bootje bouwen, een wild thing

Discussie in 'Speedboten' gestart door akwikkers, 30 sep 2011.

1. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008

2. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Dat zijn de windingen van de motor.
    18 windingen loopt (theoretisch) 2 x zo hard als 36 windingen, waarbij de 36 windingen méér koppel heeft en minder stroom trekt.

Groeten, Jan.

3. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    sorry maar iets klopt hier niet hoor

het bestaat gewoon niet dat een autoregelaar een 18turns 540 (single,laat staan een dubbel of triple ) kan aansturen met een vermogen van slechts 16 A

zelfs een 36 single aansturen met 16A gaat waarschijnlijk al niet goed komen

als dat effectief op die autoregelaar staat dan heeft dat gediend om een 380 type te regelen( werd begin jaren 80 wel eens gemonteerd in basismodelletjes) , meer kan die gewoon nooit aan

16A autoregelaars :dat is speelgoed

mvg

edit :daarnet even het internet doozocht en idd dat wordt verkocht als autoregelaar 16A ,18 of 36 turns!
    niet te geloven!
    ik nodig u uit om een 18turns single 540 hier aan te hangen in een auto ,gegarandeerd dat het ding opsmelt na een halve ronde
    klopt ook niet hé : 1.5 mm motor/batterijdraad en bovendien een autoregelaar voor een 18turns brushed gaat maar tot 6 max 7 nimh cellen, deze kan blijkbaar hogere spanningen aan

t'is voor mij een bootregelaar en "rookie" zegt eigenlijk al genoeg

Laatst bewerkt: 13 okt 2011
  4. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    kan ik die regelaar nu wel of niet in mijn bootje gaan gebruiken???:confused:

5. arnold

arnold

Lid geworden:
    3 sep 2008
    Hey,
    Ik heb niet alles hier gevolgd hoor maar voor en brushed regelaartje is het toch niet moeilijk lijkt mij?
    of is dit niets.....
    Een 30 A regelaar voor 13 euries (incl. verzendkosten)............
    En voor een kleine brushless regelaartje zou dit toch mooi zijn?

Laatst bewerkt: 13 okt 2011
  6. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    neen

16A is zoals ik al zei speelgoed ,1.5mm² draad ,daar kunt ge niks deftigs aanhangen!
    bewaar deze regelaar voor een schaalboot

mvg

7. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011
    Die eerster regelaar uit Arnold's post is een leuk regelaartje, maar kan NIET achteruit... Als je dat niet hoeft: Geen geld voor wat het doet. Ik heb er 3 van in gebruik op 380'ers.

8. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008

voor dit 14 eurootjes ga ik inderdaad niet moeilijk doen, gelijk besteld.
    bedankt voor de tip
    gr ARno

9. Den Eds

Den Eds

Lid geworden:
    3 nov 2009
    Hey,
    Die zit bij mij in de NTN-400, maar deze zijn prijs is wel het dubbele dan bij HK :Turnigy Marine 35A Brushless Boat ESC

10. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    foto

eindelijk een fotootje van mijn projectje. ik ben klaar om hen te bekleden met polyester.

ik ben inmiddels in het bezit van een schroefas (zonder lagers, mhhhh?) 2 regelaars, toch maar een nieuwe gekocht die ook achteruit kan, lijkt me wel handig voor mijn zoontje wanneer hij in het riet zit, zender en ontvanger (had ik al) servo, 600 motor, 7,2 accu, motormount, roertje, schroefje en koppeling, alles wat ik nu nog nodig hebt is een koelspiraal.

het idee is om nu eerst te lamineren dan alles in te passen, te lakken en dan pas definitief opbouwen. nog geen idee hoe ik het kapje ga maken.

hierboven de ruimte die ik over heb om alle hardware te plaatsen.

Laatst bewerkt: 21 okt 2011
  11. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arno,

Een schroefas heeft ook geen lagers, die zitten in de buis, waar de schroefas in draait, de schroefaskoker.
    Als je die niet hebt dan zie ik het donker in wat betreft de waterdichtheid van de huiddoorvoer van je schroefas.

Als je met 'zonder lagers' bedoelt, dat de schroefaskoker over de hele lengte strak om de schroefas heen past, dan heb je een kolossale rem op je aandrijving, zeker als je de as invet, je wilt niet weten hoe zwaar dat draait.

Zelfs in de meest goedkope schroefaskokers zit aan weerkanten minimaal een lagerbusje, zodat de as alleen aan de uiteinden gelagerd is.
    De ruimte tussen de koker en de as vul je met dun(!) vet of uierzalf, zodat de boel waterdicht is.

Groeten, Jan.

12. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    uiteraard bedoel ik de schroefaskoker, na betere inspectie zie ik inderdaad lagerhoesjes aan de uiteinden, bij lagertjes denk ik onmiddelijk aan kogellagertjes.
    bij een schroefaskoker is dit dus anders.

ik dacht eraan om de koker in te spuiten met teflonspray, is dat wat?

13. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arno,

Vóór de koker in de boot gelijmd zit zou ik er niks in spuiten, als je morst houdt er geen lijm meer op...
    Ook moet je de buitenkant van de koker goed opruwen op de plaats waar 'ie door de bodem steekt voor de betere hechting.

Als de schroefas méér dan een paar centimeter vrij onder de boot uitsteekt, is het aan te bevelen om de driehoek tussen boot en schroefaskoker op te vullen zodat de koker steun heeft, anders loop je het risico dat de hele handel krom gaat als je eens ergens overheen vaart.
    Dit kan van hout, maar ook kun je er een messing plaatje voor gebruiken, dat aan de koker gesoldeerd wordt en in een zaagsnede in de boot wordt vastgelijmd, extra stevig.

Omdat de koker onder water begint en pas in de boot boven de waterlijn komt (als het goed is), zou je teflonspray kunnen gebruiken, echter, dit spoelt vrij snel eruit en dan heb je geen smering en wél water in je schroefaskoker.

Uierzalf werkt dan veel beter, omdat dit amper zal uitspoelen.

Pas als de koker in de boot zit en alles is geverfd, vul je de koker deels met uierzalf, duwt de as er in terwijl je een vinger in de boot op de koker houdt, om te voorkomen dat het wurmpje uierzalf in de boot terecht komt en klaar ben je.

Een smeerpijpje, binnen in de boot op de schroefaskoker gesoldeerd, maakt het bijvullen met nieuw vet/uierzalf met een injectiespuitje een fluitje van een cent.

Groeten, Jan.

14. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    update

we zijn nog niet heel veel verder maar het eind aan het wachten lijkt in zicht te komen.
    het bootje is klaar om gepolyestherd te worden. uiteraard nog even ontvetten met aceton.
    inmiddels heb ik ook het glasweefsel binnen, ik heb 3 verschillende diktes besteld zodat ik kan kijken welke dikte het beste werkt. respectievelijk 25 grams, 50 grams en 80 grams.
    het is uiteindelijk een projectje om er achter te komen hoe het lamineren werkt ter voorbereiding op mijn oude project de bolkow heli romp.
    vandaag ook de waterdichte vaarregelaar binnengekregen, 50 ampere voorwaarts en 20 ampere achteruit, moet wel lukken volgens mij.
    nu is het alleen nog even wachten op mijn weegschaaltje.
    de keuken weegsschaal is niet secuur genoeg.
    we houden jullie op de hoogte;).

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arno,

De kleine hoeveelheden die ik bij zulke klusjes nodig heb doseer ik met twee injectiespuiten van 10 CC, uiteraard ééntje voor de hars en eentje voor de harder (en niet per ongeluk verwisselen...)

Dat gaat bij epoxy, waar de verhouding nog nauwkeuriger luistert dan bij polyester, uitstekend.

Groeten, Jan.

16. Ben44

Ben44

Lid geworden:
    27 jul 2010
    sorry maar ik zal het nog eens zeggen ,want het stoort me :)

epoxy heeft geen harder!!

het zijn 2 monomeren die samen reageren tot 1 polymeer ( de kunststof), daarom dat ook de verhouding juist moet zijn of je zit met een niet weggereageerd component

polyester : 1 monomeer polymeriseert tot een polymeer , de reactie moet in gang gezet worden hier is dus in de meeste gevallen wel sprake van een "harder" toevoegen,de hoeveelheid van deze " harder" mag/kan varieren

mvg

17. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    ha, das ook een idee ja, ik gebruik polyesther en op de verpakking staat dat ik 3 % harder dien te gebruiken, is dit niet erg weinig?
    is hars uit de bouwmarkt.
    hoeveel heb ik eigenlijk per deel (bv onderkant) nodig qua grammen hars
    ik heb echt geen idee hoeveel ik de eerste keer moet gaan klaarmaken.
    was van plan 100 gr polyester te gebruiken voor de onderkant.
    als ik dan over heb gebruik ik dat voor nog wat proefstukkjes voor mijn ronde heli romp.
    wat denken jullie van 100 gr, is dat erg weinig of erg veel

18. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arno,

De mengverhouding van polyester staat op de verpakking en verschilt minimaal per fabrikant, de hoeveelheid van 3% is prima, gebruik je (veel) meer dan ben je aan het overkataliseren en gaat de reactie enorm snel en wordt er veel warmte gegenereerd (dit gebeurt al in het potje waarin je de boel dan mengt, dus daar heb je niks meer aan).

Afhankelijk van hoeveel het hout opneemt zou je met 100 gram een heel eind moeten kunnen komen.

Groeten, Jan.

19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Ben,

Ik neem aan dat je het over mijn reactie op de vraag over het afwegen/meten van de componenten van Arno hebt?

Dan moet je zorgvuldiger lezen
    Ik heb het niet over de harder, maar over de mengverhouding van epoxy...

Je hebt natuurlijk gelijk, maar zelfs fabrikanten als Romar-Voss zetten op de blikken respectievelijk 'Epoxy hars' en 'Epoxy harder', waarschijnlijk omdat dat zo in de volksmond genoemd wordt...

Anders krijg je van dit soort conversaties:
    Vraag:"Kun je me even de monomeer aangeven?
    Antwoord: "Welke van de beide?"

Groeten, Jan.

20. setsunakaede

setsunakaede

Lid geworden:
    19 jun 2011

Deel Deze Pagina