bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013

Ik heb een loodlijn vanaf lijn 5 op de spiegel naar beneden getrokken op het bovenaanzicht en kom inderdaad zo'n 1.5mm breder uit (mijn schaal is 1:87)!

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Let bij het lijnenplan ook even op de symmetrie t.o.v. kiellijn. Daar zitten hier en daar ook wat kleine verschillen in.

3. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Bij mij klopte de grootste breedte wel maar de breedte van de verschansing niet raar dat ideeën anders uitkomt met dezelfde tekeningen

4. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Ik heb opnieuw de spiegel afgetekend en n.a.v. het advies van Erik de spanten stuk voor stuk nog een op symmetrie getest en perfect gezet. Na het fine-tunen kom ik inderdaad op een veel kleiner verschil van ca 0.5mm uit. Ik ga zelf denk ik het bovenaanzicht-lijnenplan niet gebruiken voor de rompvorm, alleen de spanten en kiel, de vorm die het 3D model nu heeft lijkt 'op het oog' al aardig te kloppen met de foto's van het houten model van Blom ernaast.

Grt
    Diederik

5. Germt

Germt Guest

Hier haak ik af; ik snap er geen b.. meer van;)

6. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik heb hier ook geen kaas van gegeten, zal de generatiekloof zijn vermoed ik? Toen wij 25 jaar oud waren hadden we nog nooit gehoord van 3D, laat staan van computers!

7. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    De essentie blijft hetzelfde als op papier: lijnenplan op een bepaalde schaal afdrukken, in 3 vlakken knippen en vervolgens deze drie vlakken ineen passen. De 'jeugd' zal de 'oude wijze' mannen binnenkort wel introduceren in deze magische wereld :D

8. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Gewoon blijven leren, ben 4 j geleden gestart met 3D , gewoon geweldig je kan alles visueel langs alle zijden bekijken en passen voor je ook maar 1 stuk hout ( plastiek, messing enz ) hebt verzaagd ;)

De zaak is wel om eenvoudig te beginnen, je ruimtelijk inzicht ontwikkelen.

9. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Nou, dat toch wel. Ik ben met m'n 20e (1967) met computers gestart. Dat waren echt complete machines waar je FORTRAN programma's op kon ontwikkelen en draaien, en die hadden een geheugen van........ 64 kb, waarin je nu ongeveer één 800 pixel foto kunt opslaan!!!
    Tekenwerk gedaan vanaf het momend dat de eerste tekensoftware beschikbaar kwam (MacDraw ik dacht rond 1985), maar nog nooit de stap naar 3D gemaakt. Ik heb DelftShip onder Windows gedownload maar kan het geduld maar niet vinden om daarmee te oefenen. Verder dan een kennismaking met het users interface ben ik niet gekomen. Misschien komt het nog eens......

Groet,

Ad

10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ad, uitzonderingen bevestigen meestal de regel! Maar ik zag al aan al je verslagen en antwoorden dat jij wel het één en ander weet waar het om computers gaat. Ik had 4 jaar geleden nog niet eens een PC, dus......

11. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Computers zijn ook rare dingen en de ontwikkeling is ook heel snel gegaan. Zo kijk ik meestal op het forum op een telefoon die 12 keer meer rekenkracht heeft als de pc die mijn ouders minder dan 15 jaar geleden kochten

12. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ik kocht myn eerste pc in 99 p2 w 98.

in 2000 begon in myn eerste pc zelf te bouwen van losse onderdelen.

nu 13 jaar later voor de familie enz totaal ong 30 pc s gebouwd.

13. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Commodore 64, Atari, Philips MSX1 : voor mij jeugdnostalgie uit de jaren 80 :cool:

14. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik ben ook met de msx begonnen. Spelletjes op cassetteband. Volgens mij staat ie nog steeds bij m'n vader in een kast.

15. SuperSylvester

SuperSylvester

Lid geworden:
    1 sep 2013
    Ha, dan was ik nog eerder met mn Commodore VIC20 met 3,5kByte intern geheugen

16. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ik begon met dat spul tweede hands in 86 met de atari stf 520

17. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Na een leerzame en interessante ontmoetingsdag is er weer wat vooruitgang geboekt. Intussen liggen er 28 bakjes voor de geschutpoorten te wachten op montage.

Ook heb ik last gehad van houtworm die gekke beesten hebben 14 gaten in mijn romp gegeten.

Ook heb ik de kans gehad om mijn proxxon minitool eens te testen ik heb de spanten aan bakboord gelijk gefreesd met de verschansing zodat hier straks mooi de binnenbeplanking tegenaan kan.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Wormen hebben goed werk geleverd!
    Ik heb dezelfde proxxon en er al heel veel plezier van gehad:thumbsup:
    Grt
    Diederik

19. frankwin

frankwin

Lid geworden:
    26 sep 2011
    Sorry hoor ik kon het niet laten. ;)

Groetjes,
    Houtworm der 3e klasse

20. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    mooi mooi maar ik zie de de houtwormen de jaagpoorten vergeten uit te vreten zijn.
    mischien moet je ze nog eens ff uit het doosje laten ;)

ze hebben zeker mooi werk gelevert hoor :D

Deel Deze Pagina