Hoi Ruud, mooi gevlogen, schitterende kist! Wat je vraag over de hekrotor betreft: yep, dat hoort er gewoon bij. De hekrotor word bij voorwaartse snelheid wat effectiever (zelfde verschijnsel als de translatielift op de hoofdrotor als je uit hoover vertrekt) en dus moet je hem wat terug nemen. Bij een rechtsdraaiende hoofdrotor zou de afwijking dus naar rechts zijn. Je kunt het op meerdere manieren oplossen, maar het handigste is naar mijn ervaring, dat je een extra idle up aanmaakt voor rondvliegen en het daarin wegtrimt. Eerst wegvliegen en pas tijdens of na het opbouwen van snelheid inschakelen, dan zie je zelfs geen "rukje" aan de staart. Aangezien het op zich absoluut geen problemen kan opleveren (de heli kan er niet door uit de hand lopen of zoiets) kun je het ook met de hand uitsturen of zelfs gewoon volledig negeren. Ik vlieg ook wel eens zonder die idle-up ingeschakeld, en daar merk je verder weinig van, hooguit dat de linker en rechterbochten er wat verschillend uitzien (in de linkerbocht komt de staart wat meer naar buiten, in de rechter bocht hang de staart wat af) maar zelfs dat is prima met de hand te corrigeren. Groet, Bert
Hoi Bert, Bedankt, ook voor de uitleg. Ik stuur het er wel uit, ik ben er nu aan gewend en heb er niet zo veel last meer van. Ik heb ook rond gevlogen met de staart in de avc mode van de giro als je dan de staart er netjes achter zet ben je het ook kwijt. Maar met de BO vlieg ik liever in de gewone mode. Gr. Ruud.
Gelijk heb je, want het is niet altijd verstandig om in AVCS of heading hold mode te vliegen met grote schaalheli's.... Groet, Bert