Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Dat zal helaas niet lukken jongens (nog buiten het weer om :eek:nweer:)
    Ik wacht nog op wat spullen. Voorwiel en regelaar kunnen elk moment op de deurmat vallen, maar het juiste motortje is pas deze week besteld. Deze is in HongKong nog niet op de bus gedaan, dus dat gaat nog zeker anderhalve week duren. Ik maak dit zover mogelijk af en dan kan ik weer verder met de bouw van mijn grote zwever.
    Mocht het weer ineens helemaal opknappen kan ik hem eerst zonder motor vliegend maken, maar waarschijnlijk is de motor er eerder dan het geschikte weer.

    Nog te doen:
    - voorwiel monteren
    - kleine schaats achterop
    - richtingroer monteren (ligt al klaar)
    - rolroeren uitsnijden in vleugel
    - plaatsen servo's en stuurstangen
    - motordrager maken
    - kap scharnierend maken
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij moet er nog een hele klapmotorconstructie in... :confused:
    Ah, Fotor was me voor...
     
  3. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    hij gaat lekker!
    ziet er strak uit... en is super licht!
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    De skid achteraan de romp is gemaakt van een stukje 5mm balsa dat in vorm is geschuurd. Ik heb er dunne CA op laten lopen om hem harder te laten worden.
    [​IMG]

    Alle roeren zijn aangesloten. De hoogteroeraansluiting heb ik al eerder besproken, hier een detailfoto van de stuurstangaansluiting:
    [​IMG]

    De hulzen voor de aansturing van de rolroeren komen onder de vleugel uit de romp. De gaatjes hiervoor moesten scheef het depron in lopen. Ik heb hiervoor een stukje koolstof gebruikt waar met de dremel een puntje aan is geslepen. Als je die een beetje ronddraait duw je hem zo het depron in.
    [​IMG]

    De stuurstangen zijn enkelvoudig 90 graden geknikt. De roerhorns voor de rolroeren schuiven er overheen bij het aanbrengen van de vleugels.
    [​IMG]

    De servo's zijn als volgt in de romp geplaatst. Ze zijn vastgezet met hot glue.
    [​IMG]

    Het schot links op de foto is slechts ter ondersteuning van de stangen naar de rolroeren.

    Vandaag heb ik wat spullen binnengekregen: het voorwieltje (18 mm doorsnede, maar wel een idioot groot gat van 2,5mm!) en de ESC. Ongelofelijk hoe klein dat spul is.
    [​IMG]

    Op de ESC staat "bulletproof speed controller" :2gunfire:. Zou mijn vliegtuig hiermee sneller dan een kogel gaan :confused:

    Als laatste een beeldende voorstelling van de controls
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Prachtig....
    Heb jij ook zo'n hekel aan die brommende kleine servo's? Je krijgt het er niet uit hé?
     
  6. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    lipo in de neus en je kunt al zien hoe hij vliegt:).
    Blijft mooi om te volgen, en weer enkele brijkbare tips rijker;)
     
  7. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hee Fotor & Arjan,

    die brommende servo's heb ik ook wel eens gehad, vaak een kwestie van weerstand.

    Ik heb het wel minder gekregen door een paar druppels teflonspray op de pushrods te doen, waardoor ze makkelijker door de geleide-buisjes kunnen lopen.

    Verder een errrruuggg leuk roject Fotor :D

    Grtz,
    Menno
     
  8. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.397
    Locatie:
    Harderwijk
    Wát een leuk ding, en dan vliegt 't nog niet eens...
    Je kan nog wat gewicht besparen door de pushrods krapper af te knippen :)
    Bart
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    die hxt-500 kan er inderdaad van van dat brommen, maar als het goed werkt is het niet supererg zou ik zeggen :wink:
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Het zijn dan ook 'el cheapo' servo's van een paar dollar per stuk. Alleen de rol-servo bromt, de andere 2 niet. Dit is wel de aansturing met de meeste weerstand. Ik heb niet het idee dat ze hiervan 1-2-3 doorbranden, dus ik laat het lekker zo.
    Dat gaat nog wel gebeuren. Maar nadat de vooraf afgeknipte stuurstang voor hoogte nog maar netaan bij de servo kwam heb ik de rest even iets langer gelaten.

    Qua gewicht zit ik goed op schema. Kist zoals hij nu is met accu, ESC en voorwiel erbij weegt 154 gram. Dan komen de motor (ca 8g), propeller en motorsteun er nog bij. Ik ga dus akelig dicht bij de opgegeven 165 gram komen.
    Het nieuwe motortje is nog niet verstuurd uit HongKong, beetje jammer. Dat wordt wachten. Eerst maar weer met de Sagitta verder. Nou oke, heel misschien voor die tijd wat zweefstartjes.
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Hij heeft gevlogen!

    Het voorwieltje is in een triplex kastje gemaakt. Dit wordt simpel in de romp gesneden. Alleen erg jammer dat in de romp een servo in de weg zit... De wielkast kan daarom niet helemaal in de romp verzinken en steekt wat uit. Hier maak ik nog wel een mooi depron randje omheen, dan stoort het niet meer.
    [​IMG]

    De kap is vastgezet aan de romp. Aan de voorkant is een simpel CA scharniertje gebruikt dat in het depron gezet is, de achterkant klikt vast met een klein magneetje.
    [​IMG]

    De ASK21 heeft zojuist zijn eerste vluchtjes achter de rug.


    34 seconden, niet slecht!

    Hij vloog niet onaardig. Wel heeft hij nogal de neiging naar rechts te rollen. De vleugels lijken goed recht te zijn, dus waarschijnlijk zit het in een klein verschil in instelhoek tussen links en rechts. Dat is gewoon op het oog geplaatst. Verder doen de rolroeren niet zo veel, wat me ook niet verbaast. Ze zijn dan wel over de hele spanwijdte, maar de koorde is net wat kleiner uitgevallen dan op de tekening, en daar zijn ze al niet groot. En dat zulke kleine rolroeren bij zulke enorme lage Reynoldsgetallen niet zoveel doen verbaast me niets. De vleugels hebben wel enige V-stelling, en als je goed het richtingroer erbij gebruikt gaat hij toch wel positief de bocht om. Het is een leuk ding!

    Het motortje is onderweg. Nog een weekje geduld dus.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    kon je het weer niet laten?? gauw ff vliegen?? ziet er goed uit hoor, wat is het gewicht nu?
     
  13. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Gefeliciteerd :D
     
  14. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Niet gemeten, maar zal rond de 140 gram zijn.
     
  15. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    een tip om de instelhoeg altijd gelijk te hebben bij de 2 vlegels.

    Je neemt 2 blokken (ik gebruik oude luidsprekers van een radio) en je zet ze iets van elkaar dat de romp er net tussen kan.
    Je monteerd de vleugels op de romp en legt het vliegtuig dus met de vleugels op de blokken.
    Dan maak je met de romp de juiste hoek t.o.v de vleugels en je verlijmt alles.
    best is wel om wat gewicht op de vleugels te leggen zodat ze goed tegen de blokken gedruik worden zodat er toch geen fout ontstaat.

    Ik weet niet of het nog te corigeren is maar het kan nog voor anderen van pas komen.

    Gefeliciteerd Raymond met de geslaagde vlucht. Hij vliegt blijkbaar meer dan behoorlijk.
    Was dat nu je eerste volledige zlefbouw zwever?
     
  16. kuip

    kuip

    Lid geworden:
    4 okt 2005
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Haaksbergen
    Het is toch geweldig om te zien dat heeeel goedkoop erg leuke, goed vliegende dingen gemaakt kunnen worden. en wat is depron toch een heerlijk spul.

    Mooi werk raymond mooi vliegbeeld.

    GJ
     
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    met motor ook mooi voor de windstillen zomeravonden zu ik zeggen :D
     
  18. Manuel

    Manuel Guest

    Prachtig, ik zou niet zeggen dat hij van depron was :)
    Als je toch de grotere motor wilt nemen kan je misschien een stukje lood in de tegengestelde richting kan laten bewegen van waar de motor heen gaat ;)
    Oja nog bedankt voor de tekeningen en het scannen :)
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    De vleugels zijn niet verlijmd of zo, de instelhoek wordt bepaald door de stukjes 0,8mm staaldraad die op de juiste plek de vleugel in moeten prikken (zie eerder). Ik laat het voorlopig zo, er is prima mee te vliegen.

    Eigenlijk was de bonsai de eerste zelfbouw, maar dat was niet meer dan de perfect gelaserde onderdelen in elkaar lijmen. Daarbij vind ik depron niet het 'echte' bouwmateriaal, hoewel je hier ziet dat je er wel prachtige dingen mee kan bouwen. De Sagitta beschouw ik toch als de eerste 'echte' zelfbouw zwever.

    Heb ik ook aan zitten denken. Of de accu op de een of andere manier aan de motormount mee laten bewegen of zo. Maar zonder die trucen en met de lichte motor zou hij het ook goed moeten doen, dus we gaan het gewoon proberen. Geen ingewikkelde dingen doen als het niet nodig is.
     
  20. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ik weet niet hoor, maar als je hem uitbalanceert met de motor ingeklapt schuift het zwaartepunt toch enkel wat naar voren als je hem bij zet? Dat is misschien wel heel prettig gezien de neiging van veel zwevers behoorlijk up te gaan onder vol vermogen.

    Zo maar een ideetje. Ik zou wat over hebben voor een zwaartepunt wat noor voren gaat op mijn elektrozwevers, dan zou ik de motoren niet zo ver hoeven dompen (=inefficiënt) of minder down hoeven te geven (=ook inefficiënt).
     

Deel Deze Pagina