Bouw binnenvaartschip Stelsa

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stephan le Sage, 7 jun 2009.

1. :worship: ik kan hier geen woorden aanvuil maken.
    zo wat kan jij dat goed zeg.

:puppydogeyes:kon ik maar zo mooi bouwen:puppydogeyes:

2. F.van.Gent

F.van.Gent In Memoriam

Lid geworden:
    17 aug 2004
    Ga je de woning ook nog aankleden Meubels etc etc :D :D
    En de stuurhut dito ??????????????/
    mvg
    Frederik:D :D

3. Pergotje

Pergotje

Lid geworden:
    21 apr 2005
    Zeer mooi, echt goed werk.

Maar hoe werkt die boegschroef?
    Die haalt het water van onder en gooit het naar de zij?
    Ik zag in ieder geval op de foto's dat het 2 los van elkaar staande buizen waren.
    Heb je al getest hoe het werkt?
    En laat je ze allebei tegelijk draaien of alleen de buitenste afhankelijk welke kant je op gaat?

4. _Hunter_

_Hunter_

Lid geworden:
    24 jun 2008
    echt mooi!,
    klopt het dat jullie een Franse motor hebben gehad?

5. Pietie

Pietie Guest

Dit is nou jammer zeg, zit ik achter, sorry voor mijn pc en bekijk de fotoreportage begint bij mij het vocht langs mijn mondhoeken te lopen. Dit blijkt kwijl te zijn.
    Nu maar weer serieus, alle lof voor de bouw, alles ziet er gelikt uit.
    Nu bouw ik zelf ook en wat ik mij afvraag is, het schilderwerk cq spuitwerk. Neem b.v. de brug die is nog niet af, maar alles is wel inelkaar gezet.
    Vindt je het dan niet zonde om alles weer te demonteren? Ik mag aannemen dat je niet alles af gaat plakken.
    Nu heb ik een drijvendegrijperkraan, dus wie weet los ik dit binnenvaartschip nog eens, haha.
    Ik ben heel erg benieuwd naar het eindresultaat.

6. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Het ziet er echt super netjes uit, ook je electra leg je netjes aan. Echt super!
    Ga zo door!

Bart

7. Brandaris

Brandaris Forum veteraan

Lid geworden:
    16 mrt 2007
    proficiat Stephan, dat ziet er mooi uit allemaal!
    Ik en vele met mij zijn benieuwd naar de proefvaart, zowel foto's als filmpjes !!

groeten, Brandaris

8. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    dit is een mooi bouw project.toppie

hoeveel uur werk zit hier nu totaal in?

ik blijf dit volgen.

gr willem

9. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Allereest allemaal dankjewel voor de reacties. Het gaat allemaal misschien beetje snel maar dat komt (zoals eerder vermeld) omdat het nog foto's zijn van 2 jaar geleden. Nu Vaart hij al en proefvaart was zeer geslaagd. Ook dit komt op het forum.

@ meneer F.van.Gent,

Wat nu nog op de foto's staan is nog de beginbouw. Inmiddels staat er een servo in me stuurhut voor mijn mast (die is klapbaar) ik wil het wel nog bekleden maar kan het niet overal in de hut waarmaken. In de woning word een probleem want daar staan tegenwoordig me regelaars, foto's volgen nog hiervan.

Ik ga verder met het verslag waar ik gebleven was en die foto's komen er dus ook nog vanzelf op de staan ;)

@ Pergotje,

Dat klopt ja hij zuigt het van onder aan en stuwd het in een vloeiend kanaal door naar de zeikant. Zijn idd 2 aparte compartimenten ivm het beduget van 2 jaar geleden. Aan de hand van welke kan ik op wil zet ik stroom op de motor.

@ Smit Hunter/Happy Hunter

Al sinds ik in de planning was, varen me ouders op de Ora et Labora 80x8,20 21 jaar geleden is deze over genomen van me opa en oma.

@ Pietie

Voordat er ook maar enige vorm van detail dingen erop zijn gezet heb ik alles bewerkt met impregneer hars, dit geschuurd en in de grondverf gespoten, hetzij grijs of wit. Verder schilder ik alles met de hand. En hier en daar is het dan idd zo dat het een en ander afgeplakt moet worden maar dit probeer ik wel zoveel mogelijk te mijden. Demonteren doe ik niet dat is niet te doen haha.
    Bouwt u de grijpers zelf?

Op Picasa Web Albums - sjlesage Staan een aantal albums van mij waaronder me schip uiteraard maar ook een grijper (nog niet af) die ik heb gemaakt en waarmee we mijn 1e schip aan het lossen zijn.

@ Brandaris

Foto's staan op bovenstaande link en filmpjes van proefvaart (en) staan onder corstephanmodelbouw op youtube.

@ Vwforum

Nu vandaag de dag ben ik er 2 jaar mee bezig, maar dat zijn dan doordeweek een paar uurtjes en soms een weekend (complete dag) als ik thuis ben, ga ook nog graag naar boord en kan dan niet bouwen.

10. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Wow, jij hebt echt gaaf materiaal op je zolderkamer zeg.

Bart

11. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De eerste proefvaart, test van de materialen. Ofja proefdrijven, thuis in het test bassin, kan daar drijven en beetje bewegen meer ook niet. De kopschroef werkt uitstekend meer dan dat ik verwacht had, op de foto draaid ie net halve kracht.

Ook wilde ik zien of die geladen ook nog droog bleef. Nog niet helemaal afgeladen.

Net als in het echt, lucht trekken als je achteruit draaid.

12. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    2 cilinders geplaatst op de autokraan, afkomstig van een speelgoed kraantje.

foto vanuit me stuurhut genomen

Lampen in de voormast geplaatst en eff in het water gelegd

Alles plat, platter als dit ging het niet, mast laten zakken voor en achter en hut ook zover mogelijk.

Foto van achterop, met de rede waarom er niet heel makkelijk in de woning meubels geplaatst kunnen worden.

13. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De blauwe lampen beter ingebouwd, deze zijn van ledkerstverlichting, 4,5 volt lampjes.
    Ook heb ik een sticker op de stuurhut geplakt. Deze is hetzelfde als op me eerste schip. Op school kunnen we dit soort dingen uitplotten. Heel handig en relatief goedkoop. Later laat ik hier ook de naam van uit plotten.

Evenals het embleem op de voorboeing

14. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Hej Bart,

Ja ik woon doordeweeks thuis (ouders aan boord) en in de tuin staat een hok van 9x3 meter. en daarvan in 3,5x3 gereedschaplafdeling/scheepswerf. Daar gebeurt het allemaal.

De foto's van de zolder zijn van een vriend van me Cor Verdonk. Maar hij is sindskort verhuisd en dat staat nog bij zijn ouders thuis op zolder.

15. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Nog niet zo gek lang geleden Begin dit jaar. randjes op me brug zwart gelakt. Woning gelakt. servo in de hut ingebouwd en aangesloten. Mast voledig operationeel gemaakt met dekverlichting aangesloten. Ook nu nog zit de oude stuurhut paal eronder. Is nu niet te zien maar bij me buitendeur is ook een lampje ingebouwd (aan de binnenkant)

16. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    De verbouwing, nog niet klaar met de bouw en nu al verbouwen, haha. Het een en ander gezien bij andere bouwers en ja dan kon je vanzelf ook op ideen.

Een nieuwe koker gemaakt voor de stuurhut.

De oude eruit, de nieuwe uitegtekend en gat breder gemaakt. Verder zijn er 3 luchtkokers te zien. Daar weer naast heb ik schakelaars geplaatst. Nu goed zichtbaar maar als hut erbij staat valt het wel mee, ik vind het niet storend iig. De bovenste is voor me 2e en 3e heklicht voor als ik met een bak ga varen. De onderste is voor het blauwe licht, tevens gaat hier het licht bij de buitendeur ook aan.

17. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Een berg kabels nog weg te werken in me stuurhutpaal maar moest eerst eens uitvogele hoe alles ging werken en of het wel werkte. Nu nadat ik dat had bedacht ben ik tot de conclusie gekomen dat de binneste paal wel iest groter had gemogen.

Alle lampen aangesloten na een avond solderen.

18. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009
    Ook heb ik al veel eerder de nodige proefvaarten gemaakt. Dit heb ik gedaan in het grindgat van stevensweert. Deels hebben ze daar nu een natuurgebied van gemaakt waar een beekje stromendwater in het grindgat uitkomt. Kortom heel leuk varen.

Mijn 1e en 2e schip naast elkaar, varend.

Hij lijkt heel klein maar is toch echt 185 cm.

De 2e dag varen. Lampjes maak je niet voor niks, en ik zet ze allemaal aan want alleen op je navigatie lampen kun je je schip niet goed genoeg zien.

19. Stephan le Sage

Stephan le Sage

Lid geworden:
    15 apr 2009

hmm hier ga ik nog eff aan werken er zou een filmpje moeten staan ipv wit vlak. Tenminste zo zie ik het.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
    CorKnobbe vindt dit leuk.
  20. Bart Cornet

Bart Cornet

Lid geworden:
    7 okt 2007

Alsjeblieft

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015

Deel Deze Pagina