bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. Dick2

Dick2

Lid geworden:
    16 jun 2012
    De fijnhout handel in Arnhem heeft geheid wel wat liggen Bob.

2. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Daar dacht ik ook al aan morgen maar een ritje maken denk ik alleen jammer dat het een uur rijden is

3. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    en als je daar bent al genoeg fineer/hout meebrengen voor andere zaken.

4. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zaken als. Het meeste wou ik naa mijn vakantie aanschaffen

5. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    hoi, ik wou dat ik er een uur vandaag woonde .

ik zit er 5 uur met de trein vandaan .

grt timberwolf

6. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Okee altijd baas boven baas

7. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo weer op pat geweest vanochtend ik denk dat ik alles heb voor de komende weken. Perenhout, zaag, mesjes, gutsjes, vijltjes en natuurlijk tekeningen en overtrekpapier

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. zeilgekje

zeilgekje

Lid geworden:
    28 mei 2013
    Succes!

9. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Beste Bob / Puch,

Allereerst veel succes met dit mooie project!!!

Ik val zelf net als nieuweling op dit forum binnen en herken veel van de vragen waar jij ook tegen loopt.
    Ook herken ik jouw passie voor de gouden eeuw, oorlogsschepen en "de 7 provincin" ;) in het bijzonder. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met de eerste spanten van mijn eigen scratchbouw van de "7 provincin" in schaal 1:87.
    Wegens gebrek aan moed, tijd en teveel aandacht voor het bouwen zelf, ben ik er nog niet aan toe gekomen een eigen bouwverslag te starten, maar wel veel kennis en ervaring opgedaan van vele wijze mannen op dit forum (zowel vóór als 'tegen'standers van RC). Zelf ben ik van het idee RC afgestapt omdat het al een groot project op zichzelf is, en ik het liefst na zo'n 5-10 jaar een schip ook af zou willen hebben. Wel heel moedig van je om dit wel door te zetten, ik ben ook overtuigd dat je het met doorzettingsvermogen prima kunt afronden. Germt heeft gelijk dat er velen in het verleden zijn gestrand wegens gebrek hieraan, zonde van een mooie hobby....
    Ik geloof dat je met jouw ervaring en kennis door de studie vast een voorsprong zult hebben met het verwerken van de bouwplannen in een gedegen rompvorm. Ben benieuwd naar je vorderingen en weet zeker dat je van vele forumdeelnemers steun en toeverlaat kunt verwachten.

Ik herken jouw 'paranoia' met betrekking tot privacy op internet en ben zelf van mening dat ieder vrij is om zelf te kiezen hoeveel en welke persoonlijke gegevens op internet zichtbaar zijn. Des te meer reden om je aan te melden bij de bezoekersdag op 26 oktober! Tenminste als je dan vrij hebt, ...en het geeft mij ook de kans een mede '7 provincin' bouwer te ontmoeten en van gedachten te wisselen.

Ik zag dat je al wat materiaal voor het boegbeeld hebt verzameld, ook een hardere houtsoort. Na lang zoeken kom ik ook altijd weer uit in Arnhem. Ik heb hele goede ervaring met castello hout en verschillende geslaagde :)cool: al zeg ik het zelf) ornamenten voor mijn nevenproject, (de eenhoorn van haddock), gemaakt. Ik gebruik zelf geen beitels, maar een kleine proxxon boor/graveer machine en een chirurgisch mesje (recht en krom). Ik hoop binnenkort wat fotos te kunnen plaatsen (én heel misschien een eigen bouwverslag) en kijk uit naar jouw vorderingen.

Nogmaals veel succes en vooral plezier,

PS de naam is geheel correct volgens de schets van Van de Velde en dus groot gelijk dat je deze hebt gekozen voor jouw verslag.

Groet,
    Diederik, alias spijkertje

Klein voorproefje:[​IMG]

10. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo vanuit Frankrijk een korte update van het houtsnijden. De tijd die het kost met perenhout valt me wat tegen maar de details die je erin krijgt zijn geweldig. Sochtens voor het zonnebaden of het bezoeken van het een of ander aan de loire kan ik nog wat doen. Ik ben nog steeds met de galjoensleeuw bezig maar dat schiet nu aardig op hier zijn de foto's

[​IMG] [​IMG] [​IMG]

Ik ben redelijk de kroon moet nog wat bijgevijld worden met diamantvijltjes maar die moet heb ik niet bij me. Verder ben ik erg tevreden al vind ik de bovenkaak en de plaats van de ogen nog niet helemaal geweldig maar eerst alles nog eens goed uittekenen voor ik iets ga veranderen. Ik heb gemerkt dat het vooraf tekenen van de aanzichten het snijden veel makkelijker maakt je kan de lijnen dan makkelijk met potlood op het hout zetten.

Dit was het voor nu hopelijk kan ik de volgende keer het eindproduct laten zien

11. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Als de rest van het schip ook zo wordt, dan zit het wel snor

12. Harald Hendriksen

Harald Hendriksen

Lid geworden:
    30 mei 2009
    Dat boegbeeld ziet er goed uit PuchForLife; netjes gedaan en petje af. Leuke job zo tijdens je vakantie.
    Groeten,

Harald

13. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Is al een hele verbetering tov je eerste beeldje.

14. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Ziet er goed uit, details komen veel beter uit en de extra tijd loont hier duidelijk de moeite!

Zelf vond ik juist op jouw foto's de ogen en bovenkaak heel treffend katachtig :twisted:
    Ben benieuwd naar het eindresultaat,
    geniet van je vakantie!
    Grt, Diederik

15. susan

susan

Lid geworden:
    19 jun 2013
    Wat ik meestal doe alsik iets uit een blokje houtmaak is eerst het zijprofiel erop maken en dan uitzagen . Daarna ga ik de vormen erop tekenen en ga globaal schuren. Mijn dochter wou graag een dinosaurus dus vandaar..heb er helaas geen foto s meer van.

16. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Hallo Puchje,

Toch perenhout erbij gehaald. Goede keus.

Groeten Paul

17. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Als je de kop van de replica in Lelystad bekijkt zie je dat die iets ranker is daarnaast lijkt het nu op een boze kater of tijger een leeuw heeft voor mijn gevoel een langere kop

18. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    ik was zelf altijd wat angstig om er steeds meer reliëf in te verwerken, maar mijn ervaring is dat het meestal alleen verbetering oplevert (details en diepte worden steeds mooier). Wellicht geldt dit ook voor de 'snuit en ogen'. Als je in Frankrijk niet de juiste bitjes / gutsjes mee hebt, zou ik deze afwerking voor later bewaren,

grt, Diederik

19. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Het was mij ook al opgevallen dat je niet snel te veel weghaalt en dat het toevoegen van details de moeite waard is. Verder gebruik ik de gutsjes niet zo veel ik doe het meeste met verschillende chirurgenmesjes wat diepte wil ik her en der straks toevoegen met kleine diamantvijltjes.

Maar goed weer wat kunnen doen gister de kop nog aangepast en zie hier het resultaat.
    [​IMG] [​IMG]

Ben er erg over te spreken de leeuw is nu af tot aan zijn lijf. Ik vraag me alleen af hoeveel ik nog kan doen aan zijn achterpoten aangezien ik de galjoenscheg nog niet heb en dus niet de exacte plaats van zijn klauwen weet.

20. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik had het zijprofiel van de tekening overgenomen op schetspapier en dat op het hout geplakt. Omdat ik hier geen elektrische figuurzaag heb heb ik het profiel vervolgens uit het blok moeten snijden wat me twee dagen koste. Met het vormgeven ben ik vervolgens nog een week bezig geweest. Een figuurzaag staat hoog op mijn lijstje aan te schaffen gereedschap.

Deel Deze Pagina