Bouw Americo Vespucci van Occre

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door Ruud Kok, 9 feb 2024.

  1. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Mark. Dezelfde ervaring had ik ook met het bouwen van de Sovereign of the Seas van Mantua, maar met een goede voorbereiding en de hulp van het forum (vooral het verslag van Piet) is het gelukt. Ook bij Occre heb je natuurlijk je ongemakken: niet genoeg materialen (koper draad bijv.) en soms behoorlijke afwijkingen van de werkelijkheid. Maar dit hoort er allemaal bij en maakt het ook spannend.
    Succes met het ploegen.
     
  2. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.395
    Locatie:
    Leeuwarden
    Mooi gedaan allemaal Ruud. :):)
     
  3. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    De Ra’s van de fokkemast gemaakt en alle blokken voor het want (74 stuks: mast en boegspriet) bevestigd. De 1:1 tekeningen van Occre zijn hierbij erg nuttig, omdat je precies kunt zien welke blokken waar moeten worden bevestigd.

    upload_2024-9-10_17-42-14.png

    upload_2024-9-10_17-42-52.png
    De fokkemast geplaatst en de bedrading bij de mastvoet voor de schijnwerpers aangesloten en getest. Ik lijm de mast niet vast, omdat deze stevig en diep genoeg in de boot verankerd zit.

    De schijnwerpers op het antennedek en in de fokkemast doen het
    upload_2024-9-10_17-44-41.png

    De stagen voor de boegspriet aan de fokkemast aangebracht. De draad naar achteren is een tijdelijke hulplijn om de mast recht te houden als de stagen strak getrokken worden. Deze wordt later aan de grote mast bevestigd. Ook de kettingen en touwen van de boegspriet aan de boeg aangebracht en geschilderd.
    upload_2024-9-10_17-48-31.png

    Aan de lijnen die aan de zijkant van de boegspriet zitten worden de vangnetten bevestigd. (3 stuks). Het was een behoorlijke uitdaging om deze netjes, maar op spanning aan de touwen bevestigd te krijgen. Hiervoor heb ik gewoon zwart naaigaren gebruikt, zo dun mogelijk, maar wel sterk. Vervolgens met naald en draad de netten bevestigd. De eerlijkheid gebiedt mij om te zeggen dat ik tot 2 keer toe de netten, inclusief alle touwen weer ervan afgeknipt heb, omdat ik het niet mooi vond zitten. Gewoon weer opnieuw beginnen. Ik betrap mezelf er nog wel eens op dat ik me laat verleiden tot het volgende: “als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan”. En iedere keer betekent dit: weer verwijderen en opnieuw beginnen. De 3e keer was ik enigszins tevreden.
    Om de voorste en de achterste netten strak geplaatst te krijgen heb ik ze eerst aan de zijkanten, die niet aan de touwen worden vastgemaakt, moeten verstevigen met dun koperdraad. (zie bij de pijlen in onderstaande foto’s)
    upload_2024-9-10_17-50-36.png upload_2024-9-10_17-51-12.png

    Een tweetal overzicht foto’s van de geplaatste vangnetten onder de boegspriet.
    upload_2024-9-10_17-52-41.png

    upload_2024-9-10_17-53-1.png

    De volgende klus is het aanbrengen van het staande want aan de fokkemast en het maken van de hoofdmast, inclusief Ra’s, die op dezelfde wijze als de fokkemast worden gemaakt. Wordt vervolgd.
     
    Pingu57, Hans Groenenberg, Herby63 en 5 anderen vinden dit leuk.
  4. TIMBERWOLF

    TIMBERWOLF Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 aug 2008
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    noord-holland
    Mooi gemaakt
     
  5. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Erg knap na geduldig werk en nuttige hints !!!
     
  6. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank voor jullie reacties. De eerste vervolgstap is de Ra's op de juiste dikte brengen.
     
  7. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Ik zag dat ik per ongeluk 2 kopieën heb gemaakt en blijkbaar toegevoegd van een foto van een vangnet. Weet iemand hoe ik die weer kan verwijderen uit het verslag?
     
  8. Stephan Kertész

    Stephan Kertész Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jul 2019
    Berichten:
    8.014
    Locatie:
    Ittervoort
    Klik op bewerk en dan op meer opties
     
  9. Pingu57

    Pingu57 Forum veteraan

    Lid geworden:
    14 dec 2014
    Berichten:
    8.395
    Locatie:
    Leeuwarden
    mooi gedaan Ruud:):)
     
  10. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank Stephan. Gelukt.
     
  11. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Dank je.
     
    Pingu57 vindt dit leuk.
  12. Ruud Kok

    Ruud Kok

    Lid geworden:
    7 nov 2023
    Berichten:
    80
    Locatie:
    Julianadorp
    Het staand want aan de fokkemast bevestigd. Eerst de weeflijnen aan de stagen vastgemaakt. Met behulp van een sjabloon voor de juiste afstanden en je kan het beter zien. Ik heb ze gelijmd met secondelijm en niet geknoopt, anders worden de knopen te dik gezien de schaal. De bevestiging van een stag aan de putting (2e van rechts) zit niet helemaal goed, wordt nog gecorrigeerd.
    upload_2024-9-17_16-59-48.jpeg
    Ook de verstaging aan de achterkant aangebracht, waarmee de mast aan alle kanten geborgd is.
    Het totaal resultaat ziet er als volgt uit:
    upload_2024-9-17_17-2-46.jpeg

    Meer in detail:
    upload_2024-9-17_17-4-27.jpeg upload_2024-9-17_17-5-12.jpeg

    De volgende fase is het maken van de grote mast en bijbehorende Ra's.
     
    Jan Walpot, Erik B, Pingu57 en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. MarkGr

    MarkGr

    Lid geworden:
    21 dec 2023
    Berichten:
    145
    Locatie:
    Antwerpen
    Mooi werk ! En schiet goed op !!!
     

Deel Deze Pagina