Bouw en ontwerp Me 1092/3 edf , luftwaffe geheim project

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Peter Pankras, 31 jul 2005.

  1. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,

    Prima keuze de Me 1092 versie 3, heb ik ook op mijn lijstje staan en moet zeker lukken.

    Ton
     
  2. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Hoi Ton,

    Vond ik ook..

    Ik heb in de vacantie tijd gehad er voordurend over na te denken.
    De afmetingen blijven zoals ze zijn, ook de setup..

    Ik ga er in eerste instantie een houtbouw kit van maken, puur om eerst wat test te kunnen doen, en ik dan het een en ander kan wijzigen.
    Als blijkt dat ie goed vliegt wellicht later een gfk rompje.
    Ron had me een artikel gestuurd die ik heb doorgenomen op vakantie van iemand die de me 1106 had gebouwd. Zijn project was wat minder goed afgelopen.

    Peter
     
  3. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ok, voor het geval jullie denken dat dit project still ligt.... wrong!

    tekening is zo goed als klaar.

    Vandaag de onderdelen gefreesd voor het prototype.

    [​IMG]
    Vleugels worden styro abachi. Snijprofielen heb ik nog liggen op het juiste formaat met de profielen die ik wil gebruiken, dus dat komt goed uit.
    Aangezien dit een proto is wil ik eerst mijn profiel combinatie testen zonder washout op de tip. Op de speedkisten werkt het prima, dus waarom op de me1092 ook niet. Kan later altijd toegevoegd worden.

    Ik ben momenteel bezig met wat malletjes voor de ducting. Zodra die klaar is meld ik mij weer. Ik kan namelijk pas beginnen met bouwen als de ducting klaar is.

    Voor de oplettende kijker. Zowel stabilo als fin word geprofileerd.
    Ik ben een beetje allergisch voor die platte planken.

    Dan meld ik me weer.

    Peter
     
  4. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    :thumbsup: 8) :thumbsup:
     
  5. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    we wachten met spanning. :)
     
  6. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,

    Ziet er goed uit en als ik zo de gaten van de tunnel zie wordt het nog een aardig formaat romp, :( Jammer dat er een piepvleugel op komt :p

    Stabilo met ribben is dat echt de moeite waard lijkt mij niet echt praktisch wordt erg dun die ribben.

    Succes met de bouw.

    Ton
     
  7. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoi Ton,

    Het is een beetje een propje ;) en de grote valt best wel mee.. indeling bevalt me wel.. ik zal kijken of ik later even zijaanzicht in cad kan uploaden.
    onderste gedeelte van de romp is geheel in het teken van de ducting en de fan.
    1 verdieping erboven komt voorin de neus de lipo's ne kan ter hoogte van de achterlijst de regelaar, onvanger en misschien het hoogteroer servo.
    Ik wil zo weinig mogelijk gewicht in de staart anders ben ik bang voor het zwaartepunt.
    Stabilotje met ribben.. ik vind het wel de moeite waard.. het is bijna geen werk om hem zo te bouwen.. bij de tip worden de ribbetjes wel smal.. maar mooier word het wel vind ik.. bovendien.. als ik het stabilo massief in de juiste dikte zou willen dien word ie uiteraard zwaarder.

    Ik heb de ductings klaar zowel in als uit.. in heb ik gfk gemaakt met 80gr glasdoek.. en uitlaat van 0,3mm triplex.

    Ik heb zojuist ook de fin gebouwd met de ribbetjes.. en dat werkt erg goed en ziet er strak uit..
    Morgen foto's.

    Peter
     
  8. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    HEEEE Peter, het is al morgen dus misschien alvast 1 plaatje :D

    Heel verstandig zo weinig mogelijk gewicht in de staart, maar of je echt veel gewicht zal besparen tegenover een 4mm balsa plank of een 6mm stevig geprofileerde plank vraag ik me af.

    Ton
     
  9. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ;) ongeduldig ?

    Ik zal even mijn camera pakken..

    Ton, als jij een houten vleugeltje voor me teken.. dan bouw ik een houten vleugel ipv een piep vleugel ;)

    Peter
     
  10. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ok, om te beginnen.
    De fin.. zoals ik al zei met ribbetjes. waarom?
    Bij dertel is ie al gauw 12mm dik als het niet meer is.. massief is dat een heuse balk..

    Heb hem omgekeerd gelijmd.. dus niet op het werkblad.
    Eerst achterlijst erop en locatie van de ribbetje afgetekend.

    Vervolgens lijm je de ribbetjes alleen bij de eindlijst vast op de beplanking.

    En vervolgens lijm, rol of duw en lijm je de neus lijst ook vast.

    [​IMG]
    Dit doe je voor een linker en rechter kant.. en die 2 helften lijm je op elkaar..

    Viola..

    [​IMG]
    6 gram totaal. Ik ben een beetje te ver gegaan, en heb ook plek gemaakt voor scharnieren.. ook al heb je dat richtingroer helemaal niet nodig.. maar wellicht kan dat ooit nog handig zijn voor de 90mm versie... als deze vliegt.. ;)

    dan nog even een teaser voor straks.

    Ik heb even droog de onderzijde in elkaar gezet. Zo begin je met bouwen. Je bouwt eerst de onderste kant van de romp, met ducting.. die beplank je, en vervolgens ga je naar de bovenzijde en staart.. dit was even.. how to build the me 1092/3 in a nutshell.

    [​IMG]
    Ben nu het stabilo aan het bouwen op dezelfde manier als de staart. Kan nu al zeggen dat daar een andere methode voor moet komen, want het werkt niet lekker.. het stabilo is wat slanker dan de staart.. en de ribbetjes worden dan snel klein..

    Later meer..

    Peter
     
  11. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,

    Oe ja dat wordt leuk.

    Houtbouw vleugel ja dat hoor ik graag, stuur de tekening maar.

    Ton
     
  12. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    oe.. te gek.. ik zal even een beetje begrijpelijke tekening maken voor je.. ik heb nu alleen nog een werkversie waar alleen ikzelf wijs uit kan worden.. ;)

    Komt eraan!

    Peter
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    even een simpel cad zij aanzicht.
    Rood als voorbeeld een kokam 3s1p 3200.
    Groen de uitlaat.. grijs de fan.. ik hoop dat het gaat lukken met de cg..

    [​IMG]
    Peter
     
  14. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    8) Heb Peter kunnen overtuigen dat een balsa vleugeltje een perfecte optie zou zijn voor de ME en ben die dan ook voor hem aan het tekenen.

    Peter, ik hoop dat je het goed vind dat ik hier reageer :wink: , mar denk dat andere dat ook leuk vinden om te zien wat er gaande is met je ME.

    De vleugel is bijna klaar maar heb nog wat vraagtekens.

    1. De triplex strippen die de vleugel aan de romp moeten verbinden komen naar mijn mening uit in de basisplaat, klopt dat of komt er een sleuf in de strippen.

    2. De rolroer lijkt mij te klein en maakt het lastig een goede lokatie voor de servo te creeren, de vleugel is naar de tip toe veel te dun waardoor de servo uitsteekt. Welke servo's wil je gaan gebruiken.

    [​IMG]

    Ton
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Hoi Ton,

    Nee tuurlijk zo kan iedereen meekijken wat we allemaal aan het uitspoken zijn.

    Klopt, de triplex liggers vallen in de basisplaat. Het idee was dat als alles grotendeels toch inelkaar zit je 2 sleuven snij in de basisplaat waat de liggers doorheenlopen. 1 ligger leek me wat summier. Maar als je een andere idee heb, of constuctie weet dan vind ik dat ook prima.. als de vleugels maar TEGEN de romp aankomen, en niet erdoorheen lopen. Vleugel word toch niet afneembaar.

    Met het rolroer kunnen we wel smokkelen.. we kunnen hem zowiso breder maken.
    De servoconstructie was ik nog niet helemaal over uit. Ja de vleugel is dun.. Maar gebaseerd op mijn Sharky vleugel die dezelfde tipdikte en breedte heeft. Ik heb de tip zlef 1,5 cm breder gemaakt dan op de 3-view.. anders werd hij maar 7,5cm!
    Ik zit nog te denken aan 1 centrale servo, en dan een soort sullivan kabel richting rolroer in de vleugel mee te nemen.
    Of wat me ook wel wat leek is een kollstofstaafje door het scharnierpunt van de rolroer totaan de romp en in de romp er dan een heveltje aan maken. Maar dan moet ik eerst kijken of dat koolstof staafje niet te zwaar word..

    Ik wil in elk geval geen uitstekende servo in de vleugel ;)

    Stabilo is bijna klaar.. ik zal er morgen een foto van plaatsen..

    Peter
     
  16. AlexH

    AlexH

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.095
    Locatie:
    Groningen
    Gaat 'r weer goed uitzien als ik dit zo bekijk... maarja, had ook niet anders van je verwacht :D
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,
    Leuk gaan we dus hier verder :D

    Wat de servo betreft, maakt niet uit we kunnen de afmetingen van de rolroer ook naderhand bepalen. Plakken dan eerst de servo in de vleugel, om daarna het formaat van de rolroer te kunnen bepalen. Er wordt toch een simpel balsa balkje voor de scharnieren ingelijmd alvorens de vleugel in te dekken.

    Voor de vleugelmontage is de RBC manier (slimme jongens) wat mij betreft de beste optie zie de foto, maar dan heb ik nog wel even de spanten nodig van de lokatie waar de vleugel komt te zitten. Of we maken er gewoon even een hulpspant van, stuur de spanten maar even het komt wel goed.
    [​IMG]
    Zie het verslag van de Cutlass kun je goed zien wat ik bedoel.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=18319

    Voor de rolroer even bij de YAK23 kijken in mijn galerie zie hier onder de link.

    Ton
     
  18. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Hoi Ton,

    Spanten zitten in je mailbox.
    Die vleugelmotage manier lijkt me wel wat, die wil ik wel proberen.. kom maar op!
    Rolroer bekijken we dan inderdaad wel als de servo in de vleugel zit, of ik kan dan altijd nog een andere manier van aansturen verzinnen.

    Hier een constructie preview in 3d van het kale framewerk. De opbouw is vrij simpel.
    Alleen de 2 bovenspanten bij de vleugel moeten nog wat opener.. maar dat komt als de ligger constructie helemaal duidelijk is..

    [​IMG]
    Peter
     
  19. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ziet er goed uit Peter! Lijkt het zo of zijn de voorste bovenste twee spanten dikker dan alle andere?
     
  20. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    goed gezien! ;) die spanten zijn dubbel omdat dat stukje afneembaar word om de accu in en uit de romp te halen.

    Peter
     

Deel Deze Pagina