Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Discussie in 'Heli-Pilot's Mess' gestart door Indoorvlieger, 3 feb 2011.

1. minibike12

minibike12

Lid geworden:
    7 mei 2009
    Hoe laden jullie eigenlijk meerdere accu's op?
    Gewoon elke keer accu verwisselen als er een vol is, op de standaard meegeleverde lader?

Ik zag net ook een 4-port charger van E-flite.
    Hier is een linkje : E-flite Celectra EFLC1004 4 port Charger for BLADE MCPX | eBay

Heeft iemand hier ervaring mee (kwaliteit ed)?
    Voor een 4-port lader vind ik het niet bijzonder duur.

2. Niek

Niek PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 aug 2002
    Die past nie!
    De mcpx gebruikt een iets groter stekkertje, en veeel grotere cellen

3. minibike12

minibike12

Lid geworden:
    7 mei 2009
    Sorry Verkeerd gelezen, was E-Flite mCX

Is er verder wel een Multi lipo charger voor mCPx accu's?
    Of laden jullie ze gewoon allemaal stuk voor stuk op?
    Lijkt mij zelf niet echt praktisch als je 6~10 accu's hebt...

Laatst bewerkt: 18 jun 2011
  4. GravityResearch

GravityResearch

Lid geworden:
    6 jan 2009
    Heb er ook een ! En gelijk bijna stuk gemaakt ! :D

Na het inpluggen van de eerste lipo kwam er rook uit !
    Schrok me helemaal de .... !
    Wat bleek nu; (misschien een tip) Ik had voor het binden (DX6i) een bestaand slot gekozen, van m'n MCX, daar stond een beetje veel subtrim op 1 van de kanalen.
    Dit dreef blijkbaar een van de servos zover aan z'n limiet dat die begon door te branden ?!

Opnieuw gebind, op een nieuwe bank, geen centje pijn...
    en gewoon werken...
    Heb hem na dit voorval zorgvuldig nagekeken maar geen blijvende schade kunnen ontdekken. !
    Vliegt fantastisch moet ik zeggen dusdanig dat ik de expo alleen maar omlaag blijf zetten, inmiddels op 15%.
    Geen staartproblemen. Hij houd beter dan m'n 250, dat was wel de grootste verassing.
    Heb alleen de blaadjes gebalanceerd en iets strakker gezet zodat ze bij spool-down net niet zo hard 'omslaan' en verder gewoon gaan, geweldig !

Dus, tot zover, geen tijd voor langer verslag, ga nose-in oefenen in de huiskamer !

5. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Heb zo'n 6 in 1 board besteld.
    Gaan 6 van die Lipo packies in en kunnen dan met een Lipo lader opgeladen worden.
    Wat ik ook heb besteld zijn van die losse Female stekkertjes.
    Die wil ik straks gaan vermaken zodat ik dan via mijn 5 Stuks Grauper Ultramat laders die Turnigy 1S 300Mah 35C Lipo packs kan laden.
    Hang dan op elke 4 Ultramat lader zo'n Lipo packie en aan 1 lader dat 6 in 1 board met 6 Lipo packs erop.
    Dan kan ik dus met 1 laadsessie 10 Lipo packs tegelijk laden.
    Klaar is Klara............
    Vr Gr E

6. Thijs031

Thijs031

Lid geworden:
    27 aug 2007
    Mag ik vragen waar je die besteld heb?

7. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Natuurlijk mag dat.
    Heb em hier besteld: Astroid Designs
    Google even op Astroid Designs.Com en je komt op hun Website.
    Je komt dan zekers die 6 in 1 board tegen.
    Verzendkosten zit rond de 5 dollar.
    Sukses.
    Vr Gr E

8. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Heren.
    Ondanks dat ik nog geen crash heb gehad met mijn net verkregen mcp-X heli, zou ik graag willen weten hoe ik het beste de Tail boom er vanaf kan halen.
    Ik zie nergens een schroefje zitten wat de de Tail boom fixeerd aan de kant van het frame waar de Tail boom ingeprikt zit.
    Is het gewoon een kwestie van erin steken en aandrukken??En dan ook zo los halen? Dus met lichtelijk 'geweld'??
    Dank voor de reacties.
    Vr Gr E

9. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    ja, gewoon trekken ;)

10. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Super!
    Dank voor je snelle reactie.
    Ik heb nog iets anders gemerkt bij mijn mcp-X.
    Ondanks dat ik nog niet gecrasht ben, merk ik iets vreemds.
    Om te beginnen heb ik helaas alleen nog maar 2 van die stock Lipo packs.
    Zit naarstig te wachten op mijn bestelde Turnigy 1S 300Mah 35C Lipo packs.Maarja....geduld.

Ik merk dat na een 3 tal minuten vliegen er een trilling in de heli komt.
    De heli blijft wel vliegbaar, maar vliegt niet meer trillingsvrij zoals in de eerste 3 minuten.
    Ik vlieg overigens in Normal mode.
    Nou zou dat te wijten kunnen zijn aan het Main Gear.
    Inmiddels al veel over gelezen, maar.............
    Dit is het vreemde:
    na die drietal minuten gaat de heli dus trillen.
    Als ik op de 4e minuut stop met vliegen en dan direkt het andere Lipo pack erop aansluit en dan weer ga vliegen (dus tussentijds er een maximaal 40sec zit) dan vliegt de heli weer strak en trillingsvrij.
    Dan na ± 3 minuten komt die trilling er weer in.
    Lijkt mij geen gevalletje Main Gear probleem toch?
    Iemand dit ook al eens bij de horens gehad??
    Hoor het graag.
    Vr Gr E

11. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Vreemd. Ik vlieg zeker 5 minuten zonder trillingen..

12. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Het zou kunnen zijn dat de servos wat vies zijn, of is het een trilling alsof er een onbalans in zit?

13. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    hij is wel net nieuw volgens mij, dus ik denk niet dat de servo's al zo snel vies zullen zijn..

zit je main gear nog goed, of kan je je as op en neer bewegen? probeer het even aan te drukken anders (al vind ik het wel vreemd dat het na 3 min pas komt, maar je kan proberen:rolleyes:)

14. Chow

Chow Forum veteraan

Lid geworden:
    21 mrt 2011
    Tís vreemd inderdaad na 3 minuten maar had dit ook toen mijn maingear niet goed uitgelijnd was.. Dan begint deze inderdaad na paar minuten te trillen.. Een verklaring ervoor heb ik niet. Nadat de maingear weer goed uitgelijnd op de mainshaft zat trad het probleem niet meer op..

15. minibike12

minibike12

Lid geworden:
    7 mei 2009
    Maar dat is toch ook gevaarlijk omdat je dan een grotere kans hebt dat de lader boven de capaciteit gaat laden? (bijvoorbeeld als 1 accu minder vol was als de ander)

En kan je op die E-flite celectra 4-ports lader niet gewoon adapterstukjes zetten?
    Dus deze lader Celectra 4-Port 1-Cell 3.7V 0.3A DC Li-Po Charger (EFLC1004): E-flite - Advancing Electric Flight
    Met een adapter naar mCPx accu's?
    Dan kan je (in theorie), veel gecontroleerder (en dus veiliger), 4 lipo's tegelijk opladen.

16. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Heren.
    Bedankt voor de reacties.
    Ik zal het straks nog een keer goed bekijken ofdat de Main Gear er wel goed opzit.
    Volgens mij wel, want alles sluit netjes aan en heb ook die 2 mm over onde rhet Main Gear.
    Misschien zou het aan de Lipo packs kunnen liggen?
    Stock Lipo packs lijken me vaak niet de beste oplossing en misschien door het inkakken van vermogen is het iets elektronisch waardoor de FBL last van trillingen krijgt?
    Ik zeg maar wat hoor.
    Straks eens proberen met die betere Lipo packs van Turnigy.

Wat dat laden betreft met dat 6 in 1 board............
    Was mij ook al ter gehore gekomen dat het onverstandig zou zijn om bijv 4 bijna lege packs op zo'n board te prikken en 2 stuks pas voor een kwart leeg ofzo.
    Ik zal er straks dan ook voor zorgen om er gewoon 6 packs in te steken die allen net zoveel ontladen zijn door het vliegen.
    Dus niet een Lipo laden die bijv pas 1 minuut heeft gevlogen tegelijk met Lipo's die al 5 minuten hebben gevlogen.
    Zo zou het wel goed moeten gaan.
    Vind die trilling nog steeds wel vreemd overigens die mijn heli heeft na 3 minuten.
    Wat ik ook wel beetje jammer vind, is dat zaken zoals een Main gear 'omhoog' moeten drukken en een Tail boom die in het frame zit 'vastgedrukt'.Beetje gemiste kans vind ik.
    Maarja.
    Altijd wel op te lossen dmv van mods die ik ook al heb gezien op buitenlandse Forums, maar toch wel iets wat ze fabrieksaf anders hadden kunnen doen vind ik.
    Het staart gedrag mogen ze wel rete trots op zijn.
    Ongekend strak.En dat tot het end van het Lipo pack met vliegen heb ik gemerkt.
    Erg netjes.
    Vr Gr E
    Zodra het wat minde rhard gaat waaien wil ik deze kleine telg eens buiten op het veld gaan uittesten.
    Nog geen 3D werk ofzo, want daar ben ik geen held in, maar wel hard rondvliegen en kijken hoe de heli zich dan houdt.
    Voorheen was dat met mijn Walkera Micro's met losse staart motor haast onmogelijk.
    Wel mogelijk als ik als een ouwe bejaarde rondvloog.Maar zodra er gang in kwam en een zuchtje wind..........Argggggggggggg staart uitbreken in piro's.........That sucks.

17. GravityResearch

GravityResearch

Lid geworden:
    6 jan 2009
    Klein beetje gecustomized :D

18. kmk

kmk

Lid geworden:
    14 okt 2009
    Hi Erwin,

Vlieg de heli eens in idle up ipv normal, ben bijna zeker dat je die trillingen niet meer krijgt.
    Omdat je lipo's nog nieuw zijn zakken ze nogal snel in en verlaagt je toerental in normal, in IU heb je hier minder last van.
    Na een 10tal ladingen zijn je lipo's top:yes:

Dat je main gear loskomt is de bedoeling, ik heb een tijdje de gear met een moertje vastgezet maar omdat de energie bij een crash ergens naartoe moet verhoog je het risico dat je je ball-links kwijtraakt of je swash breekt:(

Eerste mod die je moet doen is de tailboom verlengen, vliegt ie nog strakker:cool: en zo'n CF rod is véél sterker dan de tube.....

En 6 verschillende lipo's op 1 uitgang laden is mijns inziens géén goed idee precies om de reden die je vermeld!

Grtz Rudi

Laatst bewerkt: 19 jun 2011
  19. tinus

tinus

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Ik ben sinds een 2 tal maanden ook in het bezit van een mcp xje, na 23 jaar gevleugelvliegtuigd te hebben is dit mijn eerste helikopetertje. Het is voor mij een experiment om te kijken of ik het heli gevoel onder de knie zou krijgen en vandaar uit eventueel over te stappen naar wat groters...de eflite 450 bnf basic die binnenkort uitkomt staat al op mijn wishlist!!! Wat een retegaaf apparaatje is de mcp x! Heb inmiddels de 300 mah turnigys besteld en een precision swash plate van Rakon heli, dat schijnt nog wel wat te schelen. Nu zie ik bij Rakon heli ook een tail boom op de site staan, een soort versteviging voor de achterzijde, zijn er mensen die hiermee ervaring hebben? Ik twijfel om of de tailboom te verlengen of de versteviging aan te brengen..merk indd ook dat bijeen lage accuspanning de staart sneller uitbreekt omdat het vermogen dan meer naar de hoofdrotor gestuurd wordt en het geheel eindigd met een paar prachtige tolletjes richting de aardkorst...Ik vlieg hem zelf met een dx6i, zodra ik los ben gaat deze op flight mode 1, constant toerental dus en moet zeggen dat deze dan een stuk strakker en makkelijker vliegt. Over een week of 2 krijgt ie zn eerste indoordope.....ben benieuwd hoe snel de muur dichtbij zal zijn....

20. Dylan sys150

Dylan sys150

Lid geworden:
    23 apr 2006
    Hoi Rudi.
    Dank voor je reactie! (alle anderen natuurlijk ook)
    Rudi, kun jij mij vertellen waar ik zo'n carbon staafje kan halen wat net wat langer is dan de originele die erop zit?
    Wil die MOD van het verlengen van de Tail boom graag uitvoeren.

Dan nog even iets anders Heren...............
    Ik had dus last van trilling die steeds na ± 3 minuten begon op te treden in de heli.
    Main gear oorzaak was eigenlijk uitgesloten, omdat het trillen pas na ± 3 minuten begon.
    Dacht in eerste instantie na het checken van het Main gear dat de Lipo packs aan kracht inboete en na 3 minuten het vermogen inkakte en de Head speed afnam.
    Heb afgelopen nacht eens wat lopen internetten en vooral gezocht op het vibratie probleem met de mcp-X.
    Er schijnen dus meer mensen last te hebben van een mcp-X die last krijgt van trilling na een aantal minuten.
    Ook in dit geval was de oorzaak van het Main gear uitgesloten.
    Ik heb het gevonden hoor!!
    Er was iemand die een elastiekje om de beide Blad houders knupte.
    Nooit geschoten is altijd mis, dacht ik zo..........dus heb daarnet ook maar eens dat elastiekje om mijn beide bladhouders geknupt.
    En wat denken jullie???

Trilling probleem van mijn Blade mcp-X is helemaal WEG!!!
    Probleem dus helemaal opgelost.
    Wat ben ik blij zeg.
    Het lag dus niet aan de Lipo packs en het lag ook niet aan de Head speed want ik heb net de heli getest met 4.30 minuten vliegen in Normal Mode.
    En de heli bleef helemaal trillingsvrij en knetters strak vliegen.
    Vele vluchtjes voorheen, voordat het elastiekje op de bladhouder zat, kwam de trilling er steenvast in na ± 3 minuten vliegen.
    Nu dus helemaal opgelost.
    Grappig dat het daarin zat.
    Had dat niet durven dromen.
    Dat is nou ook het voordeel van buitenlandse Forums.(Amerikaanse)
    Daar zijn ze vaak net effe een tikkie verder met zaken en probleempjes op te lossen.
    Wat heb ik een zin om straks te gaan knallen met die mcp-X zodra mijn Turnigy Lipo packs binnen zijn.
    De 2 Lipo packs die ik nu heb zijn echt bij lange na niet voldoende.Meer packs, meer packs meer packs.............ha ha ha ha ha ha.
    En wil graag die Tail Boom verlengen.(ondanks dat de staart zich knetters strak houdt hoor.Zelfs bij vette pitch pumps)
    Hoor daarom graag van je Rudi.
    Vr GR Erwin

Deel Deze Pagina