bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Ga je de geschutpoorten open of dicht laten.

Dicht ,veel gemakkelijker.

Open, mensen zijn nu eenmaal gefascineerd door kanonnen.aandacht gaat daar direct altijd naar toe

2. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    het liefst open maar dat moet ik nog bezien

3. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Dat kan maar dan moet je het wel doen zoals bij de Santisima anders ga je bij het eerste zuchtje wind en klein beetje slagzij al ten onder (kijk maar eens na wat er met de originele Wasa is gebeurd;))

Andy

4. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    klopt wil een plaat achter de porten zetten

5. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    hoe dik is die plaat, en hoe ga je de kromming erin krijgen want elk gat op een andere plaats in de romp (behalve het midden) heeft een andere kromming in 2 richtingen.

6. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    ik was van plan hem aan de inzet van de proten te lijmen

7. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
  8. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    in elke poort komemt een kleine box die de dikte van de rom suggereert en daarachter kan ik dan een vlak stukje hout plakken

9. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013

net de 7p ingevoerd in hert programma freeship

dit heb ik gedaan omdat ik meer wilde weter over de aanvangstabiliteit van het schip. blij verast om te zien det de zeven provincien een uiterst stabiel schip is dat komt mooi van pas met de ballast straks

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    @Puch, (mocht je een echte voornaam hebben dan schrijft dat wat makkelijker)

Na dit lezen voeg ik wat laat in. Een zeer ambitieus plan. Over balsahout wil ik even zeggen dat je dat niet/nooit moet gebruiken. Het is pulphout, het vezelt te veel en is zeer week/slap. Gebruik wat betere houtsoorten voor dit model zeker omdat je het schip varend wilt maken.

Dat de stabiliteit van de 7P in orde is had ik je wel kunnen vertellen. Haar staat van dienst heeft dat toen al bewezen.;) Als je de maten aanhoud dan zal dit op schaal niet veel anders zijn.

Dus ik zou zeggen, platen hout halen en lekker een spantenraam maken...
    Daar wachten we hier alle op en natuurlijk met foto's erbij.:cool:

Succes!

Groeten Paul

11. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Als je met delftship je spanten hebt ingebracht met de juiste diepgang kan je ook de waterverplaatsing in het hydrostatisch rapport aflezen, als je de nauwkeuriger wil dan tot op 1 kg dan alle maten van je schip X 10 en je krijgt de waterverplaatsing tot op 1 gr .
    De plaats van je hulpkiel kan je zo ook bepalen omdat delftschip een lateraalpunt geeft als je dit verticaal laat samenvallen met dit van je hulpkiel dan heb je voor deze gelijk de juiste plaats .

Succes ;)

12. Germt

Germt Guest

@Puch,

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor; lukt het met je spanten / voorbereiding?

Germt

13. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    heb het de afgelopen 2 weken erg druk gehad met mijn studie dus het stond even op een laag pitje

intussen heb ik alle spanten nog eens gecontroleerd en nog wat aangepast ik was niet helemaal tevreden over de laatste spanten die nite mooi rond liepen doen ze nu wel, heb ook het rantsoenhoud en het hekboord nog wat aangeopast op het fijt dat deze schuin staan en daarom een paar mm langer moeten zijn. heb nu een tekening die ik uit klan laten snijden ik moet alleen nog even kijken of ik deze week of over 3 weken begin als ik terug kom van mijn vakantie.

hier nog de foto van de spanten

14. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ga je ze bij het snijlab laten laseren? Ben wel benieuwd, ik heb het één en ander gedaan bij Stadslab Rotterdam. Op zich goed, alleen de lasers zijn minder sterk (38 W) waardoor je wat dikker hout een aantal malen (tot wel 6 keer voor 6 mm berkenmultiplex) moet snijden.

Groet,

Ad Bakker

15. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Denk dat ik naar snijlab ga ja dat vind ik wel een mooie service met een goeie prijs daarnaast zijn heten van de weinige die platen met het formaat van de kiel kunnen laseren

16. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Wat betreft afmeting heb je helemaal gelijk, bij het Stadslab kom je niet verder dan 70 cm.

Ik zit nog eens naar je spanten te kijken, maar je hebt helemaal geen dekbalken erin. Dat maakt wel dat je veel spanten in dat plaatoppervlak kan proppen, maar je mist volgens mij voldoende steun voor je dekken. Verder zijn je spanten zo wel erg fragiel lijkt me.

Groet,

Ad Bakker

17. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Op schaal zijn de spanten zijn zo dun zodat ik mogelijk altijd rc in kan bouwen. Dat is ook de reden dat er geen dakbalken zijn. Extra steun voor de dekken zijn zorgen voor later

18. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    OK, zolang er maar over nagedacht is!!!

Groet,

Ad

19. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ja die wil ik waar nodig tegen de spanten lijmen

20. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    zo een kleine update ik heb gisteren wat kleine veiltjes gekocht en een blokje hout.

zelfs grote dingen kunnen klein beginnen dacht ik dus ik ben begonnen met het boegbeeld.

[​IMG] [​IMG]

ben dus maar klein begonnen maar ja welk schip kan er nou zonder boegbeeld. gisteren aavon wat aangekloot en geprobeerd met dit als resultaat ben alleen niet echt tevreden dus vanavond nog maar eens proberen.

Deel Deze Pagina