boot ombouwen van 6V naar 12V

• Topicstarter Topicstarter dirk64
  • Startdatum Startdatum
Kijk nou eens naar de specificaties van beide motoren... Even zoeken op google en je hebt ze:

Graupner Speed 500 Race E 7.2V (7306)
Nominal voltage 7.2V,
Operating voltage range 3.6-8.4V
No-load rpm 22500,
Current drain at max. efficiency 17A

Graupner Speed 600BB Turbo 12V (3302)
Nominal voltage 12V,
Operating voltage range 4.8-14.4V
No-load rpm 17200,
Current drain at max. efficiency 7A

Belachelijk hoge toeren voor een voerboot. Gevolg:
veel herrie en vibraties in het water = vissen rennen in de looppas het water uit.
Bovendien: als je wier/kroos en andere ellende in je schroeven krijgt, draait dat onmiddellijk vast. Met een laagtoerige motor en goeie (messing) schroeven met iets meer spoed draai je veel efficienter, kun je dus langer varen met minder herrie en meer kracht.
En als je dan eens wat wier in je schroeven krijgt: een klapje achteruit en dan weer vooruit en je bent die rotzooi kwijt.

Maar ja, ik ben maar een " werkschipper" ... weet niets van voerboten.

dat regelaars instorten onder de 5.8v Is volkomen juist.
mijn boot staat op 6V dus het duurt niet zolang eer ik de 5.8V heb bereikt en de regelaars uitvallen.
groetjes Dirk

Hallo Dirk,

Heb je ruimte voor een aparte ontvangeraccu?
Vijf stuks ENELOOP 2000mAh bijvoorbeeld.
Dan zijn je regelaars niet afhankelijk van de inzakkende spanning van je loodaccu's en kun je langer varen.
Het nadeel is een aparte accu, die je niet moet vergeten om te laden...

Groeten, Jan.

hallo Allemaal
ik heb de hulp ingeroepen van een heel behulpzamen man die goed thuis is in de modelbouw boot wereld
die heeft mij aangeraden om in mijn boot 2 graupner 720bb 12 v motoren installeren en messing schroeven plaatsen daar zal ik waarschijnlijk veel beter mee af zijn dan de 600 motoren en zal ik Roel zeker gelijk moeten geven over de herrie en de waterkroos

alvast bedankt voor jullie hulp en goede raad

ik hoop alles binnen enkele weken klaar te hebben ik laat nog wel weten hoe het werkt

grtjs Dirk

De standaard "DeLuxe" motor is een "SPEED 600 ECO 7,2 V, bestelnr: 3323" die 11000 rpm draait .... (en die zitten er nu in als ik het goed begrijp), wat volgens de fabrikant goed moet functioneren ... dan lijkt me de oplossing van Pompebled/Jan de meest voor de hand liggende ... kost hooguit een paar tientjes (afhankelijk van de accu capaciteit) ... terwijl de SP720bb's + schroeven dik over de honderd Euro kosten (en uiteindelijk weinig toevoegen aan het eindresultaat) ...

Als het niet te veel mag kosten, zou je altijd nog hier kunnen grazen. Pollin!

Hoewel de toerentallen een beetje hoog liggen, wat je kan compenseren met een niet te grote efficiente speedschroef direct drive.... of met een reductie 2,5 :1 tot 2 : 1 met een grotere schroef. Met een beetje inventiviteit komt het goed...
Toerentallen... vlot uit de pols rond +7000 rpm.... bij 12V is voor direct drive voerboot behoorlijk vlot...

De motoren kosten een scheet en drie knikkers... kwaliteit doet niet onder voor Graupner... Beziet!
Motoren - Gleichstrommotoren - Pollin Electronic

Heb daar ooit een aantal RS550PF's Mabuchi's weggehaald. Wel op reductiekasten gezet, want dat is nu eenmaal mijn ding! Snel, zuinig en laag belast. Drie polig, vergelijkbaar met de 5 polige Grauper Speed 600 BB 12V aan vermogen.

Motoren trokken per stuk 7A... 13V (geladen accu's). Boot was echt niet meer te houden vol gas op grootst mogelijke speed schroeven... hard... overkill en dat voor 1,99 euro per motor. Ik koester die dingen daarom met grootst mogelijke pampering :) Powerhouses en 'onverwoestbaar'...

Ander prijsje dan de +46,- euro voor de 720 BB's Hoewel ik die daar voor niet zou laten staan... Je hebt er plezier aan... en wat kost een brushless? Graupner Koopt die motoren ook maar in... wel naar eigen specificatie... maar in duurzaamheid geen ver schil met de Pollin motoren.

Laatst bewerkt:
De standaard "DeLuxe" motor is een "SPEED 600 ECO 7,2 V, bestelnr: 3323" die 11000 rpm draait .... (en die zitten er nu in als ik het goed begrijp), ...

neen
er zitten speed 600 7.2 volt race in
dat is +/- 22000rpm

waarlijk een briljante voerboot motor :p

de 600 7.2V race doet teveel toeren en de schroeven zijn te klein om maxium uit de boot te kunnen halen.bij sterke stroming of hoge golven hebben deze motoren precies te weinig kracht om op een behoorlijke manier te kunnen varen daarom zou ik denken dat bij de 720 BB motoren en de 50 mm schroeven de boot meer kracht krijgt om te varen of is dat niet zo ?

ook zal mijn verbruik verminderen zodat ik langer kan varen. dat denk ik toch.

Dirk... voor een rustige loop mikken op die Graupner Speed 720 BB Torque.

Kijk even op de site van graupner. Onderdeel bestel snel nummer is 6372

Draaien onbelast bij 12v (volle accu) iets van 4100 rpm, dat is meer in de buurt van wat jij nodig gaat hebben.
De onbelaste stroomafname is 3A. Dat gebruiken ze om rond te gaan, zonder dat je schip er op vooruit vaart.
Belast hoger, gaat vast richting 4,5 naar 5A. Met twee motoren zal het geheel dan 10A trekken. Heb je een accu van 10A, dan kan je in theorie 1 uur vol gas varen.
Echter 10A uur China-loodaccu geeft dat heden ten dage nooit af. Verkoop prietpraat. Loodaccu's leeg trekken tot de laatste snik betekent snel einde accu's. Hou het maar op 75% beschikbare energie? Kijk dus hoeveel accu je kan stouwen.
Wil je echt meer... Zeer mishandelbare accu's zijn Lifepo... een voorbeeld. Zeer mishandelbaar?... beter van niet. Normaal gebruiken. Maar ze zijn snel te laden. Heel veel sneller van een loodaccu!
Een loodaccu laad je op 0,1 (een tiende) van z'n capaciteit. Een Lipo of Lifepo op 1 tot soms 5 x de capaciteit.
... ander chapiter...

Wel een goede lader met balancer is dan gewenst, is duurzaam gereedschap. Geld kost het dan wel.
Een voorbeeld van een Lifepo (hoeft niet per se bij eBay)
LiNANO® 9 Ah 12V 10C LiFePO-Batterie - BAUSATZ | eBay

50 mm schroeven zijn te groot bij deze? Het is een voerboot, geen sleepboot en je moet die kneiters ook ergens kwijt. Voerboot vraagt beheerst kruip sluipend varen. Hunter-killer!

Zou kiezen voor props rond de 40 mm, spoed 1:1 of 1:0,75. Twee bladig, drie bladig.
Kunststof. Als een kei raakt, niet direct je blad krom is, hoogsten de prop iets afgetopt.
Ik denk dat je uit gaat komen op een toerental net boven de 3000 rpm met 40 mm props. Het is een schatting!!!!

Back