Bouw en ontwerp Me 1092/3 edf , luftwaffe geheim project

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Peter Pankras, 31 jul 2005.

  1. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    kleine update

    [​IMG]
    Stabilo, alleen andere hoogte roer nog. (inmiddels af)
    Opbouw identiek aan staart.. weer 2 helften en dan op elkaar lijmen.
    Toch wil ik dit anders doen..
    Of laat ik het anders zeggen.
    Wie vind het totale waanzin om op zo'n mini fan modelletje je staart en stabilo geprofileerd te maken??
    En wie zegt.. doe mij maar zo'n plaat balsa van 6mm als stabilo.. dat bouwt een stuk sneller..
    Graag ideeen, en hersenspinsels over dit onderwerp.. wil graag weten wat modelbouwend nederland daar van vind..

    Peter
     
  2. Nico Peursum

    Nico Peursum

    Lid geworden:
    5 aug 2003
    Berichten:
    501
    Locatie:
    Emmeloord
    Ik vind dit prachtig :!:

    Als je het anders wil; wat ik wel eens doe: een vakwerkstabilo maken van 4mm balsa, indekken met 1mm balsa, en dan in profiel schuren. Is ook zeer licht en beresterk/stijf. Aerodynamisch hoeft alleen de eerste 10% van het profiel te zijn afgerond. Als je zorgt dat het roer weer mooi taps toeloopt zit je goed. Kijk maar 'ns hoe Nigel Hawes de vleugels van z'n ontwerpen maakt.
     
  3. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Geprofileerd natuurlijk! (Mits het formaat het toelaat...wat zo te zien in dit geval geen probleem is.)
    Flat plate ziet er imo niet uit. :nooo:

    En sowieso; hoeveel tijd gaat er nou in zitten om zo'n geprofileerd stabilo te bouwen? 30 minuten? Bouwtijd zou dus geen argument mogen zijn.

    Kielvlak is ook geprofileerd? :wink: (edit: ja dus :D...beter lezen.)
     
  4. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    Persoonlijk heb ik meer de voorkeur voor een plank. In plaats van een opgebouwde versie.
    Maar dan moet de plank wel uit 3 lagen bestaan, waarvan de middelste laag een dun laagje triplex is.

    Zo is het bijna onmogelijk om een scheef stabilo te bouwen. Je hebt een mooie harde middel-lijn.

    Wat ik dan wel zou moeten gebeuren, is de massieve balsa/triplex eenheid in een profielletje schuren. Je komt dan op hetzelfde neer als zo'n opbouw. Maar ik vind het zelf makkelijk om een schuurmachine/papier in je hadden te pakken. En zo'n plank in vorm te schuren. Dan zo'n opgebouwde versie te bouwen.

    Tevens is zo'n balsa plank wat vervoers bestendiger dan een opgebouwde versie. Maar dat komt ook omdat ik een bedrijfsauto rijd, waar alle spullen nog achterin liggen en de vliegtuigen erop gezet worden. Zo hoef ik niet bang te zijn dat er iets door de beplanking heen zal steken.

    dat is mijn mening

    groeten Paul
     
  5. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.486
    Locatie:
    Groningen
    als je weinig lijm gebruikt is een holle staart weer lichter ;)
     
  6. mao

    mao

    Lid geworden:
    31 okt 2003
    Berichten:
    983
    Locatie:
    Boskoop
    staart en stabilo geprofileerd naruurlijk , geeft het model een veel mooiere uitstraling. voor de rolroeren liefst elk een servo in de vleugel.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,

    Leuk die verschillende ideen en redenen voor een wel of niet opgebouwd stabilo.

    Hier is tie dan de vleugel, Peter heb je die goed ontvangen en is het duidelijk.

    De spanten zijn aangepast de basisplaat moet nog worden aangepast maar dat mag je zelf doen.


    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    En ehhh ik ben nog steeds voor een plank stabilo van 6mm, want dat is praktisch en dik genoeg als dat in profiel is geschuurd.

    Ton
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Dat gaat een stuk makkelijker als je twee helften hebt: prik aan de tip en de wortel een schabloon-rib, en schuren maar. :D

    In het geval van één plank, waar het stabilo uitgehaald moet worden, is dat een stuk lastiger . . . :?

    Eigenlijk vind ik het pleidooi voor zo'n plank-stabilo helemaal niet bij Ton passen. :nooo:

    Ton, alles goed? :wink:


    jan.
     
  9. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Jan daar heb je wel een beetje gelijk in :| maar de dikte van een stabilo moet wel bij het geheel passen en als tie bijna net zo dik is als de vleugel vind ik het toch niet echt mooi :? .

    Dat is juist het leuke van zelf ontwerpen, je moet afwegen wat je wil, ga je voor snelheid dan moet alles dun en super strak hebben 8) , ga je voor schaal dan maken de afmetingen of diktes niet meer uit :p want het moet op de echte lijken 8).

    Uiteraard wel binnen de grenzen van het wel of niet kunnen.

    Om een voorbeeld te noemen had op mijn 1500mm Spanw RBC Spit liever een profiel stabilo gehad, maar met opmeten en narekenen zou die te dik uitkomen bij het bouwen met ribben en niet meer schaaldikte zijn en ben dus uitgekomen op een geprofileerdeplankstabilo :p :wink: die wel aardig op schaal dikte is.

    Ton
     
  10. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.923
    Locatie:
    Vlaardingen
    Zeker profileren die staarten, bij mij blijven ze daardoor veel rechter en daarnaast lichter dan die dikke planken.
    Verder ziet het er gewoon (zeker bij schaalkisten) veel beter uit.

    De methode van Peter bevalt mij ook prima, gewoon twee helften bouwen op een vlakke plank en vervolgens op elkaar lijmen.
     
  11. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ton, bedankt.. dan neem ik het nu weer over. Er moet nog 1 wortel profiel bij.. of misschien is dat niet nnodig en gebruik ik alleen die ene die tegen de romp zit.
    Ik moet het even een weekje aan de kant leggen, want ik moet eerst de mal maken voor een 90mm edf jet.

    Wat betreft het stabilo.. ik ben er nog niet helemaal over uit.. Hij moet uiteraard een schaal uiterlijk hebben, maar moet ook relatief simpel recht te bouwen zijn.. en uiteraard wil ik niet dat ie voor teveel weerstand zorgd en ik er geen snelheid in kan krijgen.
    De methode van paul, (2x balsa met 0,3mm triplex ertussen) pas ik toe bij speedmodellen, denk dat dat hier een beetje overkill is.. en vergeleken met het stabilo wat ik nu heb gebouwd word ie zeker 2 x zo zwaar.. en ik wil geen gewicht in de staart.. want ik ben nog steeds o zo bang voor het zwaartepunt..

    Peter
     
  12. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    En nu zijn we toch al weer een paar maandjes verder.
    De kalkoen bestaat enkel nog uit botjes en de kerstboom ligt er treurig en naaldloos bij.
    Kortom, verder bouwen aan dit leuke project ??
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ja, klopt.. maar ik heb momenteel maar 2 handen.. Ik hoop er snel weer tijd voor te hebben..

    Fingers crossed..

    Peter
     
  14. frodo

    frodo

    Lid geworden:
    31 jan 2004
    Berichten:
    428
    Locatie:
    Groningen
    Peter schreef:

    In het verleden had je er meer dan 2 ?
    Je verwacht ook weer meer te krijgen ?

    :p

    We wachten rustig af..
     
  15. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ;) is wel de bedoeling
     
  16. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    Zo, ik ben inmiddels weer begonnen met de me1092. Sorry dat het zo lang heeft stil gelegen.

    Ik ben de romp aan het bouwen.. ik zal van de week wat foto's maken.

    Ik zit nog even met de vleugel.. Ton, heb jij suggesties voor een dikker profiel. Ik vind toch dat ik erg weinig ruimte heb om de servo's kwijt te kunnen..

    Peter
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Servo's op hun kant en servohevel door vleugbeplanking laten steken? (Ik heb het project niet meer helemaal helder voor ogen.)
     
  18. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    hoi ron..

    Het profiel wat ik in eerste instantie wil gebruiken, (en veel mee heb getest) Is nogal dun.. zelfs een 9grams servo op z'n kant in de vleugel word krap.. maar ik ga komende week kijken of ik er een 9 grams servo in krijg, anders maak ik de vleugel dikker door een ander vleugel profiel te gebruiken.

    Peter
     
  19. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.486
    Locatie:
    Groningen
    wat dacht je van Daimond D47 servo's? heeel erg dun :) Wel niet zo super sterk :( Ik kan wel eens meenemen, kan je zien hoe dun en klein ze zijn.
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.498
    Locatie:
    Dordrecht
    Peter,

    Het profiel dikker maken is toch al voldoende en zo gedaan.

    Ton
     

Deel Deze Pagina