Roel van Essen
Forum veteraan
Kijk nou eens naar de specificaties van beide motoren... Even zoeken op google en je hebt ze:
Graupner Speed 500 Race E 7.2V (7306)
Nominal voltage 7.2V,
Operating voltage range 3.6-8.4V
No-load rpm 22500,
Current drain at max. efficiency 17A
Graupner Speed 600BB Turbo 12V (3302)
Nominal voltage 12V,
Operating voltage range 4.8-14.4V
No-load rpm 17200,
Current drain at max. efficiency 7A
Belachelijk hoge toeren voor een voerboot. Gevolg:
veel herrie en vibraties in het water = vissen rennen in de looppas het water uit.
Bovendien: als je wier/kroos en andere ellende in je schroeven krijgt, draait dat onmiddellijk vast. Met een laagtoerige motor en goeie (messing) schroeven met iets meer spoed draai je veel efficienter, kun je dus langer varen met minder herrie en meer kracht.
En als je dan eens wat wier in je schroeven krijgt: een klapje achteruit en dan weer vooruit en je bent die rotzooi kwijt.
Maar ja, ik ben maar een " werkschipper" ... weet niets van voerboten.
Graupner Speed 500 Race E 7.2V (7306)
Nominal voltage 7.2V,
Operating voltage range 3.6-8.4V
No-load rpm 22500,
Current drain at max. efficiency 17A
Graupner Speed 600BB Turbo 12V (3302)
Nominal voltage 12V,
Operating voltage range 4.8-14.4V
No-load rpm 17200,
Current drain at max. efficiency 7A
Belachelijk hoge toeren voor een voerboot. Gevolg:
veel herrie en vibraties in het water = vissen rennen in de looppas het water uit.
Bovendien: als je wier/kroos en andere ellende in je schroeven krijgt, draait dat onmiddellijk vast. Met een laagtoerige motor en goeie (messing) schroeven met iets meer spoed draai je veel efficienter, kun je dus langer varen met minder herrie en meer kracht.
En als je dan eens wat wier in je schroeven krijgt: een klapje achteruit en dan weer vooruit en je bent die rotzooi kwijt.
Maar ja, ik ben maar een " werkschipper" ... weet niets van voerboten.