Bouw foto's Vario Hughes 500D

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door Cesar, 2 feb 2010.

  1. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Ruud,

    ik merk dat je carrosserie ook behoorlijk wat last heeft van de gevolgen van de trillingen veroorzaakt door de benzinemotor.
    Eén troost... echte heli's zien ook behoorlijk af en vragen bijgevolg ook veel onderhoud.
    Nu, het enige wat er aan te doen is, is na elke vlucht behoorlijk inspecteren en voor elke plek die last heeft een oplossing bedenken om de gevolgen van de trillingen weg te werken.
    Bij mijn Alouette waren na een vlucht of 50 de meeste problemen van de baan en heb ik vervolgens moeiteloos een 500-tal vluchten kunnen doen. Nu is echter de mekaniek aan een grote revisie toe...

    Je (staart)rotorbladen mag je zeker spuiten. Eerst opschuren met een korrel 600 of 1000 en na het lakken een benzinebestendige blanke vernis aanbrengen (die van Motib bijvoorbeeld). Daarna alles netjes balanceren.

    Tof dat je in je bouwverslag de Vario bestelnummers vermeldt. Altijd handig...

    Heligroeten,

    Nick
     
  2. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    trillen

    Hoi Nick,

    Ja dat trillen dat weet wat, ik kan wel elke keer precies zien waar het rammelt dus kan ik het goed verhelpen en ik moet zeggen ik heb het lek bijna boven water.

    500 vluchten met de Alouette, zo dat is nog wel wat zeg, goeie piloot met goede spulen :)
    Ik volg je topic, ben benieuwd wat je zal ontdekken aan slijtage.

    Groet,
    Ruud.
     
  3. astonia

    astonia

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    165
    Hallo Ruud,

    Hier nog een paar foto's van vanmiddag.

    Groeten,
    Mark

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2010
  4. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    En nog een paar...met dank aan Mark.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 6 jun 2010
  5. tippaarie

    tippaarie

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    85
    hughes

    Hoi ruud, handig hoor, zo'n klein manneke ernaast, lijkt tie groter!

    groetjes Arie
     
  6. tippaarie

    tippaarie

    Lid geworden:
    19 mrt 2009
    Berichten:
    85
    hughes

    die vliegfoto's van gister zijn mooi!!

    groet Arie
     
  7. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Trilling in de staart

    Hi all,

    Sinds ik met de Hughes vlieg heb ik altijd een kleine trilling gehad in de staart, zeker met het hoveren. Bij rondvlucht werd het wat minder.

    Ik ben nu begonnen met het bouwen van de BO105 van Vario en wat mij gelijk opviel is dat er zoveel aandacht is geschonken aan de bevestiging van het mechaniek aan de romp via verschillende spanten naar de romp zijkanten, kortom een heel stevig geheel.

    Bij de Hughes staat het mechaniek op een rvs buizen frame'pje wat op zich aan de twee onderste spanten is geschroefd, meer niet. Dit geeft toch wel wat flex aan de bovenkant van het mechaniek ten opzichte van de romp.
    Ik heb nu voor wat extra stevigheid de bovenkant van het mechaniek met twee alu beugels aan een extra in de romp gelijmd spant geschroefd.
    Dat met het idee baat het niet dan schaad het niet. Het geheel is nu beduidend steviger en waar het eigenlijk om ging, de trilling in mijn staart ben ik nu ook kwijt en dat is natuurlijk mooi meegenomen.

    -Ruud-

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey hey, de mooie oplossing die je bedacht hebt om de motor ook bovenaan te fixeren zal het trillen zeker verminderen. Persoonlijk zou ik tussen het chassis en de steunen nog een dempend materiaal plaatsen. Maar nu je staart niet meer schud, ben je weer een hele stap vooruit.

    Heligroeten en veel vliegplezier,

    Nick

    PS, nu nog een vijfblads en het vliegbeeld is perfect...
     
  9. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik heb er over nagedacht maar durf het nog niet aan. Mijn Beide heli's zijn twee blads en vliegen heerlijk, ik heb eigenlijk geen zin om veel overhoop te halen voor een 5 blad.
    Het vliegt nu goed dus laat ik het maar zo.
    Het is jammer dat er bij ons op de vereniging niemand vliegt met een 5 blad dan kon je nog eens wat ideeen uitwisselen.

    Als ik er ooit aan begin moet ik wel een 4 blad nemen want de Hughes met de V staart hebben enkel 4 blads koppen dacht ik.

    -Ruud-
     
  10. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Ruud,

    over het meerbladsvliegen dacht ik net hetzelfde als jij. Laat vliegen wat goed vliegt en waarom al dat geld voor uitgeven om van een goed vliegende machiene iets te maken waarvan je niet weet waar je gaat uitkomen... Ma, sedert dit jaar doe ik mee aan de F3C-scale wedstrijden in België en daar kreeg ik van de jury telkens te horen dat de Alouette een prachtige machiene is, maar eigenlijk niet tot haar recht komt met een tweeblads met flybar...
    Als gevolg van die opmerkingen en het feit dat de Alouette helemaal uit mekaar moest voor een grote onderhoudsbeurt heb ik dan maar gelijk besloten om het te riskeren en er een elektronisch gestabiliseerde drieblads op te zetten.
    Tot op heden beklaag ik het mij zeker niet. Statisch is het een heel ander zicht, het vliegbeeld is mega realistisch en dankzij de H3-Xtreme vliegt hij gelijk op rails. M.a.w. op mijn toekomstige schaal heli's komen er ook elektronisch gestabiliseerde meerbladskoppen.
    Meerbladsvliegen is een hindernis die je als schaalhelibouwer en -vliegen vroeg of laat neemt en waarmee je achteraf blij bent.

    Heligroeten,

    Nick
     
  11. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Nick,

    Ik heb de manual van de HC3-Xtreme gelezen en ja het ziet er goed uit. Het afstellen schijnt ook mee te vallen.

    Ik neem aan dat jij ook 4 servo's onder de swashplate hebt?
    Ik dacht dat vliegen zonder flybar wat meer eist van de servo's, heb jij daar nog iets aan gedaan?
    Zelf vlieg af ik en toe best wel stevig door de bochten en ik neem aan dat de servo's dan zonder flybar wel zwaarder worden belast.
    Ik gebruik nu de DS20xTMD dat zijn digitale 10kg servo's met metalen tandwielen.

    Nu heeft Vario koppen waar de bladen met 1 bout vast zitten en je hebt ze ook met twee bouten per blad, waar heb jij voor gekozen?

    Tja het is mooi om een keer over te stappen, misschien van de winter.....

    Gr.
    Ruud.
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2010
  12. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Ruud,

    Het programeren van de HC3-Xtreme is een fluitje van een cent. Via een Wizard wordt je feilloos doorheen de gehele procedure geleid. Als je een parameter(s) instelt of wijzigt dien je wel iedere keer de info via een commando door te sturen naar de stabilisatiemodule. Het tricky deel van het afstellen is het mechanisch afstellen, maar zoals ik reeds vertelde verliep dit dankzij de grenzeloze ervaring van Guy Vanderschelden meer dan vlot.
    'k heb inderdaad 4 servo's onder de swash (4x Futaba S9206).
    De 3-bladskoppen met bladhouders met 1 bout per blad worden door Vario niet meer verkocht. Enkel nog die met 2 bouten. 't Is een stevig geheel zonder merking speling (tot nu toe toch), maar 't vraagt wel wat montage- en demontagewerk als je gaat vliegen...
    Als echte schaalliefhebber maak je vroeg of laat de overstap Ruud, en echt geloof mij, 't is echt de moeite waard.

    Heligroeten,

    Nick
     
  13. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Nick,

    Dank je voor de info, ik ben nu een BO105 aan het bouwen en wil bij deze heli met een vierblad gaan vliegen en zal dan de HC3 gaan gebruiken.
    Ik las dat je zeer goede ervaringen hebt met de HC3, maar je schreef in een ander topic dat je bij het opstijgen nog even goed moet opletten, wat bedoel je daar precies mee?

    Verder wil ik de rotorbladen van de Huges een kleurtje geven, ze zijn nu wel erg wit.
    Op full scale foto's is de kleur wat moelijk te zien, zou grijs een optie zijn? Zelfde kleur als ook de staartrotor is.

    -Ruud-
     
    Laatst bewerkt: 6 okt 2010
  14. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Filmpje van de Hughes.

    We hebben vanmiddag nog een filmje gemaakt van de Hughes.
    Het was vrij druk met vliegen dus ik heb de zijkant van het veld opgezocht en wat kleine achtjes gevlogen.



    -Ruud-
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  15. Blue Bird

    Blue Bird

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Kalken
    Hey Ruud,

    da's een mooi filmpje van een fraai vluchtje met zo te zien behoorlijk wat zijwind.
    Jullie veld ziet er ook meer dan aardig uit.

    Betreffende je vraag over het vliegen, opstijgen en landen met een HC3-Xtreme aan boord...

    Er is nogal wat (heli)vliegend volk die denkt dat een elektronisch gestabiliseerde heli vanzelf vliegt. Niks is minder waar!!! Een elektronische stabilisatie doet niet meer of niet minder dan een mechanische stabilisatie, maar anders. Dit betekend dat het vliegen met een elektronische stabilisatie niet makkelijker en ook niet moeilijker is dan vliegen met een mechanische stabilisatie. Het vliegt gewoon anders en het vraagt wat gewenning. Bij lichte tot matige wind vliegt het strakker. Bij matige tot wat fellere wind zie je de elektronica werken. Als je bijvoorbeeld over de as van het veld vliegt en er is redelijk wat zijwind (zoals in je filmpje) schommelt je heli over zijn langsas. Vlieg je in dit geval ook in heading hold, dan zal je staart ook schommelen. De elektronica is dus continue bezig met te proberen je machine stabiel te houden. Net zoals bij een mechanische stabilisatie moet je hier dus continue, tegen de zijwind in, wat rol geven.
    Kom je in het grondeffect (bij opstijgen en landen) doet zich hetzelfde fenomeen voor. De stabilisatie doet haar werk en probeert te stabiliseren. Dit merk je dan opnieuw aan het schommelen van je heli. Het komt er dus bij het opstijgen en neezetten op aan om je heli met vaste hand te omhoog of omlaag te sturen zonder te stuiteren en zonder dat een skid of wiel al te lang contact houd met de grond. Eens buiten het grondeffect hang je stabiel.
    Bij een landing breng ik mijn Alouette in hover net buiten het grondeffect en minder dan gelijdelijk, maar consequent de pitch/gashendel tot er contact is met de grond.

    Zo, ik hoop dat mijn ervaringen over het opstijgen, vliegen en landen een beetje duidelijk overkomen en misschien enkele twijfels die er zijn over het elektronisch gestabiliseerd vliegen wat wegnemen.

    Heligroeten,

    Nick
     
  16. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Nick,

    Er stond inderdaad een behoorlijk windje vanaf de zijkant en met die grote staartvinnen op de Hughes heb je daar veel meer last van als met de Acrobatic met z'n opengewerkte staartvin.

    Ik heb je bericht gelezen en het is mij wat duidelijker geworden.
    Mijn plan is om de BO105 eerst op te bouwen met de tweeblad kop, die spulletjes heb ik reeds, als daarna alles goed loopt en de motor is goed afgesteld wil ik naar een vierblad.
    Ik zal dan nog wel een keer bij je aankloppen met wat vragen over de HC3.
    Bedankt voor de uitleg Nick.

    Gr.
    Ruud.
     
  17. bruteforce

    bruteforce

    Lid geworden:
    31 aug 2009
    Berichten:
    1.065
    Locatie:
    Noord Brabant
    Vliegt toch veel stabieler met wind he, zo'n grote.:p
     
  18. Cesar

    Cesar

    Lid geworden:
    3 jan 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Rotterdam
    Ja je merkt wel dat de heli 10kg weegt, een eenmaal gekozen bocht wordt zonder veel corrigeren netjes afgerond, vliegt als op rails om het zo maar te zeggen.

    Maar bijvoorbeeld dwars op de wind landen gaat bijna niet, echt een windvanger de romp is net een skipy bal. :)

    -Ruud-
     

Deel Deze Pagina