Blade mCP X, Eflite goes Flybarless!

Volgens mij komen die tail blow-outs gewoon door dat lullige plugje waarmee die motor op het mainboard zit aangesloten. Ik geloof niet dat de dikte van de draden er iets to doet.

Ligt wel (met name) aan de dikte. Ligt ook aan de accu, soort main motor (brushless of niet), staartverlenging of niet... Alles speelt een rol! Dus svp niet zomaar aannames doen....
 
Ligt wel (met name) aan de dikte. Ligt ook aan de accu, soort main motor (brushless of niet), staartverlenging of niet... Alles speelt een rol! Dus svp niet zomaar aannames doen....
Ten eerste doe ik geen aanname, maar zeg dat ik iets niet geloof en dat doe ik nog steeds niet.

Ik ben geïnteresseerd in jouw aanname dat het aan de dikte van de draad zou kunnen liggen. Stoppen die ineens met stroom doorgeven en gaan daarna weer vrolijk verder?

Ik had na het monteren van een nieuwe tail boom ook tail blow-outs die compleet verdwenen toen ik het plugje wat beter vastmaakte. Lijkt me dan niet zo raar om ervan overtuigd te zijn dat dit de oorzaak (zeker in mijn geval) was.
 
Een goed contact is wel belangrijk denk ik 8O . Bij onze collega vliegers uit de unaited steetes ov america is er ene die op de 2 koperen draadjes van het pluggetje dat in het moederbord gaat , een laagje tinsoldeer heeft gelegd maar dan wel super dun ; ik heb dat ook gedaan en plugje spant nu mooi in bord en waarschijnlijk betere geleiding.:cool:
Volgens hun ook een beter rendement van de motor en zou met beide motors werken .
 
Ik geloof niet dat de dikte van de draden er iets to doet.

Dit is jouw aanname.

Ten eerste doe ik geen aanname, maar zeg dat ik iets niet geloof en dat doe ik nog steeds niet.

Ik ben geïnteresseerd in jouw aanname dat het aan de dikte van de draad zou kunnen liggen. Stoppen die ineens met stroom doorgeven en gaan daarna weer vrolijk verder?

Ik had na het monteren van een nieuwe tail boom ook tail blow-outs die compleet verdwenen toen ik het plugje wat beter vastmaakte. Lijkt me dan niet zo raar om ervan overtuigd te zijn dat dit de oorzaak (zeker in mijn geval) was.

Natuurlijk is de stekker van belang. Als ik een 5cm dikke koperen kabel naar de tailmotor heb lopen maar de stekker zit er niet in, dan werkt ie toch niet? :p

Vooral in combinatie met een brushless main motor (dus met een externe regelaar) heeft het main board meer stroom over om naar de tailmotor te sturen. De dunne draden naar de tail die standaard op de mcpx zitten zijn net iets te dun en laten bij hoge load (dus icm een brushless main motor) net niet genoeg Ampère door.
Dit is niet mijn aanname maar reeds bewezen door meer mcpx vliegers via helifreak/rcgroups.

Veel mensen die de staartverlenging doorvoeren leggen er ook een nieuwe dikkere kabel langs.
 
staart verlengd met een tail boom strut van de t rex 250 :rolling:is zelfde diameter als originele .
vliegt perfect.
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit is jouw aanname.

Natuurlijk is de stekker van belang. Als ik een 5cm dikke koperen kabel naar de tailmotor heb lopen maar de stekker zit er niet in, dan werkt ie toch niet? :p

Vooral in combinatie met een brushless main motor (dus met een externe regelaar) heeft het main board meer stroom over om naar de tailmotor te sturen. De dunne draden naar de tail die standaard op de mcpx zitten zijn net iets te dun en laten bij hoge load (dus icm een brushless main motor) net niet genoeg Ampère door.
Dit is niet mijn aanname maar reeds bewezen door meer mcpx vliegers via helifreak/rcgroups.

Veel mensen die de staartverlenging doorvoeren leggen er ook een nieuwe dikkere kabel langs.
Ok. Je blijft volhouden dat ik iets aanneem terwijl ik toch duidelijk schrijf dat ik iets geloof.

Je geeft geen enkele onderbouwing van het feit dat bij een standaard mCP X tail blow-outs door de dikte van de draden kunnen worden veroorzaakt.
Daarentegen begin je een verhaal over brushless motoren die een hogere load veroorzaken.

Ik heb nog even wat testwerk gedaan. De tailmotor flink toeren laten draaien door de heli in mijn hand heen en weer te bewegen. Draden van de motor bleven koud... Dat betekent wat mij betreft dat de draden dik genoeg zijn voor het vermogen dat de staartmotor vraagt. Daar gaat jouw aanname, voor wat een stock mCP X betreft de mist in.

Ik heb, sinds het vastzetten van de stekker, geen enkele tail blow-out gehad terwijl dat daarvoor meerdere malen gebeurde. Daarmee verandert mijn geloof in een sterke overtuiging dat:

  1. tail blow-outs bij een standaard mCP X veroorzaakt kunnen worden door een niet goed vastzittende stekker.
  2. De aanname dat tail blow-outs bij een stock mCP X (met name) veroorzaakt worden door te dunne draden onlogisch is en in mijn specifieke geval simpelweg niet klopt.

Ik vind het niet erg om gecorrigeerd te worden, maar wel als het onterecht gebeurt met argumentatie die geen hout snijdt.
 
Ok. Je blijft volhouden dat ik iets aanneem terwijl ik toch duidelijk schrijf dat ik iets geloof.
Een aanname is; iets wat je denkt of vindt zonder het zeker te weten, misschien wist je het niet.

Je geeft geen enkele onderbouwing van het feit dat bij een standaard mCP X tail blow-outs door de dikte van de draden kunnen worden veroorzaakt.
Daarentegen begin je een verhaal over brushless motoren die een hogere load veroorzaken.
Ja, heel veel mcpx vliegers en ook de Mcpx tuners hebben een brushless motor op hun Mcpx. Ik wist niet dat jij een stock Mcpx hebt.

Ik heb nog even wat testwerk gedaan. De tailmotor flink toeren laten draaien door de heli in mijn hand heen en weer te bewegen. Draden van de motor bleven koud... Dat betekent wat mij betreft dat de draden dik genoeg zijn voor het vermogen dat de staartmotor vraagt. Daar gaat jouw aanname, voor wat een stock mCP X betreft de mist in.
En hoe heb je die draden op temperatuur getest? En hoe weet je zeker dat het doorlaten van de stroom niet gewoon minder is, los van de temperatuur?
Los van dat komt de échte load bij bijvoorbeeld flips. Dus de heli in je hand houden en heen en weer bewegen is niet voldoende.

Voordat ik mijn Mcpx uitrustte met een brushless motor heb ik ook nog een tijd stock gevlogen met een verlengde staart, eerst met de standaard bedrading. Vooral bij flips merkte ik dat de staart het niet aan kon, na het vervangen van de bedrading werd dit stukken beter.

Ik vind het niet erg om gecorrigeerd te worden, maar wel als het onterecht gebeurt met argumentatie die geen hout snijdt.
Ik probeer je te helpen, niet alleen met eigen ervaring maar ook uit de VS (helifreak, rcgroups) waar ze vaak voorlopen op dit soort testwerk. Als ik alles moet argumenteren ben ik zo een half uur verder. Maar ik heb er geen zin meer in, zoek het maar uit :)
 
Laatst bewerkt:
Ik stel het op prijs dat je me probeert te helpen.

Wat me triggert is dat je begint met "svp niet zomaar aannames doen". Daarnaast dat je de stelling poneert dat tail blow-outs (met name) door de dikte van de draden worden veroorzaakt.
Je dat doet terwijl je niet weet of ik met brushed of brusless motoren vlieg en zonder een inhoudelijke onderbouwing te geven.

Nu stel je mijn testwerk ter discussie (uitgevoerd met een IR thermometer voor en na belasting), waarbij ik inhoudelijk onderbouw dat de draden dat aankunnen omdat ze niet warm worden (hoe meet je anders dat draden de belasting niet aankunnen? draden die niet dik genoeg zijn hebben teveel weerstand en dat leidt tot warmer worden tijdens belasting).

Met je eigen ervaring (die vind ik altijd belangrijker dan herhaalde ervaringen van anderen) geef je aan dat de dikkere draden de oplossing zijn terwijl je daarbij niet noemt dat je ze direct op het main board hebt gesoldeerd. Met dat laatste pak je de oorzaak aan die ik aangaf.

Op Helifreak wordt overigens een langere tailboom o.a. als oplossing voor tail blow-outs gegeven.

Wat mij betreft einde discussie. En nogmaals: ik stel je hulp op prijs.
 
Mosfet van de main motor is in de rook opgegaan op m'n mcpx. Mijn mcpx was een stukje vliegend schroot geworden dus maar een nieuw frame gekocht, landing gear en fluo blades. Alles overgebouwd, maar de motor moet je er in drukken. Met een schroevendraaier dat laatste stukje moeten doen want ik kreeg hem er niet in m'n vinger.

Ik wil optoeren en de motoren + het blauwe lampje valt uit. Servo gaan wel goed met throttle hold. Ik maak de tail motor los om te zien als die het is. Toer opnieuw op, een rookpluimpje en gesmoten mosfet :( De tailmotor werkt nog, de main motor niet. Waarschijnlijk heb ik de motor kapot gemaakt door hem met de schroevendraaier aan te drukken. Nochtans voelt alles normaal als ik aan de rotor draai met de hand. Toch maar eens overwegen om hem brushless te maken nu.

Iemand aanrader voor parts? Ik denk aan een C05 want m'n tail wil ik niet upgraden. Ik koop wel een 130x als ik een micro wil met veel power.
 
C05 is een leuke brushless motor waar je geen spijt van zult krijgen, wel raad ik je aan de staart te verlengen.

De staart is al verlengd :D Mosfets zijn besteld op ebay dus eerst eens zien als hij nu gaat werken met de standaard motor.
En anders de C05 om deze winter indoor te vliegen. Al was m'n plan om de mcpx stock te laten een 130x te halen voor deze winter.

Achja, we zien wel. Tijd moet ik ook nog hebben want competitie met auto's rij ik ook nog. De heli's waren bedoeld om af en toe een keer te vliegen in huis bij slecht weer (micro FP), maar dit al wat uit de hand gelopen :D
 
Ik begrijp iets niet goed , werkt de CO5M motor met een standaard tail motor :confused: want het 1 is brushless en de ander brushed .
 
Dus voor de brushless moet je een esc bij aansluiten op het moederbord, kan je daar ook iets meer over uitleggen :confused: Is dat iets waarbij gesoldeert moet worden of ....
 
Zo, eindelijk hier ook een bezitter van de mcpx v2. Leuk ding waar ik vast veel lol me ga hebben. Door de vorige eigenaar is de staart reeds verlengd. Is er ergens een verzameling van wat wel en niet te doen met dit gifkikkertje zonder alle 104 bladzijdes door te moeten lezen?
 
Back
Top