boswachters en fpv vliegen

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door stefanostokman, 22 mrt 2015.

1. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Waarschijnlijk is het "stiltegebied" dat heb ik ook eens mogen ervaren toen een agent op scooter mij daarop wees. Ik mocht gewoon doorvliegen maar mocht niet over de sloot want daar begint het "stiltegebied" Dat is een park met een naastgelegen ijs/skeelerbaan en ik stond op de skeelerbaan .Die agent was nog een broekie maar wel degelijk op de hoogte van de regels.

2. Robbie TPC

Robbie TPC Forum veteraan

Lid geworden:
    17 apr 2007
    Boswachters van Staatsbosbeheer zijn BOA's die de bevoegdheid hebben om boetes te geven, hoe het zit met boswachters van andere instanties zoals PWN en Natuurmonumenten weet ik niet precies.

3. Gerard_nl

Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    7 sep 2002
    een beheerder is in dienst van gemeente of het rijk.

deze mag je wel wegsturen maar heeft absoluut geen rechten.
    echter bij problemen komt de opper beheerder er aan te pas en die heeft gewoon boa rechten en kan je dus bekeuren etc.

als zon figuur je vraagt weg te gaan is daar een reden voor, en moet je niet de hobby te grabbel gooien door dat allemaal af te strijden maar netjes gaan en een ander plekje opzoeken waar je niemand tot last bent vind ik.

4. MFD

MFD

Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Eensch! ;) Ben 1 keer vriendelijk verzocht een andere plek te gaan zoeken door een natuuropzichter. Die legde ook even netjes uit waarom het niet mocht. Ik heb 5 minuten gevraagd om de spullen op te ruimen, heb hoffelijk afscheid genomen en ben vertrokken. Nergens moeilijk om doen, discussiëren op lokatie levert je 2 onnodige dingen op: een slechte ervaring van mensen met vliegers en extra negeatieve aandacht voor de plek waar je staat. Men gaat er dus vaker controleren of waarschuwt de autoriteiten.

Overigens is het de moeite waard om de APV van de gemeente te raadplegen waar je vliegt of wilt gaan vliegen. Zo staat er in de APV van Zoetermeer een totaalverbod van RC vliegen boven het gehele gemeentelijke gebied.

5. Martin7182

Martin7182

Lid geworden:
    23 sep 2009
    Ja, iets dergelijks heb ik ook tweemaal meegemaakt op de hei hier in de buurt. Het was zeker geen broedseizoen.

leuk-die-parkflyer-maar-waar-het-park-nieuwe-vliegclub-bussum

Misschien is een stuk grond kopen de oplossing. Hier in de buurt heb je geen enkel vrij toegankelijk veld. Ik droom wel eens van een groot veld waar iedereen gewoon mag doen wat hij/zij leuk vind. Vrij toegankelijk voor iedereen. Behalve voor boswachters dan ;)

Martin

Laatst bewerkt door een moderator: 24 nov 2015
  6. Discovery80

Discovery80

Lid geworden:
    31 dec 2013
    Dit is eigenlijk gewoon de zoveelste discussie over "mag ik hier nu vliegen of niet? En zo ja; zou het niet verboden moeten worden dan?" en uiteindelijk draait die toch weer uit in één of andere discussie over wetgeving en een aantal wijsneuzen die blijkbaar nét de boot naar politiek of advocatuur gemist hebben vroeger... :)

Ik denk dat het een wijze conclusie is om gewoon zulke problemen _vriendelijk_ met elkaar op te lossen. Vaak hebben beide partijen wel een reden om te doen wat ze doen. Wij vliegen graag omdat het ontspannend is. De boswachters komen "zeuren" omdat ze de opdracht kregen het bos stilletjes te houden.
    Hoe slecht je iemand ook inschat: er zijn maar ZEER weinig mensen die 's ochtends opstaan met het voornemen iemands dag zonder reden compleet om zeep te helpen. Probeer dus elkaars standpunten eerst eens te begrijpen. Als je eerst naar die boswachter/vlieger zijn verhaal luistert, zul je merken dat hij daarna ook naar jouw verhaal luistert.
    Als je het dan op een vreedzame manier opgelost krijgt, hoef je überhaupt niet te gaan discussiëren over wetgeving e.d. Dat wordt nu al veel te veel gedaan.

7. Reliku

Reliku

Lid geworden:
    31 mrt 2014
    Deze meneer begrijpt het.

8. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Mee eens, en deze methode heeft ook mijn voorkeur.

Voor degene die zich toch verder in de regels willen verdiepen heb ik hieronder twee links waar je iets aan zou kunnen hebben:
    Buitengewoon opsporingsambtenaar | politie.nl
    Deze link geeft uitleg wat BOA's zijn, bevoegdheden zijn maar ook welke functies er voorkomen. ( en daar staan ook boswachters bij :wink:)
    Natura 2000 - Zoek een natuurgebied
    Hier kun je nagaan of je in een natuurgebied wilt vliegen. Je selecteert het gebied waar je wilt vliegen (linker muisknop) en je selecteert bijvoorbeeld "natura 2000". Dan "toon selectie". Je krijgt dan een mooi overzicht waar het een natuurgebied is.

Ik ga niet zeggen of je ergens wel of niet mag vliegen, dat zie ik als je eigen verantwoordelijkheid.

doe er je voordeel mee,
    succes

9. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Touché. :worship::worship:
    Je kan ze zo opnoemen.

10. EvdF

EvdF

Lid geworden:
    18 jul 2011
    Aan de ene kant is het een onderwerp wat al veel te veel voorbij is gekomen aan de andere kant lijkt het nog steeds nodig.
    Er zijn kennelijk nog genoeg vliegers die denken dat ze met de regeling modelvliegtuigen in de zak overal mag vliegen zolang er niet een bordje staat dat het verboden is. ;)

Dus laat die discussie toch maar verder gaan :) en ze worden door velen gelezen, ook die dit soort onderwerpen zat zijn :cool:

11. addy

addy

Lid geworden:
    23 jul 2005
    Even kort, ik ben zelf terreinmedewerker bij het Utrechts Landschap maar ook FPV vlieger.
    Aan de buitenkant kan je niet zien of iemand bekeuringen uit mag schrijven, boswachter, opzichter, beheerder maakt niet uit.
    Wat ze wel mogen is je weg sturen aangezien je in het overgrote deel van de gevallen op grond staat die eigendom is van de betreffende stichting, particulier, gemeente of SBB en die hebben daar hun eigen regels voor.
    Daarnaast kan (let wel kan/hoeft dus niet) elk van hun een BOA aanstelling hebben en kan je dan dus ook gewoon een bekeuring uitschrijven.
    Als de betreffende persoon BOA is zal hij zich ook zo legitimeren en dan is het i.i.g. beter om te luisteren als je geen 90 euro wilt riskeren.
    Lekker vliegen maar zoek ergens een weiland van een boer en vraag of je er mag vliegen en zeker rond deze periode is er nog geen mais dus is er altijd wel ergens een braakliggend stuk grond waar je kan vliegen en loop je ook niet het risico van een aanvaring met een boswachter.

Addy

12. Kcnarf

Kcnarf

Lid geworden:
    15 nov 2014
    Er was toch ooit de regel dat je toestemming van de grondeigenaar moest hebben er ergens te mogen vliegen ? (of is die inmiddels vervallen?)

13. birds-eye-view

birds-eye-view

Lid geworden:
    22 jan 2015
    wat herkenbaar dit. zelf ook al een paar keer door overijverige agenten aangesproken.

agent= U vliegt professioneel dus heeft uw wel een vergunning
    Ik= nee ik vlieg model en niet professioneel
    Agent= maar u heeft een professionele drone
    Ik= nee die is pas professioneel als ik er betaald werk mee uitvoer en er een registratie op zit, ziet u die zitten? ik niet dus het is een modelluchtvaartuig.
    Agent= hij maakt te veel geluid hoor ik
    Ik = minder dan 70 dB op 5 meter is dat te veel voor op een in aanbouw zijnd industrie terrein.
    Agent= uw auto laat zien dat u een professional bent want u heeft een bus met meerdere toestellen erin
    Ik= sinds wanneer zegt de wet hoeveel toestellen ik wel of niet bij mag hebben?
    Agent met uw brandstof vervuilt u het weiland van de boer
    Sorrie maar ik vlieg electrisch zit geen brandstof in
    Agent ik hoor toch dat de motors draaien.
    Ik ja gelukkig wel anders zou die uit de lucht vallen
    Agent= u vliegt boven een industrie terrein.
    Ik= meneer de agent de bouw van dit industrie terrein is gepland in 2018 op dit moment heeft de gemeente het gedoogd om hier model te vliegen, daarnaast zegt de wet luchtvaart dat je niet boven industrie etc op dusdanige hoogte mag vliegen dat je hierdoor een gevaar bent voor mens en materiaal (let op inmiddels veranderd)
    Hier hield de discussie dan op en hij zou het gaan navragen ik heb hem nooit meer gezien.

pff om moe van te worden van dit soort gedreven figuren die kost wat kost een bekeuring uit willen schrijven.

gelukkig kan het ook anders heb al vaak politie gezien die gewoon wilde ervaren wat fpv en modelvliegen is en of zij er in hun werk ook hun voordeel mee zouden kunnen doen. Zolang je alles achterlaat zoals je het aantrof en niemand tot overlast bent is het meestal geen probleem.

Deel Deze Pagina