bootje bouwen, een wild thing

Hallo Arno,

Het verschil tussen een 6- en een 7 cellenpakket bij gebruik van 'fatsoenlijke' cellen is aanzienlijk; het is het verschil tussen leuk varen en een brede grijns op je toet...

Ik heb in mijn wedstrijdboten altijd 7 cellen gevaren.

Groeten, Jan.

bij het laden gebruik ik een ooit eens geleerd handregeldje.
amperage maal 1.4 uitkomst delen door laad amperage is laadtijd

oftewel een battery van 1000 mAh maal 1,4 = 1400 gedeeld door 140 laad mAp = 10 uur laden.

dat waren de instructies die ik mee kreeg toen ik mijn heli kocht
(ok 15 jaar geleden)

ik begrijp in ieder geval dat mijn grootste probleen in de accu zit.
voor nu benik voor mijn zoon wel even tevreden, kan ik voor mezelf in de toekomst even sparen voor een goede accu.
is het wijs om zelf een accu te maken met een extra cel of is dit niet nodig?

Als je accu leeg is, werkt dat wel redelijk, maar je accu zal niet altijd even ver leeg zijn. Ik hanteerde jaren terug ook die regel, (origineel is het trouwens, deel de capaciteit van de accu door 10 voor de laadstroom, en laad dan 14 uur, maar komt op hetzelfde neer) zo was het mij ook geleerd, maar ik had altijd problemen met mijn, destijds NiCad, accu's. Te snel leeg, weinig fut tijdens het varen, etc. Nu meet ik of zelf de spanning tijdens het laden, om het beste moment om te stoppen met laden te bepalen, of ik gebruik een lader met Delta Peak afslag.

8.4V zal natuurlijk vlotter varen, zoals Pompebled al opmerkte, dan zou je ipv een 7.2V pack een 8.4V pack moeten aanschaffen. Ik zou niet een extra cel aan je huidige 7.2V pack toevoegen, aangezien dat pakket niet al te "fit" meer is.

als ik losse cellen wil bestellen, welke kan ik dan het beste gebruiken (merk)

om van de losse cellen een accu pack te maken hoe kan ik dan het beste aan het werk gaan?

om van de losse cellen een accu pack te maken hoe kan ik dan het beste aan het werk gaan?

Neem in ieder geval cellen met soldeerlippen. Om er een net pack van te maken heb je krimpkous nodig, en een goede soldeerbout. Voor een paar tientjes heb je ook al een goed pack, misschien geen wedstrijdkwaliteit, maar goed genoeg om een stuk betere snelheid te halen dan je nu hebt.

Om van de losse cellen een accu pack te maken hoe kan ik dan het beste te werk gaan?
Hallo Arno,

Ik ben al een aantal jaren uit de NiMH wereld gestapt, omdat er bijna geen goede cellen te krijgen zijn.
Je zou eens in de autohoek moeten navragen wat (als ze daar nog racen met NiMH) daar wordt gebruikt.

Als ik google, kom je dit soort cellen tegen:
Modelbouw Ni Mh accu | Enkele cellen Ni Mh | Batterij en accu shop | accu-winkel.nl
Ik heb geen idee van de kwaliteit en in hoeverre de cellen dezelfde spanning en voltage hebben, dan zou je de leverancier moeten vragen. Ook lijden de cellen onder een te lange opslagtijd.

Als je geen inline pakketten wilt maken (kop aan kont gesoldeerd), met gebruikmaking van een hamerkop-soldeerstift), wat de nodige ervaring vereist, dan zou ik gebruik maken van losse cellenverbinders van (minimaal 1 mm dik) koper.
De 'soldeerlippen' op de fabriekscellen zijn gepuntlast en véél te dun, daar ontstaat dusdanig veel weerstand, dat ga je merken in de prestaties.

Ik heb 12 cellen pakketten, met fabriekssoldeerlippen zien oplichten onder last, waarbij de lippen opgloeiden, dat is geen goede constructie...

Als je een kant en klaar pakket koopt, let er dan op dat de cellen inline gesoldeerd zijn, en niet verbonden door deze lametta

De Intellect 3600 waren destijds goede cellen, hoe het nu is, weet ik niet:
Intellect NiMH sub-C cel 3600 mAh - Losse accucellen - Conrad Electronic
Als je naar beneden scrollt, staan daar ook de cellenverbinders en de krimpkous om de strengen te verpakken.

Groeten, Jan.

zoals ik een paar dagen geleden schreef zou ik toch eens overwegen over te stappen op lipo's

je hoeft geen andere regelaar te kopen ,plaats gewoon een lipo alarmpje op je accupakket ,dat geeft een hels kabaal als de spanning te laag zakt en dan weet je ook wanneer je moet stoppen
wel een ander lader nodig natuurlijk

als je uitrekent wat deftige losse Nimh cellen kosten + de soldeerlippen +nog wat krimpkous ;daar koop je vlot een 5000mah 25C/50C 2s lipo voor hoor en dat volstaat ruimschoots voor een 600 met een 37.5 mm schroef heb ik ondervonden

en dan ga ik ervanuit dat je soldeervaardigheden gewoon goed zijn want anders wordt dat een knoeiboel

mvg

ik heb een E-sky lipo lader
2&3cell(7.4v&11.1V) Li-ion Polymer
balancer charger EK2-0851
input DC 11,5 - 13,5 v output 0,8 A

is dat wat voor een onderstaande lipo?

ik heb een E-sky lipo lader
2&3cell(7.4v&11.1V) Li-ion Polymer
balancer charger EK2-0851
input DC 11,5 - 13,5 v output 0,8 A
is dat wat voor een onderstaande lipo?
Welke 'onderstaande lipo'?

De lipo, die Ben voorstelde mag je laden met (minimaal) 5A, als je daar een lader met een maximale laadstroom van 0,8A op loslaat ben je ruim zes uur aan het laden voor die vol is...
Dat schiet niet echt op.

Een Accucel-6 of een soortgelijk lader met een laptopvoeding kost de wereld ook niet meer en dan ben je binnen een uur weer vaarklaar.

Groeten, Jan.

nou ik ben om, ik ga naar lipo.
van de week naar een winkeltje geweest in ridderkerk, mrhobby.
verteld wat het verhaal is en wat voor een bootje ik in elkaar geknutseld heb. hij adviseerde mij een 3s 2200 maph aan, of een hoger maph.
wat vinden jullie hiervan. 11,1 v of 7,4. het is nogal een grote stap.
zou ik de 11,1 kunnen gebruiken en mijn zender zo aanpassen dat hij of 80 of 70% vaart van de accu capaciteit of is dat geen goede oplossing?

gr Arno
ps kapje bijna klaar, dan volgen dus foto's

ik denk nog steeds dat jouw motor een type is dat 12 volt nodig heeft om toeren te draaien ;dus neem je best en 3s
kijk even hoeveel gewicht je er kan inleggen dan kan je de batterij kiezen maar 2200mah vind ik wat beperkt,ik zou toch minimaal voor 3000 gaan en dan 30 à 40 C

en de boel knijpen tot 70 à 80% is inderdaad geen goed idee , gebruik dan liever een kleinere schroef zodat je grotendeels vol gas kan varen en je regelaar niet veel hoeft te regelen

mvg

zo gezegt zo gedaan, een 35 mm schroefje van robbe eronder en het vaart iets beter, van hard varen kan ik echter nog niet spreken.
het planeert net, harder gaat het echt niet.
na 8 minuutjes varen is de regelaar en de motor koel, de accu echter is warm.
ik gebruik nu een 600 borstelmotor met een 50 ampere vaarregelaar en een 9,6 v accu, en dus een 35 mm schroef.
hoe kan ik het bootje toch nog harder laten lopen? (JAN, HELP???)
:confused:

Ik ben toch wel benieuwd of het alleen de accu's zijn. Hoe zwaar is de boot ook al weer geworden? Ik heb sinds kort ook een wat snellere boot, geen speedboot, maar komt ondanks ca 1700 gewicht, en slechts 7.2V spanning echt netjes in plané:

Een verkeerde gewichtsverdeling kan namelijk ook problemen geven. Ik had voordat ik dit filmpje nam, de accu's iets meer naar voren, en toen duwde de boeg meer het water aan de kant dan dat hij op plané ging. Je hoorde ook dat de motor harder moest werken.

Laatst bewerkt door een moderator:
leuk bootje ook, met wat ik zie op het filmpje loopt mijn bootje met de 7,2 accu wel harder, zeker in het begin als de accu vers is. maar ja dat is niet de 40 tot 50 km per uur waar over gesproken wordt dat de wildthing zou moeten kunnen lopen. we proberen gewoon de lipo eens een keer uit.

eindelijk, de laatste foto's

eindelijk de tijd en zin gevonden het bootje af te maken.
dus bij deze de laatste foto's.

IMAGE_00558.jpg

IMAGE_00557.jpg

IMAGE_00556.jpg

uiteraard laat ik via dit draadje weten hoe de lipo uitpakt, even wachten tot dat het gaat dooien, de sloot ligt goed dicht.

iedereen hartelijk dank voor de tips, adviezen en opmerkingen (vooral Jan)
mvg ARno

Mooi afgewerkt! En goed te horen dat jouw boot op 7.2V wel harder loopt dan die op mijn filmpje. Anders was er meer mis geweest dan dat je accu niet echt de nodige power kan leveren. We wachten met spanning je resultaten met lipo af.

hahahahahahaha, die lipo is leuk, dat is wel even wat anders.
geen idee hoe hard het bootje loopt en nog even geen idee hoe hier achter ga komen maar met 11,2 volt en een 37,5 schroef onder zijn kont, brengt hij mij meer dan alleen een glimlach.
ik merk wel wat meer trilling op, zeker met het accelereren, als het eenmaal gaat klinkt het prima. afdichting is niet helemaal cool maar dat wist ik van te voren, met voldoende tape lukt het wel.

een kleinere schroef doet weinig goeds. zou een grotere schroef, dan de huidige, mij nog meer plezier (snelheid) brengen of wordt het dan huilen.

als ik iemand vindt die even kan filmen dan post ik een filmpje

gr arno

Arno ,

Het is heel moeilijk om zoiets in te schatten .
Als ik ter vergelijking kijk naar filmpjes van de airbootjes van een vriend van mij en mijzelf denk ik tussen de 35 en 40 km/u .

Hij ziet er trouwens goed uit zo :yes: :thumbsup:

Back