bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    De jaagpoorten blijven gesloten aangezien daar geen geschut achter staat. Of ik dit ook bij de retraite poorten ga doen weet ik nog niet

2. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Gesloten of op een kiertje? Vaak zie je ze open staan ter ventilatie, of er lopen trossen doorheen.

3. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    De retraite poorten wel de jaagpoorten niet volgens mij

4. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Heb je al besloten wat je met de beruchte kolderstokpoorten (17 en 30) gaat doen?

Volgens Blom is luik 17 op het verdek afwezig, Dik geeft aan dat er geen poort is, maar tekent 'm wel gesloten. De volgende poorten zouden volgens Dik geen kanons bevatten:

Geschutsoverloop: 15 (jaagpoort), Verdek: 17, Halfdek 30, kampanje dek 42
    Retraite poorten volgens mij de binnenste wel en de buitenste worden gevuld met de kanons van poort 1 bij hoge uitzondering. Net als de poorten in het schild door kanons van 29 kunnen worden gevuld.
    De retraite poorten in het bolle wulf ben ik niet zeker van, maar zijn bij van de velde vaak gesloten.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    dat zou ongeveer wel kunnen kloppen ,De retraite poorten in het bolle wulf ben ik niet zeker van, maar zijn bij van de velde vaak gesloten. daar staan er ook geen want dan moet de zitbank achteraan een stuk gedemonteert worden. er zaten daar 2 losse stukken tussen die men er tussenuit kon halen zodat men het paart er in kon schuiven.

als de jaagpoorten dicht blijven moet je ze zeker niet uitzagen dat kan enkel lekage veroorzaken. dus goed bekeken ;)

6. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    De beruchte kolderstokpoorten worden volgens tekening niet aangebracht. Poort 17 is volgens veel v d velde tekeningen niet aanwezig.

Poort 30 daarentegen is twijfelachtiger aangezien de meeste tekeningen duidelijk 8 stukken op het halfdek latten zien. Echter kan hier vanwegen de kolderstokpoorten en de trappen naar de campanje geen stuk staan, omdat hier ook een trap voor staat en de poort dus werkelijk geen enkel nut heeft laat ik deze waarschijnlijk ook weg al moet ik dat nog beslissen.

Voor de jaagpoorten: dicht, reden meestal dicht en grotere kans op lekkage en meestal dicht getekend

Poorten in verwulf: dicht, doel en nut twijfelachtig volgens alle bronnen meestal dicht getekend

Retraite poorten in de spiegel: het groote twijfelpunt ze worden eigenlijk altijd open getekend. Maar omdat het een waterdicht bakje wordt is er geen zicht naar binnen, als het mogelijk is om hier een soort foto achter te plakken laat ik ze open wat wel het mooiste is weet dus nog niet wat ik ga doen.

7. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Waarschuwing kort stukje rc gebrabbel

Zo even snel een schetsje gemaakt van de zwaardkast. Het zwaard zelf word van 4mm RvS (heeft iemand een adres waar ik een RvS plaatje kan krijgen). Deze komt in een zwaardkast van het 6mm triplex dat ik nog over heb van het laseren (bruin) deze word open tegen de huidige kiel (rood) gelijmd, deze word dus uitgeboord het zwart is 1mm triplex om de zwaardkast 4mm breed te maken. Onder aan de kiel word de kast versterkt met blokken vuren (groen) aan de bovenzijde word de zwaardkast vlak onder het verdek naar de spanten gestud.

Zo wil ik twee kasten maken een voor de grote mast tussen mijn spant 9 en 10 en een erachter tussen 11 en 12 zo worden de krachten vanuit de mast zo direct mogelijk op het zwaard afgedragen. Graag hoor ik op of aanmerkingen zodat ik ze mee kan nemen.

8. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    RC gebrabbel lijkt me inderdaad boven m'n pet uit te gaan: ik heb de tekening even een paar keer moeten bekijken. Als ik het goed begrijp heeft het zwaard bovenaan twee tanden die in de sleuven van de twee zwaardkasten passen?

De versterkingen en stutwerk lijken verantwoord. Ook de keuze van plaatsing bij de mast lijkt logisch. Krijg je dit allemaal waterdicht?

Werk je dit nog uit in een programma als delft ship? Ik kan me voorstellen dat het schip een heel stuk minder stabiel zal zijn dan het origineel in schaal 1:1. De kiel zal best een behoorlijke diepgang moeten hebben. Ik weet zeker dat Luc (santisima) hier veel kaas van gegeten heeft.

Grt
    Diederik

9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    meestal zit de bulb net achter de grote mast dacht ik maar je kan je zwaard dus schuin naar achter laten lopen , heb ik met mijn speeljacht toen ook gedaan en werkt prima. dat bouwverslag staat ergens bij de zeilers. maar de kast ziet er goed uit maak het stevig genoeg want het krijgt best wat te verduren , ik heb mijn kast van mijn jacht met 18 mm multiplex gemaakt, staat ook een bouwverslag bij de zeilers.

wat je tekent lijkt me dus best goed te zijn

10. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Constructie ziet er wel degelijk uit. Belangrijkste is dat de krachten (koppels voornamelijk in dit geval) op meerdere spanten worden overgebracht.

Even bij Metaalwinkel.nl gekeken, maar die gaan met 316 rvs plaat niet dikker dan 3 mm. Verder de vraag of ze dat ook in kleinere stukken kunnen/willen leveren. Je zou eens kunnen bellen of ze een reststuk hebben liggen, want het is me al meer gebleken dat lang niet alles op internet staat.

Groet,

Ad

11. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Hoeveel kilo komt eronder te hangen en op welke afstand van de kiel.

Dat zijn de zaken die je nu moet weten om te zien hoe sterk je alles moet maken.

12. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Het gewicht zal zoon 20 tot 30 cm onder de kiel komen te hangen een kilo 5 denk ik. Ik denk daarmee dat de verstevigingen wel ok zijn al ga ik er aan de bovenkant goed opletten waar ik ga afsteunen. Uiteraard moet dit nog in praktijk getest gaan worden wat ik ook wil gaan doen voor ik ga afwerken.

13. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik heb nog eens wat opgezocht over de plaatsing van het zwaard. Deze zal op het middelpunt van de zijwaardse weerstand van het schip moeten komen om zo de zeil eigenschappen niet te beïnvloeden. On dit punt te vinden ga ik mijn delftschip model nog eens goed aanpassen. In theorie hoord dit punt zoon 7% van de scheepslengte achter het aangrijpingspunt van de winddruk liggen dus dat word weer wat rekenen de komende tijd

14. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Ik gok op zo'n 7kg dat er onder moet komen op een afstand van 30 cm.
    Voor het berekenen van het moment zou dan 22,5° volstaan op voorwaarde dat je niet op zwaar winderige dagen gaat zeilen.

15. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Hej mensen ik wilde nog even om jullie mening vragen het gaat om de beruchte kolderstokpoortenen dan wel poort 30. Blom geeft duidelijk aan dat er geen stuk kan staan vanwege de kolderstok. De vraag is nu of hier wel een poort was?

Blom geeft in het spantenplan aan dat hier geen poort zit, hij tekent hier in het aanzicht echter wel een poort. Dit is dus niet echt duidelijk, daarom ben ik in het boek van dik gaan kijken naar de vele tekeningen van het schip. Op sommige tekeningen staan duidelijk 8 stukken op het halfdek op andere 7. Ik denk zelf dat dit komt omdat poort 30 inderdaad bestondmaar niet gevuld was, en dat deze poort vaak toch gevuld getekend werd wat de afwijking kan verklaren. Hoe denken jullie hierover

16. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo alle frustratie lekker kunnen botvieren op meen scheepje heerlijk al die gate. door de romp heen duwen. Aan stuurboord heb ik intussen alle poorten geboord met uitzondering van de poort 30 waar ik nog over twijfel.

17. Harald Hendriksen

Harald Hendriksen

Lid geworden:
    30 mei 2009
    Hoi Puch,

Ik was je bouwverslag een "beetje kwijt" maar heb je weer gevonden - je schiet lekker op en ik vind dat je schip er heel mooi uit gaat zien. Heel veel succes - ik volg je.
    Groeten,

Harald

18. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Mooie gaten :cool:. Wormpjes mogen vannacht met veel voldoening en volle buikjes naar bedje toe.

Ik zou nog efkes wachten met poort 30, wellicht zijn er komende dagen nog andere bouwers met nieuwe inzichten?! Ik zal nog eens struinen naar voorbeelden hoe dit op andere schepen dan de 7P opgelost werd.
    Ik denk dat je logica en esthetiek hier samen kunt laten gaan en de poort wel uit snijden, maar eens je ervoor kiest kun je niet snel terug.
    Begrijp ik dat het goed en dat je poort 17 zeker niet gaat aanbrengen?

Grt
    Diederik

19. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik wacht nog even met nr 30 ja

Uit esthetisch oogpunt nijg ik er nu naar om hem wel aan te brengen maar niet te bezetten net als de tekening

Poort 17 is volgens bijna alle vd velde tekeningen niet aanwezig dus word ook niet aangebracht

20. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Dit weekend nog wat aan het galjoen zitten kloten met een beetje karton zodat ik al zovast de loop van de regelingen kan zien.

Wat er dan weer betekend dat ook de luizenplecht definitiever wordt.

En van bovenaf zie je duidelijk dat het hout nu ophoud op het punt dat de regeling uit de lijn van de romp loopt.

Deel Deze Pagina