Bouw Engel Gato (USS Flying Fish 229)

Discussie in 'Duikboten' gestart door Horseman, 5 aug 2008.

1. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hoi allen,

Aangezien ik het nog steeds over de Gato heb gehad en daar is ook één van geweest met die naam en ik eerst het plan had om een Gato class Sub uit een roman na te gaan bouwen met de naam EEL want deze was namelijk met twee 5/25 guns en twee Bofors lucht doel geschut uitgerust en ik geen foto's maar wel documentatie kon vinden van actueel varende Sub's uit die tijd, leek mij dat wel passend.

Echter met zoeken naar wat anders stuitte ik op deze Foto,

En op deze,

Uitgerust met alle spullen die ik op mijn model heb zitten:-D:-D

Dus wil ik met gepaste trots even voorstellen, de USS Flying Fish met nummer 229

Met zijn Battle vlag,

En zijn insigne,

Te zien op de Seabottum Subsail 2009,

Groeten,

Jan,

Laatst bewerkt: 21 mei 2015
  2. Mustang64

Mustang64

Lid geworden:
    7 dec 2006
    Mooi mooi mooi!!!!

Wel groot hoor die lantaren op het voordek!!! ;-)

3. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    HaHaHaHaHa

Was me niet eens opgevallen :D

Groet,

Jan,

4. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hallo allen,

Aangezien mij op de Subsail door water lekkage op mijn achterschip wat opgevallen was, heb ik bij thuis komst de Sub water dicht gemaakt en in mijn test bak gelegd.

Ook brandde het mij in dat ik nog steeds niet wist of het verplaatsen van het lood ook de stabiliteit ten goede was gekomen.

Niets mis mee zou je zeggen, en dat vond ik ook want de verf was droog dacht ik en op mijn test plankje had de verf het ook drie dagen volgehouden.

Al pikte het hier en daar maar toen ik savonds daarvoor alles gecontroleerd had was alles echt droog.

Helaas ging het even wat anders :( op de zijkanten bij de zwarte golven ontstonden kleine blaasjes onder de verf en kon je het er zo afwrijven:(

Ook op de neus ging het nogal mis.

en één van mijn bofor bordessen ging spontaan koken en de ander totaal niet :confused:

Met dit resultaat, na het weg halen van de blaasjes

Wordt je dus niet vrolijk van.

Echter na de gebruik voorschriften gelezen te hebben (meestal doe je dat voordat je zoiets uithaalt) staat er gewoon dat deze water gedragen verf ALTIJD afgedekt dient te worden met een afwerk lak Gewoon ALTIJD, heb ik dus mazzel gehad met mijn proef stukje :mad:

Ook valt op dat alleen de zwarte verf hier last van heeft gehad en de andere kleuren niet of nauwelijks :confused::confused:

Echter aan alle vervelende dingen zitten soms ook leuke dingen, wat dan na deze RAMP ????.

Wel de Sub is veel te nieuw en moest veroudert worden, dus in plaats van alles kaal en vlak geschuurd te hebben wat dan gewoon zou moeten...

Heb ik het hier en daar erger gemaakt en op sommige plekken wel goed gerepareerd maar als je BV nu de Neus ziet en dan moet er nog wat roest en gebladerde verf bij maar nieuw is ie niet meer

Ik moet er wel aan wennen dat geef ik ruiterlijk toe maar zo heb ik stevens en wanden van visserij schepen en supply vessels gezien.

Ook de gangboorden waar die golf in de verf zit heb ik hier en daar weggewerkt maar ook op sommige plekken juist niet.

Dus zeg het maar, eigenlijk een geluk bij een ongeluk dit had ik zelf niet zo grof gedurfd :D

Achter is alles weer goed,

het was zo,

En nu weer zo,

En mijn herstelde Bofor zit nu ook in de blanke matte lak en gaat volgend weekend de waterbak in voor de test.

Ik denk dat de hele dag staan in een toch vochtige omgeving de zwarte verf begon week te worden, Ja ik denk ook maar wat, de dag tevoor was het wel droog??

En toen die testbak in was effe te veel van het goede:rolleyes:

Zo weten jullie dit ook weer, soms zit het mee soms zit het tegen.

De één gooit een duikboot te water (letterlijk) zonder zijn toren deksel dicht te maken en deze hier gooit zijn nog niet water bestendige gespoten Sub in het water......Tja..

Zolang de boel niet door accu gas ontploft valt het mee zal ik maar zeggen;)

Dus als jullie hem weer zien ziet ze er ouder en gebruikt uit en lees aub bijsluiters en zo

ACHTERAF weten we het wel.;););)

Oja bijna vergeten, de stabiliteit is behoorlijk verbetert, dat wel.

Groeten,

Jan,

Laatst bewerkt: 30 dec 2009
  5. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Jan,

gewoon ernstig jammer, zeker van al 't werk dat je er al in hebt gestopt en de graf-klus die je nu voor de boeg hebt om de boel weer netjes te krijgen. Toch beter nú ontdekt dan pas als de boot af en geweathered was.... Toch erg vreemd dat je proef-stuk na twee dagen weken niet hetzelfde vertoonde.:confused:

En over :rtfm: hoeven we niet veel meer te zeggen...

Of wist je 't al en heb je gewoon je collega-duikboters speciaal voor de Subsail op iets moois willen trakteren? :p

Jos

6. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hallo allen,

Na de ietwat teleurstellende ontdekking van het niet watervast zijn van de verf, ben ik volop aan de herstelling werkzaamheden begonnen, ook hier en daar met inkleuren en heel voorzichtig met weatering begonnen.

Met een niet onaardig resultaat:p al zeg ik het zelf.

Wat vinden jullie van de scheeps bel

Lijkt al weer heel wat beter zo, en we gaan gewoon verder. ;)

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt: 30 dec 2009
  7. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hallo allen,

Aangezien het mij niet lekker zat met de ervaringen met deze verf heb ik een proefstukje genomen met vooral zwarte verf en deze behandeld met humbrol blanke matte lak en dit geheel 2 uur in het water gelegd, wel de uitkomst is dusdanig dat ik het volgende besloten heb....

De voorkant,

De achterkant,

Ik heb namelijk besloten deze verf er af te halen:(:( ik zie dit namelijk niet goed komen op de lange duur en beter nu uithuilen en opnieuw beginnen terwijl er nog geen weatering en alle kleine details opzitten dan na een half jaar het alsnog te moeten doen, maar blij wordt je er niet van zoals jullie wel zullen begrijpen..

Deze verf is prima op een plastic tank of een static model maar ik vind dat voor deze toepassing het achteraf niet een goede idee, Helaas.

Deze schoonmaak klus heb ik gedaan in ons bad met 40 graden water temperatuur en dit resultaat had ik na een uur.

Tot de primer gaat er af op sommige plekken alsook de vlasnaden helaas.

Er zullen nog diverse was sessies gedaan moeten worden maar dan komt er weer gewone olie gedragen verf op.

Doe uw voordeel met dit gegeven zou ik zeggen,

Groeten,

Jan,

8. Lex Verkuijl

Lex Verkuijl

Lid geworden:
    30 okt 2004
    Hoi Jan,

Hoop werk man! Van de eerste foto naar de tweede deed pijn aan m'n ogen ... :( Sterkte en succes gewenst met de hele operatie, ze zal straks vast wel weer de show gaan stelen als je klaar bent. :cool:

Ik zat met de gedachte te spelen voor de eerstvolgende boot met watergedragen verf te beginnen.... Mag ik U hartelijk danken voor deze eye-opener!

Laatst bewerkt: 26 mei 2009
  9. rob niezing

rob niezing

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Hoi Jan,

Wat een nacht merrie zeg :eek:nweer: zoveel werk !!! welke verf ga je nu gebruiken ?
    heb jij geen afdeklak gebruikt ?
    Gr. Rob

Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  10. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo

stom probleem
    ik gebruik motip en daar blijf ik bij
    water verf in water brrrrrrrrrrrrr ik krijg de kriebels als de gato zie
    als je nu onder gaat en de romp wordt samen gedrukt dan is de kans nog groter dat de verf lost

lekker spuitbusjes motip goeie hervaring mee

groetjes raf

11. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    Hoi Raf,
    ik ben net zo ouderwets als jij.
    Gewoon een spuitbuis verf uit de auto winkel.
    En spuiten maar.
    De Skipjack is met Airbrush gedaan mar met verdunning er in en geen water verf.
    Dat is wat voor op een schilderij.

Het is voor Jan zo ver.....s jammer.
    Zoveel uren werk en dan dit.

Jan succes verder.

Hein

12. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hoi Mannen,

Bedankt voor de opbeurende woorden, maar ik zie geen andere oplossing dan dit.
    Want als ik het bv in de 2K lak zou zetten, dan is deze verf wel beschermd maar als er ergens een beschadiging optreed (en dat zal gebeuren) en er kruipt water onder de 2 K lak hoe ga je dat dan oplossen.

En dan voordurend het onaangename gevoel hebben van (ik ben benieuwd hoe het komt) en dat wil ik niet:mad::mad:
    Die boot moet ik gewoon het water in kunnen gooien en hem er twee uur later gewoon uit moeten kunnen halen zonder dat mijn vinger afdrukken wit in de romp staan terwijl mijn vingers dan zwart zijn.

Dus het is nu wel behoorlijk :eek:nweer::eek:nweer: :hammer::hammer:maar het is niet anders, en nu komt er gewoon buiten lak op die je gewoon op kleur kunt laten mengen bij een beetje verfwinkel.

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  13. rob niezing

rob niezing

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Hoi Raf,Jan,

Motip daar heb ik goede er varing mee, die nieuwe voor kunstof is prima, en niet zo erg duur
    , en ik heb nog geen kale auto's gezien:x-mas:

Gr.Rob

14. rubenbosman

rubenbosman

Lid geworden:
    24 mei 2008
    motip is super spul!, ga ik zeker ook voor mijn lafayette gebruiken:rolleyes:

groet ruben

15. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    Ik gebruik Motip en verf van Wijzenol.
    Gewoon bij de verf handelaar.
    En voor de 206 ook nog 2 spuitbussen op kleur laten maken.
    Alleen je kunt matte verf niet uit de spuitbus krijgen verteld de winkelier.
    Dus op de 206 zit zijde glans.
    En als de verf bijna droog is er nog een maal licht overheen dan wordt het iets matter.
    En geen moeilijke dingen gewoon licht schuren en spuiten.
    Klaar is de boot.
    En die verf houdt ook nog overal op.
    En 2 k lak moet je niet gebruiken.
    Te duur en je kunt niets bijwerken.
    Vooral de onderkant van een boot is na een vaarseizoen beschadigt.
    En 1x per 2-3 jaar licht schuren en spuiten en de gevecht sporen zijn weg.
    Die modelbouw verven zijn mooi maar niet voor een duikboot.
    Een ding weet ik zeker, dit gebeurt Jan niet meer met die water oplosbare verf.
    Het is zo jammer van het vele werk.

Hein

16. rob niezing

rob niezing

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Môgge Hein,

Die verf van wijzenol daar heb ik nog nooit van gehoord , laat staan gezien, ook in spuitbussen ? Is die te krijgen (kopen) in de DHZ zaken? Hobby verf is te duur en niet geschikt.

Gr.Rob

17. MDBG

MDBG

Lid geworden:
    10 feb 2005
    Hallo Rob,
    Wijzenol is gewoon en merk wat je hier in Groningen kunt kopen.
    Voor binnen en buiten, en dus ook voor boven en onder water.
    Ik kan in de verfwinkel gewoon elke kleur bestellen die ik wil volgens de RAL kleuren.
    Ik heb een gewone standaard kleuren waaier met de RAL kleuren en daar kun je gewoon uitkiezen.
    Of een kleur van een andere waaier.
    Heb me trouwens nooit druk gemaakt over een merk.

Hein

18. rob niezing

rob niezing

Lid geworden:
    12 feb 2006
    Môgge Hein,:morning:

Bedankt en gesnopen , ik gebruik altijd een afdeklaag van Motip en het blijft gewoon zitten.

Gr. Rob

19. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hoi Allen,

Wijzenol is inderdaad het merk wat er nu ook bij mij op gespoten gaat worden, ik gebruikte dat ook voor mijn vliegtuigen als hoofd kleur waarna ik de weatering met Humbrol uitvoerde, en daar ging dan een 2K lak overheen om de kist Nitro bestendig te maken.

Het verschil is alleen dat er op een vliegtuig in het algemeen (uitzonderingen zijn er altijd en overal:)) niet zo veel kleine kwetsbare details midden in de vliegwind zitten, ook is de plaats waar de Nitro komt redelijk beperkt.

Een duikboot gaat, als het goed is, geheel onder in het water, wat dus op het gehele ding invloed heeft.

Je zou ook anders met een vliegtuig om moeten gaan als deze geheel onder de Benzine en Nitro zou raken:eek::eek:

Ik heb ondertussen de toren kaal gekregen en kan weer opgebouwd en opnieuw gespoten worden, dat is het goede nieuws het slechte is dat er div details gesneuvelt en losgeraakt zijn en dat is dus het opbouwen..

Het boven dek is ondertussen bijna geheel kaal en dat is dus echt een graf klus (om Toneburst zijn opmerking maar te gebruiken) dat was de toren trouwens ook..

Maar goed we gaan gewoon door hopelijk het weekend het dek schoon en dan met de romp zelf beginnen.

We hebben er tenminste mooi weer bij,:zon:

Groeten,

Jan.

20. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Waterbasis verf vervangen door olie basis verf

Hallo allen,

Kleine update over de herstelling vorderingen,

De Toren met nog de losse onderdelen,

De nu redelijk kale romp,

en de binnenzijde is weer eens uitgeruimd.

Maar zo begint het wel weer wat te lijken,

Alleen met de guns moet ik nog beginnen,

Maar we hebben een heel weekend dus we zien wel hoe ver we komen, de romp had ik in drie uren kaal zo vast zat dus de verf:(

Achteraf kan ik nu met zekerheid zeggen dat het absoluut niet goed was gekomen met deze verf op de lange (of zeer korte) termijn, dus ik ben (blij) met mijn beslissing om alles er maar af te halen:p:p

Word vervolgd,

Groeten,

Jan.

Laatst bewerkt: 28 jun 2009

Deel Deze Pagina