Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    volgens mijn oogjes 25gram. ;)
     
  2. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    jep, helemaal overheen gelezen :?
     
  3. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Ga zo door. Ziet er goed uit.
    ben zeer benieuw naar de foto's als die gereed is.
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Mooi! :cool:
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Dilemma: ze hebben bij Hobbycity nu een heel leuk 8g motortje nieuw in het assortiment. Ik heb een 16g motor onderweg. Daar wil ik het eerst wel mee proberen. Als het lukt zou dat mooi zijn. Als het niet lukt zou dit nieuwe motortje prachtig zijn, maar misschien niet meer op voorraad (voorraadbeheer is nou niet de sterkste kant van HC). Als ik het motortje nu al bestel en de 16g werkt wel goed is het zonde van het geld.

    Moeilijk.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Helemaal niet moeilijk. Dan heb je vast een motortje voor een volgend project, dat komt er toch wel. :D
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Eigenlijk heb je wel gelijk. Motortje kost incl verzending vanuit HongKong $15 oftwel nog geen 10 euro. Hoe bestaat het toch.
    Hij is besteld. Dan weet ik tenminste zeker dat hij vliegbaar wordt.
     
  8. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jij bent ook makkelijk over te halen....:D
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    De vleugels zitten eraan. De vleugelbevestiging in de romp bestaat uit twee plankjes 1,5mm triplex. Daartussen liggen 2 3mm carbon staven die worden ingebed in 3mm balsa. Zo ziet de binnenkant ervan eruit
    [​IMG]

    De aluminium buisjes die tegen de vleugelliggers liggen schuiven over de carbon staven heen.

    In de zijkant van de romp zijn 2 rechthoeken gesneden waar het geheel doorheen wordt gestoken. Aan de binnenkant heb ik het vastgelijmd aan het depron met wat 5 min epoxy.
    [​IMG]

    De 'hulpliggers' bestaan uit 0,8mm verenstaal. Door de romp heb ik een plastic hulsje gelijmd waarvan de binnenmaat 0,8mm is. Hierin is een stukje verenstaal gelijmd dat aan beide kanten enkele mm's uitsteekt. Dit prikt in gaatjes in de wortelrib. Rond die gaatjes heb ik wat secondenlijm laten lopen om het balsa wat harder te maken zodat de gaatjes niet te snel uitlubberen.
    [​IMG]

    De vleugels worden tegen de romp gehouden door kleine magneetjes. De wortelribben zijn dubbel uitgevoerd (2x3 mm balsa). Als ik één laagje balsa wegsneed kwam het magneetje ongeveer vlak met de rib.
    [​IMG]

    In de romp zo'n zelfde magneetje gelijmd. Verwacht geen grote klik, maar het zit vast genoeg om niet vanzelf los te gaan.

    Uiteindelijk ziet het geheel er dan zo uit:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Ik krijg er zo'n zin van om te gaan zitten knutselen hè... maar vorige week donderdag hebben ze een nieuwe dakkapel geplaatst op mijn bouwzolder, en het vrijdag niet afgekregen; al mijn materiaal en gereedschap en zo ligt in een hok waar ik nu absoluut niet bij kan... morgen gaan ze verder, hopelijk kan ik morgenavond weer op m'n bouwzolder... ik had gedacht er met twee dagen bij te kunnen maar het wordt ruim een week...
     
  11. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    Je bent weer zeer goed bezig Raymond, het is weerom een plezier om te volgen;).
    Hoe worden de rolroeren nu gestuurd?
    Ben benieuwd naar het resultaat.
    Het depron dat je gebruikt, is dat 3mm? Ik heb hier nog een paar vellen liggen die toch ook eens in een zwever moeten veranderen.
    Ik wacht eerst jou resultaten en bevindingen af en begin er dan mss ook wel aan;):p
     
  12. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Ziet er zeeeer goed uit Raymond. Ik heb de tekening al gemaakt voor de Fox.
    Kon het niet laten liggen tot Zorro af is. Misschien doe ik nog wel twee projecten tegelijk.
    Als ik hiermee begin zal ik een draadje openen.
    Gr. Gerhard
     
  13. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Welke lijm en welke spuitverf gebruik je eigenlijk.
    Is die lijm van de Hema goed.
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Voor de rolroeren moet je nog heel even geduld hebben. Alvast een hint: één servo voorin, 2 stangetjes die schuin door de romp steken naar horns bij de wortel. Eigenlijk heel simpel.
    Er wordt een combinatie van 3 mm en 6 mm depron gebruikt. In de romp zit beiden verwerkt (vnl 6 mm), de vleugelhuid is van 3 mm. Hoogteroer en richtingroer 6 mm, kielvlak 2x3 mm.

    Ik gebruik geen spuitverf, ik doe bijna alles met UHU POR, hier en daar wat epoxy. Ik heb geen ervaring met lijm van de Hema.
     
  15. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij is die Hema lijm een gewone tixotrope contactlijm, net als Por. Por is denk ik een beetje dunner dan de gemiddelde contactlijm. Ik denk dat je best Hema lijm kan gebruiken, als het tenminste dun genoeg is om dun te kunnen opbrengen.

    Ik heb zelf (op proef) wel eens depron gespoten met een gewone lakspuitbus van Handyman, dat ging prima. Maar altijd eerst even proberen op een afvalstukje natuurlijk... en liever vier lagen heel dun dan één (te) dik, voor een mooi resultaat.
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik bouw lekker door

    Het kielvlak bestaat uit 2 stukken 3mm depron. In één van de helften is een sleuf gefreesd met de dremel waarin de stuurkabel komt voor het hoogteroer. De plastic hulzen hebben een binnendiameter van 0,8mm. De rolroeren en het richtingroer worden aangestuurd met 0,8mm verenstaal, voor het hoogteroer wordt 0,5mm gebruikt omdat anders deze bocht teveel weerstand zou geven waardoor je een hakerige werking van het hoogteroer kunt krijgen.
    [​IMG]

    Het hoogteroer is een pendelroer.
    [​IMG]

    Op het kielvlak zijn 2 houten plaatjes gelijmd (0,6mm triplex), links op de foto. Van de andere plankjes wordt een soort U-profiel gemaakt. Door het kielvlak steekt een stokje 1,5 mm koolstof (gelijmd in het kielvlak), hieraan wordt de hoogteroerschommel opgehangen. Dat ziet er dan als volgt uit:
    [​IMG]

    Achter de houten schommel (bij de V-vormige inkeping in het hoogteroer) wordt een klein stukje plastic stuurstanghuls (iemand een mooi woord hiervoor??) gelijmd waarin later de stuurstang eindigt. Hiervoor heb ik een oud stukje plastic genomen dat wat platgeknepen is. Zo wordt de binnendiameter toch ca 0,5 ipv 0,8 (speling).

    Het hoofdwiel is geplaatst. Het frame daarvoor bestaat uit 2 stukjes 0,6mm triplex met daartussen depron.
    [​IMG]

    In de romp worden 2 sleuvel gesneden waar dit frame in gezet kan worden. Het wiel steekt straks een klein stukje de romp in, dus daar moet ook wat ruimte voor worden gemaakt.
    [​IMG]

    Aan de buitenkant nog 2 stukjes geschuurd depron om het af te maken.
    [​IMG]

    Het totaal tot nu toe
    [​IMG]

    Gewicht zoals op de foto: 91 gram. Alleen het richtingroer mist nog voor het juiste eindaanzicht.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  17. barthezzo

    barthezzo Guest

    dit is wel echt geweldig mooi,
    je zou zo niet zo snel zeggen dat het van depron is;)
    krijg er ook weer zin om te bouwen :-D
    succes er mee, en ik blijf het volgen.

    Bart
     
  18. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er supergoed uit, dit weekend maiden>??
     
  19. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Vanavond nog effe afbouwen;)

    Dan kun je dit weekend invliegen:p

    Ben benieuwd naar de vliegbevindingen.
     
  20. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Erg mooi gemaakt!!! Zeer mooi projectje hoor!
     

Deel Deze Pagina