bouw De 7 Provincin scratch 1:50 rc

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door PuchForLife, 6 jun 2013.

1. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    ziet er netjes uit hoor 8)

2. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
  3. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010
    Ziet er netjes uit en wat een tempo :yes:
    Goed dat je tijdelijke spijkers gebruikt anders krijg je later problemen mat het vlakschuren:pim:

Andy

4. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Het schiet redelijk op maar ik moet nu eerst uitzoeken hoe de oordpantwn gaan werken zodat ik de planken goed kan buigen

5. ABrouwer

ABrouwer

Lid geworden:
    30 nov 2010

Tja hoe een "oordpantwn"werkt zou ik ook moeten opzoeken ;)

6. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Sorry een probleem met de auto correct ik bedoel natuurlijk oorspanten

7. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    ziet er mooi uit puchforlife.

grt timberwolf

8. Drububu

Drububu Guest

Je gaat als een speer Puch.

9. ISOLA2

ISOLA2

Lid geworden:
    5 okt 2008
    Gaat goed, knap werk :thumbsup:

Je gaat voor RC lees ik, als je een valse kiel met bulb wil gebruiken om de zeileigenschappen te verbeteren kan je best een kiel kast voorzien om je kiel in te schuiven, dat is de sterkste en lichtste constructie om de krachten van je kiel over te brengen op de romp en is nu gemakkelijker in te bouwen .

10. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Nadenkt voor de reacties het buigen van de planken gaat inderdaad best lekker. Ik begin aan de boeg echter wat problemen te krijgen met het buigen ik laat momenteel de planken weken in water maar daarmee worden ze niet flexibel genoeg om de rondingen aan de boeg te maken geeft iemand hier nog suggesties?

11. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Ik heb zelf geen ervaring, maar je hoort wel goede verhalen over een elektrische plankenbuiger, ik vermoed deze.
    Maar er zijn er hier die er eentje gebruiken, daar wordt ongetwijfeld nog op gereageerd.

Groet.

Ad

12. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Even ook een korte update.

Alweer wat opgeschoten met de beplanking ik heb bühne alles tussen het onderste berghout en het rahout erop zitten.

Aan de boeg gaat het planken vrij redelijk alleen is de boeg vrij lastig omdat hier planken in twee richtingen buigen waardoor er naden open blijven staan

Op het moment kan ik dit nog wegschuren maar bij de volgende laag is dit niet het geval. Daarnaast worden de krommingen aan de onderkant zo groos dat ik bang ben dat ik door de plankjes heen moet gaan schuren om ze weg te krijgen.

Maar goed hier de geschuurde kant van de romp

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Lijm je alleen op de spanten of ook tussen de latten onderling? Laatste is aan te bevelen. Wat buigen betreft kan je kokend water proberen. Ik heb voor een aantal latten geweekt en daarna de kant die veel moest buigen 5 minuten in kokend water gezet. En ik zou oppassen met buiging in twee richtingen. Dat is lastig netjes te krijgen en in mijn ogen het teken dat de latten verjongd moeten worden of dat instekers noodzakelijk zijn.

14. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik wil de volgende laten inderdaad gaan verjongen het probleem is echter dat de berghouten straks wel de lijnen van deze planken moeten volgen en daardoor een dubbele buiging krijgen

15. eagter

eagter

Lid geworden:
    23 mrt 2012
    Je zou voor het berghout een wat bredere lat kunnen gebruiken en het overschot in de goede vorm wegschaven.

16. Germt

Germt Guest

Ik heb al vaker aangegeven dat er mensen zijn die de romp té snel dicht willen hebben!
    Neem hier de tijd voor!
    Linden hout laat zich over het algemeen vrij makkelijk buigen.
    Zet nou eens gewoon een aantal latten die je de volgende dag aan wilt brengen in kokend water, laat ze de hele nacht weken en zet ze de volgende dag drijfnat met spelden op de romp of de spanten, en laat ze drogen.
    Als ze droog zijn haal je ze eraf en je ziet dat ze in de vorm blijven staan.
    Dan lijm je ze pas op de romp, en inderdaad zoals Erik zegt niet alleen op de spanten lijmen maar ook onderling.
    Let op dat je voor de buitenlaag houtlijm op waterbasis gebruikt, dan kun je de lijmresten met een vochtige doek wegvegen en krijg je bij het kleuren géén vlekken.
    Voor de berghouten kun je best buigbaar beuken gebruiken, dat kun je alle kanten op buigen.

Het beplanken van een romp is , zeker bij een groot schip, een tijdrovende bezigheid en duurt lang. Bij mijn WvH heb ik bijna 2 maanden gedaan over een enkele notenhouten beplanking.
    Beplank de eerste laag met net zoveel zorg als de tweede.
    Rustig werken; het bepaald straks het aanzicht van het hele schip.
    Hoe graag je ook wilt, je kunt volgend jaar zomer écht nog niet gaan zeilen.

Germt

17. amazone

amazone

Lid geworden:
    3 aug 2009
    kokend water werkt prime maar 5 min vind ik tog wat lang.
    ik haal ze er meteen uit als het kookt.

dat je latjes naar 2 kanten gaan buigen is normaal maar probeer tog niet te verjongen tot je aan het onderste berghout bent.

daarna kan je direkt een steker maken die direkt 2 huidlatten opvangt en dan zou je er normaal moeten komen.

nu begint het mooilijkste stuk van het beplanken dus neem er zeker je tijt voor

18. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Ik heb ook ergens gelezen hoe je een stoombuis kan maken maar goed we gaan het zien voorlopig ben ik daar nog niet aan toe eerst de onderste huid

19. PuchForLife

PuchForLife

Lid geworden:
    5 jun 2013
    Zou twee keer weken misschien ook een oplossing kunnen zijn?

20. Ad Bakker

Ad Bakker In Memoriam

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Toevoegen van een scheut ammoniak aan het water heb ik ook wel gehoord. Nogmaals, zelf geen ervaring mee.

Even gezocht, blz. 7 van dit document.

Groet,

Ad

Deel Deze Pagina