bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ziet er niet slecht uit maar denk dat je vooraan wel wat te hoog zit.
    denk dat de bovenkant leeuw ( de kroon ) even hoog komt als de verschansing van het bakdek , dus ook de reling met de krol die achter de kroon komt moet op de zelvde hoogte zitten. anders eerst eens meten op bloom zijn plan want 100% zeker ben ik nu ook weer niet .

voor de rest ziet het er erg goed uit puch

2. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Inderdaad goed resultaat, je hebt het ook mooi uitgekiend waar het hout van de wangen stopt.

Nog een foto van Blom: de krul lijkt inderdaad even hoog als de verschansing

Grt
    Diederik

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    De krul zit nu inderdaad te hoog ik ga kijken of ik vandaag een betere versie kan fabrieken

4. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Ben je al uit poort 30?
    Volgens mij kwam Dik daar ook niet zo goed uit. Ik denk dat je als bouwer voor de keus staat om een technisch kloppend model te maken en poort 30 niet uit te zagen of je maakt een uiterlijk mooi regelmatig model en dan zaag je poort 30 wel uit en denkt daarbij: "slechts een dozijn mensen in Nederland weten dat dat niet klopt"
    Zo weten bijvoorbeeld ook maar heel weinig mensen dat de jaagstukken dezelfde kanonnen zijn als de achterste stukken in de zijwand van de constabelskamer en ze dus niet gelijktijdig aanwezig kunnen zijn.

Andy

5. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Inderdaad zijn dik maar ook blom er bijde niet aan uit of de poort 30 wel of niet bestond. Ik heb nog eens goed naar de diverse afbeeldingen van andere schepen en kwam dit tegen op een afbeelding van de holandia

In alle poorten op het ver en halfdek zijn stukken ingetekend, echter is de laatste poort duidelijk ook leeg. Ik heb deze afbeelding naast die van de stuurinrichting van de holandia gelegd

Als je deze afbeeldingen samen bekijkt zal de lege poort dus ongeveer ter hoogte van de kolderstok te zitten. Deze tekening van de holandia is erg duidelijk veel duidelijker dan de tekeningen van de 7p. Het lijkt me daarom veilig om aan te nemen dat het in die tijd vaker voorkwam dater een lege poort was ter hoogte van de kolderstok. Het lijkt me daarom redelijk verantwoord om poort 30 te plaatsen zonder stuk iets wat in die tijd kennelijk vaker voor kwam. Het staat daarnaast ook veel mooier.

6. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013

Vandaag het galjoen opnieuw gemaakt uit karton. Ik ben er al heel wat meer tevreden over. Ga het van karton denk ik helemaal af bouwen zodat ik het dan met hout gemakkelijk naa kan bouwen heb namelijk begrepen dat dit nogal een k*t (uitdagend) klusje is

7. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Helemaal mee eens. Je ziet het niet vaak, maar van de Eendracht is er ook een duidelijke grisaille met dezelfde situatie zoals hierboven bij de Hollandia.

PS galjoen ziet er goed uit

8. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    de hoogte zit nu wel goed .
    mooi dat je het veranderd hebt

9. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik vind dat ik vandaag het holle en bolle verwulf afgetekend en de zijkanten daarvoor op maat gemaakt en aan bakboord poort 30 toch maar aangebracht. Ik vind zelf dat ik daarmee een behoorlijke mijlpaal heb berijkt want daarmee is de bakboord zijde in profiel helemaal af.

10. Germt

Germt Guest

Uiterst netjes hoor Bob, ondanks mijn bedenkingen in het begin.
    Je levert prima werk, petje af:thumbsup:

11. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Nu de lampen dimmen van van het silhouet genieten :cool:

12. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ik kan me alleen maar bij bovenstaande heren aansluiten.

Ik zie dat je de zandstroken al over de achtersteven hebt geplaatst. Hoe ga je dat straks doen als de tweede beplanking er ook op zit. De achtersteven ook fineren? Of komt er een nieuwe steven? Kopse kantjes eerste beplanking lijken nu niet afgedekt.

13. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ziet er erg mooi uit, prachtig werk!

14. ASIMOV

ASIMOV Guest

7P 1/77 bouw

Dag Bob,

We hebben elkaar ontmoet op de modellendag 26/10.(Asimov=Jan)
    Ik probeer een 7P 1/77 model te bouwen en een bouwpakket samen te stellen en ter beschikking te stellen van de Bataviawerf .
    Ik wil de spanten laten lasersnijden.
    Kan dat zonder autocadtek.en stuurprogramma?
    Is het doenlijk mij een autocadtek.schaal 1/77 te vervaardigen? De kosten verneem ik graag..
    Is van de lasersnijafdeling een contactpersoon en telefoonnr. beschikbaar?
    Ik heb wel alle spanten op 5mm multiplex getekend beschikbaar...

vr.groet
    Jan

15. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    @Jan (Asimov)
    Ik meen me te herinneren dat Bob zijn laserwerk bij Snijlab in Rotterdam heeft laten doen. Die vragen een tekening in dxf formaat, en die kan je met elk svg (scalable vector graphics) programma aanmaken, zoals Adobe Illustrator en (gratis) Inkscape. Daar heb je dus geen Autocad voor nodig, behalve dat ik niet weet of die wellicht een automatische correctie voor de snijdikte (meestal rond de 0,15 mm) heeft. Ik zie niets daarover in hun instructies voor tekeningen, en het is mijn ervaring dat je er toch beter voor kunt corrigeren om goed passende verbindingen te krijgen.

Snijlab heeft vermoedelijk een zwaardere laser dan bij het Stadslab in Rotterdam. Die hebben alleen 2 40 Watt lasers en daarvoor is 6 mm berken triplex al aan de dikke kant, en moet je daar al 4 keer overheen om er compleet doorheen te komen. Op zich niet echt een probleem, wat meer verkoling aan de randen wellicht, maar de passing bleef perfect (en is wel gratis:D).

Groet,

Ad

16. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Beste Jan

ik wil even kor je vragen samenvatten om ervoor te zorgen dat ik het goed begrijp:
    1, kan je de spanten laten laseren zonder CAD of stuurprogramma:
    ik heb bij snijlab laten lezeren die nemen slx bestanden in. Ik heb de mijne in autocad getekend omdat ik daarmee bekend ben, hierover heeft Ad het ook al gehad.
    2, is van de lasersnijder een telefoonummer of contactpersoon beschikbaar: www.snijlab.nl maar er zijn meerdere bedrijvenb die dit soort services aanbieden, deze bedrijven werken vaak via internet. Snijlab heeft verschillende dikte multiplex in berken of populieren volgens mij was 6 mm wel de dunste.
    3, is het mogelijk dat iemand anders een CAD tekening maakt: niet bij snijlab, die gaan er van uit dat jij het tekenwerk doet en zij snijden het uit voor een redelijke prijs. mischen doen andere bedrijven het wel dat weet ik niet ik weet ook niet wat hier de kosten van zijn. ik heb zelf het mijn spanten in cad staan ik zou eens kunnen kijken of ik die kan verschalen van 1:50 naar 1:77, dit is echter wel het blom plan en dat verschild op enkele plekken wezelijk van de plannen van dik.

ik hoop dat ik zo je vrage beantwoord heb

greets bob

17. ASIMOV

ASIMOV Guest

BEDANKT VOOR JE ANTWOORD! BLIJFT DE VRAAG OF JE WILT OVERWEGEN DE INFO DIE HET SNIJLAB NODIG HEEFT AAN TE LEVEREN OM DE C.DIK SPANTEN SCHAAL 1/77 TE LATEN SNIJDEN?

VR,GROET
    jAN

18. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Als ik het goed begrijp of ik de spanten naar de tekening can Dick in autocad kan zetten.

Ik begin mannelijk volgende week aan mijn afstudeertraject en ga het dan heel deuk heben. Het digitaliseren van de spanten kost dan voor mij te veel tijd.

19. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik zou dan wel de tekeningen nodig gebben en het zou zeker handig zijn dit verder te bespreken om fouten te voorkomen

20. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Jan,

interessant project, ik ben erg benieuwd naar de resultaten tot nu, ik kan me herinneren dat jouw 7P naast m'n eenhoorn stond te pronken in Barneveld :thumbsup:. Is het bouwpakket gebaseerd op dit schip? Heb je hierbij de plannen van Dik en Blom gemixt en een eigen interpretatie van gemaakt of een van beide gekozen en een kleine detail hier en daar van de ander afgekeken? Heb je al een plan hoe je de ornamenten gaat reproduceren, op de spiegel tel ik er zo al meer dan zestig :shock:. Ga je hier eigen originelen van snijden en vervolgens mallen maken of uittekenen en laserprinten?
    Ik stel wel héél veel vragen ... ik verwacht niet dat je een hele epistel aan antwoorden ophoest, maar zal één samenvattende vraag stellen:

Komt er ook een verslag van :D?

Succes en veel plezier met de plannen,
    Grt
    Diederik

Deel Deze Pagina