggelruimte veroorzaakte ook het zware aansturen: Omdat de stelkracht niet symmetrisch op het juk overgebracht werd, maar slechts aan één kant van de as, duwde die kracht het blokje wat scheef. Nu, met de verbinding tussen as en juk volledig rondom, blijft dat juk stabieler, en loopt de boel beduidend lichter. Uiteraard, nu de naaf volgescheten is met vet loopt de boel "nogal gedempt" maar het loopt wél beter.

Ebro. als je meeleest: deze revisie is ABSOLUUT de moeite waard. Het kost een hap centen, maar ik hoorde van de Raboesch medewerker die me vanmorgen te woord stond, dat de mannen dit toch wel als een beetje een ereklus hadden gezien, en dat Hanco (de eigenaar van het bedrijf) de revisie voor het overgrote deel persoonlijk gedaan had.

Ik kan eigenlijk alleen maar een hele dikke :thumbsup::thumbsup::thumbsup: geven voor de service van Raboesch en de manier waarop ik geholpen ben.

Er zit nog denk ik een goed uurtje sleutelen in, maar ik heb vrij goede hoop dat ik vanavond nog wel kan proefdraaien.

Alles zit weer in elkaar. Met het aanschroeven van de bladen begon er toch weer iets zwaar te lopen, maar dit zijn gloednieuwe bladen (de bladen die ik er oorspronkelijk bij gekocht had waren de verkeerde draairichting, en ik kon ze kostenloos omruilen voor een correcte set. met de naaf tjokvol met vet, moet de boel zijn plekje nog vinden.

Nog een half uurtje wachten (uitharden borgmiddel) en dan gaan we voorzichtig proefdraaien.

Nou... ÉÉN ding is zeker, de revisie van de schroef was (is) succesvol verlopen, heb tientallen keren moeten starten, ben een paar keer fors over de toerenlimiet gegaan (niet op video) en heb een aantal keer met de draaiende schroef de wand van het bad geraakt. Die schroef geeft geen krimp. Dus dat is goed.

De schroef verstelt nog erg zwaar, en volgens Raboesch (oude gebruiksaanwijzing) zou dat met een paar draaiuren beter moeten worden.
Het probleem is voor nu dat de verstelling tamelijk lomp en oncontroleerbaar gaat, maar het lijkt al met al wel aardig te verbeteren. Heb gisteren toch een kleine 150 ml benzine er door gestookt, hoeveel draaitijd dat is weet ik niet, maar dit machientje, in tegenstelling tot pokkebootje, lust hem wel.
De carburatie heeft ook nog wel wat issues.

Maar hier een paar filmpjes:

Zoals te zien, gaat er nog erg veel werk zitten in het onder controle brengen, maar er zit ERG veel power in het geheel.
De kilo trekkracht zou ruimschoots gepasseerd moeten worden, al is de aanstroming naar de schroef niet heel geweldig.

Maar we boekten ook vooruitgang, en:

Vanmiddag een iets nauwere restrictie achter het luchtfilter geplaatst. Was 4 mm, is nu 3 mm. Lijkt ERG goed te helpen. De eerste run stond ie nog wat te rijk (logisch als je de lucht vóór de carb smoort maar niks aan de naalden doet).

De tweede test, met een iets armere afstelling, ging al beduidend beter.

Back