bootje bouwen, een wild thing

Discussie in 'Speedboten' gestart door akwikkers, 30 sep 2011.

1. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    badtest 1 mogen we geslaagd noemen.
    1] boot blijft drijven
    2] komt geen water in de boot via romp
    3] geen resonantieproblemen
    4] geen water door schroefaskoker bij achteruit draaien
    5] waterkoeling lijkt te werken, zelfs zonder voorwaartse snelheid
    6] wel water in de boot bij achteruit draaien (beetje dom dus)

het was de bedoeling om het achterste brede "open" deel permanent (en dus water) dicht te maken, met alleen de servo leek mij dit geen probleem
    als de ontvanger daar ook geplaatst moet worden lijkt mij dit geen goed idee. hoe krijg ik dit goed waterdicht en weer te openen?

is het een idee om de ontvanger voor de motor naast de schroefas te plaatsen? er is ruimte genoeg, hij komt dan onder de accuplaat.

was wel even leuk in bad, lijkt voldoende power te hebben;)

2. huub

huub

Lid geworden:
    1 jul 2007
    ak wikkers

je heb een pb voor je drijfstang

gr huub

3. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Die zijn er zeker, maar je kan er zelf ook een stukje tussen zetten. Het eerste is mooier, en je hoeft niets aan te passen, de 2e optie is goedkoper.

4. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008

enig idee hoe je die dingen noemt in het engels, dan kan ik ebay afsnuffelelen
    gr Arno;)

5. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik denk "servo extension wire" (of "cable")

6. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    klopt helemaal, 1 eurootje voor 5 kabeltjes. wel even wachten want het komt uit china. ik gok op 2 weekjes.
    moet ik toch nog even geduld hebben.

het probleem met waterdicht maken ga ik oplossen door een dekseltje te maken en deze vast te kitten met transparante kit, mocht ik er dan nog eens bij moeten is het een kwestie van de kit lossnijden.
    ontvanger zit inmiddels achterin.

7. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    vandaag ook even een nieuwe zender voor het bootje besteld
    mijn oude zender is gebruikt voor een zeilboot en zodoende heeft hij een klik en vaste stand op de gashendel, niet makkelijk als hij niet terugveerd in neutraal

ben nu bezig met het kapje, zodra mogelijk zal ik wat foto's plaatsen

gr ARno

8. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arno,

Een speedboot met een oppervlakte aandrijving heeft eigenlijk 'per definitie' geen achteruit, je kunt dus de hele knuppelweg voor het gas gebruiken (net als bij je zeilboot), onderin is gas dicht, bovenin is vol gas (en bij de zeilboot omgekeerd)

Ik gebruik mijn zender (Graupner MC-12) voor al mijn modellen, de linker (gas)knuppel heeft geen veer en blijft staan als je 'm loslaat.
    Toegegeven, bij mijn slepertje is het wel eens lastig om (op enige afstand) het gas precies neutraal te zetten, maar met een beetje oefening lukt ook dat.

Groeten, Jan.

9. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    eindelijk mijn zender en ontvanger binnen, dus we kunnen weer verder
    ontvanger plaatsen, achterzijde dek dicht en waterdicht maken en proefvaren, eindelijk, ik ben zo benieuwd of het bootje een beetje vooruit wil komen.
    tot snel, gr Arno:D

10. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    toch nog even geduld hebben. de ontvangen zender blijkt niet aan te willen gaan, balen. dat wordt weer wachten op antwoord van de verkoper en dan maar zien wat de oplossing gaat zijn.
    deze zender gebruikt 1,5 volt batterijen en heeft een aansluiting voor een oplader. zelf heb ik nog nooit 1,5 v oplaadbare aa accu's gezien.
    iemand die ze wel is tegengekomen.
    ik ken ze alleen van 1,2 volt:mad:

11. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Veel zenders kunnen zowel op alkalines als oplaadbare cellen werken. Bij gebruik van alkaline moet je natuurlijk niet proberen deze op te laden...

Er zijn trouwens wel oplaadbare 1.5V penlites, maar het aantal keren opladen is meestal beperkt, en de capaciteit loopt vaak snel terug.

12. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    na wat gepriegel en doormeten erachter gekomen dat de + nippels op de batterijen geen contact maakten, met een kleine aanpassing probleem opgelost. vandaag de ontvanger ingebouwd en het achterdek dichtgekit.
    nu kan ik met de opbouw beginnen. zometeen even het in een ander draadje aanbevolen afplaktape bestellen. dan kan ik zodra dat binnen is een proefvaartje maken.
    foto's volgen als de opbouw af is
    :D

13. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    zojuist de eerste meters gevaren met mijn projectje.
    leuk het drijft, het stuurt en het gaat vooruit maar nog niet zoals bedoeld.
    er zit nu een kleiner schroefje op dan vooraf geadviseerd met de reden dat het niet zo hard zou gaan, dat is gelukt.
    echter gaat het nu echt te langzaam want het komt niet eens in plane waardoor de oppervlakte schroef vast niet tot zijn recht komt.
    zo meteen maar even de gewenste schroefmaat aanschaffen.
    ben erg benieuwd of dit het gewenste resultaat gaat opleveren.
    tot snel:p

14. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    zo gezegt zo gedaan, een 35 mm schroefje van robbe eronder en het vaart iets beter, van hard varen kan ik echter nog niet spreken.
    het planeert net, harder gaat het echt niet.
    na 8 minuutjes varen is de regelaar en de motor koel, de accu echter is warm.
    ik gebruik nu een 600 borstelmotor met een 50 ampere vaarregelaar en een 9,6 v accu, en dus een 35 mm schroef.
    hoe kan ik het bootje toch nog harder laten lopen? (JAN, HELP???)
    :confused:

15. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arno,

Een robbe speedprop is maar voor één ding goed; zo ver mogelijk weggooien...
    Je moet de K-serie van Graupner (de 2318.xx serie) hebben, voor een 600 motor een 36K of 37,5K.(een 37,5K alleen op 8,4V!!)

Als de regelaar en motor watergekoeld zijn, is het met dit weer geen wonder, dat die niet warm worden, het geeft echter ook aan de je een te kleine (en verkeerd merk) prop erachter hebt.

Welke 600 motor heb je precies in de boot zitten?
    Welke cellen zijn het precies? 9,6V is aan de hoge kant voor de 'standaard' mono I set-ups.
    Heel belangrijk bij NiMH cellen is dat ze warm van de lader in de boot komen, koude NiMH presteren ondermaats en hebben er erg onder te lijden.

Kun je een foto van de boot plaatsen, van de zijkant genomen, zodat de plaats van de prop t.o.v. de kiellijn goed te zien is?

Groeten, Jan.

16. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    dank je wel Jan, ik zal morgen proberen een goede foto te plaatsen.
    en zo dus maar de goede prop bestellen

17. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Jan, kan ik het zo stellen dat een hoger voltage accu niet direct een hoger toerental van de motor opleverd?

ik heb niet zoveel gegevens terug kunnen vinden van het motortje
    600 electric motor 6 / 12 v.
    ik heb verschillende accu liggen
    -7,2 v 3800 ma
    -9,6 v 600 ma
    -9,6 v 800 ma
    -10,8 v 1800 ma

wat zou in mijn geval het beste passen?

18. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
  19. pompebled

pompebled Forum veteraan

Lid geworden:
    1 nov 2004
    Hallo Arno,

Ik zie, dat Conrad deze props ook verkoopt, en er passant een geweldige puinzooi van maakt, door er eigen produktnummers aan te verbinden en alles door elkaar te zetten, dat zoekt lekker...

De 36K is deze:
    RENNSCHRAUBEN RECHTS 36,0MM/M4 im Conrad Online Shop

De 37,5K is deze:
    RENNSCHRAUBEN RECHTS 37,5MM/M4 im Conrad Online Shop
    (de produktnummers in Duitsland en Nederland zijn gelijk, alleen de Duitsers zetten er een Graupner logo bij, dat zoekt wat gemakkelijker)
    Trouwens, 2BrothersRC in Bussum hebben deze propjes ook op voorraad.

Bedenk, dat de Duitsers de draairichting van de prop vanuit de motor richting prop bekijken, dus de Graupner props die je moet hebben zijn rechtsdraaiend.

Als jouw motor vanaf de spiegel linksom draait, past het dus precies.

(Zou je de motor anderom hebben lopen, dan gaat dat niet lang goed, omdat door de bouwwijze van de koolborstels, deze motoren een hoogstroom/hoogtoerige toepassing tegen de draairichting in, niet lang volhouden.)

Van de accu's die je noemt, zou ik alleen de 7,2V 3800mAh gebruiken (dat zijn sub-C cellen als het goed is), de 600 mAh kunnen de gevraagde stroom niet leveren en de 10,8V (9 cellen) is aan de hoge kant, dan moet(!) je een kleine prop nemen zodat de motor z'n toeren kan maken, anders krijg je fik.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt: 8 jan 2012
  20. akwikkers

akwikkers

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Met wat jij nu verteld Jan, over dat de motor maar 1 kant op "hard" kan draaien klinkt HEEL logisch.
    ik had zelf al het idee dat hij rechtsom harder, in ieder geval soepeler, loopt dan linksom.
    het simpel omwisselen van de connectoren van de vaarregelaar naar de motor leek niet direct de oplossing te brengen (boven water uiteraard)
    achteruit lijkt hij nu dus, afgaande op het geluid, harder te draaien.
    is het slim om eens een linksom draaiende schroef te proberen.

Deel Deze Pagina