Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Er spelen in dit model 2 effecten. Ten eerste schuift het zwaartepunt naar voren door het uitklappen van de motor. Dit geeft een pitch-down moment. Ten tweede staat de motor ruim boven het zwaartepunt zijn werk te doen. Dit zal de neus ook naar beneden willen duwen, dus ook pitch-down moment. Dubbel pitch down dus. Deze motor heeft dan ook een lichte domping naar boven van ca 3 graden tov de vleugelkoorde volgens de tekening.
    De maker van de bouwhandleiding geeft aan 40% "up" nodig te hebben als de motor loopt. Ik heb dus al een mixertje van throttle naar elevator in de zender staan.
     
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    a ja da's waar ook. De motor zit bovenop :oops:
    Vergeet het maar weer.....
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag is het motortje binnengekomen. Onwaarschijnlijk hoe klein ze de spullen kunnen maken tegenwoordig.
    [​IMG]

    Het motortje wilde eerst niet lekker opstarten door verkeerde timing van de regelaar. De piepjes van de motor waren echter zo zacht dat ik de regelaar heb moeten programmeren met een andere motor. Nu draait het naar behoren. Nu nog de motordrager en inbouw maken en dan is hij klaar! Helaas had een ander project vanavond voorrang ivm een wedstrijd volgend weekend.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  4. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    zie ik dat goed dat dit motortje ongeveer een diameter heeft van 15mm?
    onvoorstelbaar klein zeg.
    ben benieuwd naar de prestaties ervan op de ASK.

    Blijf het zeker nog volgen;)
     
  5. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    wow dat ze die kunnen maken!!! en zeker voor die prijs. onvoorstelbaar

    stijn
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Diameter is net geen 18 mm (heb ik een grote duim??), as 2 mm. Gewicht volgens mijn weegschaal 8,5 gram.
     
  7. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    Prachtig spul die motortjes! Wat ik vandaag wel niet allemaal in Dortmund heb gezien, van super klein tot super groot! Nog nooit zulke kleine servo's gezien in m'n leven:lol:

    Maar ik vind 't echt dat je mooi aan het bouwen bent, gaat helemaal goed komen volgens mij!
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Bijna klaar

    Vandaag een flink :bad-words: moment gehad. De soldeerbout stond nog aan terwijl ik met de romp van mijn ASK21 op het buro aan het knoeien was. Het resultaat:
    [​IMG]

    Gelukkig is het gebeurd op het meest eenvoudig te vervangen onderdeel van het hele vliegtuig: het richtingroer. Als dit op de romp was gebeurd had ik bijna overnieuw kunnen beginnen. Ik moet nog even een nieuwe snijden.

    De motordrager is opgebouwd uit 2 lagen 5mm balsa. Deze wordt geplaatst in een huis van triplex. De ophanging is een stukje koolstof buis. Deze zit klem in de motordrager en kan vrij draaien in de behuizing.
    [​IMG]

    De motor wilde ik eerst zonder 'voetje' in de motordrager plaatsen, maar dit ging erg moeilijk omdat er wat draden in de weg zitten. Dus toch het voetje maar aan de motor laten zitten. De gaatjes in het motorvoetje zijn echter zo klein dat ik geen schroefjes heb om het voetje in de motordrager te schroeven. Dan maar met 3 drupjes dikke secondenlijm.
    [​IMG]

    De bedrading is aan de achterkant van de motordrager met wat secondenlijm vastgezet.
    [​IMG]

    Dit alles valt in een flinke uitsnede in de romp.
    [​IMG]

    De motordrager loopt verbazingwekkend soepel. Uit- en inklappen verloopt zonder problemen. Het principe is geniaal in zijn eenvoud. Motor aan en de gondel trekt zichzelf omhoog.
    De propmaat is een beetje gokken, er zit nu een 5x4,3 op. Zo op het gevoel lijkt het me wel genoeg om dit kistje omhoog te gaan krijgen. Het is zo'n 'mooie' oranje GWS prop. Ik had liever een zwarte gehad, maar die heb ik niet in de juiste maat.

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. ivo brosens

    ivo brosens Guest

    spijtig van je richtinsroer.
    wel een mooi zo die motor gondel
     
  10. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    ideaal! dat ziet er perfect uit
    en nou op naar de maiden ;)
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Hij is er klaar voor!!!

    Ik heb een nieuw richtingroer gemaakt (natuurlijk klopte de lengte van de aansturing niet meer...) en nog een klein kapje voor het voorste wiel gemaakt, en

    nu is hij er KLAAR voor! :bday: :banana: :zon:


    Het is nu wachten op een rustige avond om hem voor het eerst hemelwaarts te zenden.

    Het totaalgewicht is 175 gram geworden. Helaas net niet de opgegeven 165 gram, maar het zou dan ook voor het eerst zijn als ik een opgegeven gewicht haal.

    De thrust heb ik provisorisch gemeten. Weegschaaltje op zijn kant voor de romp gezet en vol gas geven. Hij geeft 80 gram aan. Zou dat genoeg zijn voor een zwever van 175 gram? Ik heb evt ook nog een 6x3 of 6x5 prop liggen (ipv de 5x4,3 die er nu op zit), ik zal eens rekenen of dat zou gaan werken.

    Nog wat sfeerplaatjes

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  12. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    mooi.......

    ook strakke foto;s, op naar de maiden :D
     
  13. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Gefeliciteerd

    Gefeliciteerd.:p

    Het is een mooi toestel geworden. Ik hoop dat je nog een filmpje maakt wanneer je gaat vliegen. Ben wel benieuwd.

    Mijn Fox van depron ligt nog even stil. Wil eerst Zorro afmaken en daarna nog een DLG samen met twee club genoten. :thumbsup:

    Op naar een nieuw project.
     
  14. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Mooi toestel!!

    Nu maar wachten op een zonnige dag met weinig wind!
     
  15. Low_E

    Low_E

    Lid geworden:
    25 apr 2007
    Berichten:
    1.417
    Locatie:
    Dworp - Brabant - Belgiƫ
    even abo nemen :)
     
  16. mattiejplane

    mattiejplane

    Lid geworden:
    22 aug 2006
    Berichten:
    664
    Locatie:
    Amsterdam
    dat moment lijkt mij nu, het is hier windstil en een graad of 18
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Hier waait het ook nog wel een beetje, maar het zou vanavond wel moeten kunnen. Ik ben nog op zoek naar een medestander die kan filmen....
     
  18. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    jammergenoeg woon ik niet in de buurt anders had ik je opgezocht..
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb het niet aangedurfd. Mijn 1,5m dlg (330 gram) kwam met moeite tegen de wind in, het leek me niet verstandig een 175 gram wegend schuim zwevertje die nog niet met motor in zijn rug gevlogen heeft in deze wind te gaan proberen. Soms (nou, eigenlijk best vaak...) zegt het hart iets anders dan het hoofd, maar ik heb het hoofd laten winnen deze keer.
    Bovendien was er niemand om de crash te filmen ;)
     
  20. GdeGroot

    GdeGroot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    1.326
    Locatie:
    Hengelo (o)
    proefvlucht

    Komen nog genoeg mooie dagen om te vliegen.:p
     

Deel Deze Pagina