bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    ik heb de foto's van de bataviawerf ernaast gelegd en ben onder de indruk :thumbsup:

2. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Gelukkig dat zijn ook de foto's die ik als voorbeeld heb gebruikt. Ik vond dat beeld er geslaagd dus waarom niet als voorbeeld gebruiken.

3. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Wachten !

4. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    heel mooi .

puchforlife.

grt timberwolf

5. Drububu

Drububu Guest

Prachtig gemaakt Puchforlife. Heel indrukwekkend

6. Rob2

Rob2

Lid geworden:
    23 okt 2012
    Heel erg mooi :cool:

7. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo de vakantie zit er weer bijna op en intussen ben ik de bouw van de romp aan het overdenken. Intussen is het spantenplan klaar om gelaaserd te worden. Ik heb het nog wat aangepast om rekening te houden met de verjonging van de kiel aan de voor en achterzijde.

De romp bestaat volgens de tekeningen boven de waterlijn uit de volgende gangen met de breedte op het grootspant, van onder naar boven:
    - onderste berghouten: breedte 8 mm
    - daartussen de uitwatering: beedte 10 mm
    - 3 gangen: breedte 8 mm per gang
    - Bovenste berghouten: breedte 8 mm
    - daartussen 1 gang 7/8 mm
    - 3 gangen: 7,5 mm
    - rahout

Onder de waterlijn van de kiel tot het berghout (volgens de holandse methode van beplanken):
    - de (2) zandstroken ( otte blom tekent er duidelijk 2)
    - x aantal gangen met mogelijk verloren gangen en instekers: breedte 7/8 mm
    - 6 gangen tot berghouten zonder verloren gangen (aantal gebaseerd op de foto's van de boeg bij de replica in Lelystad): 7/8 mm

De overnaadse beplanking van de bak en campanje zoek ik uit als ik dit klaar heb.

Deze wil ik beplanken met een onderlaag van linden van 2 mm dik en afwerken met noten van 1 mm tot 2/3 mm voor de berghouten. Nu speelt er een gedachte door mijn hoofd, aangezien de romp bolt en invalt zal de beplanking van de noten afwerking altijd net iets breder moeten zijn dan die van de linden onderlaag. Is het dan nog wel nodig/verstandig om de linden beplanking te maken van plankjes met dezelfde breedte die van de afwerking of kan ik net zo goed voor de linden beplanking gebruik maken van dunnere plankjes die makkelijker de contouren van het schip makkelijker volgen?

Ik hoop dat jullie als meer ervaren bouwers hier nog advies over hebben

8. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    In mijn geval (Dolphyn) waren de linden latten 1,5x5mm, de noten latten 1x5mm en de berghouten 2x4mm. Van wat ik van je verhaal begrijp is dat je er in eerste instantie van uit gaat dat de naden van het linden- en notenhout in 1 lijn liggen. Persoonlijk lijkt me dit niet nodig en lastig te realiseren. Als het goed is komt het lindenhout niet in het zicht dus kan je daar mee zo goed mogelijk de vorm van het schip bepalen. Ik heb geen ervaring met 7/8mm latten, maar met 5mm is het in ieder geval goed te doen en heb je een goede ondergrond voor de noten beplanking volgens de hollandse methode.

9. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Inderdaad precies wat ik bedoel moet de onderste beplanking stroken met de bovenste

10. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Volgens mij moet het niet. Zelf vind ik het prettiger als ze elkaar overlappen. Minder kans op kiervorming en het lijkt me wat steviger. Daarnaast kan je de punaises (als je daar mee gaat werken) in het hout drukken i.p.v. de lijmnaad die daardoor kan verzwakken.

11. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    ik heb ook de beste ervaring met twee huiden waarbij de naden van de twee het liefste juist zo min mogelijk overeenkomen. Op de oorspronkelijke schepen werd nog veel meer stevigheid verkregen door de huiden ook een andere helling / zeeg te geven. Ik ben zelf van plan bij mijn 7P de eerste huid de lijn van de kanonnen te laten volgen en de tweede huid de lijn van de berghouten.

De eerste huid zou ik ook niet te dun maken (dan kun je de ronding er mooi inschuren zonder te snel door de huid heen te gaan of te verzwakken).
    De tweede laag kun je er dan dunner overheen leggen volgens de tekeningen met de plankbreedtes zoals je al hebt uitgemeten, onafhankelijk van de eerste laag.

Grt, Diederik

12. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Nou het hout licht wat te weken de helling is in elkaar geschroefd en de spanten zijn besteld bij snijlab. Ik hoop dat ik van de week de eerste foto's van de bouw kan laten zien

13. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo vandaag zijn de spanten en de kiel uitgesneden ben ze vanmiddag op gaan halen. Bij tuiskomst heb ik alles natuurlijk eerst even in elkaar schoven om te zien hoe het staat.

Daarna ben ik maar eens gaan kijken of alles klopt. De spanten paste precies op de papier afdrukken die ik er van heb en de kiel komt bijna overeen met de originele tekening nog geen 5 mm te lang. Dit komt door de precisie van het opmeten waarin de onderlinge afstand van de spanten waarschijnlijk een kwart millimeter afweek.

Nu ben ik bezig om alle losse delen te maken en aan te brengen zoals extra uitvullingen voor de kiel en het hek zodat ik snel kan beginnen met het in elkaar lijmen van het scheepje

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  14. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Leuke manier om de tafel vol te zetten. Nu begint het echte werk. Succes ermee :thumbsup:

15. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    wat kost nu zoiets om dat te laten uitlaseren ?

16. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik was 77 kwijt inclusief de plaat berken multiplex van 6 mm die ik erbij kreeg

17. newbie

newbie

Lid geworden:
    3 jan 2008
    Gratis voor niets dan.

18. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Vond het wel meevallen ja. Nog wel een tip hou bij het snijden rekening met de breedte van de sneede mijn delen passen een beetje ruim maar dat los ik wel op

19. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Oei, ja dat ik daar niet voor gewaarschuwd heb:hammer:. Ik corrigeer voor een snededikte van 0,15 mm, en dan past het perfect. Heel af en toe een streekje met een vijltje als het te krap zit.

Ziet er voor de rest prima uit, ik kijk uit naar het verdere resultaat!!!

Groet,

Ad

20. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Ziet er heel netjes uit.
    Altijd een leuke fase van 2D over in 3D.
    succes
    Diederik

Deel Deze Pagina