Bouw en ontwerp Me 1092/3 edf , luftwaffe geheim project

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Peter Pankras, 31 jul 2005.

1. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    overigens die 1106 heeft alweer behoorlijke pijlstelling. 40 graden zelfs.. daar wil ik eerst mee experimenteren ism met een v staart voor ik daar aan begin.

Peter

2. Marijn van D.

Marijn van D.

Lid geworden:
    25 feb 2005
    Wat een ontwerp zeg :yes: errug mooi :yes:

Wat ik mij afvraag he: is de besturing niet heel anders gezien de plaats van uitlaat? Dit vergeleken met andere jets waar de uitlaat helemaal achteraan het toestel zit.

3. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    klopt.. je krijgt wel een ander moment op je zwaartepunt.. maar dat hoeft geen nadelige gevolgen te hebben.
    Wat je met zo'n ontwerp in het echt wel eerder heb.. las je heel veel vermogen zou hebben dat hij het toestel achterover drukt bij vol vermogen.
    Dat zal met een edf wel meevallen denk ik.

Peter

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In Elektro Modell 1/2003 stond een bouwbericht van een 1106 met een T-staart. Grote problemen met bestuurbaarheid/wegvallen. Ik sprak er met Rob Bulk over, volgens hem zijn ... schotten (ben de Engelse term even kwijt) op de vleugel de oplossing. Ik kan kopie maken en sturen.

5. AlexH

AlexH

Lid geworden:
    19 aug 2002
    1092/3 is mooier vind ik :p

6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    bedoel je tipboards maar dan op de vleugel zelf? Dat heeft die mig van jan bakker ook... ik zei nog tegen hem, komt vast daar door dat hij zo stabiel is........ wie weet had ik nog gelijk ook :)

7. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Wat Ron zegt klopt. Als de pijlstelling te groot wordt dan loopt de stroming richting tips weg. Door nu enkele van die kleine richeltjes op de vleugel te zetten forceer je een rechtdoorgaande luchtstroom en blijft beter het profiel volgen.

8. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Ja. Maar hoe heet dat nou in het Engels bladiebladieblaboards ???? Op onderstaande Blohm & Voss P212-03 van www.rbckits.com zijn ze te zien, halverwege de vleugel.

9. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    dan moeten die er ook maar op ;) Is wel niet schaal :(

10. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    hoi Ron.. als je een kopietje kan maken van dat artiekel graag..
    klopt.. met een pijlvleugel loopt de stroming heel hard richting tip en is ie moeilijk in een "spoor" te houden. Dan zijn die opstaande dingetje over de vleugel inderdaad een goeie oplossing. De 1092 zal dat niet snel hebben want die vleugel is vrij conventioneel van vorm.

Peter

11. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Peter, even adresgegevens PM'en .

12. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    en herman.. die test die je laatst deed door de stabilisatie finnetjes van de mini ninja af te halen was bijvoorbeeld heel nuttige informatie over de profielen die ik heb gebruikt op de mini ninja.

Peter

13. frodo

frodo

Lid geworden:
    31 jan 2004
    Die "dingen" op de vleugels heten "fences".

14. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Om helemaal compleet te zijn heten ze "Boundary Layer Fences". Mikoyuan had de Mig 15 ontworpen maar die bleek problemen te hebben met de luchtstroming langs de vleugel. Vooral bij lage snelheden verdween de lucht veel te veel naar de tippen zodat de vleugel snel veel lift verloor. Door een paar simpele strips op de vleugel te monteren trachtte men dat probleem oplossen en ze bleken zeer goed te voldoen. Zo goed dat ze tot en met de Mig 25 gebruikt zijn.

15. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    grappig vind ik als je alle ontwerpen bekijkt op luft 46 dat je ziet dat latere jet's zoals bijvoorbeeld ook de mig15 verdacht veel lijken op ideeen en prototypes die al in WWII zijn bedacht.

peter

16. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Mooi project hoor Peter! :D
    Wat voor constructie ga je toepassen? Houtbouw of gfk?

17. Peter Pankras

Peter Pankras

Lid geworden:
    21 jan 2004
    daar ben ik nog niet helemaal over uit.. maar de romp word zowiezo gfk. Eerste prototype zal styro vleugels hebben, ook om te kijken of alles naar behoren vliegt.. en dan wellicht gfk vleugeltjes..
    Maar zo ver is het nog lang niet.. moet straks eerst 2 weken op vakantie.. ;)

Peter

18. Igwe Aneke

Igwe Aneke Guest

Moet zegt ie...that's the spirit! :lol: ;)

Maar succes met het tekenwerk. :)

19. Rico van Dijk

Rico van Dijk

Lid geworden:
    8 apr 2005
  20. -Robbin-

-Robbin- Guest

Dat klopt :D Aangezien de Russen Berlijn hadden veroverd, hebben ze daar veel prototype's van Duitse toestellen mee naar huis genomen. Hierbij ook de FW - Ta 183 "Huckebein", en andere toestellen met een pijlstelling in de vleugels (totaal nieuw op dat moment) Na verschillende tests bleken deze stúkken harder te gaan dan toestellen met "normale" vleugels. De pijlstelling werd om deze reden veel in na-oorloogse Russische toestellen toegepast. Die Duitsers hadden het qua aërodynamica bij het juiste eind :D Voorbeeldje:

P.S. Mocht er iets niet kloppen/fout zijn, PB me maar :roll:

Deel Deze Pagina