bouw Baleinera Olandese (17e eeuwse walvisvaarder)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door ABrouwer, 1 dec 2010.

  1. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Bedankt voor de tip Peter

    Na een dag uitharden was hoogglans al satijnglans geworden dus voorlopig nog even wachten en dan zo nodig nog met staalwol aan de slag.

    Andy
     
  2. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    De verf op mijn onderwaterschip is opgedroogd met een mooie gelijkmatige satijnglans [​IMG] Ik ga morgen aan het plaatsen van de kanonnen en de geschutspoortluiken beginnen. Foto's volgen daarna
     
  3. houtenschepen

    houtenschepen

    Lid geworden:
    30 dec 2010
    Berichten:
    57
    Hallo Andy,
    ik heb je plan op het modelbrouwers platform gelezen. Als je die zwarte draden gebruikt, houdt je dan dezelfde dikte (0,75mm) aan als de bb aangeeft? Ga je dan de stagen aan de masten ook zwart maken? Probeer eens de hand te leggen op het boek van Orazio Curti, masten, zeilen en tuigage (misschien de bieb?)
    Ik ben reuze benieuwd naar het resultaat, ook hoe je de weeflijnen gaat produceren.........wellicht een paar plaatjes (ben nogal visueel ingesteld :))

    succes met de bouw
    groet
    Peter
     
  4. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    We zijn bewapend !

    Na alles wat ik op het forum heb gelezen over het donkerder maken van de goudkleurige kanonnen (en de problemen daarbij ) heb Ik gekozen voor de eenvoudigste oplossingen en ze mat zwart geschilderd.
    Het resultaat viel me niet tegen :D Als de verf goed houdt kan ik het bij een volgend model (Prins Willem) ook zo doen.

    [​IMG]
    drogende kanonnen
    [​IMG]



    Het resultaat :cool:

    De kanonnen moeten in blokken die achter de geschutpoorten zitten gelijmd worden. Helaas zitten deze blokken niet allemaal recht achter de geschutspoorten dus moesten er extra blokjes aan de blokken gelijmd worden. De maten op de tekening en in de bouwbeschrijving komen blijkbaar niet overeen. Vervolgens heb ik de blokken zwart geschilderd. Hierna heb ik gaten in de blokken geboord en de kanonnen in die gaten gelijmd. Toen bleek dat de blokken niet allemaal even diep in de romp zitten zodat de kanonnen bij de achtersteven wat verder uitsteken. De afwijking in de plaats en diepte van de blokken is aan bakboord en stuurboord eender en lijkt het dus geen meetfout van mij maar een fout in de maatvoering van het model.

    Bij het vastlijmen van het laatste kanon schoot dit uit de pincet en verdween het ruim in :eek:nweer:. Na een kwartiertje schudden en kantelen met de romp boven mijn hoofd had ik het kanon weer achter de geschutspoort en kon hem er met een pincet uitkrijgen en kon de tweede lijmpoging doen.


    [​IMG]

    [​IMG]

    Na het inlijmen van de kanonnen moest ik de mat zwarte verf wel plaatselijk bijwerken, nu kijken hoe de verf zich op langere termijn houdt.
     
  5. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.146
    Locatie:
    Roosendaal
    heb je de kanonnen wel eerst ontvet voordat je ze ging schilderen?

    ik ben zelf wat aan het experimenteren geweest met chemisch zwarten mbv azijn en chloor.
    voor echt messing onderdelen werkt dit wel, maar vaak is beslag en zeker kanonnen niet van messing, maar een gegoten legering en dan werkt alleen het schilderen.
    voor de toekomst een goede matte verf is zwarte schoolbord verf.

    voor de toekomst (en voor andere bouwers) als je zo lastig kanonnen moet plaatsen, even een klein touwtje erom heen tijdens het plaatsen en pas wegknippen als ze goed vastzitten.

    verder wordt het een steeds mooier model
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2011
  6. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Kleur en maten tuigage


    Hoi Peter

    Voor de andere lezers eerst even wat ik op modelbouwers.nl had geschreven:

    Het staande wand breng ik aan met een (dubbele) (zwarte) draad aan bakboord daarna aan de zelfde mast een (dubbele) draad aan stuurboord, dan weer een aan bakboord dan weer aan stuurboord etc.
    Ik "knoop" deze draden bovenaan vast door er een dunner draad van een lichtere kleur (ongeveer) 6 keer omheen te draaien en dan vast te lijmen. Dit lijmen deed ik altijd met dunne (stinkende! [​IMG] ) plastic lijm, ik heb van je begrepen dat het ook goed kan met verdunde houtlijm en dat ga ik nu proberen.
    De verticale afstand tussen de jufferblokken neem ik met een schuifmaat over van de tekening en zorg dat de afstand tussen de jufferblokken klopt voordat ik de knoop bij het bovenste jufferblok definitief vastmaak.
    Daarna rijg ik pas de draden tussen de jufferblokken. Ik maak 1 draad met jufferblokken af voordat ik aan de volgende draad aanbreng.

    De horizontale zwarte draden (naam?) breng ik van onder naar boven aan als alle verticale draden van de mast erop zitten.
    Ik zorg dat de knopen verschuifbaar zijn en zorg dat het draadje iets doorbuigt tussen 2 verticale draden. Ik knoop met 2 pincetten (dikke vingers [​IMG] ) en zorg voor een goede onderlinge afstand met een schuifmaat (maat overnemen van tekening maar wel narekenen of het klopt!). Klopt het dan vastlijmen voordat ik aan de volgende horizontale draad begin. Ik werk niet met een papier achter de touwladder omdat ik dat bij het knopen niet handig vind en als je de schuifmaat maar consequent gebruikt klopt het op deze manier ook.




    Tot zover een deel van mijn reactie op dat forum en dan nu mijn antwoord op je vragen en ook een paar foto's natuurlijk:

    Voor het staande wand gebruik ik "waxcord" 1 mm uit een kralenwinkel (weer iets met kralendoos dus ;)) 0,75 mm was niet leverbaar en waxcord lijkt beter op geteerd touw als ander garens van die maat.
    Ik heb voor de dikte van het wand naar het model van de Prins Willem gekeken in het boek van Herman Ketting (waarschijnlijke schaal 1:50) en grof omgerekend naar ons model in de schaal 1:60 dan krijg ik de volgende maten voor ons model:
    grote mastwand hoofdtouwen 1.6 mm
    fokkemast wand hoofdtouwen 1.3 mm
    bezaansmast hoofdtouwen 1 mm.
    grote stag 2.4mm
    fokkestag 2.2 mm
    bezaanstag 1.8mm
    Daarom lijkt me een draad van 1mm (ipv de 0,75mm van de bouwbeschrijving)dus zeker niet te dik, zit ik hier fout omdat de Prins Willem wel 17de eeuws is maar geen fluitschip was dan hoor ik dat graag van de lezers van dit forum. (Mogelijk geeft Witsen of van Eijk hier andere maten maar die heb ik nog niet gelezen.)
    Mijn kleurenschema voor de tuigage is eenvoudig alle "vaste" draden worden zwart (de stag en paarden onder de ra's dus ook), alle andere draden worden hennepkleurig. (ander draden zijn dus meestal draden die door blokken lopen)

    En nu dan een paar foto's van het wand van de door mij gebouwde Endeavour (1:60) die goed laat zien welke draden zwart en welke hennepkleurig worden.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]

    Als iets niet duidelijk is hoor ik het wel.
    Het boek "Orazio Curti, masten, zeilen en tuigage" ken ik niet (Heb je een isbn nr voor me?)
    Ik gebruik momenteel Orazio Curti: Enzyklopadie des Shiffsmodelbaus. en Rolf Hoeckel: Modelbouw van schepen 16de en 17de eeuw.

    Als ik klaar ben met de kanonnen ga ik nog even puzzelen welke extra blokken er aan de masten moeten komen (bij de bezaansmast beginnend) en ondertussen de fokkemast en de boegspriet maken.

    Succes met de bouw

    Groetjes
    Andy
     
  7. JanZMC

    JanZMC

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    2.146
    Locatie:
    Roosendaal
    Orazio Curti
    Masten-Blokken & Tuigage
    De boer Maritiem
    ISBN: 90-228 1829 2
    de uitgave die ik heb is uit 1980 (indertijd een keer op de boekenmarkt van V&D voor een paar gulden op de kop getikt)

    ook een goed algemeen boek is
    Wolfram zu Mondfeld
    Historic Ship Models (ook nog wel eens 2e hands verkrijgbaar in het NL)
    ISBN: 1-4027-2186-2
     
    Laatst bewerkt: 17 jan 2011
  8. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    kanonnen verven?

    Oeps nee:nooo: ( en dat voor een oud schilder! :sad:) maar wel geschilderd met verf op terpentinebasis dat helpt ook (een beetje). Soms wil ik iets te snel zijn.

    Zuinig als ik ben probeer ik zo goedkoop mogelijk te werken is dan is modelbouwverf vaak goedkoper als het kleinste blikje met "normale" verf en deze mat zwarte verf (Revell matt 8 ) had ik nog staan. Maar zuinigheid lijkt niet altijd verstandig (denk maar aan de wit uitgeslagen blanke lak).

    Een touwtje! een touwtje! :oops: wat dom dat ik daar niet aan gedacht heb zeker omdat ik wist dat Peter op dezelfde manier ook een kanon kwijt was geraakt en toen zelfs een nieuwe heeft moeten maken.

    Van een model met een voutje :wink: leer je meer als van een exact kloppend model en dit model is echt leerzaam vooral ook vanwege alle tips en adviezen op dit forum.
     
  9. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Waar is waxcord te koop

    Het viel me bij het bij het knopen van de draden aan de geschutspoortluiken op dat de draden die bij dit model geleverd zijn soms "blokkeren" dus verder aantrekken lukt niet goed en/of knoop schuift slecht over de draad bij het aantrekken van een knoop.:nooo:

    Het beste werkt het met "waxcord" dat is gladder en daardoor kun je de knopen eenvoudig op en neer schuiven en een knoop in een waxcord draad is eenvoudiger iets aan te trekken als bij normaal geweven draad.

    Ik heb alleen waxcord zwart 1mm kunnen vinden ( in een kralenwinkel) en zoek het nu nog in dunnere maten en in hennepkleur.
    Ik weet dat Artisania Latina het gebruik(te?) mogelijk kan ik er langs die kant aan komen.
    Of heeft iemand het al bij een webshop :pc:kunnen vinden?
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Andy, deze US winkel heeft wel veel geloof ik. Leveren ook internationaal.

    Groet,

    Ad
     
  11. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.929
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Volgens mij kun je van ieder touw waxcord maken, je touw even door boenwas halen :confused: of schoenblink als je het wil kleuren ;)
     
  12. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Leveringsproblemen en ontbrekend hout voor ra's

    Het idee om het staande wand van waxcord te maken blikt toch niet zo makkelijk uitvoerbaar.
    De webshops (nog bedankt voor de tips daarover) kunnen niet de goed diameters leveren
    De levertijd bij Artisania Latina, die wel de juiste diameters zou kunnen leveren, zou volgens de modelbouwwinkel meer als 1 maand zijn. Mijn ervaring met beloofde levertijden is dat het meestal 3 maal zo lang wordt en zo lang wil ik niet wachten.
    Dus nog even puzzelen hoe nu verder.

    De kettingen tussen de onderste jufferblokken van het vaste wand en de romp bevallen me niet, een deel ervan roest nu al in de doos, ze laten erg makkelijk los en als ik de schakels met secondelijm dichtlijm wordt het er niet mooier op.
    Ik ga daarom proberen zelf kettingen te maken van 0.8 mm koperdraad dat ik daarna zal ontvetten ;) en mat zwart schilder.:cool:

    Ik zal mijn idee voor het wand en de kettingen eerst eens op de bezaansmast uitproberen want daar bestaat het wand uit maar 3 hoofdtouwen.

    Er zit te weinig hout in de doos om alle ra's te kunnen maken :confused:. Slordig van Mantua. Nabestellen bij Mantua zal ook wel weer even duren en niet zo makkelijk zijn want dit model is met meerdere soorten hout geleverd. Maar gelukkig had ik nog wat rondhout over van een eerder gebouwd model zodat ik verder kan gaan.

    Bouwplanning:
    Eerst de fokkenmast afmaken (alleen de woelingen moeten nog) en voor de laatste keer lakken.
    Daarna de boegspriet maken inclusief sprietmast mars. De sprietmast en de mars zitten wel niet op het originele model maar kwamen wel voor op 17de eeuwse fluitschepen en het is een mooie uitdaging om dit deel van het schip van scratch te bouwen. :D

    Veel succes met bouwen
    Andy
     
  13. Jean-Pierre

    Jean-Pierre

    Lid geworden:
    7 jan 2011
    Berichten:
    7
    Hello Andy

    In de loop der jaren heb ik een kleine collectie draden opgemaakt, maar ja, het gebeurt wel eens dat je de goede maat en/of kleur niet hebt.

    Ik berzit een pot houtkleurmateriaal (donker eik) wat ik in laatste instantie gebruik: garen daarin onderdompelen en lengtes op een waslijn laten drogen met een gewicht eronder om kronkels te vermijden. Het product is een soort vloeibare was. Eenmaal droog wrijf ik er nog eens goed overheen om het (vrij vies) overtollig produkt eruit te halen. De draden hebben dan een mooie donkerbruine satijnglans: uitstekend voor de wanten. Hetzelfde resultaat kan wellicht bekomen worden met... schoenpoetscreme.

    Als je dat vuil werk wil vermijden, dan moet je toch vrij gemakkelijk koord kunnen viinden in je modelbouwzaak, of bij voorbeeld, het laten komen van Guinea Hobbies in Spanje, die een uitstekend werkend internet shop heeft. en die garen aanbiedt van o.a. Amati (zwart of naturel). Garen van Artesania hebt ik in het verleden gevonden bij Modelbouw Bailien in Antwerpen (die ook op de web verkoopt). Artesania heeft het voordeel dat ze rechts getwijnde garen hebben.

    Gefeliciteerd met je model en voor je keuze van kleuren.

    Sukses verder.

    JP
     
  14. houtenschepen

    houtenschepen

    Lid geworden:
    30 dec 2010
    Berichten:
    57
    Hoi Andy,
    Quartel Modelbouw - De grootste modelbouw webshop van Nederland heeft diverse soorten en maten touw:D Wellicht de moeite waard om daar 'ns te kijken.
    Het ISBN van Masten, Blokken en Tuigage is al door JanZMC gegeven. In het boek worden duidelijke aanwijzingen gegeven, heel goed bruikbaar. Het boek van Zu Mondfeld geeft idd een hoop info, maar de wieg van de scheepsbouw die in Nederland stond keurt hij nauwelijks een woord waard. Toch een bruikbaar boek.

    Als je de schalmen van de puttings wilt wijzigen, denk eens aan en stuk ketting van een oude klok (die met gewichten) of van een halsketting (zijn er in allerlei soorten) op de markt :D
    Als je een "vette" substantie gebruikt voor het touwwerk, denk er dan aan dat "brorgen" met een droppie houtlijm doet voor je het touw gaat vervetten oid anders lukt het niet meer. Ik ben reuze benieuwd hoe bij jou het eindresultaat wordt want je modificeert er naar hartelust op los :D Op mijn model gebeurt precies hetzelfde:cool:

    Succes met de werkzaamheden.
    Peter
     
    Laatst bewerkt: 23 jan 2011
  15. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Hoi Peter,

    Toen ik met dit model begon volgde ik de bouwbeschrijving nauwkeurig en..... kwam met het beplanken van de romp in de problemen. Toen ik na 8 jaar weer verder ging dacht ik: "het moet beter kunnen" en nu lijkt het soms wel of ik door het "van scratch bouw virus" ben aangestoken.
    Ik puzzel me een slag in de rondte en verbeter en/of verander het model waar ik denk dat het nodig is (historisch verantwoord natuurlijk) of waar ik denk dat het daardoor mooier wordt (maar wel nog steeds historisch verantwoord natuurlijk:rolleyes:). Naast al het gepuzzel in boeken en op internet zijn de tips op het forum goud waard :D ! Zo had ik zelf nooit gevonden dat het originele model in Rotterdam staat.

    Ik ben zaterdag bij Paul Burghoorn geweest (hij woont in het dorp waar ik geboren ben) en met hem besproken hoe hij zijn schepen optuigt, hij gebruikt de standaard tuigage (crème) en verft deze later bruin met de kleur omber. (kijk ook eens naar: bouwverslag-pantserdekschip-hertog-hendrik).

    Ik heb nu eindelijk de knoop doorgehakt: ik ga de draden van Artesania Latina in de kleur bruin bestellen. Die zijn goed geweven, glad genoeg om goed verwerkbaar te zijn en maar toch goed knoop- en lijmbaar. De diameters worden wel wat kleiner als ik eerst van plan was. De naar ons model omgerekende diameters van de tuigage van de Prins Willem (die ik eerder beschreven heb) zijn niet juist. Ik heb recent ontdekt dat als de VOC een fluitschip huurde ze de tuigage door zwaardere verving omdat de standaard tuigage niet aan hun normen voldeed. Ons model had dus lichtere tuigage als de Prins Willem!

    De fokkenmast en de sprietmast op de boegspriet zijn bijna klaar,maar vanwege een blessure aan mijn rechter hand ligt het tempo momenteel wat lager. Als ze klaar zijn ik zal de foto's op het forum zetten.

    Ik ga eerst even experimenteren met het zelf maken van de kettingen en zal daar ook een foto van laten zien. Lukt het me niet goed dan zou ik het inderdaad ook op die manier kunnen proberen.

    Lukt het maken van het staande wand knopen?

    Bouw en knoop ze
    Andy
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  16. houtenschepen

    houtenschepen

    Lid geworden:
    30 dec 2010
    Berichten:
    57
    voortgang bouw

    hallo Andy,
    bij mij vordert de bouw gestaag, maar de tijd die ik op de pc zoek maak is dus verloren voor de bouw. :rolleyes: De stagen etc maak ik met het geleverde materiaal. Op het andere forum staat een bb van een lijnbaan. Die ga ik in de naaste toekomst (zeker vóór ik met de bouw van de Friesland ga beginnen ook maken. Dan kan ik zelf de benodigde touwen slaan.
    Je zult bij de baleinera nog een stuk of 6 spinnekoppen kunnen maken om de de verstaging van de marsen op acceptabele wijze te kunnen verwerken (1 van grote mars naar grote stag; 4 van bezaansmast naar stagen van grote mast en 1 van fokkestag naar boegspriet. Er zit 1 spinnekop in de kit, maar met een stukje mahonie kom je een eind: meten, tekenen,zagen, schuren, schuren, schuren en passen en schuren en boren en passen;)
    Verder is de bevestiging van de takels van de jachtsloepen aan de grote mast
    De Slegte heeft het boek masten, blokken en tuigage in de verkoop :D

    Succes met de combi scratch-kit-brouw:cool:

    Peter
     
  17. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    De sprietmast gemaakt en de masten geplaatst

    De masten staan op het schip, mooi recht en in lijn, altijd toch weer een hoogtepunt vind ik :D ! Ik ben helaas vergeten de gebruikelijke munt onder de grote mast te leggen voordat deze geplaatst werd :rolleyes:.

    De sprietmast:
    [​IMG]

    De maten hiervoor heb ik ontleend aan de tekeningen van de Prins Willem zo aangepast dat de onderlinge verhoudingen tussen de masten kloppen. Hoewel de sprietmast er eigenlijk niet op hoort vind ik het goed geslaagd, zeker voor een eerste eigen "ontwerp" en gebouwd van restmateriaal van eerdere modellen :p !
    Mijn vrouw zegt altijd: alleen jij ziet dat het niet klopt, wij niet :rolleyes:. Ik denk dat dat niet helemaal waar is, ik denk dat veel mensen op dit forum het wel in de gaten zouden hebben.

    Met alle masten erop ziet het er nu zo uit:
    [​IMG]

    De masten zijn in werkelijkheid wat donkerder als op de foto. Ik ben tevreden met de gekozen kleuren en het (kleurrijke) resultaat.

    De achterkant ziet er nu zo uit:

    [​IMG]

    De bovenrand van de spiegelversiering ontbreekt nog omdat ik die pas kan plaatsen als de lantaarn binnen is (besteld op 15 december).

    De tuigage:

    Ik heb de tuigage draden van Artesania Latina in de kleur bruin besteld de levertijd zou nu 2 ( ipv 4) weken zijn! Dat zou mooi zijn.
    Ondertussen ben ik met het maken en schilderen van de kettingen onder de jufferblokken / rusten aan het experimenteren geweest:
    [​IMG] [​IMG]
    De bovenste is eigen werk (geschilderd messing 0.8mm) en de onderste is de ketting die bij het model zat na lijmen van de schakels, ontvetten en een keer schilderen.
    Het voordeel van de zelf gemaakte ketting is dat ik ze precies de juiste lengte kan geven (en veel sneller klaar ben:rolleyes:). De originele kettingen zijn na het lijmen en schilderen eigenlijk veel mooiere en steviger geworden als ik verwacht had. Dat is dus lastig kiezen. Ik zal eerst de rusten op de romp lijmen en dan kijken of de lengte van de originele kettingen redelijk goed uitkomt zo ja dan gebruik ik die, zo nee dan maak ik alle kettingen zelf.
    Rechts op de foto staan 2 stukjes draad die deels geschilderd zijn.
    Dit is draad die ik eigenlijk voor de stagen wil gebruiken maar die Artesania niet in de juiste dikte kon leveren. Het linkse stukje is geschilderd, het rechtse stukje (geschilderd en terwijl het nog nat was afgeveegd) is bijna de kleur van de draden van Artesania :D! Nu alleen nog maar hopen dat de bestelde draden nog steeds dezelfde kleur hebben.

    Ik kijk voor de tuigage naast de bouwbeschrijving (en boeken) ook naar de tekeningen van de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers: tekening 100 0011 Hollands Fuitschip 1670 (een aanrader: 3 tekeningen, erg duidelijk en niet duur).
    Het boek "Masten, blokken en tuigage" heb ik helaas niet meer op de site van de Sleghte kunnen vinden maar ik denk dat ik er met de huidige bronnen ook wel uit kom.


    Peter wat doe jij met de grote stag? Deze loopt van de mars van de grote mast naar de boegspriet. Voor zover ik het nu heb kunnen vinden is deze tussen grote mast en fokkenmast tot het blok enkel en vanaf het volgende blok (dus om de fokkenmast en de boegspriet heen) dubbel en gebruik jij de jufferblokken in de stagen?
    Ik had inderdaad gezien dat er te weinig spinnekoppen bij het model zitten en ga ze net als jij zelf maken. Ik heb tot nu toe zelfs een aantal onderdelen overgehouden! Ik heb enkele onderdelen van de nagelbanken tegen de verschansing en het luik op het dek zelf gemaakt terwijl ze kant en klaar geleverd waren (een beetje dom, niet goed gezocht :sad:).

    Succes met het bouwen
    Andy
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2011
  18. houtenschepen

    houtenschepen

    Lid geworden:
    30 dec 2010
    Berichten:
    57
    Hallo Andy,
    leuk hé, dat improviseren en Willy Wortel spelen om vervolgens in een keuze vraagstuk te belanden8). Je model is nu echt customised maar wel zoals jezelf zegt: kleurrijk! Het wordt een zeer aansprekend typetje en ik ben reuze benieuwd naar het eindresultaat:)
    Het is niet alleen de grote stag, maar ook de grote stengestag is een Italiaanse oplossing in de kit:eek:nweer:. Kijk ff op de andere site daar heb ik foto's van mij"n oplossingen voor beide. Het wordt dan weer extra werk voor je.:p

    Tot zover en succes met de bouw
    Peter
     
  19. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Ben ik blij dat jij 2 weken op mijn bouw voorloopt. :lol: Ik heb die vertraging vast opgelopen door al mijn schilderwerk en het zoeken naar de meest waarschijnlijke kleuren van het schip:rolleyes:. Tegen een beetje extra werk zie ik niet op, ik moet de tuigage toch al aanpassen in verband met de sprietmast.

    Mooi dat jij alvast de tuigage problemen voor mij oplost en ook de foto's van de oplossing levert. :DIk zie op de foto's ook dat je model een paar nagelbanken meer heeft als de mijne dus ook daar heb je aanpassingen gedaan! Maar even serieus, je hebt het echt netjes opgelost/aangepast!!:thumbsup:
    Het zelf uitpuzellen is toch wel veel leuker en geeft meer voldoening als het klakkeloos volgen van de bouwbeschrijving. En alle reactie op het forum zijn hartverwarmend en brengen je op nieuwe ideeën :teacher: .

    Ik heb vandaag alleen de rusten vastgelijmd en ga pas na het weekend weer verder maar dan experimenteren met de kettingen, passen de originele goed of maak ik ze toch zelf? En dan maar hopen dat de bestelde spullen (eindelijk) komen.

    Bij mij is dit model ook een opwarmertje maar dan voor de Prins Willem (1:100) van Corel die ik ook weer wil gaan schilderen in de originele kleuren:cool:

    Succes met de bouw ik blijf je met belangstelling op het andere forum volgen

    Andy
     
  20. ABrouwer

    ABrouwer

    Lid geworden:
    30 nov 2010
    Berichten:
    1.552
    Locatie:
    Ede
    Is de bestelling al binnen?

    Terwijl ik wachtte op de bestellingen heb ik nog een aantal kleine klussen gedaan.

    De poging om de originele kettingen onder de rusten te verstevigen door ze aan elkaar te lijmen is mislukt :(. Het resultaat zag er na schildering wel goed uit maar de lijm brak en de schakels kwamen los toen ik probeerde de kettingen tussen de rusten en het onderste berghout te bevestigen. Daarom maar de andere optie toegepast: de kettingen vervangen door messing draad (0.8 mm) en mat zwart schilderen. Het voordeel is dat alle kettingen nu de juiste lengte kunnen krijgen en onder de juiste hoek geplaatst kunnen worden.
    De constructie is nu echt stevig en zal zeker niet losschieten bij het bevestigingen van het staande want :D.


    [​IMG]
    [​IMG]

    Nu is het wachten op de bij Artesania Latina bestelde draden ( levertijd :confused:) en dan kan ik het staande wand maken.

    Omdat voor een deel van de tuingagedraden (ter hoogte van de grote mast en de bezaansmast) in de bouwbeschrijving geen bevestigingspunten waren voorzien heb ik van restmateriaal een 4 tal extra nagelbanken gemaakt en aan de verschansing bevestigd.

    Mogelijk moet ik vlak bij de spiegel nog een nagelbankje (1x bakboord en 1x stuurboord) maken maar dat kan altijd later nog.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Het waterstag van de boegspriet heb ik gemaakt van een restantje bruin draad van Artesania van een eerder model. Ik heb voor het eerst knopen met niet watervaste houtlijm gelijmd en dat beviel prima.

    In de onderste 2 draden moeten nog blokken komen om de draden te kunnen spannen, deze plaats ik als het crème kleurige draad binnen is.

    [​IMG]

    Het wachten is ook nog op de op 15 december :( bestelde lantaarn en dan kan ik de spiegel afmaken.

    Ondertussen de tekening controleren en aanpassen en zo nodig het model aanpassen:
    - 3 blokken aan boegspriet (voor blinde ra) ontbreken
    - juffersblokken op de mars van de grote mast staan te ver naar voren
    - hijsmechanisme van alle ra's ontbreekt
    - hijsmechanisme stengen ontbreekt
    - tuigage voor sprietmast (eigen aanpassing) moet ik nog tekenen
    - en zo kom ik vast nog meer tegen

    Bouw ze
    Andy
     
    Laatst bewerkt: 9 feb 2011

Deel Deze Pagina