bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    @Jan (Asimov)
    Ik heb je een PB (Persoonlijk Bericht) gestuurd. Ik weet alleen niet of je daar al mee om weet te gaan. Rechts boven, onder je forumnaam "Privéberichten" aanklikken als daar meer dan "0 ongelezen" staat.

Groet,

Ad

2. ASIMOV

ASIMOV Guest

3. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Mijn ervaring is dat je dat altijd helemaal moet nalopen om er zeker van te zijn dat er geen missers in zitten.
    Wat ik gedaan heb met mijn radersleper is de tekeningen laten digitaliseren (was niet goedkoop) en ze dan in een svg tekenpakket te importeren en over te trekken. Dat vergt wel wat tijd maar je weet precies wat je doet. Vooral met een spantenplan in 2 delen (voor en achter) maken de automatische pakketten er een bos spaghetti van, en kunnen de menselijke hersens echt niet gemist worden.
    Als je de tekeningen van de spanten in digitale vorm hebt (jpg, png, tiff) dan wil ik ze wel in een vector formaat zetten om ze als dxf file aan te kunnen leveren bij snijlab. Daarbij heb ik het vermoeden dat de tekeningen die er zijn allemaal de buitenmaten van de romp beschrijven. Dan moeten ze ook nog eens voor de huiddikte gecorrigeerd worden (ca 2,5 tot 3 mm), en aansluitend (met name voor de sleufvebindingen tussen spanten en kiel) voor de snijbreedte.

Groet,

Ad

4. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Als het goed is heeft hij de tekening digitaal in pdf formaat (scan0230.pdf) Zo niet, dan kan ik die wel doorsturen.

5. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Nog een hoop geboord van de week en er zitten nu 76 gaten in mijn romp. Ik ga dit weekend aan de spiegel werken de stunen maken en beplanken voor het holle en bolle verwulf. Ben nu aan het twijfelen over het aanbrengen van de retraite poorten, dit waren tenslotte omdat het er 4 waren een belangrijk deel van het uiterlijk van de 7 provincien

6. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik zit nogal te worstelen met de spiegel vooral het holle verwulf dat van convex naar concaaf loopt is nogal een nachtmerrie. Ik heb eerst malletjes gemaakt voor de steunen en daarna uitgezaagd maar goed dat ik de spanten heb laten laseren want de electrische figuurzaag heb ik nog niet helemaal onder de knie. Helaas waren twee van de steunen niet helemaal gied dus daar heb ik ook weer mee geworsteld maar goed er zitten nu vier steunen in mijn spiegel. Er liggen weer wat plankjes te weken om de spiegel dicht te zetten.

7. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    [​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    @Bob
    Ik merk net dat de pdf's van de Blom tekeningen wachtwoord beveiligd zijn. Hoe heb jij dat omzeild?

Groet,

Ad

9. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Heb een programma gezocht op internet een PDF print unlocker eerst de PDF douwnloaden en dan krake

10. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    OK, bedankt. Ik heb het via PDFUnlock! - Unlock secured PDF files online for free. gedaan, en het werkte perfect voor alles, dus niet alleen printen.
    Inkscape kan ook wel pdf's importeren, maar ook dat ging waarschijnlijk fout door de beveiliging want er kwam dan een vervormd object in de tekening. Nu kon ik het lijnenplan ook omzetten naar jpeg, wat veel sneller werkt als ik ze importeer in Inkscape.
    Voor zover ik kan nagaan zijn ze gescand met 150 dpi. Dat valt me wel wat tegen, maar voor de rest zien ze er wel goed uit.
    Maar ik krijg uitgaande van schaal 1:50 een verschil van 1 tot 1,25% in de lengte, afhankelijk of ik Amsterdamse of Rotterdamse voeten neem. Dat is dan het enige wat bij de tekeningen van Dik beter klopte:confused:.

Groet,

Ad

EDIT
    Is het boek van Blom ook ergens te vinden. Op de site zelf is het niet goed leesbaar. Wat ik wel vond was de uiteenzetting van de maten. Daar verschilt de tekst al met de tekening. Op de tekening staan dat de Amsterdamse voet 283 mm is en de Rotterdamse 282,3 mm. Maar in zijn tekst zegt hij dat de Rotterdase voet 287,7 mm is. Dat scheelt wel een Jas!!!

Laatst bewerkt: 24 nov 2013
  11. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Er staat ook een schaalbalk in meters bij. Als het goed is kan je de juiste schaal daarmee terugrekenen.
    Ik ben het boek verder ook nog niet tegen gekomen. De online versie is inderdaad niet prettig te lezen.

12. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Ik ben er altijd van uitgegaan dat een Rotterdamse voet 28,23 cm bedroeg. Om het nog ingewikkelder te maken waren er ook nog Rotterdamse schepen in Rijnlandse voeten gebouwd...
    Research Results | Page 4

13. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Die zal gebaseerd zijn op Amsterdamse voeten, dat zegt hij in zijn tekst (blz. 15 en 16) ook. Ik heb wel even gekeken maar de verschillen zitten in de ruis. Ook bij deze tekening zijn rechte lijnen niet altijd echt recht en zitten er kleine afwijkingen. Maar meestal blijft dat in de orde van enkele tienden van een mm.

Groet,

Ad

14. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Verwulf 2

Weer wat tijd gehad om een paar latjes te buigen intussen is het holle verwulf af. Ook de beplanking achter de ramen van de kajuit (die natuurlijk iets terug ligt) is af en de slingerplant is nu aan het drogen.

[​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Mooi resultaat, dat is niet het gemakkelijkste deel :thumbsup:

16. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Inderdaad heel mooi gelukt, holling en bolling tegelijk, elk op de juiste plaats :cool:

PS: niet teveel pokon op de slingerplant ;)

17. ChrisVanDerLinden

ChrisVanDerLinden

Lid geworden:
    28 okt 2013
    ziet er inderdaad heel goed uit, mooi clean werk

18. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Pokon?

19. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Mest/groeimiddel voor planten:D

Groet,

Ad

20. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    mooie slinger lijst maar denk wel iets te kort.
    hij moet tot de buitenkant van de zijgalerij komen.
    en zo hoog omhoog krollen tot waar het hoogste punt zit zoals in het midden.
    het zijn lastige dingen om te maken maar eenmaal als het goed is is het ook erg mooi

Deel Deze Pagina