bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. Germt

Germt Guest

Dat zijn ook leuke dingen om te doen hoor:cool:

Heb je nu de titel van je bouwverslag "verengelst" :confused: of zie ik het nu verkeerd

Germt

2. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    De nieuwe titel is niet ver engelst maar oud Nederlands. In stuken van en naar de staten generaal op de site van de bataviawerf word het schip ook wel de seven provintien genoemd. Lijkt me dat dit dan ook de juiste naam voor het verslag moet zijn

3. Germt

Germt Guest

Als iedereen het dan maar snapt, doorgaans houden we de titels het liefst duidelijk en begrijpelijk.
    Het zou ook makkelijk zijn om een naam van jezelf te weten, dat praat allemaal wat makkelijker

Germt

4. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Historisch gezien klopt het wel. Hieronder een citaat uit een door De Ruyter getekende akte (zie Dik, blz. 104)

Maar of het handig is om die oude spelling te hanteren vraag ik me af. Ook lagen de spellingsregels denk ik ook nog niet zo vast. Zo gebruikt Witse "provincie" en "provintie" door elkaar, en gebruikt altijd "zeven" en nooit "seven".
    Ik geloof dat ik ook voor het hedendaagse "Zeven Provinciën" zou gaan.

Groet,

Ad Bakker

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  5. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo een laatste wijziging ik vind persoonlijk dat de titel van het verslag de correcte naam van her schip moet hebben met de correcte oude schrijfwijze.

Na lang zoeken (Google holle wulf 7 provinciën) ben ik eindelijk op de correcte schrijfwijze gekomen.

En het is geworden:

De 7 Provincin

Oogt een beetje raar maar de tekeningen van van de Velde op internet laten duidelijk zien dat er "de 7" op het holle wulf staat dus geen voluit geschreven seven dan wel zeven. Verder is er duidelijk te zien dat provinciën word geschreven met een c dus niet provintien zoals er in sommige oude teksten staat vermeld. Daarnaast schijnt het oude Nederlands geen trema op de e, deze wordt dan ook niet geschreven. Dit laatste neem ik voor waarheid aan, ik heb het uit de volgende publicatie van de bataviawerf.

http://www.bataviawerf.nl/assets/files/Bataviawerf Journaal 1-2010.pdf

Dit zal dan de laatste wijziging aan de titel worden en tevens de benaming van het model.

Verder snap ik dat het prettiger communiceerd met de voornaam. Aangezien deze forumpagina openbaar is en te vinden via Google wil ik hier het gebruik van mijn naam beperken tot mijn account naam eventueel afgekort tot puch. Voor degene die graag de naam achter de tekst willen weten daarvoor ben ik te benaderen met een persoonlijk bericht zodat mijn volledige naam en persoonlijke informatie niet in de openbaarheid op internet beland. Je weet het met internet maar nooit hopelijk begrijpen jullie dit

Laatst bewerkt: 3 jul 2013
  6. Germt

Germt Guest

Ehhhhh, ik niet eerlijk gezegd, ik vindt het lastig om op een gewoon hobbyforum te communiceren met een bromfiets, maar al je incognito wenst te blijven, oké

Germt

7. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    We kunnen een naamraad pool houden. Inleg een euro of zo. Ik ga voor de naam Cita Kreidler. Hehehe

8. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Het komt er op neer dat ik probeer mijn persoon en mijn internet personalia geschieden te houden. Dit forum en ook mijn naam op dit forum zijn eenvoudig te vinden op internet. Google puchforlife maar. Stel je nou voor dat ik ergens op internet onder de naam puchforlife iemand kwets dan kan hij nu niet achter mijn identiteit komen. Belangrijker iemand die mijn naam kent maar niet mijn online naam kan niks vinden Facebook Twitter enz zijn afgeschermd. Maar met zowel mijn (voor) naam en mijn internet naam kan iemand al snel bijna mijn hele leven reconstrueren waar woon ik wat doe ik overdag wat zijn mijn hobby's foto's van mij en mijn omgeving wanneer ik op vakantie ben enz ofwel mijn hele leven. En dat hoeft voor mij niet noem me paranoïde maar zo zie ik het internet

Laatst bewerkt: 3 jul 2013
  9. Germt

Germt Guest

:offtopic:

Ach, ik ga er geen punt van maken hoor.
    Maar toevallig ken ik zijn voor en achternaam, en gebruik die niet omdat hij daar geen toestemming voor geeft.
    Alleen, er zijn er 100.000den met dezelfde naam, dus zie ik het probleem niet.
    Daarbij is het een feit dat ik niet met iedereen vrienden hoef te worden, maar ik vindt het gebruik van een normale aanspreeknaam prettiger, het is hier een subforum, een jaar geleden op initiatief van Andy en mijzelf opgezet om een "eigen" groepje bouwers van Historische schepen te hebben om het herkenbaar en overzichtelijk te houden.
    Verder ben ik er van overtuigd dat er hier geen misbruik van een normale voornaam wordt gemaakt.
    Sorry, maar ik vindt dat prettiger communiceren als met een bromfiets.
    Overigens is het al door meerderen gevraagd.
    Dat is ook de reden waarom de ontmoetingsdag wordt georganiseerd, het gezicht achter de bouwer te kennen.
    Ik heb er zelfs goede vrienden aan over gehouden.
    Iedereen is vrij om daar aan deel te nemen.
    Dus; het is volledig de keuze van de bouwer om al dan niet zijn voornaam bekend te maken, en zal ik ook respecteren, maar snappen doe ik het niet, maar dat doet niks af aan zijn beslissing.

Hetzelfde geldt volgens mij voor de titel van het verslag; hou het simpel en duidelijk, dan begrijpt iedereen het en voorkom je opmerkingen als; er staat een fout in de titel.
    Verder vrees ik dat je met een 17e eeuwse schrijfwijze ook verwachtingen creeërt t.a.v van de bouw;
    Naam Historisch juist, dan zal het schip ook wel historisch juist worden....

PS. Als je dit bericht ongepast vindt kun je dit als "eigenaar" van dit verslag makkelijk wissen, daar heb ik ook geen moeite mee.
    Laat het hiermee gezegd zijn.

Germt

10. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Ik vind het mooi verwoord van Germt en sluit me er volledig bij aan.

11. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik vind het ook wat erg benauwd hoor. Ik sta met m'n volledige naam en woonplaats op het forum, maar nog zal iemand die dat wil me niet echt kunnen traceren. Nu helpt m'n achternaam wel daarbij, maar die hoef je natuurlijk ook niet te gebruiken. Met de plaats waar ik gewerkt heb kan je in de buurt komen van m'n echte achtergrond, maar niet voor 100% en wat iemand daaraan heeft vraag ik me af. Op z'n hoogst oud collega's die in de lach schieten over het feit dat ik tegenwoordig bootjes bouw:D, hoewel een aantal dat ook wel weet.

Verder is woonplaats ook niet nodig, je kan een regio aangeven, waardoor je wat gerichter geadviseerd kan worden (ga daar en daar eens kijken, daar hebben ze zus en zo).

Ik zou dus wat minder krampachtig doen.

Groet,

Ad Bakker

12. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    vooruit jullie mogen Bob zeggen

en germt ik ga zoals de titel aangeeft proberen zo hstorisch verantwoordt te zijn met het uiterlijk van de bouw

13. Germt

Germt Guest

Perfect Bob.
    Ik hoop niet dat je je verplicht voelt, maar het schept een betere sfeer;)
    Wat je schip betreft; doe je best, en er is hulp genoeg hier:)

Germt

14. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    zo poging 2 van de gealjoensleeuw ben er al een heel stuk meer tevreden over

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  15. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Ziet er goed uit. Pleister gevolg van het snijwerk? Soms kost het letterlijk bloed zweet en tranen

16. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    jep daarom de pleister

17. Drububu

Drububu Guest

Dat boegbeeld ziet er al heel goed uit Bob ! Goed van je dat je daar al zo vroeg aan bent begonnen. Het boegbeeld is een belangrijke 'boegbeeld' van het schip samen met de spiegel. Het verdiend de aandacht.

18. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Bob, zo te zien gesneden uit Balsa. Deze houtsoort is slecht te gebruiken voor snijwerk. Je kunt beter een andere houtsoort nemen zoals Peren of Rozen. Dan wordt je snijwerk vele malen strakker met veel scherpere details. Tevens vezelt het hout niet en is harder dan Balsa.

Succes.

Groeten Paul

19. Germt

Germt Guest

Ook buxus hout laat zich heel goed lenen voor houtsnijwerk.
    Ziet er al netjes uit hoor;)

Germt

20. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ja ik had ook al gemerkt dat het nogal vezelde alleen zit ik dan wel met de vraag waar haal ik morgen een plankje buxus peren of rozenhout voordat ik met vakantie ga weet iemand van jullie nog een adres?

Deel Deze Pagina