Bouw Americo Vespucci van Occre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ruud Kok, 9 feb 2024.

  1. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Maar ook op de unit met de satelliet antennes zitten in werkelijkheid 2 schijnwerpers om de dek activiteiten te kunnen verlichten tijdens de diverse dek manoeuvres. (zie blauwe pijl op de foto) Occre heeft deze ook niet opgenomen, dus ga ik deze zelf maken.


    schijnwerpers op antenne dek.jpg

    Als laatste vind ik het altijd leuk als een radar kan draaien. Daarom heb ik een motortje beneden deks ingebouwd om de achterste radar te kunnen laten draaien. Ook hier moet je vooraf een voorziening treffen met een doorverbinding aan dek. Op de foto is het motortje met vertraging tandwielen en doorsteek door het dek te zien, alsmede een ingebouwde led met 2 zwarte glasvezel draden voor 2 lichtpunten op het dek.


    aandrijving radar zijaanzicht.jpg


    radar.jpg


    Totaal overzicht, met de bekabeling aangebracht, inclusief het bediening paneel in de standaard. (aparte knoppen voor de boordverlichting, schijnwerpers, navigatieverlichting en radar)

    bovenaanzicht romp met elektrische bedrading.jpg

    Al met al vraagt dit alles best wel wat capaciteit, vandaar dat ik een trafo gebruik die 220V input, 3V output en 2A levert. De bediening doe ik in de standaard met 4 knoppen, met een stekkerverbinding naar de boot. (blauw) Aan de achterkant van de standaard zit de stekkerverbinding van de trafo. (zwart)
    Voor mezelf heb ik dit in een schema gezet, anders zie je door de bomen het bos niet meer.

    elektriciteitsschema.jpg

    Hopelijk was het niet teveel gericht op de techniek in plaats van het daadwerkelijk bouwen van de boot. Ik hoop dat in het vervolg te compenseren.
     
    JanZMC, Herby63, Baker en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Gaat idd mijn petje te boven … ;)
     
  3. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Begonnen met het bekleden van de 3 dekken met fineer van lindehout (0,6x5x40 mm). Dit ging relatief makkelijk omdat het lindehout gezien de dikte makkelijk te bewerken is. Ik gebruik hiervoor Bisonkit alleslijm. Voordeel: een sterke verbinding, nadeel: op het moment dat je het erop plakt, zit het ook gelijk muurvast en kan je het niet meer verschuiven. Ik heb niet stroken van 8 cm gebruikt volgens de handleiding, maar de maximale lengte van 40 cm en het patroon vervolgens met potlood ingetekend en daarna met vernis afgewerkt. Er komt zoveel op het dek te staan, dat het effect van stroken van 8 cm nauwelijks zichtbaar is.
    Vervolgens de wanden van de verblijven op het middendek aangebracht, waar het hoger gelegen voor - en achterdek overheen komen.
    Daarna de dekken geplaatst, waarbij ik nauwkeurig uitgemeten had waar de diverse dek doorvoeren voor elektra en de aandrijving van de radar moesten komen. (N.B. ik had foto’s van de tussenstappen, maar die zijn helaas door een onhandigheid van mij gewist)
    Hierbij het eindresultaat.

    upload_2024-3-8_18-36-59.png

    Begonnen met de 1e beplanking met stroken lindehout van 2 x 7 x 40 mm. Hierbij heb ik de methode van Occre gevolgd, n.l. vastzetten met kleine koperen spijkertjes, i.p.v. met punaises aan de zijkant, zoals ik bij de Sovereign of the Seas heb toegepast. Eerst heb ik wel op een proefstukje uitgeprobeerd of de kop van de spijkertjes met wat grof schuurpapier mee afgeschuurd konden worden, wat het geval bleek. Ik hoefde ze dus niet eerst te verwijderen. De stroken lindehout lieten zich relatief makkelijk buigen waar dat nodig was, door ze even in warm water te houden.

    upload_2024-3-8_18-38-5.png

    Bijna dicht. Ik heb eerst een check gedaan of alle elektriciteit aansluitingen die bovendeks aanwezig zijn het ook daadwerkelijk deden, aangezien ik er niet meer bij kan als de beplanking gereed is. (ze deden het)

    upload_2024-3-8_18-39-14.png

    De 1e beplanking gereed en zo vlak mogelijk geschuurd, met hier en daar met wat lak plamuur oneffenheden bijgewerkt, zodat de 2e beplanking met stroken fineer van 0,6 x 7 x 40 mm makkelijk te doen is. De blauwe navelstreng is voor de aansluiting van de elektra bediening op de standaard.(algehele verlichting, navigatie verlichting 6x, schijnwerpers 4x, en de aandrijving van de radar)

    Om de eentonigheid van de beplanking wat af te wisselen, ben ik begonnen met de diverse units die straks op het dek komen.
    Allereerst de stuur unit. Zoal eerder al aangegeven zitten volgens Occre de gecombineerde stuurwielen in de glazen commando unit, maar dit is fout.
    Hierbij een foto van de inrichting, zoals ik die heb nagebootst en in werkelijkheid bij benadering ook zo is. Ik besef me dat straks hiervan weinig te zien zal zijn, maar het gaat om het idee en dan hebben we altijd de foto nog.

    upload_2024-3-8_18-41-1.png

    De stuur unit zoal die er uiteindelijk uitziet, met de communicatie apparatuur en de schijnwerpers boven op

    upload_2024-3-8_18-42-51.png

    De commando unit.
    In plaats van stuurwielen mijn aangepaste inrichting, voor zover ik daar informatie over heb. In het dak zit een SDM led die voor de verlichting zorg draagt.
    upload_2024-3-8_18-44-42.png

    Hierbij het eindresultaat. De opbouw heb ik zelf gemaakt van 2 mm dik multiplex. Ook de antenne unit bovenop ontbreekt bij Occre. De hele unit is 7 cm lang en 4 cm breed.
    upload_2024-3-8_18-45-43.png

    De kraan unit
    De uitvoering van Occre is tamelijk simplistisch. Ik heb besloten om daar een eigen invulling aan te geven en heb dus van allerlei afval materiaal zelf een aandrijf unit in elkaar geflanst.

    upload_2024-3-8_18-46-47.png
    Tot zover deze bijdrage. Ik begin nu met de 2e beplanking. Wordt vervolgd.
     
    walter10, Jaques, Pingu57 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Goe bezig !!!:banana:
     
  5. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Begonnen met de 2e beplanking. Dit gebeurt met linde fineerstroken van 0,6 x 7 x40 mm. Ik doe dit in etappes van maximaal 20 stroken, gezien de verwerkingstijd van de lijm (Bison kit). Ik heb de stroken op een plankje vastgezet op afplaktape met de plakkant naar boven.

    upload_2024-3-19_20-30-23.png

    Vervolgens gedeeltelijk zowel de boot, als de stroken ingesmeerd, minimaal 10 min. wachten en dan bevestigen. Zoals al eerder vermeld bij het dek, moet het in 1 keer goed zitten, want je kan het niet meer corrigeren. Dit is een precisie werkje, want je wilt een zo glad mogelijk resultaat.
    Daarna met de hand schuren met schuurpapier korrel 180. Ik doe dit bewust niet mechanisch om te voorkomen dat je oneffenheden krijgt.

    upload_2024-3-19_20-32-6.png
    Het eindresultaat van de 2e beplanking.

    Hierna kan ik beginnen met plamuren met lak plamuur, schuren en in de grondverf zetten. Als laatste aflakken met witte lakverf RAL 9010. Ik gebruik gewone verf, die ook op mijn kozijnen zit. Het dekt goed en vloeit mooi strak uit. Dan als laatste de zwarte en oker gele banen. Dan is de romp zover klaar en kan ik eindelijk beginnen met het boren van de 180 venstertjes, maar zover is het nog lang niet.

    Als afwisseling van het monotone beplanken, heb ik de 11 bijboten gemaakt. Occre levert de basis (onderkant) van de bootjes kant en klaar in zink. De afwerking moet je uiteraard zelf doen. En hier doet zich weer het probleem van de detaillering voor. Een van de 2 grote motorboten vind ik niet om aan te zien. Ondanks dat ie nog geen 10 cm groot is, vind ik dat ze hier wel wat meer detaillering van hadden kunnen maken, zodat zo’n bootje in ieder geval nog een beetje op de echte lijkt.
    upload_2024-3-19_20-33-39.png

    Het Occre model, zoals deze er uit komt te zien, zonder roer en zonder schroef.

    Daarom heb ik van 2 mm dik multiplex zelf een versie gemaakt.

    upload_2024-3-19_20-34-26.png

    Mijn versie.

    Hieronder een totaal overzicht van de 11 bootjes, inclusief takelblokken om ze op te hangen waar dat nodig is.

    upload_2024-3-19_20-35-39.png

    upload_2024-3-19_20-36-5.png
    Wordt vervolgd.
     
    Dave Bekers, Pingu57, walter10 en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    noord-holland
    Mooi gemaakt
     
  7. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Mooi ! Het schiet wel op, nog even en je hebt mij ingehaald ...;)
     
  8. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Timberwolf en Mark. Ik maak vorderingen als het regent. Nu het mooie weer er aan komt heeft mijn wederhelft andere plannen. (schilderen, tuin etc.)
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.395
    Locatie:
    Leeuwarden
    Dat ziet mooi uit Ruud
     
  10. Jaques

    Jaques Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 mei 2016
    Berichten:
    5.794
    Locatie:
    Tilburg
    Dat zijn hele knappe sloepen geworden Ruud, complimenten :worship::worship:
     
  11. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Jaques
     
    Jaques vindt dit leuk.
  12. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Leidschendam
    Prachtig, al die sloepen, Ruud. Ik ben erg benieuwd hoe 't eruit gaat zien als die allemaal op de grote boot komen te zitten.
     
  13. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je Dave. Dat zal nog wel even duren hoor, maar ik denk ook dat het mooi zal staan.
    Groet, Ruud
     
  14. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Even uit de lucht geweest i.v.m. familie bezigheden en die gaan nu eenmaal voor.
    Eerst de 2 openingen in de reling gemaakt, waar straks de buitentrappen komen. (zie 3e foto)
    De boot in de grondverf gezet, geschuurd en geplamuurd met witte lak plamuur en daarna weer heel veel schuren. Dit moet zorgvuldig gebeuren en doe ik met de hand. Ik gebruik hiervoor eerst schuurpapier met een korrel 80, dan een korrel 120 en uiteindelijk met een korrel 180. Vervolgens wit geverfd met gewone lak RAL 9010.

    upload_2024-4-14_20-4-49.png
    In de plamuur en daarna zorgvuldig en langdurig schuren.

    upload_2024-4-14_20-5-32.png

    De romp wit geverfd en afgeplakt met speciale afplaktape die je lang kunt laten zitten, om de oker gele en zwarte banen aan te kunnen brengen. Hiervoor gebruik ik Admiralty Paints. Het was nog best wel even een klus om overal dezelfde band dikte te krijgen, met name aan de boeg en achtersteven. Met een afstand latje met de diverse band diktes (10 en 15 mm) ging dat prima. Ik schilder gewoon met de kwast omdat ik geen spuit faciliteiten heb.

    upload_2024-4-14_20-6-36.png
    Het eindresultaat.

    Het volgende wat nu moet gebeuren is de 87 x 2 gaten van 3 mm boren voor de venstertjes. Dit is een tijdrovende en nogal eentonige klus, dus die wissel ik af door o.a. onderdelen op het dek te maken en te beginnen aan de masten. Dit voor later.

    Als tussendoortje één van de buitentrappen gemaakt. Occre stelt dat je in 1 keer de dunne koperdraad gewoon door de gaatjes van de staanders moet trekken, maar dat lukt echt niet. Het is allemaal zo dun en dat op een schaal van 1:100, dat je alles scheef trekt. Ik heb gekozen voor afzonderlijke onderdelen, die ik aan elkaar soldeer. De 3 platvormen zijn bij Occre gewoon losse rechthoekige plankjes van 11 bij 13 mm, die je zwart moet verven. In werkelijkheid zijn het roosters. Die zijn echter niet verkrijgbaar in deze schaal en zelf maken is ondoenlijk. Ik heb daarom op internet uit een modelbouw folder de afbeelding van een groter rooster gekopieerd, als afbeelding geplakt in een Word document en die kun je dan naar wens verkleinen, waarbij de verhoudingen in tact blijven. Dat vervolgens op het plankje geplakt.

    upload_2024-4-14_20-8-35.png
    Buitentrap met hijsmechanisme die later aan de wand wordt bevestigd.

    Wordt vervolgd.
     
    Dave Bekers, Pingu57, Jaques en 4 anderen vinden dit leuk.
  15. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Leidschendam
    Hoi Ruud, dat is een prachtige trap. De messingdraad is denk ik niet al te dik. Hoe krijg je de rechte stukken zo recht? Bij mij gaat 't meest een beetje bobbelen.
     
  16. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dit is inderdaad een issue Dave. De koperdraadjes hebben een doorsnede van 0,5 mm, als je ze maar even aanraakt dan buigen ze. Om achteraf een krom draadje weer recht te krijgen is moeilijk. Ik heb het geprobeerd met het ene uiteinde in de bankschroef, verwarmen en dan trekken. Maar strak recht kreeg ik ze nooit. Vandaar dat ik probeer om de rechte delen zoveel mogelijk te fixeren en ze voorzichtig met een punttangetje om te buigen, als het kan om een rondhoutje of zo iets. Als er sprake is van dragers waar die draad doorheen moet, dan doe ik die er al vast op als de draad nog niet gebogen is. Ook deel ik het geheel op in aparte stukken, die ik dan aan elkaar soldeer of lijm met secondelijm bij de staanders.

    upload_2024-4-17_18-0-30.png
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  17. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Ittervoort
    Bij aliexpress krijg je voor weinig geld messingbuis vanaf 0,5 mm. Die buigt alleen met een tangetje. Die word vaak gebruikt bij plastic bouw. Even zoeken en dan vind je al snel een verkoper daar. Ik had er een die verkocht 5 stuks van 30 cm voor 5 euro.
     
  18. Dave Bekers

    Dave Bekers

    Lid geworden:
    3 apr 2019
    Berichten:
    246
    Locatie:
    Leidschendam
    Ruud, dank je voor je gedetailleerde uitleg ! En Stephan bedankt voor de tip !
     
    Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dit ga ik zeker proberen Stephan, bedankt voor de tip. Ik wist niet beter of 1 mm buitendiameter (OD) is het minimum. Voor mijn doel is een OD van 0,5 mm nodig, anders krijg ik hem niet door de scepter. Heb je geen risico bij een buis dat er knikken inkomen bij een wat scherpe boog?
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.
  20. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Ittervoort
    Ik heb het 1 keer gebruikt voor mijn touwslag machine. Ik had geen knikken, het is wel erg strak om mee te werken. Het blijft goed recht en buigt niet zomaar, zoals draad dat wel doet.
     
    Dave Bekers vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina