Een grotere schroef monteren kan negatieve gevolgen hebben voor je motor en/of Esc. Vergelijk het met je auto een helling oprijden, en dan in zijn hoogste versnelling zetten. Bij gering vermogen zal de motor enorm hard moeten werken, en uiteindelijk afslaan en zelfs beschadigd kunnen raken. Bij elektrische aandrijving met een borstelmotor kan dat zelfs de borstels doen verbranden. @pompebled had je al van advies voorzien, ik denk dat je serieus moet kijken naar meer spanning uit de accu indien je materiaal dat aan kan, of toch een borstelloze aandrijving die bij gelijke spanning en stroomverbruik sowieso meer vermogen kan leveren. 5,5kg is niet niks. Je gebruikt nog steeds de loodaccu van Quartel? Die kunnen sowieso minder vermogen afgeven, zeker als een Robbe 755/40 type borstelmotor een 5,5kg model in plane moet brengen: Gegevens Robbe 755/40 Spannung: 12-18 V empfohlene Zellenzahl: 10-15 Strom (max. Wirkungsgrad): 4,5 A max. zulässiger Strom: 8 A Umdrehung (unter Last): 5600-8400 Wellendurchmesser: 5 mm Gewicht: 286 g Länge ü.a.: 83 mm Durchmesser: 47 mm 12V x 8 A = 96W x de efficiency van de motor die zeker minder dan 70% zal zijn... Lijkt mij echt te weinig om 5,5kg in glijvaart te krijgen. Toevallig heeft een maat van me een groot schaalmodel met een houten planerende romp van 5,5kg (totaal vaarklaar gewicht, dus met accu's) 4S 6000mAh en een borstelloze binnenloper (watergekoeld) 4092 gaat prima. Het betreft hier echter een waterjet aandrijving, die sowieso minder efficient is dan een schroef. Met deze set-up is het stroomverbruik tussen de 20 en 28A, en een snelheid van minimaal 20km/u haalbaar. Indien hier een schroefas met propeller en roer onder zou zitten, dan zou de snelheid iets hoger liggen, en ws. het stroomverbruik ook iets lager.
hallo Unusual, hartelijk dank voor alweer een uitgebreid advies! Ik was nog even eigenwijs en heb een 50 mm schroef gehaald bij Q. Je hebt gelijk! Het maakt helemaal niets uit in snelheid. Ik ga me nu dus oriënteren op LipoS en bijbehorende motoren. Ik wil echt een beetje meer snelheid....Hopenlijk past dat materiaal in mijn " motorkap".Ik ga nu even het internet op om te kijken en te leren hoe en wat.
Geen dank, maar Jan kan je beter adviseren. Die is de expert hier op het gebied van aandrijvingen met een schroef. Zoals mijn avatar al laat zien ben ik meer van de waterstraalaandrijvingen En daar moet sowieso meer vermogen al in om het verschil in efficiency met een schroefaandrijving te compenseren. Een loodaccu heeft in de regel een veel lagere energiedichtheid dan een lithium polymeer accu, afgekort lipo. Dus lichter van gewicht, maar ook in de regel nemen ze minder ruimte in beslag. Daarnaast is de ontlaadstroom (het maximale vermogen wat de accu kan leveren zonder beschadigd te raken) zoveel hoger dan bij een lood, ni-cad of ni-mh accu. In stappen "upgraden" moet mogelijk zijn. Zo had ik een RC auto met een borstelmotor, en hierbij een 4500mAh 6 cell (7,2V) ni-mh accu. Toen ik alleen de deze accu verving voor een 6000mAh 2S (7,4V) lipo accu (even groot wat afmetingen betreft, maar wel ietsje lichter zelfs) was zowel de acceleratie als de topsnelheid merkbaar hoger....evenals de borstelslijtage. Na een aantal ritten waren de borstels gewoon verbrand (heeft ook te maken met de kwaliteit van de motor/borstels). Je zou voor 2x 2S kunnen gaan, wat je in serie al 14,8V gaat opleveren. Zodoende kun je de pakketten makkelijker plaatsen in je model m.b.t. stabiliteit in de breedte, en zwaartepunt in de lengte. De Robbe 755/40 mag tot 18,0V hebben, dus dat moet kunnen. Overigens vol opgeladen geeft een 4S lipo meer dan 16,0V af. Bij schaal 1:6 moet ik de topsnelheid gokken van het origineel (kan ik nergens meer vinden op het www). Laten we zeggen 65km/u. 65 / 6 = 11 km/u. Dat zou de schaalsnelheid zijn. Echter de meeste RC boten lopen harder dan schaalsnelheid. Naast diameter van de schroef is ook de spoed belangrijk. Vaak uitgedrukt in een factor maal de diameter. Dus bijvoorbeeld 1440 betekent 1,4x de diameter van 40mm = de de spoed. Dus bij 1 omwenteling zou de schroef theoretisch 1,4 x 40mm = 56mm aan water kolom verplaatsen. Onder last moet 5600 rpm mogelijk zijn: 5600 x 0,056 meter = 310 m/min = 18 km/u Aangezien dat zonder verliezen is zal de daadwerkelijke snelheid lager uitvallen, maar het is indicatief wat theoretisch mogelijk zou zijn. Bij het maximale toerental zou je uitkomen theoretisch op 28 km/u. Weerstand van de romp, mechanische verliezen in de aandrijving en de efficiency van de electromotor en schroef moeten hier nog vanaf. Laat de helft overblijven, dan gaat hij wel net in plane. Maar Jan en ik zouden in slaap vallen. Wellicht dat 25-35km/u voor een groot 90cm lang schaalmodel leuker is. Kortom, een andere motor en helaas ook regelaar (een borstelloze motor heeft een speciale regelaar nodig) zal veel meer uitmaken. En als bonus is het stroomverbruik vaak een stuk lager, dus de vaartijden nemen ook toe. Wellicht dat Jan een tip heet welke buitenloper hij in zijn boot als hierboven in het filmpje heeft liggen? Het staat hier overigens ergens op het forum meen ik. En als het allemaal te kostbaar gaat worden, ik zou eens een andere (online) winkel proberen.
Hallo Inusual, Hartelijk dank voor je uitgebreide uitleg! Het duizelt me een beetje, maar ik ga zo langzamerhand denken aan een borstelloze buitenloper, een bijbehorende ESC, een lipo batterij 2*2s zoals je voorstelt met bijbehorende lader. Ik zie op Alibaba allerlei items, zoveel dat het me niet meer duidelijk is. Ik kan ook niet inschatten of datgene wat wordt aangeboden een beetje kwaliteit is.Ik wil gewoon iets wat het doet. Wellicht kan Jan mij types en modellen adviseren? Ik heb een schroeven van 40 mm, 45 mm en 50 mm. En als gezegd een gewicht , compleet met loodaccu van 5,5kg.Voor de motor zou het mooi zijn als de diameter van de Robbe een beetje aangehouden kan worden. Voor de duidelijkheid nog een detailfoto van de schroef met roer. Het roer ziet er misschien een beetje vreemd uit, maar het is een nabootsing van het 1:1 roer... Ik stel jullie advies erg op prijs en ik zal dan ook niet meer zo eigenwijs zijn om het toch anders te willen doen. Ik weet dat er geen namen van " voordelige" winkels genoemd mogen worden, maar als je me een richting geeft dan kom ik daar denk ik wel uit.... Nogmaals dank voor jullie interesse en adviezen! Hartelijke groet, Erik
I wish I could help you more with the set up but other members of the forum are more experienced than me. I can only say that in general the products of the cheap online (Chinese) stores are of an acceptable quality and a value for money choice. In some cases the esc is a bit confusing to set up but overall I can say that I am satisfied with the motors and esc bought from there. This is my personal view and is based on my experience from these stores. Of course others may have different views.
Hallo Erik, Het gewicht van de boot is geen probleem om in plané te komen, mits er een efficiënte aandrijving in zit. Je voelt 'm al aankomen, dat is die van jou niet. Hier een filmpje van mijn M.A.S., afgeladen alsof het een baitboat is, met een totaalgewicht van 6,8 Kg. De boot is er niet geschikt voor, maar de aandrijving krijgt het moeiteloos in plané: Wat betreft jouw boot: - de motor is aan de kleine kant, een borstelmotor zou een Speed 800, of 900 moeten zijn, varend op 20-24 cellen NiMH (24 - 28V), of een 6S Lipo. - de schroef op de foto is voor op de schoorsteenmantel, of onder een sleper, onder een speedboot hoort een speedschroef. Voor de Speed 700 is een 42 - 43,5 mm Graupner uit de 2318.xx serie wel het maximale, groter trekt te veel stroom en dan begint het vreemd te ruiken... Wil je dit testen met de loodaccu, wees dan voorzichtig; die kan de gevraagde stroom niet leveren en is gauw leeg, of erger, stuk. Groeten, Jan.
Jan @pompebled: hij wil advies over een borstelloze motor en Esc. Een grotere borstelmotor al dan niet op lipo is gewoon zonde van de moeite, alleen al wat betreft efficiency. Die loodaccu's was van het begin af aan al een verkeerd idee, wil hij fatsoenlijk kunnen varen dan moet je wel naar lipo toe. ni-mh cellen zijn nog amper verkrijgbaar, en bieden amper prijsvoordeel. Jij hebt er toch een 4250 800kv buitenloper inzitten met watergekoeld motorspant? Zou dit op 4S minimaal 5000mAh geen optie zijn? Hij heeft geen bezwaar om het uit het verre oosten te bellen, wat velen hier ook doen. Mijn 4092 inrunner komt er ook vandaan, en voldoet prima tot nu toe. Het is wel een mooie schroef die eronder zit, mooi schaal. Wat is de spoed ervan?
Hallo Erik/Un, De motor in mijn M.A.S. is deze: https://nl.aliexpress.com/item/4001114198252.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.2ff6547f2MsBH5&algo_pvid=0d4ef961-a3da-4fda-84ef-258f4982b12f&algo_exp_id=0d4ef961-a3da-4fda-84ef-258f4982b12f-1&pdp_ext_f={"sku_id":"10000014498202797"} De regelaar die in erin heb is 100A , watergekoeld, voor- en achteruit, zoiets in de 80A uitvoering: https://nl.aliexpress.com/item/4000307237002.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.26193153vbmHPc&algo_pvid=08ee6dcf-af28-4020-80b3-b38ff6f00a1b&algo_exp_id=08ee6dcf-af28-4020-80b3-b38ff6f00a1b-6&pdp_ext_f={"sku_id":"10000001279008374"} Of deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005002413861342.html?spm=a2g0o.detail.1000014.7.6e075c16jY0S86&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.33416.213724.0&scm_id=1007.33416.213724.0&scm-url=1007.33416.213724.0&pvid=2e95d94b-b46a-4883-8f47-dd33955b2e5f&_t=gps-idcDetailBottomMoreOtherSeller,scm-url:1007.33416.213724.0,pvid:2e95d94b-b46a-4883-8f47-dd33955b2e5f,tpp_buckets:668#2846#8109#1935&&pdp_ext_f={"sku_id":"12000020571938282","sceneId":"23416"} Koop hier ook de programmeer kaart bij, maakt het leven een stuk gemakkelijker, want gebruiksaanwijzingen in Chinglish zijn vaak een drama: https://nl.aliexpress.com/item/1005002448841433.html?spm=a2g0o.detail.1000060.1.510a453eBWgZFL&gps-id=pcDetailBottomMoreThisSeller&scm=1007.13339.169870.0&scm_id=1007.13339.169870.0&scm-url=1007.13339.169870.0&pvid=1d10c6e1-b889-4787-88e3-a6cb74560234&_t=gps-idcDetailBottomMoreThisSeller,scm-url:1007.13339.169870.0,pvid:1d10c6e1-b889-4787-88e3-a6cb74560234,tpp_buckets:668#2846#8109#1935&&pdp_ext_f={"sku_id":"12000020695379506","sceneId":"3339"} De buitenloper trekt moeiteloos joekels van props, ik heb er zoiets onder: https://rc-prop.de/epages/ef30f373-908e-40cc-a41e-81a121cd7a55.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/ef30f373-908e-40cc-a41e-81a121cd7a55/Products/"Propeller 5880" Houdt er rekening mee dat deze props met M5 schroefdraad geleverd worden, ik heb een 5 mm schroefas, dus dat past probleemloos. Om met je M4 as te kunnen testen kun je met de Graupner props uit de 2302.xx serie gaan varen, goedkoop en erg efficient, zoiets: https://www.modelbouw-baillien.be/s...ge=3&category=1692&order=list_price+asc#attr= Eén en ander natuurlijk afhankelijk wat er onder je romp nog past, qua diameter... De 4800mAh lipo's waarmee ik in eerste instantie voer, zijn inmiddels ter ziele, ik vaar nu met HRB 4S 6000mAh lipo's: https://nl.aliexpress.com/item/1005001419560964.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.555c11e3M8wR5a&algo_pvid=5f7ad5b1-b402-427e-bd53-34134f21a5d3&aem_p4p_detail=20211116031747203008127339250028239164&algo_exp_id=5f7ad5b1-b402-427e-bd53-34134f21a5d3-4&pdp_ext_f={"sku_id":"12000016339376051"} Twee parallel voor de lange (uren, in deellast) vaartijd, ééntje doet het ook. Groeten, Jan.
Bedankt Jan voor de links! Goede tip van die programmeerkaart, ik koop mijn esc. liever ook altijd met zo'n kaart. Scheelt zoveel gedoe! Alleen moet hij nog een watergekoeld motorspant hebben vermoed ik. Die HRB lipo's worden verstuurd vanuit Duitsland, bevallen die goed? Ik zoek 2 x 3S 8000mAh nl.
De HRB lipo's vind ik de beste die ik tot nu toe in gebruik heb, zorg ervoor dat je óf een timer gebruikt, of de LVC conservatief hebt ingesteld, want deze lipo's gaan door tot het gaatje zonder dat je merkt dat het Voltage inzakt, dus te ver leegtrekken is een reële mogelijkheid! Je moet even zoeken in de HRB store op Ali, volgens mij is 3S 7000mAh de grootste capaciteit. Afhankelijk van hoe de motorsteun er uitziet (foto's, Erik?), is een watergekoeld motorspant te koop: https://nl.aliexpress.com/item/32471568638.html , of zelf te maken, zie de foto's hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/motoscafo-anti-sommergibile.152176/page-2#post-3038955 Ik heb maar weinig warmte afvoer nodig, dus de mijne heeft maar één waterdoorvoer aan de bovenzijde. Voordeel van zelf maken, is dat het altijd past, bij gekochte exemplaren moet je soms wat mazzel hebben, zeker bij een buitenloper. Groeten, Jan.
hallo beste Heren, dankjullie wel voor de adviezen! Ik ga vanmiddag jullie berichten lezen en proberen te begrijpen. Ik ga nu een ronde buurtpreventie lopen... Hartelijke groet, Erik
Hallo Heren, bijgaand foto’s van de motor/ accu plaats in mijn boot. Ik heb de links bekeken ( waarvoor dank)en ook de gekoelde motorsteun. Ik denk dat ik die steun zelf kan maken. Wat schroef betreft, ik kan Max 50 mm kwijt en mijn as is m4…. Ik ga me nog heel goed de links aankijken. Wellicht heb ik dan nog vragen en kom ik bij jullie terug. Wat voor lader gebruiken jullie voor je Lipos? Voor nu fijne avond . Groeten Erik
Een lipo heeft een speciale lader nodig, die niet heel duur hoeft te zijn. Voordeel van die laders is dat ze vaak de meeste typen accu's kunnen laden, dus je kunt ze voor meer dan alleen het model gebruiken. Ik heb een fantastisch apparaat via een forumlid kunnen aanschaffen, totaal over de top. Echter voor rond de €50,- heb je een prima lader hier in ons land, en ook via Ali zijn er prima lipo laders te koop, vaak nog voordeliger. IDST heeft daar o.a. prima laders om een voorbeeld te geven. belangrijk is de totale accu capaciteit x eindvoltage = vermogen, dat moet hij aan kunnen om een beetje vlot te kunnen laden. Voorbeeld: 4S (4 cellen lipo a 3,7V gemiddeld, maximaal 4,2V) met een capaciteit van 5000mAh. Dan is met 1C laden 5A nodig x 17V = 85 Watt minimaal. Met verliezen erbij dus iets van 100 Watt aan laadvermogen. Dan krijg je de accu's wel vol in een uurtje. Bij twee losse pakketten van 2S is het zinvoller ze in serie te laden als 4S, dan kan de lader het pakket mooi "gelijk" trekken wat spanning en vermogen betreft. Let wel, er moet dan wel een speciaal balanceerkabeltje bijgekocht worden. Let wel op, de meeste laden alleen vanaf een spanning van 12V input. Dus niet 220V uit het stopcontact. Die zijn er wel, dus opletten welke je koopt. Ik gebruik een losse voeding van een server (2x 12V output). Die moet je maar hebben liggen. Over lipo's hier wat basis informatie in het Engels: https://oscarliang.com/lipo-battery-guide/ Op die webpagina staan ook wat basis laders, ik zou het eens lezen.
Hallo Erik, Houdt er rekening mee, dat je een buitenloper aan de uitgaande as zijde moet monteren. Je hebt dus een nieuwe motorsteun nodig. Voordeel daarvan is dat je de plaat waar de motor aan gemonteerd wordt, groot genoeg kunt maken om én de motor en de waterkoeling in te integreren. In mijn M.A.S. heb ik de koelplaat achteraf aangebracht, wat nog een heel gedoe was met alle boutgaten, in combinatie met de boring door de top voor het waterkanaal. Wat betreft motor en propkeuze; ik heb, vóór ik spullen kocht, wat huiswerk gedaan, zodat ik wist dat er in grote props niet veel keuze was in M4 en ik dus een keuze moest maken tussen dogdrive props, of een schroeafas met M5 draad, het is het laatste geworden. Als je maximaal een Ø50 mm prop kwijt kunt, hoe dicht komen de bladen dan bij de romp? De grootste prop uit de Graupner 2318.xx serie is Ø45 mm, dan blijf je voldoende vrij van de bodem, én heb je M4 schroefdraad. Bij een onderwaterschroef mik je op 10.000 toeren onder last, vandaar de buitenloper met 800Kv op 4S. Omdat jij geen grote props kunt monteren, is het misschien handig, om voor méér toeren onder last te zorgen, door óf een lipo met een cel méér te nemen (18,5 i.p.v. 14,8V), of een motor met een hoger Kv (aantal toeren per Volt) van 1000Kv i.p.v. 800. Zoiets: https://nl.aliexpress.com/item/32951412640.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.27cc554fBWJrea& algo_pvid=26633214-caf9-4e3b-b3de-d1acba5d6fd7&algo_exp_id=26633214-caf9-4e3b-b3de-d1acba5d6fd7-7&pdp_ext_f=%7B%22sku_id%22%3A%2266655502230%22%7D Je levert dan wel wat vermogen in (800 i.p.v.1200W), maar kunt ook met een lichtere regelaar toe. Groeten, Jan.
Hallo Jan, Dank je voor de info! Hier kan ik wat mee.... Met een 45 mm schroef heb ik nog 5 mm ruimte tussen schroef en bodem. Groeten, Erik
Hallo Erik, Je roer is misschien wel een kleinere versie van het origineel, maar bedenk, dat het water niet mee verschaald wordt, de weerstand van zo'n dubbel roerblad zal verbazingwekkend hoog zijn, vergeleken met een eenvoudig plaatroer. Als de boot na de overstap naar borstelloos en Lipo nóg niet vooruit te branden is (vanaf een bepaalde snelheid, waarna iedere vorm van weerstand begint te tellen), zet er dan eens een plaatroer onder... Groeten, Jan.
Hallo Jan en Unusual, Ik heb een plaatroer van Graupner, maar die vond ik niet zo mooi, vandaar een schaalmodel van het origineel. Ik zal met de nieuwe opzet , zoals door jullie geadviseerd, het plaatroer installeren. Ik ga nu en lijstje maken van de materialen waarvan ik vermoed dat het het juiste gaat zijn... Als jullie het niet erg vinden dan wil ik dat lijstje eerst aan jullie voorleggen voordat ik het ga bestellen. Ik wil nu eigenlijk geen miskoop doen en op zeker gaan.
Ik vind je schaalroer prachtig en bijzonder. Vraag mij serieus af waarom Boesch dit zo geconstrueerd heeft bij de echte. Hardop denkend inderdaad om de weerstand lager te maken, en zodoende toch stevigheid te hebben. Wat Jan zegt kan goed kloppen, ik reken veel aan en werk veel met prototypen van waterjet aandrijvingen voor modelboten. Daar merk je in alles dat water zich niet laat schalen. Zeker dat lijstje maken met links naar de onderdelen! En mocht je dan nog vragen hebben, we wonen niet heel ver van elkaar vandaan
Hallo Jan en Unusual, Boesch had een dubbel roer omdat het bij het achteruitvaren beter zou sturen... Heb zojuist een 2318/45 schroef gehaald. Het plaatroer zal ik een dezer dagen monteren. Ik ga nu verder met mij lijstje groeten Erik