bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo de afgelopen dagen best wel wat kunnen doen het voordeel van schoolvakanties.

Aan de boeg kun je nog de verdikking van de kiel zien die ik heb bijgevijld omdat de kiel bij de boeg taps toeloopt van 12 naar 10 mm. Net als met de huid ga ik dit straks afwerken met een laag noten. Aan de achterkant heb ik het hakkebord en rantsoenhout aangevuld met een dun plaatje balsa om de juiste ronding erin te kunnen vijlen.

[​IMG] [​IMG]

Daarna heb ik de spanten beplakt met een papier waarop ik de hoogte van de poorten en berghouten heb geprint zodat ik deze straks makkelijk op de huid kan overnemen tijdens het beplanken.

Daarna ben ik de spanten in vorm gaan vijlen voordat ik ze vast ging lijmen. Voor het lijmen heb ik het probleem van de iets te ruime passing van de spanten opgelost door de aanslijkingen op te vullen met wat papier. Voor het lijmen heb ik een plankje aangebracht over de waterlijn waar ik de spanten op vlak kon zetten. Toen heb ik de spanten om en om vastgelijmd.

Als laatste heb ik een katje op hoogte van het rahout geplaatst gewoon om een idee te krijgen voor de vorm.

[​IMG] [​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Spijkertje

Spijkertje

Lid geworden:
    9 jul 2013
    Puch, op dit tempo heb je de Batavia Werf al bijna ingehaald:rolling:
    Nu nog entree voor het bouwverslag vragen en een outletstore bij de buren openen.
    Nee, serieus, goed bezzzig :thumbsup:

Grt
    Diederik

3. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ja maar de bataviawerf gaat ook echt met de snelheid van het licht. Gingen ze maar wat sneller dat zou straks bij het maken van het snijwerk en de decoratie wel makkelijk zijn.

Btw het centrum is aan het eind van de straat dus alleen de entree nog

4. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ziet er niet slecht uit hoewel ik wel vragen stel bij spant 3 en 4 .
    deze lijken mij altans niet goed te zijn , ik vraag me af waarom ze zo naar boven springen en niet gewoon plat zijn van onder zoals de andere spanten .

5. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Als je naar het lijnenplan kijkt zie je dat de romp bij de boeg sneller oploopt dan de kielbalk waardoor een kleine scheg ontstaat. De vorm die jij zo raar vindt komt door het overlopen van de romp in deze scheg. De vorm aan de onderkant van het spant lijkt dan ook het zij veel kleiner op de onderwatervorm van de achterste spanten[​IMG] [​IMG]

6. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009

als ik het begrijp dan zouden de liggers op de knie liggen ( heb ze er bij getekent ) ?

7. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Klopt maar als je het boegaanzicht bekijkt zie je duidelijk deze vorm van de spanten terug. Als je op de otte blom tekening kijkt van het lijnenplan zie je ook een aanzicht van de kiel waarin het duidelijk word. Deze tekening staat vrij op internet

8. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Volgens mij zit er wel copyright op.

9. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    dat de buikstukken op de knie liggen klopt maar de stippelijn die hij tekent ( sponning voor de zandstrook) heeft hij wel verkeert getekent want die loopt ook door de knie en niet zoals hij tekent door tot het voorsteven.

als je de sponning door de knie laat lopen krijg je niet van die hoekjes onder aan je spanten.

als je het zou maken als hij tekent betekent dit in het echt dat er onder de buikstukken nog eens knieƩn moeten gemaakt worden onder de buikstukken die op de bovenste knie liggen en dat werd tog niet gedaan dacht ik of heb er tog nog nooit iets van gelezen of terug gevonden.

10. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009

de rode lijn tekent hij als sponning
    de zwarte lijn heb ik getekent hoe het volgens mij moet zijn

11. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Er zit copyright op maar omdat ze vrij te downloaden zijn betekent dit alleen dat je ze niet mag verspreiden maar wel mag gebruiken

12. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Hier nog een tekening van de kiel waarop duidelijk te zien is hoe de huid loopt inderdaad Ron in de sponning wat ongeveer klopt met het model dat ook een sponning heeft[​IMG]

13. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    vind het een beetje een aparte tekening , de zandstrook zou op 3 voet lengte van horizontaal naar vertikaal moeten gaan ( van voet 26 naar 29 )

ook laat hij de sponning naar boven uitkappen zoals achteraan bij de kiel het geval is anders kan de zandstrook niet naar vertikaal gaan.

ik vraag me af waar hij deze info haalt want op zich is dit wel idiaal .
    de vraag is of je de zandstrook wel zo kan torsen op deze korte afstand.

maar volgens het plan zit je dus wel juist , maar of dit ook zo gemaakt werd ben ik niet zeker van.

als je zijn plan volgt moet je wel de rodelijn ( sponning ) aanhouden en niet degene die ik er bij getekent heb.

dit is zeker een doordenkertje . waar ik mischien later nog wel eens op terug kom.

doe dus rustig verder want je zit juist volgens zijn plan ;)

14. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Op het moment volg ik zijn plan en de sponning volgt nu de rode lijn ik denk wel dat de lat zo kan buigen maar het gaat denk ik wel een lastig katje worden overigens is de afstand tussen de ordinaten 26 en 29 ongeveer 10 voet en geen 3

15. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    dat jij het latje kan buigen daar heb ik geen schrik van .
    ik vraag me alleen maar af of dit met eiken plank van 10 cm dik en 40 breed wel kan en dit over een afstand van maar 3 m dan

16. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zo vandaag het laatste spant geplaatst. Het gaat natuurlijk om spant 1. Hier moest ik eerst nog wat balsa vulblokken opplakken. Hier heb ik eerst uit een stuk karton de vorm gesneden en daarna de vorm uit het balsa gezaagd.

Daarna was het uiteraard weer wat welk met de vijl maar uiteindelijk heeft de boeg de juiste vorm gekregen alleen nog plakken en zie daar het eindresultaat.

17. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Weer een dagje hard kunnen werken

[​IMG] [​IMG]

Eerst een laatste sent aangebracht waar ik de eerste gangen tegenaan kon leggen. Daarna was het tijd voor de eerste lindehout plank.

En aangezien de onderlaag straks toch niet meer zichtbaar is heb ik hem tijdelijk vastgezet met een stel nagels. En ben daarna verder gegaan met de volgende planken. Deze laag verjong ik boven de waterlijn zo min mogelijk dan gaat het sneller onder de waterlijn ga ik het wel doen kan ik mooi oefenen.

18. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013

19. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    dat gaat vooruit zie ik.
    1 mm beukelatjes ?