Bouw Concorde van HM-Modellbau

Discussie in 'EDF forum' gestart door Mad Monster, 30 jun 2024.

  1. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Ook daar verwacht ik weinig problemen. De delta vleugel maakt het relatief gemakkelijk om een hoge aanvalshoek te vliegen bij lage snelheid. Zo deed de echte het indertijd ook.
    Hier een filmpje van twee concorde's (niet hetzelfde model als de mijne; de modellen in de video zijn iets groter). Bij 8.30 min is een mooie voorbeeld van een high-alpha landing te zien.

     
    Berto vindt dit leuk.
  2. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Zojuist de nieuwste update ontvangen over de bouw; de neus-sectie is nu los gesneden, vizier platform aangebracht en servo voor neusbeweging geinstalleerd.
    Deze servo wordt ontlast door een veer tussen romp en neus, die het gewicht van de neus kan dragen. De servo hoeft dus alleen de beweging te sturen en niet continue het hele gewicht van de neus te dragen.

    Aftekenen snijlijnen mbv sjabloon.
    PHOTO-2024-07-22-09-31-58.jpg

    Uitzagen en vijlen / slijpen
    PHOTO-2024-07-22-09-32-36.jpg PHOTO-2024-07-22-09-32-37.jpg

    Inpassen en check of de 12,5 graden gehaald worden (onderste positie neus tijdens landing).
    PHOTO-2024-07-22-09-32-37.jpg PHOTO-2024-07-22-09-32-38.jpg

    Neus weer uit elkaar voor de afwerking. O.a. aanbrengen dunne strips rond cockpit rand en rand vizier voor nette afwerking in geopende positie.
    PHOTO-2024-07-22-09-33-27.jpg PHOTO-2024-07-22-09-33-29.jpg PHOTO-2024-07-22-09-33-47.jpg PHOTO-2024-07-22-09-34-22.jpg
     
    Berto vindt dit leuk.
  3. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Plaatsen van de "kiep-servo" (43 kg stelkracht).

    PHOTO-2024-07-22-09-34-41.jpg PHOTO-2024-07-22-09-35-04.jpg PHOTO-2024-07-22-09-35-05.jpg

    Verlijmen vizier op vizierplatform

    PHOTO-2024-07-22-09-35-29.jpg
     
    bipeflyer en Berto vinden dit leuk.
  4. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.780
    Locatie:
    groningen
    Is 43 kg stelkracht dan niet een beetje overkill?

    Overigens: het zijn wel vaklui, daar! :thumbsup:


    jan.
     
  5. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Het is een tamelijk stevige veer die hij moet compenseren (;-))
    Daarbij komt er natuurlijk behoorlijk wat belasting op die servo (de momentkracht uitgeoefend door de hele neus) bij schokken tijdens start en landing. Een degelijke full metal servo is hier wel op zijn plaats.

    Wat betreft de bouwer; inderdaad petje af! Tijdens mijn bezoek in december had ik al gezien hoe hij het laatste model had afgewerkt voor een klant. Hij heeft dit natuurlijk ook al een aantal malen gedaan en de werkwijze inmiddels steeds verder geoptimaliseerd / geperfectioneerd. De eerste exemplaren zijn gebouwd in 2016 en mijn exemplaar is nummer 19. Ook de productie van de composiet delen is extreem mooi gedaan door Paritech. Ouderwetse Duitse kwaliteit.
     
    Berto vindt dit leuk.
  6. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het ziet er echt geweldig uit.
    Zo'n neus er af zagen lijkt mij een bijzonder spannend klusje
     
    Mad Monster vindt dit leuk.
  7. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Kreeg zojuist weer een update met de laatste vorderingen. Hiermee is de bouw vrijwel afgesloten en komt er een einde aan 8 maanden wachten :yes:
    Zondagmiddag ga ik de kist ophalen en dan rest mij alleen nog alles in de zender te programmeren.

    Het passend maken van de opnames voor de regelaars, accu's, Powerbox, ontvangers, lichtunits, stuurunits voor de retracts enz. enz.
    WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.23.51.jpeg WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.26.22 (1).jpeg WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.26.22 (2).jpeg WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.26.22 (3).jpeg Bekijk bijlage 589437 Bekijk bijlage 589438 Bekijk bijlage 589439 WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.26.23.jpeg
     
    Berto en jan brilman vinden dit leuk.
  8. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.24.33.jpeg Passend maken van de vleugels en afdekking van de onderzijde.
    WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.24.07.jpeg WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.24.08 (1).jpeg WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.24.08.jpeg WhatsApp Image 2024-08-07 at 10.24.09.jpeg
     
  9. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    De Concorde is aangekomen op zijn thuisbasis!
    Op de terugweg van de Horizon Airmeet in Genderkingen, Duitsland (super evenement en de lange reis sowieso meer dan waard!) heb ik de vlieger opgehaald bij de bouwer (Harald Matussek van HM Modelltechnik) thuis in Frankfurt.
    Het model stond opgebouwd in de woonkamer en mijn eerste indruk was "lijkt bijna nog groter dan ik dacht" ondanks dat ik een zelfde Concorde in dezelfde woonkamer had gezien tijdens mijn bezoek in December...:koud:
    Na uitgebreid alle details over de elektronica nagelopen te hebben (er moet nog heel wat afgesteld / geprogrammeerd worden) ging de kist op zijn rug voor de demontage en reis naar huis;
    - onderzijde romp afdekking (drie schroeven)
    - vleugels (4 schroeven)
    - romp delen (3 schroeven)
    Alles verpakt in degelijke transporthoezen waarbij het langste deel net 1,85m lang is. Goed te hanteren en relatief compact te transporteren. Opbouwen is in principe binnen 10 a 15 minuten gebeurd.
    Elektrische verbindingen tussen rompdelen en de vleugels gaat met Hacker Click Connect stekkers.
    Stroomverzorging voor de aandrijving wordt 2x 8000mAh 6s lipo's (12s in serie) die met 8mm stekkers (piekstroom bij start +/- 185A) via Unisens module (stroom en spanningsmeting) en dan gesplitst naar 2x 5,5mm stekkers naar de regelaars. In totaal 30 cm kabel tussen lipo's en regelaars. De regelaars (2x HobbyWing HV160A) geven het vermogen via drie kabels naar de motoren / fans (2x Wemotec 100mm met elk 6kg stuwkracht). Ook daar is de kabellengte relatief beperkt met +/- 50cm.
    Vol vermogen is alleen even nodig tijdens de start en eventuele doorstart. Rondcruisen gaat op ruim minder dan half vermogen.
    Verder nog 4 kleine lipo's voor de lampjes, retracts (850mAh) en 2x voeding Powerbox / ontvangers.
    Alle aansluitingen zijn gemaakt tot bij de powerbox en genummerd. Nu nog alles aansluiten, ontvangers installeren en dan kan het programmeren beginnen. Daar verheug ik me al op (NOT...).

    IMG_0458.jpg IMG_0460.jpg IMG_0464.jpg IMG_0465.jpg IMG_0466.jpg IMG_0468.jpg IMG_0467.jpg
     
    Berto en vandrees vinden dit leuk.
  10. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    IMG_0469.jpg IMG_0470.jpg IMG_0473.jpg IMG_0472.jpg IMG_0474.jpg IMG_0475.jpg IMG_0476.jpg
     
    Berto vindt dit leuk.
  11. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Even passen hoe ik uitkom met de kabels van de accu's. De twee accu's op de foto zijn wel een maatje kleiner (5800 in plaats van 8000) dan de definitieve accu's maar accu en kabellengte is identiek. Lijkt prima uit te komen. Kan bij behoefte eventueel nog naar een 10000mAh pakket gaan maar dat is 456 gram extra gewicht... Eerst maar eens met het lichte pakket testen.
    Op de plus naar elke regelaar zit een anti-blitz voorziening. Een volle 12s lipo inpluggen zonder anti-spark is ongewenst vuurwerk op een halve meter van je oren... (en je sloopt je connectors)
    IMG_0482.jpg IMG_0484.jpg
     
    hingtouw en Berto vinden dit leuk.
  12. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    8a4c978c-56bf-4fc0-bc1c-6012799d3dcd.JPG 7fa28ec9-b800-4961-9272-39e3f0b44710.JPG 37c23371-e8e0-45ab-aca1-754d34051199.JPG 1572a39b-110b-4d82-92b1-7a379ad4fc3f.JPG 5f903fcf-6635-4c42-be6b-fb9114f401a0.JPG 12fe7021-bdf9-4c69-8c99-525f4d5dec64.JPG 42cfcc42-9931-4afe-a522-624b7d2a2156.JPG 223d1391-dd76-4ead-a514-13869cf6efba.JPG f14812f2-bed6-4144-a0ac-960de8dfee38.JPG

    Nog wat nagekomen foto's van laatste finishing touches als exact passend maken van de opnamen voor de vleugels aan de voorzijde, stickers / belettering en de voedingskabels naar de vleugels.
     
    Berto en jan brilman vinden dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.780
    Locatie:
    groningen
    Ik ben wel benieuwd: dit is natuurlijk niet een 'kofferraum-immer dabei' modelletje.

    Hoe zie je dat voor je?

    Ga je er regelmatig mee vliegen, of alleen op shows/fly-ins/open dagen etc.


    jan.
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.927
    Locatie:
    Nootdorp
    Prachtig project! Is dit nu big scale ? :D
     
    Bertus vindt dit leuk.
  15. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Wel "kofferraum tauglich" (past gewoon achterin de auto met de rugleuning van de 2e rij plat) maar natuurlijk geen dagelijkse vlieger.
    Vooral bedoeld om op meetings te vliegen. Bij mijn thuisclub is het veld helaas niet echt geschikt voor de meeste van mijn edf kisten...

    Dank.
    "Big" is ie wel wat mij betreft. "Scale" ook wel redelijk wat betreft de verhoudingen (schaal +/- 1:17), behalve waar het de vorm van de motorpods betreft. Die zijn toch wel sterk aangepast ten opzichte van het origineel (2x2 turbines) voor het onderbrengen van de 2 EDF's of turbine's.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.927
    Locatie:
    Nootdorp
    Hoe bepaal je het zwaartepunt bij zo een vliegende vleugel ?
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Dit is enigsinds big scale.


    Maar 3.5 meter is een toffe kist.
     
  18. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.927
    Locatie:
    Nootdorp
    Wat heeft dit met het bouwverslag te maken?
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.112
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Hier reageerde ik op.
    Maar dit is een top verslag wat ik zeker niet wil vervuilen.
     
  20. Mad Monster

    Mad Monster

    Lid geworden:
    5 jun 2006
    Berichten:
    563
    Locatie:
    Stein, Limburg
    Aangezien er geen officiƫle definitie bestaat van het begrip "big scale" in de context van modelvliegtuigen mag eenieder daaraan zijn eigen invulling geven (maar graag in een ander topic daarover discussieren).


    Dat is uit te rekenen. Niet dat ik dat zelf kan maar dat is al door de ontwerper gedaan en bij de eerste exemplaren proefondervindelijk bevestigd.

    IMG_0528.jpg
     
    Berto en AHoogendijk vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina