Bleunose II 1/100

Ondertussen niet stil gezeten , maar het gaat wel langzaam.
De dekhutten zijn geassembleerd en geschilderd, hier en daar nog wat afwerken maar dat kan pas bij plaatsing op het dek.
Het achterste dek is ondertussen met veel moeite voorzien van een laagje fineer, nu het voorste dek nog.
tussen door zijn de putting ijzers ( hoop dat de benaming correct is ) geplooid en bevestigd, nu nog een bout door het gat en ze zitten stevig vast.
Ondertussen word mijn respect voor de 1/100 bouwers met de dag groter.
en dan is het foto tijd.....

voila, en nu wat rusten zodat we morgen nieuwe energie hebben.
vgr
Marc

Ben ik blij dat jullie in mijn afleiding-maneuvere zijn gelopen. :)
Ik was zelf niet zo gelukkig na al het zwoegen dat uiteindelijk mijn middenlijn van het dek niet meer helemaal in het midden ligt. hopelijk valt het niet te hard op als al de gespietste dekhuisjes een plaatsje hebben gevonden.
En als het echt opvalt leg ik er een rol koord overheen. Een beetje verdoezelen is volgens mij wel toegestaan als je iets voor de eerste keer bouwt.
vandaag de voor berijdingen van het voorste dek net achter de rug, lijmen zal voor morgen zijn.
vgr
Marc

Was me inderdaad niet opgevallen, zal denk ik ook niet opvallen als het straks 'aangekleed' is. Is overigens ook niet iets wat in het oog springt als je het zo in z'n geheel ziet.

we hebben nog eens goed doorgewerkt en zit aan het punt dat bijna alles af is wat niet met de masten en/of zeilen te maken heeft. De anker lier, ankers en reddingssloepen zijn de volgende onderdelen om onder de loep te nemen. stilaan begin ik eveneens het zeilplan als eens te bestuderen want met zeilen kom ik voor het eerst in aanraking.

Tot op heden ben ik best tevreden over de geleverde prestatie's , en vind ik houtbouw een leuke afwisseling voor al het kunststof waar ik normaal mee werk. Alleen jammer van al dat stof.

hopelijk vinden jullie mijn beginnerswerk de moeite om te aanschouwen.
vgr
Marc

Het is zeker het aanschouwen waard Marc. Het is dat je het zei. Het afwijken van de middenlijn was me anders ook niet opgevallen. Ik denk dat we allemaal wel wat punten hebben die niet helemaal naar onze zin zijn terwijl een ander het meestal niet opvalt.

Merci Eric
tja, soms is het inderdaad zo dat je je zit te ergeren aan een foutje omdat je zelf weet dat het er zit terwijl het iemand anders helemaal niet opvalt.

hoi allemaal, nog eens een update, veel foto's, veel en lang werk, kleine vooruitgang.

Mede door het goede weer en het vele werk in de tuin niet zo veel tijd om te bouwen.
Op het dek staat nu alles bijna gemonteerd, inderdaad "bijna" want de sloepen die er op moeten, zitten niet in de kit.
Gelukkig kwam er hulp van amazone die nog wel enkele sloepjes 1/100 had liggen, na wat zoeken gelukkig het correcte model en grootte gevonden.
Maar het was er maar 1 en ik heb er 4 nodig
sad.gif
, Dus maar 1 oplossing: "vermenigvuldigen".
Makkelijker gezegd dan gedaan , we zijn weeral een ervaring rijker en wat wijzer geworden.

Het dek met alles er op behalve 4 sloepen.

een extra uitstulping gemaakt op de originele sloep , in een doosje geplaatst en vol gegoten met vormrubber.

Na uitharden de originele sloep er terug uit , en 5 x malletje gevuld met hars om 4 goede exemplaren te bekomen. (1x luchtbel ingesloten op net de verkeerde plaats)

Het nodige schuurwerk dient nog te gebeuren want de mal maker en de gieter hebben wat veel onnodig materiaal laten hangen
smile.gif
smile.gif

en nu gaan we enkele weken op rust in het zuiden van Europa en we nemen mee het zeil en touwen plan om het eens goed te bestuderen zodat we uitgerust en vol goede moed aan de masten kunnen starten als we terug zijn.
vgr
Marc

Ziet er goed uit, ik heb zelf in het verleden met hars geëxperimenteerd, maar met zeer matig resultaat, mag ik vragen welke merk hars en vormrubber jij gebruikt?
Hoe lang heb je alles moeten laten uitharden?

ik heb alles van Vos chemie uit Lier, het is in Turnhout bij een hobby winkel te verkrijgen.
Giethars - Giettechnieken - Creatief
http://www.debanier.be/siliconen-vormrubber-0-5-kg-met-verharder.html

de vormrubber is top , het transparante hars is niet zo leuk om mee te werken.
Het is polyester hars, dus stinkt als de pest en een mengverhouding van 1 tot 3% is niet makkelijk als je kleine hoeveelheden nodig hebt. Ik heb gelijktijdig voor de dochter wat knutselwerkjes ingegoten zodat er grotere hoeveelheden konden aangemaakt worden.
verwerkingstijd is 1/2 uur uitharden enkel uren , indien je grote opp aan de lucht laat drogen blijft het mogelijk kleverig.
vgr
Marc

Hoi allemaal,
De vakantie helaas gepasseerd, andere project PT117 volledig afgewerkt, en nog even wachten voor we wat nieuws starten.
HOOG tijd dus om dit scheepje opnieuw op de werktafel te plaatsen.
De masten staan ondertussen, en we zijn volop bezig de nodige katrollen, juffer-blokken en koorden te monteren om deze te verankeren aan de romp.
De benamingen, daar heb ik momenteel nog het raden naar dus foto's zullen meer zeggen.

voila, zover staan we alvast.
vgr Marc

korte update van de eerste afgewerkte touwen.
Respect voor de bouwers van 3 en 4 masters, mijn oogjes, vingers, en rug komen allemaal in opstand. een weekje iets anders doen en daarna met nieuwe moed terug verder.
Persoonlijk vind ik het er niet slecht uit zien voor de eerste keer.

vgr Marc

Netjes hoor Marc.
Om rugproblemen bij het aanbrengen van tuigage te voorkomen, je moet er nl. meestal bij staan, zet ik het schip op een laag tafeltje op wieltjes.
Zo staat ze goed op hoogte om zittend te kunnen werken:D

Mooi werk Marc, dis ook niet mijn lievelingsbezigheid wat betreft de spierpijn.
nog een kleine tip: je zou de lijnen tevoren langs een stuk bijenwas kunnen trekken om pluisjes te voorkomen,
Grt
Diederik

Back