Bouw esm T28 Trojan

Qua motorisatie kun je ook de eme motoren overwegen.

Hi Serge, ja ik ben al van alles qua motoren aan het vergelijken geweest. Kom ik qua prijs/kwaliteit uit bij DLE als ik de ervaringen een beetje lees. Maar dan komen de decibels om de hoek kijken....Moet ik ook nog een dure uitlaat gaan wegwerken en half in de romp bouwen. Ik ga denk ik dan toch voor een benzine 4takt.

Een Saito FG-60 R3 schijnt te passen.

Mijn eigen keus zou zijn, als het past... een Valach 85 B2.
Heb ik gehad en is een vreselijk mooie motor met een ontzettend mooi geluid.

valach-motors-vm-85-b2-fs_1.jpg

En als het iets goedkoper moet een Rotomotor 85 boxer.
Heb ik ook gehad en doet het ook perfect.

_vyr_24_vyrp13_24Roto-85-FS-2.jpg

De Valach is te koop bij Toni Clark
En de Roto gewoon in Tjechie bij de fabriek bestellen.

GJ

Laatst bewerkt:
Roto heb ik in mijn corsair Prima machientje De saito moet je wel eerst aanpassen omdat anders je drijfstang vastloopt
De roto heb ik qua uitlaat een verzamel pijp van 28mm gemaakt welke dan in een 20mm uitlaatje komt.

Ik kan mij nog steeds moeilijk voorstellen dat er zo'n grote ontwerpfout is de Saito's zit, dit temeer, omdat er duizenden Youtube filmpjes op het web staan waar deze gebreken niet te voorschijn komen.

Mijn Saito heeft de eerste 20 liter benzine doorheen gedraaid, tot nu toe geen problemen.

Het probleem van deze motor is dat de olie amper in het Carter komt en je minimaal 1 op 15 moet smeren . Eigenlijk komt het mengsel via de carburateur in de cylinder middels een verdeel blok. Hierdoor krijgen niet alle cilinders gelijk mengsel . Tevens gaat het merendeel van de olie door de uitlaat weg . Het kleine beetje wat dan via de kleppen lekt moet de motor smeren . Nu heeft saito de afdichtingen en passingen daar te goed. Het Carter wordt ook te warm waardoor de olie niet goed smeert en je drijfstang stuk kan lopen.
De modificatie is carterdrain dicht. Het mengsel via de carburateur het Carter in en daar via inlaat kanalen de cilinders in. Hierdoor betere mengsel verdeling. Tevens Carter koeling en de olie is direct daar waar nodig.

Hier een filmpie van afgelopen zomer, ombouw spoeling via carter en walbro carb afstelling was nog niet optimaal komt nog.
smering is 1 : 35 geen problemen meer.

Laatst bewerkt door een moderator:
ja een boxer is mooi en past! Alleen kijkende naar het budget zou het dan een dle40 twin moeten worden. Ik vloog tot nu toe alleen maar Saito nitro motoren en hoor verschillende berichten over DLE. Misschien toch maar een DA35..??
Hallo Colin, ben je tevreden over de T28 van EMS? Kwam deze toevallig tegen en ik ben een zeer grote liefhebber van de T28. Ik bouw momenteel een uit eigen mallen met span 2.40 mtr voor ZG62. I.v.m. tijd tekort lijkt deze mij een mooie tussenoplossing.
Zou op de EMS ook een DA50 passen denk je?

Ik hoor graag van je.

Gr. Maurice.

Sent from my SM-J510FN using Modelbouwforum.nl mobile app

Back