Bolle lipo's gevaarlijk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bosreus, 5 aug 2019.

1. superplek

superplek

Lid geworden:
    9 jul 2023
    Heb ook twee van die ammunitiekistjes gekocht.

2. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Punt is... het was minimaal een 300grams fontijn aan kruit, spuit 7 meter hoog de lucht in..
    Dus nogmaals klopt niet.
    Je praat bij vuurwerk altijd over kruitgewicht.
    Totaal verpakking is niet boeiend. Als we daar naar kijken stoppen die chinezen er nog grind in.

Het is heel simpel dus
    6 cell 6000 =500gr kruit volgens jouw.
    Dan is 300gr kruit.
    6cell 3600.
    Als je het omrekent.

Laatst bewerkt: 17 aug 2023
  3. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

4. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ik zou zeggen slotje.

5. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    De moderatoren kennende gooien ze niet zomaar een topic op slot. In ieder geval niet, omdat de meningen verdeeld zijn, dan kunnen ze elk topic wel sluiten. En zeker niet als jij zelf niet de topic starter bent.

Verder ben ik mij de gevaren van een lipo bewust, Daarom heb ik een van de beste laders gekocht die er zijn. Hij waarschuwt regelmatig als er iets niet in orde is. Ja, ja, ik weet het: dat is ook geen 100% garantie.

6. Arnold 85

Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    14 jul 2015
    Behandel de spullen met respect.

Als je je alleen al bewust bent van de gevaren, dat scheelt al meer de helft! Blijf allert!
    Dat is ook een goed idee met een cirkelzaag of een auto......levensgevaarlijk in ondeskundige "onnozele" handen.

Gisteren had ik nog een accu. Aardig warm tijdens opladen. Schrok ervan! 1 dode cel zat ertussen. Gauw effe buiten of straat gelegd om af te koelen......dat doe je niet als je denkt dat het wel losloopt met een lipobrandje.....

7. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Natuurlijk wil je in de dialoog je gelijk halen.
    Vermeld dan even in welke categorie vuurwerk 1 of 2 de fontein valt.
    Ga niet in een nog hogere categorie vallen, dat past niet in het koffertje.
    En de type naam, of onder welke naam het verkocht wordt, of het type nummer.
    Zoek ik daarbij wel even de specificaties bij.

B.v. Face Founttain, Crackling crystal, cloud dragon, big snow, green bamboo, yellow bee, Happiness, Crackling Blitz, prisma sparklers, brokant meister.
    Dit zijn allemaal fonteinen en het merendeel hiervan valt in cat 2 er zit er zelfs ééntje bij die 70 seconden spuit.
    Zoals je het zelf in een eerder berichtje ook al schreef en daar zit dan maar 89 gram kruit in, waarvan het totaal gewicht inclusief verpakking 560 gram is.

Daarnaast, je mag in nl maximaal 25kg vuurwerk in huis hebben.
    Als je daarnaast weet dat je niet meer dan 1kg zwart buskruit in pure vorm mag hebben, waar je ook nog een wapenvergunning voor nodig hebt.

Dan klopt je stelling toch niet dat ze het bij vuurwerk het altijd over het kruit gewicht hebben?
    En ja de chinezen stoppen er ook steentjes bij en stukjes ijzer en andere spulletjes om het vuurwerk wat meer massa te geven en kleuren te laten maken.

Wil je je gelijk halen in deze dialoog waar een dialoog helemaal niet voor bedoeld is, we hebben een meningsverschil.
    Het gaat er om of een mening van een ander bijgedraaid kan worden.

Om toch je gelijk te behalen, zul je je berichten beter moeten onderbouwen en niet met dingen aan komen zetten die niet waar zijn.

Het staat potverdorie in de warenwet geschreven dat het de verpakkingseenheid is die gegeven wordt.

Dat is een stuk vuurwerk inclusief de verpakking waarin het buskruit in opgeslagen ligt.
    Het is ook de verpakking die zorgt samen met het vuurwerk voor de boem.
    en het is ook de verpakking die richting geeft aan de fontein.
    Alles bij elkaar maakt het onderdeel uit van de fontein.
    In de technische gegevens van het vuurwerk staat soms aangegeven hoeveel kruit er in zit.

Ga eerst je huiswerk maken.

(dit kan overkomen als een persoonlijke aanval, ja dat is het ook, moet je geen zelfverzonnen flauwekul schrijven in een serieus onderwerp)

Dank u wel.

wim eon vindt dit leuk.
  8. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Van bolle lipo's naar ruzie over vuurwerk.

illud potest esse
    (Het kan verkeren).:yes:

9. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Natuurlijk wil je in de dialoog je gelijk halen.
    Vermeld dan even in welke categorie vuurwerk 1 of 2 de fontein valt.
    Ga niet in een nog hogere categorie vallen, dat past niet in het koffertje.
    En de type naam, of onder welke naam het verkocht wordt, of het type nummer.
    Zoek ik daarbij wel even de specificaties bij.

B.v. Face Founttain, Crackling crystal, cloud dragon, big snow, green bamboo, yellow bee, Happiness, Crackling Blitz, prisma sparklers, brokant meister.
    Dit zijn allemaal fonteinen en het merendeel hiervan valt in cat 2 er zit er zelfs ééntje bij die 70 seconden spuit.
    Zoals je het zelf in een eerder berichtje ook al schreef en daar zit dan maar 89 gram kruit in, waarvan het totaal gewicht inclusief verpakking 560 gram is.

Rare manier van discussie voeren heb je sorry dat ik het zeg. De discussie: ik heb een 300+grams fontijn getest in koffer. Was een fontijn met 300gram kruit klaar, dat is de info misschien niet duidelijk voor jouw daarom later nogmaals gemeld dat ik praat over kruitgewicht. Jij geeft info om een 6cell 6000 te evenaren is dat een stuk vuurwerk met 500gram kruit 6cell 6000:500= 6 cell 12mAh per gram kruit. 12x300gram kruit= 6 cell 3600mAh.
    6 cell 3600mAh is het dus.
    Dit is de berekening die jij kon maken op basis van mijn info niks meer.
    In welke categorie die valt, welk type etc etc dat is toch niet boeiend? De info die je had was 300gram kruit. Dan is het toch raar want je gelooft het niet ofzo? Ik weet niet zo goed wat je nu wilt bereiken hiermee? 300gram kruit is een dikke fontijn maar niks speciaals ofzo.

Daarnaast, je mag in nl maximaal 25kg vuurwerk in huis hebben.
    Als je daarnaast weet dat je niet meer dan 1kg zwart buskruit in pure vorm mag hebben, waar je ook nog een wapenvergunning voor nodig hebt.
    Irrelevant aan de discussie toch? Misschien ben ik wel heeeel stout en komt het niet uit NL...

Dan klopt je stelling toch niet dat ze het bij vuurwerk het altijd over het kruit gewicht hebben?
    Nee maar wel als er staat KRUITGEWICHT=........ En ik heb nu meermaals gemeld dat ik het kruitgewicht bedoel... komop....
    Hier kun je b.v overal het kruitgewicht lezen:
    https://www.grootvuurwerk.nl/cakes/
    Ik koop fontijn daarbij staat 300gr kruit.

Bij deze fontijn staat b.v 130gram kruit:
    Er staat ook nog bij wat hij totaal weegt namelijk 375gram.
    https://www.grootvuurwerk.nl/fonteinen/1468-brokat-meister-375-gram/

En ja de chinezen stoppen er ook steentjes bij en stukjes ijzer en andere spulletjes om het vuurwerk wat meer massa te geven en kleuren te laten maken.

Wil je je gelijk halen in deze dialoog waar een dialoog helemaal niet voor bedoeld is, we hebben een meningsverschil.
    Het gaat er om of een mening van een ander bijgedraaid kan worden.

Om toch je gelijk te behalen, zul je je berichten beter moeten onderbouwen en niet met dingen aan komen zetten die niet waar zijn.

Ik geef info 300gram, jij maakt er een heel verhaal van.... van irrelevante info. Dan het geen 300gr kruit is etc...
    Een fontijn met 300gram kruit weegt nog geen 900gram... en past heel mooi in een koffertje...

Het staat potverdorie in de warenwet geschreven dat het de verpakkingseenheid is die gegeven wordt.
    Dat is een stuk vuurwerk inclusief de verpakking waarin het buskruit in opgeslagen ligt.
    Het is ook de verpakking die zorgt samen met het vuurwerk voor de boem.
    en het is ook de verpakking die richting geeft aan de fontein.
    Alles bij elkaar maakt het onderdeel uit van de fontein.
    In de technische gegevens van het vuurwerk staat soms aangegeven hoeveel kruit er in zit.

Zoals eerder vermeld, winkel geeft aan hoeveel kruit erin zit en totaal gewicht.:
    https://www.grootvuurwerk.nl/cakes/ podverdorrie allemaal....
    (dit kan overkomen als een persoonlijke aanval, ja dat is het ook, moet je geen zelfverzonnen flauwekul schrijven in een serieus onderwerp)

Dank u wel.
    Nogmaals staat bij serieus vuurwerk in de winkel aangegeven al jaren in zowat elke winkel....
    Zeker bij het duurdere spul.
    Dus nogmaals ben jij degene die er naast zit. En is er niks verzonnen.
    Waar hebben we het over....

Ga eerst je huiswerk maken.

Dus doe je eigen huiswerk..........

Je maakt er inderdaad een persoonlijke aanval van en verzind zelf dat het flauwekul is wat ik schrijf terwijl er niks gelogen is.
    Als jij denkt dat een fontijntje met 300gram kruit speciaal is...Dan denk ik dat je niet weet wat er allemaal tekoop is.

Verder gaat deze discussie helemaal nergens meer over.

Dank u wel.[/QUOTE]

Geen dank.

10. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Graag weer ontopic want deze discussie gaat inderdaad nergens meer over.

11. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Correct ik weet echt niet wat er allemaal te koop is.
    In NL kennen we al zo'n 8500 verschillende typen vuurwerk, tel daar het buitenland bij op, dat ga ik echt niet allemaal onthouden.

Nu heb ik tamelijk veel achtergrond informatie gegeven van het betere spetter werk, zo dat het nu heel gemakkelijk is om een bijpassen stukje boem en knal terug te vinden om de proefopstelling beter te onderbouwen.
    Als ik nu zou vragen en dat heb ik volgens mij al eens gedaan, met welk merk en type fontein het is gedaan is nu die info mocht dat alsnog aangereikt worden, totaal ongeloofwaardig.

Dat 300 gram (zwart) kruid met wat metaal poeder en andere stofjes, overeenkomt met de fik van een volle 6s4500 was aan het begin van deze dialoog, nog eens niet duidelijk onder het merendeel / gros van de modelbouwers / lipo gebruikers.

Ja laten we weer ontopic gaan.

12. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ik heb wel een keer
    Ik bedoel hoe heftig spul er wel niet tekoop is. Niet of je alle artikelen weet natuurlijk...
    Een fontijn met 2kg kruit kun je ook kopen. en nee niet in NL uiteraard.

Naam van een stukje vuurwerk vraag je me van jaren terug... nee dat weet ik echt niet meer. Maakt dat het dan ongeloofwaardig....? Rare redenering toch... Laatste 10 jaar oud en nieuw gaan hier altijd wel 12+ 500grammers de lucht in. Naam? prijs, kruit gewicht en daar stopt het voor mij en vrienden/familie en ik denk 96% van ieder behalve de fanatiekeling die er voor op een vuurwerkforum zit. Weet het niet eens meer van afgelopen oudjaar...Al die jaren oudjaar dan ook ongeloofwaardig? Oke..
    Maakt ook niks uit. beide is siervuurwerk en de energie waarde zal dan ook met kleine marges verschillen door een beetje flashpoeder, fluitpoeder etc meer/minder maar daar stopt het wel.
    En gezien ik "denk" dat mijn fontijn niet uit NL kwam is de kans dat er wat zwaarder spul in zit groter dan dat het aan de regels van NL voldoet als dat 500gr voorbeeld potje.

Een 3 cell 1500 heeft nog een stuk minder dan 25% aan energiewaarde van een 6cell 3600. Dus dat kan gewoon nooit.
    En argumenten dat je wil weten welk type het is is dan ook nutteloos.

We zitten op een modelbouwforum dus waarom ik überhaupt me hierin laat meeslepen...

Ga gewoon ontopic en stop met vragen stellen betreffende deze discussie.
    Ik hoef ook geen antwoord mocht hier boven nog een vraag staan. Want nogmaals deze discussie gaat nergens meer over dan perse je gelijk willen maken.

13. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Om terug te komen op bolle lipo,s.

Ik heb vroeger wel een keer lipo,s gehad die op 1 dag met elke vlucht wat dikker werden.

Ik had vroeger 6 cell 5000. 2 stuks van Hyperion.
    Ik vloog toen soms nonstop. Vliegen laden vliegen laden. Om dat bij te houden. Ben ik op 5C gaan laden. En kon zo nonstop vliegen... want die aan de lader was na 12min weer vol.

Dat kon volgens de specs en het deed ze niks. Wel bleven ze nonstop warm.
    Super goede accu,s waren dat.

Toen kwamen de nanotechs van hobbyking ook met 5C laad specs. 2 van bij gekocht ook 6 cell 5000.
    Daarmee deed ik hetzelfde maar nu zat er meer tijd tussen want ik had er 4 dus beter voor de accu,s.
    Wel eerst paar keer rustig geladen met 1C omdat dit beter zou zijn.

Tot ik ik er daarna nog een vlucht mee deed na geladen met 5C. Geland en ik zag 1 buitenste cel opzwellen terwijl hij nog in de kist zat.
    Trok hem eruit en het spoot eruit. Geen vuur maar hete rook.

Tegenwoordig hou ik het bij 2C, 3C als het echt moet maar laden met 5C..... is ook niet altijd zonder risico.

Thuis zag ik pas dat de 2e nanotech ook wat was gebolt en niet meer keihard was zoals bij aanvang.
    Ofwel 5C laad specs was teveel voor ze.

14. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Ik gebruikte als ik continu wilde vliegen meerdere laders.
    Met 3 laders en 4 accu's kreeg ik het niet voor elkaar om alles leeg te vliegen (ik had zelfs 4 laders en 5 accu's)
    Als je met max 1 c laad en bijvoorbeeld 90 % vol gaan de accu's echt lang mee.

15. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Tja, geen idee je hoeft niet te reageren.

16. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ik nog steeds, 5 accu's 1C laden, zorgen dat je altijd 4 accu's tegelijkertijd kunt laden, resulteert in continue vliegen
    Laad ze wel tot 100% vol, met de gedachten gang dat z'n accu toch maar 2 jaar mee gaat.
    En als ze bol gaan worden (zwanger) wat pas na die 2 jaar gebeurd, wordt het tijd als de druk op de enveloppe gevoelsmatig hoog aan het worden is, de capaciteit is dan ook al wat achteruit gegaan.
    Wordt het tijd om er afscheid van te nemen.

Laatst bewerkt: 18 aug 2023
  17. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Marijnissen - Hobbyist: 2 - 2

18. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Mooi dan laten we dat zo.
    Heb je nog een betere constructieve bijdrage in de dialoog bolle lipo's?
    Oh ja, alvast een fijn weekend en laat ze daar in de buurt van Stadskanaal de betere stuurmanskunsten zien.

19. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Gelukkig hoef ik niet het uiterste uit mijn Lipo's te persen. In de wat snellere scheepjes die ik heb (Schnellboot 1:35 met 3 BL motortjes) en een FL-8 met 2 iets grotere BL-motoren trek ik ze op een vaaravond nooit zover leeg dat m'n lipoalarm afgaat.
    Laden? Altijd gebalanceerd op 1C, ik zit er naast in m'n hobbyruimte.
    Als ik weg ga of ga meuren gaat alles op de werkbank (dus ook de lader) met behulp van één schakelaar in de hobbyruimte uit.
    Verder: bijhouden wat er aan ampere's in gaat.
    2 4S lipo's gehad voor een scheepje met 2xJet-aandrijving: die gingen na verloop van 2 jaar wél bol staan. Goedkoop merk.
    Twee van mijn eerste lipo's gaan nu al 9 jaar mee. Niet bol, capaciteit is iets minder geworden, maar heee...
    ik vaar ze toch nooit leeg.

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  20. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008

Ja dat doe ik nu ook. Ik praat dan ook over 12 jaar terug ofzo. Toen de eerste 5C exemplaren verschenen. Had toen al wel dikke lader. Powerlab 8 snel laden ging goed maar maar 1 uitgang.
    Parallel laden deed ik ook veel maar dat is niet slim met veel C.

Nu heb ik deze krachtpatser:
    https://ibb.co/H7ZmZyr

Daarmee is eigenlijk alles te laden. 6 stuks tegelijk.
    En ingebouwde heater box, radio etc etc.
    Erg fijn.

Maar vlieg ik op 12cell. Een dot vluchten b.v in de avond achter elkaar.
    Dan zijn 6x lipo 6 cell5000 maar 3 sets.
    Dan kan ik set 3 leeg zijn en set 1 nog aan de lader hangen....

Laden met 2C lost dat wel weer op.
    Vlieg ik zelfde accu in een kist voor 6 cell dan heb je dat probleem niet natuurlijk.

Laatst bewerkt: 19 aug 2023

Deel Deze Pagina