Bouw Aalsmeerse Praam

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door LuukP, 15 okt 2011.

1. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Staat lekker in de koolteer heel toepasselijk :yes:

2. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    De eerste 2 laagjes is gewoon motip spuitverf.
    Toen was die op maar de trimplank nog niet zwart dus had ik een bus gehaald bij de action voor 2 euro.
    Nu nog wachten op de regelaar en dan varen.

3. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    problemen regelaar

de regelaar werkt niet perfect, hij is goed aangesloten, de ontvanger krijgt stroom( hij stuurt dus ook goed) maar de motor draait niet of schokerend.
    dit is de regelaar: Carbon-series snelheidsregelaar 20 turns - Regelaars voor auto's - Conrad Electronic
    is het geen goede accu?:http://www.rc-addict.nl/webshop/rc-...n-hoger/turnigy-5000mah-2s-20c-lipo-accu.html
    of werkt hij niet met een Brushed motor?
    of is het iets anders?
    heeft iemand een idee? alles wat zou kunnen werken, zeg het maar.

4. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Hoeveel ampere trekt die buitenboordmotor? Misschien dat de aanloopstroom toch wat te hoog ligt. Aan de ene kant spreekt Conrad bij die regelaar over 35A continue, en aan de andere kant over een 380 size motor, wat niet bepaald een forse motor is.

5. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    hier staat informatie over de motor
    Graupner SPEED 600 RACE 7,2 V

6. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Bij maximale werking dus 12A, en bij blokkeren 130A. Jouw verbruik zal er tussenin liggen. Heb je een multimeter, dat je de stroom kan meten? Hapert de motor ook bij lage toerentallen, en als de boot niet in het water ligt?

Wat ook nog kan is dat de flexas in de buitenboordmotor wat is geoxideerd, en nu nogal zwaar loopt.

7. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    we weten de oorzaak waardoor hij het niet goed doet. de accu bleek leeg te zijn dus die ging ik opladen maar hij zegt dat 1 of meerdere cellen kapot of iets zijn, of er is kortsluiting gemaakt.

Laatst bewerkt: 11 nov 2011
  8. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Je gebruikt lipo's, toch? Niet per ongeluk de accu te ver ontladen? Lipo's kunnen daar absoluut niet tegen.

9. jesse1rc

jesse1rc

Lid geworden:
    14 apr 2011
  10. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Als die motor tegen de 12A trekt, wat zou kunnen, dan is die 5000 mAh met een half uur "op". En ze hebben bij die Hobby King producten ook nog wel eens de neiging de specs wat mooier voor te stellen. Maar het kan ook dat je gewoon een rot pack hebt gehad, of dat je lader hem niet goed heeft kunnen "balancen" waardoor niet alle cellen even vol waren.

11. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    ik heb nu gevaren met de praam, met de 2 accu's uit de Smit Nederland: 2* 4.8 Volt 5Ah, alleen zijn ze wel een stuk zwaarder dan die Lipo accu, dus waarschijnlijk had hij nog beter kunnen varen. hij heeft zeker wat meer Power met die andere regelaar. maar het achteruit varen is niet lekker, want hij gooit het water over het schot zo de boot in, dus het motor gat moet nog beter dicht gemaakt worden. maar ik denk wel dat de motor het zwaar heeft want hij begon net voor dat ik ging stoppen wel een beetje te roken :(. eerst had ik ook nog een blokje gewicht voorin liggen waardoor hij een beetje voorover lag, en hij meer golven maakte die hij zelf binnen kreeg.

12. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    foto's gemaakt??

13. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010

Ik denk zeker dat de motor het zwaar heeft, volgens de specs is de bedrijfsspanning tot 8.4V, en met 2 keer 4.8 zit je op 9.6V. Als je bedenkt dat hij zonder koeling draait, in een afgesloten ruimte, en dan ook nog eens op een hogere spanning dan voorgeschreven, dan wil dat wel eens gaan roken...

14. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Ja, klopt de accu's zaten vol geladen dus ze waren samen zeker wel 10 Volt. En in de gebruiksaanwijzing van die motor staat ook nog dat de maximale lengte 80 CM mag zijn, hij is 109 maar dat zal niet veel uitmaken denk.

Nee ik heb geen foto's, want ik was alleen dus dat gaat een beetje moeilijk. Ik was in het poeltje in onze Jachthaven gaan varen.

15. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Vers van de lader heb je zelfs meer dan 10V als je NiMh pakketten hebt. Vol zitten ze vaak boven de 1.35V per cel, dus x8 is bijna 11V.

Varen en filmen/foto's maken gaat trouwens best, ik speel het nog klaar om te zeilen en te filmen. Vergt wel wat "jongleerwerk" maar het kan.

Maximale lengte zegt niet zoveel, het gaat meer om het gewicht en de weerstand van de romp. Ik denk dat je of voor een lagere spanning moet gaan (als deze motor nog heel is) of een andere motor monteren, eventueel met waterkoeling.

16. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Dat zeg ik, Gamma! :rolleyes:

17. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    accu

het blijkt dat de Lipo nog wel gewoon goed is, hij is nu opgeladen dus dat word scheuren dit weekend, waarschijnlijk komen er foto's of een filmpje.

Laatst bewerkt: 16 nov 2011
  18. Indoorvlieger

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik zou het wel in de gaten houden, als een deel van de accu sneller leeg is dan de rest, kan dat wel degelijk een kapotte accu opleveren. Of de lader weet de cellen niet goed op gelijke spanning te brengen, het zogenaamde "balancen".

En pas op je motor. Voor de meeste electrische onderdelen geldt dat ze op rook lopen. Ontsnapt er (teveel) van die rook, dan doen ze het niet meer. ;-)

19. jesse1rc

jesse1rc

Lid geworden:
    14 apr 2011
    ik denk dat het aan de lader lag deze keer is er namelijk een andere lader gebruik , maar ik kan het even goed fout hebben .

20. LuukP

LuukP

Lid geworden:
    10 okt 2011
    filmpje van varen

een beetje laat maar, hier is dan weer een filmpje van het varen.
    de baterij ging wel op een of andere manier snel leeg maar ja.
    yzpc9AaHeBQ[/media] Praam 2 - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina