Bouw depron ASK21

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 21 mrt 2008.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Echt super man...
    respect voor de man die tot voor kort weinig van zelfbouw wilde weten :D.
    En dan komt ie ineens met dit aangewandeld. Eerlijk gezegd was het gewoon een perfect schaalmodel! Start idd erg mooi, motortje ingeklapt en hij draait hem zo in een belletje weg... Pfff.. kwijlkwijl...
    de vleugels zag je idd een beetje buigen en wiebelen, zeker mooi schaal :)!
    snel ook maar weer gaan bouwen....
     
  2. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    Ziet er top uit hoor!!
    Goed gevonden hoor die aansturing van de motor zo te laten verzinken in de romp.
    Als bescherming van de vleugeltips kan je ook van die zelfplakkende gaastape (die ze voor gipswanden gebruiken) gebruiken.
    Moet er wel blanke lak ofzo overheen, maar is wel heel slijtvast.
    Dit heb ik ook eens gedaan bij een watervliegtuig op de drijvers.

    Heb je ook tekeningen van het model?
    Ben altijd met motorvliegtuigen bezig geweest maar een zwever lijkt me erg leuk om er bij te hebben.

    grt,
    Roelof.
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Tekening heb ik gekocht bij de uitgever van de FMT, heb niets digitaal. Die verzonken motor is dus ook niet mijn idee, gewoon overgenomen van de tekening. Het idee is wel erg goed en het werkt feilloos.
    Ik heb een beetje gewoon huis-tuin-en-keuken plakband op de onderkant van de tippen geplakt, beschermt genoeg. En als het plakband gaat slijten of loslaat plak je weer nieuwe op.
     
  4. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik zat nog te denken over die tippen. is het niet een idee om hele kleine carbon stokkies eronder te plakken? Die moeten dan schuin naar achter/onder steken zodat bij het rijden de puntjes net tegen de grond schuren. Dan moet het starten wel makkelijker maken lijkt me.
    Ik ben dit systeem nu trouwens voor de mini-discus aan het maken :)
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Sietse, ik zal eens kijken of ik zoiets zal maken.

    De ASK21 is nog wat verder versiert. Nu ziet hij er pas echt 'af' uit. Ik heb gekozen voor een Belgische registratie ;).
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De decals zijn gemaakt met InkDeco. Dit is te bestellen bij Conrad. Het is absolute troep om mee te werken, maar het eindresultaat (als je het er netjes op krijgt) is erg mooi.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    doet me denken aan "Fokke en Sukke zien het echt niet" (bij letterspelletje): K RK TR KK R
    "Hans, we willen een O kopen"

    hahaha, maar mooi hoor! Vooral eigenlijk dat ASK-streepje voorop de romp!
    Waar moet ik trouwens aan denken bij InkDeco? speciaal printbaar stickerpapier ofzo?
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Inkdeco is een soort van stickerpapier, maar wel met een aparte gebruiksaanwijzing.
    Het zijn vellen die je gewoon kunt beprinten. Na het printen fixeer ik het nog met een beetje haarlak. Dan zit er "applicatiepapier" bij, een soort stickervel. Hiervan gebruik je de plakkende helft, die wrijf je op de (uitgeknipte) print. De beprinte sticker komt dan los van zijn eigen stickervel. Nu plak je de print tegen je model, goed inwrijven en het applicatiepapier er weer af halen. De decal is heel erg dun en plakt goed. Het spul kost geloof ik iets van 10 euro voor 5 A4 vellen. Daar zit dan slechts 1 vel applicatiepapier bij. Dit kan je voor meerdere stickertjes gebruiken, maar je voelt al aan dat het bij de 4e sticker niet meer zo goed werkt als bij de eerste (zeker op depron waar snel stof achterblijft op plakkende oppervlakken).
    Nadelen: niet goedkoop, verwerkt rottig en is eigenlijk alleen echt mooi op witte oppervlakken. Op gekleurde achtergronden krijg je soms totaal andere kleuren dan je verwacht omdat de ondergrond er ook wat doorheen komt (zwart werkt natuurlijk altijd goed). Voordeel: op witte oppervlakken (mits juist aangebracht) is het erg mooi.
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Vandaag ben ik even bij mijn oude vliegclub langsgeweest om wat foto's te schieten. De grote heeft geen motor.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De registraties op de romp beginnen al aardig los te laten, daar moet wat plakband overheen. De streep aan de voorkant van de romp blijft gelukkig wel goed zitten.

    Ik wilde nog een iets groter propje proberen, maar de grotere (APC) prop is rond de as veel dikker dan de GWS prop die er nu op zit, dus het elastiekje van de prop-saver kon er niet omheen. Maar ach, de huidige prop krijgt het vliegtuig redelijk goed omhoog, dus laten we die maar houden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Voor decals misschien AVERY ZWECKFORM nr 3482 eens proberen, stickervel voor laser/copier. Hecht zeer goed op depron. Is wel wat zwaarder denk ik.
     
  10. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    supercoole foto's :D!
    Wel suf dat ze bij die grote idd niet even ook een gleufje achter de cockpit hebben gezaagd. Kan mooi een flink buitenloper in die dan op dezelfde manier omhoog komt :).
     
  11. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    hahaha
    :) :) ;)
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb de instelhoek van de rechtervleugel iets vergroot door een nieuw gaatje voor de achterpen te maken. Nu is met de roeren neutraal het rolmoment over rechts vrijwel verdwenen, hij vliegt nu net iets netter. Ik hoef niet meer continu met uitgeslagen roeren te vliegen.

    Gisteren in de oude hangar van Valkenburg wat rondjes gevlogen. Die hal is groot zat voor dit kistje. Experimentje gedaan met 2 camera's. Valt niet mee om dat samen in één beeld te krijgen (verschillende programma's nodig voordat alles in het juiste formaat is e.d.), maar het is gelukt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. vjete

    vjete

    Lid geworden:
    9 jun 2006
    Berichten:
    747
    Locatie:
    Kortrijk[BE]
    doe je er om?
    straks koop ik nog een neiuwe zender:rolleyes:
     
  14. robert14

    robert14 Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 mrt 2006
    Berichten:
    5.709
    Locatie:
    Warffum
    ziet er goed uit, wat zijn je vliegtijden??
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Vol gas gaat de motorlooptijd richting 8 minuten (berekend met throttle-timer en verbruikte capaciteit). Op dit binnenfilmpje, met veel half gas vliegen, zal het nog een stuk langer zijn. En met goede bellen in de buurt schier oneindig.
     
  16. Stevo

    Stevo Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 jan 2004
    Berichten:
    6.175
    Locatie:
    Brugge-België
    Schitterend!:p

    Stevo
     
  17. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    waaw mooi effect die 2 beelden inelkaar!

    met welk programma is dat gelukt?
     
  18. frankelfert

    frankelfert

    Lid geworden:
    15 sep 2005
    Berichten:
    387
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Mooi resultaat geworden zeg! Ook ik les momenteel op een ASK-21 en het lijkt mij ook wel leuk om zo'n ding er als depron bij te hebben.

    Ik ga er is over nadenken..
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2008
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.910
    Locatie:
    Hillegom
    Het PiP (picture in picture) effect doe ik met Adobe Premiere Pro. Een prachtig (eigenlijk professioneel) programma wat waanzinnig veel kan. Daarom verbaast het me wel dat het zoveel moeite heeft met inlezen van diverse filmformaten. De beelden van de flycamone kan ik niet rechtstreeks importeren in premiere (unsupported audio format oid). Dus eerst de ruwe beelden converteren met windows movie maker naar wmv file, dan de boel bewerken in premiere. Premiere voert vervolgens alleen uit in heeeele grote .avi files die weer te groot zijn voor youtube. Dan het eindresultaat dus weer kleiner maken met movie maker of (betere kwaliteit) pinnacle studio.
    Het is even werk, maar dan heb je ook wel hele leuke filmpjes. In [URL="[/URL] filmpje heb ik de mogelijkheden nog iets verder verkend.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  20. richardh

    richardh

    Lid geworden:
    25 feb 2007
    Berichten:
    613
    Locatie:
    panningen
    alweer een winnaar :)

    deze ziet er ook mooi uit! en niet alleen het filmpje ;)
     

Deel Deze Pagina