Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
    Fotor,

    We kunnen wel afspreken op de maasvlakte, of Langevelderslag. Ik heb mijn depron vleugeltje voor op de Wasserkuppe (waar ik ook in juni heenga) ook bijna klaar. Kunnen we ze mooi beide testen en op film vastleggen.

    Zondagmiddag?
    Wind & weather forecast / Wind & Wettervorhersage Katwijk

    Vincent
     
    Laatst bewerkt: 21 apr 2008
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Donderdagavond ga ik al naar het theater, gaat dus niet lukken. Jammer. Jij kan vast niet donderdag overdag... Dan lekker weinig wind in de voorspelling, of heb je een ongemotoriseerd vleugeltje dat wind nodig heeft? Wat voor vleugeltje ben je aan het bouwen?
     
  3. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
    Eigen ontwerpje. Depron, 1m span, gebouwd volgens de technieken op Bau einer profilierten Depronfläche 2 (Update)

    Het ding ziet er geinig uit, met een mooi spits rompje. Helaas heb ik zojuist delen van de vleugel verknalt met een spuitbus verf. (had van tevoren getest, maar waarschijnlijk toen niet voldoende dik gespoten) Heb de boel maar in de plamuur gezet, om te kijken wat er te redden valt.

    Misschien bouw ik straks nog even snel een tweede.

    Zondagmiddag?
     
  4. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Hij doet het!

    Dan sta ik op een f3k wedstrijd de ballen uit mijn broek te gooien.


    De ask21 heeft gevlogen!

    En hij vliegt eigenlijk best goed. De rolneiging is met een paar klikjes richtingroer goed te onderdrukken. Starten vanaf de grond valt niet mee, de tippen slepen snel over het asfalt. En als je de ene tip los hebt rolt hij snel op de andere tip. Dan ook nog eens met richtingroer zorgen dat de neus niet richting berm gaat. Toch is het een keer of drie prima gelukt. Hij stijgt positief met de 5x4,3 prop. Niet supersnel, maar ik ben zeker tevreden. De motor-prop combinatie lijkt prima te werken op deze kist. Ondanks het dubbele nose-down moment van de motor (werking boven zwaartepunt en zwaartepuntsverschuiving naar voren) is er ruim voldoende authoriteit voor nose-up. Zweven valt ook niet tegen. Verwacht natuurlijk geen vette glij-prestaties, maar het is zeker zweven te noemen. Als het gas dicht gaat zakt de motor heerlijk rustig de romp in. Bij weer gas geven komt hij mooi omhoog en heb je snel weer power.
    Er is gefilmd, maar ik ga vanavond geen filmpje meer maken (moet morgen weer vroeg op). Ik hoop morgen eea te kunnen monteren zodat jullie het ook kunnen aanschouwen. Er zitten leuke beelden bij.

    Ik ben een tevreden man.
     
  5. Dennis Dierckx

    Dennis Dierckx

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    1.261
    Locatie:
    Gierle - Delft
    proficiat ermee, zeer mooi gebouwd en als gevolg een knap resultaat :D
     
  6. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    heel goed!

    ben benieuwd morgen ;)
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Hier dan het filmpje. Kwaliteit is niet zo geweldig, maar geeft wel een aardig idee van hoe het vliegt.



    [URL="[/URL]

    Wat je op het filmpje niet zo goed ziet is hoe prachtig het motortje tijdens het vliegen in- en uitklapt. Als je met beleid gasgeeft komt het motortje schitterend langzaam omhoog, bij gas uit zakt hij ook niet met een grote klap naar binnen. Wat verder opvalt is het beeld van het 'klappen' van de vleugels. De vleugels zijn vrij stijf, maar je ziet ze wel bewegen bij lichte turbulentie. Niet echt buigen, het is meer of de complete vleugels scharnieren om de vleugelwortel. Eigenlijk ziet het er net zo uit als bij de echte ASK21.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  8. Martijn'95

    Martijn'95

    Lid geworden:
    20 feb 2008
    Berichten:
    405
    Locatie:
    Hoofddorp
    Ik heb er niet zo veel verstand van, maar die eerste paar starts op het filmpje, daar schuren de vleugels over de grond! Is dit niet slecht voor het profiel en de dikte? Of kan depron hier gewoon tegen?

    PS: waar is dit filmpje opgenomen?
     
  9. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    beetje tape erover kan ook :wink:
     
  10. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.070
    Locatie:
    Moordrecht
    Leuke video! Handstart ziet er beter uit dan een grondstart, maar het is leuk om te weten dat het gaat.

    Volgende keer lekker hoogte winnen, aanduiken, en op volle snelheid fluitend langs stuiven...

    Kistje zou natuurlijk prachtig door een MPX Magister o.i.d. omhoog gesleept worden. Verder ben benieuwd of de ASK-21 thermiek wil pakken. Nog even wachten op het betere voorjaarsweer.
     
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Prachtig....Echt een schaalmodel en toch verbazend mooi langzaam te vliegen.
    Super!
     
  12. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.504
    Locatie:
    Schoonhoven
    Hij is leuk geworden!!
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Filmpje is opgenomen tussen Zwaanshoek en Hoofddorp, mogelijk bij jou om de hoek.
    Het geluid van de vleugels over de grond klinkt inderdaad kippeveltrekkend, maar de slijtage aan de vleugels is vrijwel niet te zien, valt reuze mee. Ik wil zoals Robert voorstelde wat tape onder de tippen plakken, maar was ik nog vergeten.

    Ik vind juist die grondstarts zo leuk!

    Ik betwijfel of dat lekker gaat. Vliegtuigen van dit gewicht hebben over het algemeen weinig 'durchzug', oftewel snelheid loopt er erg snel weer uit als de neus weer iets omhoog komt. De staart is ook nog licht wiebelig, het kan wel wat hebben, maar bij welke snelheid dat ophoudt hoef ik niet uit te vinden.

    Zou op zich wel moeten kunnen. Misschien een keer een vette bel laten aanwijzen en er dan op de motor heensteken. Ik ben er van overtuigd dat het moet kunnen, en dat zal dus ook bewezen moeten worden. Wellicht gaan we dat in Duitsland doen.
     
  14. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    ziet er echt fantastisch uit!

    hij is kleiner als ik gedacht had, maar zeker niet minder mooi!
     
  15. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Schitterend

    Gefeliciteerd hoor :!:

    Heel mooi vliegbeeld en fantastisch die klappropellor.

    Dit is er eentje voor mijn (al veel te volle) lijstje...

    Dirk
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag de stoute schoenen aangetrokken en de flycamone op de vleugel geplakt. Even over getwijfeld omdat hij 35 gram weegt en de stroming flink verstoort. En dat op zo'n klein kistje. Toch maar gedaan en het ging goed. Op de andere tip 13 gram lood. Kistje was zo redelijk in balans, maar presteerde wel duidelijk minder (minder hard klimmen, harder zakken). Tweede vluchtje viel het stukje lood er bij de start af, toen was het over. Met vol rudder kon ik nog net sturen.

    Doel filmpje: laten zien hoe het motortje mooi in en uitklapt. Normaal gaat de motor niet zo vaak aan en uit, hier wel voor de show.


    Ik kon helaas niet echt lekker aan de helling hangen, wind stond zo'n 60 graden uit. Eén stukje kon je netaan blijven hangen (zonder camera).
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    wat is dat voor dlg op de achtergrond bij de eerste start?? ziet er verder goed uit, alleeen altijd die strepen door de prop vind ik wat jammer :wink:
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Die dlg is mijn 'bluestar', combinatie van een mooi blauw gerepareerde blaster2 romp en een tantalus vleugel (eigenbouw Loet Wakkerman).
    Die strepen zijn inderdaad jammer. Wat ook jammer is is dat het geluid meestal net iets achterloopt bij het beeld. Ik zou dat in Adobe Premiere goed kunnen corrigeren, alleen importeert Premiere deze beelden weer niet goed (unsupported audio rate). Vreemd dat een simpel programma als windows movie maker deze beelden zonder problemen verwerkt en een duur pakket als premiere het niet pakt.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.909
    Locatie:
    Hillegom
    Inmiddels kan ik deze vraag met stelligheid beantwoorden: JA!

    Ik had dit kistje meegenomen naar een F3K wedstrijd vandaag, even gedemonstreerd en waarempel ging hij prima omhoog in een bel. Wat me verder verbaasde was het penetratievermogen van dit vliegtuigje. Het woei toch wel enigszins maar de 21 kwam er zonder veel moeite tegenin, met hetzelfde gemak als de full-size dlg's. De ASK kreeg veel verwonderde en bewonderende blikken, enkelen hebben het vliegtuigje eens goed van binnen en buiten bekeken. Leuk dat veel modelbouwers zo'n interesse hebben in andermans bouwsels.
     
  20. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Raymond,

    Wat een geweldig mooi kistje. En wat een vliegbeeld!
    Het verbaasde mij ook hoe hij uit de voeten kwam vanmiddag in Arnhem met die wind. Mooi draaien in een belletje, motor aan en weer verder zoeken. SUPER :thumbsup:
     

Deel Deze Pagina