Bouw heftruck uit 1980 van Gend en Loos

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door vGenLheftruck_Maarten, 14 aug 2020.

1. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Catwoman, ozy, Helicor en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Ondertussen gaat de bouw van de heftruck gestaag door, ondanks dat ik wat tegenwerking heb van Moeder Natuur.
    Zoals je op het vorige blad al had gezien gaat Jan in de weer met de achterkant.
    En ik maar denken in een te dun stuk messing, dat ik om een stuk hout heen wilde vouwen. Nee dat moet met de hamer!
    Komt ook omdat dat bovenvlak onder een hoek staat.
    En een stevige rand er omheen!
    Want nu lijkt alles nog mooi dicht maar er moet ook nog e.e.a. weer weggehaald worden.
    Bij deze heftruck was alles wat niet noodzakelijk of handig was er afgehaald (denk dat daar toen nog niet echt regelgeving voor was, of zo).
    Bij deze heftruck zat de accuruimte niet helemaal dicht.
    Aan de andere kant van de heftruck zou je de accu uit de heftruck moeten rollen bij het accu wisselen, daar zat alleen een klepje.
    Dus die twee openingen die komen nog.
    Plus nog een heel belangrijke opening!
    Zo de deksel zit er ook op!

Antonio69, ozy en Catwoman vinden dit leuk.
  3. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Ik heb bij m'n zoektocht naar de juiste plaatjes veel plaatsen voorbij zien komen waar je de aanhanger kon aankoppelen.
    Zoals je dat 2 plaatjes hierboven kunt zien was dat bij deze heftruck bovenaan.
    En zo komt het dus ook bij het model
    En ik ben blij met hoe het er uitziet!

Inmiddels is Jan bezig met de laatste loodjes bij SWEK als hij nog zin en tijd over heeft, doet hij nog iets aan de heftruck.
    Zoals je aan bovenstaande foto's kunt zien.

Laatst bewerkt: 5 jun 2023
    hcs_vliss, Antonio69, Ro-tje en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. trialrolf

trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Daar zit toch heel wat vooruitgang in!

vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  5. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Klopt Rolf,
    maar was leuker geweest als mijn gezondheid zo goed was geweest dat ik er ook actiever mee bezig kon zijn!

Je weet het, ziet er allemaal gezond uit, maar zo voelt het niet!

Laatst bewerkt: 6 jun 2023
  6. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    Prachtwerk weer

7. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Helemaal mee eens.

Laatst bewerkt: 7 jun 2023
  8. Catwoman

Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    1 jun 2013
    Wordt mooi ! :thumbsup:

groetjes Charlotte :bye:

9. Leon1965

Leon1965

Lid geworden:
    21 jul 2019
    Hier mag je trots op zijn

10. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    • "Ik heb bij m'n zoektocht naar de juiste plaatjes veel plaatsen voorbij zien komen waar je de aanhanger kon aankoppelen."
    Ik 'denk' dat die opening niet is om een aanhanger aan te koppelen, want een aanhanger oog kan hierin niet of nauwelijks draaien.
    Waar dan wel voor?
    Misschien voor een strop om hem tijdens transport vast te kunnen zetten; van voren mogelijkheden genoeg, maar van achteren niet.
    Of anders om iets weg te kunnen slepen, maar dan wel weer met een strop of zo.

11. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    vroeger had je nog echt karren met een trekoog achter de heftruck aan nu nogsteeds , sommige hebben een trekhaak maar er zijn ook gewoon bedrijven waar ze de trailers ermee verplaatsen

12. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Bij van Gend en Loos gebruikte we in de nacht karren waar per kar 2 boxen of pallets op konden.
    Een treintje bestond dan uit 5 platte karren. 's nachts werd alles op wijk (postcode) gesorteerd.
    Het deel van het transport naar de particulier of klant was aan de andere kant van de lange loods aan de Westzeedijk in Rotterdam.
    En op de terugweg nam die dan lege boxen of pallets met randen mee.
    Die karren hadden een dissel met een oog, dan weet jij wel waar de pin in moet denk ik.
    Als je goed kijkt zie je hoe het er in het echt uit zag.

Marceline, Truckie en Swen vinden dit leuk.
  13. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    @Helicor als je de draaicirkel groot genoeg maakt kan je de bocht toch om?

14. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Ja, dat klopt, maar het lijkt mij niet erg handig, en als je de bocht te klein maakt, dan gaat er wel iets krom. Zoals hierboven getekend gaat het dus niet werken, zeker niet met achterwielbesturing. Maar goed ik laat het hier maar bij....:bye:

15. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Tja, we hadden niet anders en we deden het er mee.
    En je weet de draaicirkel is ongeveer de breedte van de loods.
    In die tijd was er nog niet zoveel keuze.
    Bedankt voor het meedenken!

Wat bedoel je met "zoals hier getekend gaat het niet werken, zeker niet met achterwiel besturing?"?

Laatst bewerkt: 12 jun 2023
  16. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Helicor,
    wil graag van je weten wat je bedoelt met "zeker niet met achterwiel besturing?"
    Deze heftruck was zo klein dat hij achterin een vrachtwagen kon draaien!

Speciaal voor jou @Helicor ben ik nog even in de oude doos gaan grasduinen.
    Op de foto zie je de voorganger van de heftruck die je hier in de bouw ziet.
    En aan de rechtse kant zie je karren die door een (Joost mag weten hoe zo'n ding heet) naar de juiste wagon gebracht worden. (1950)
    Op deze foto zie je een ingenieus systeem met een draaiende ketting in de grond. Door de pin van de wagen te laten zakken wordt die door de ketting meegenomen. (1950)
    Dit is meer een treintje in mijn tijd.
    Dit treintje is op de terugweg met leeggoed. De chauffeurs waren altijd wild op die pallets mer randen (die werden (en worden nog steeds) door veel bedrijven gebruikt als opslag van het archief bv, maar hier in Den Bosch is er ook een café met 2 pallets met randen die het gebruiken als bloembak!)
    Op de achtergrond zie je ook een deel van een leeg treintje staan.

Deze zag ik ook nog.
    In 1950 werden de heftrucks gewoon in een open wagen geleverd (dit zijn de heftrucks die je op de eerste twee plaatjes ziet), handig toch, konden zo uit de vechtwagen rijden.

17. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Omdat je zo aanhoudt: Als je met een vrachtwagen een aanhanger trekt, dan zit er een oog aan een stang van de dissel van de aanhanger. Die stang moet onder een bepaalde hoek kunnen draaien, en als dat niet het geval is, dan gaat die stang krom. Ouderwetse trekhaken op een vrachtwagen waren inderdaad gewone haken, met een vergrendelde klep er op waardoor het oog van de dissel de haak niet kon uitspringen. Die dingen komen nu alleen nog maar in het leger voor, (of misschien wel 'ooit' alleen in het leger, dat weet ik niet). Daarom staan ze ook bekend als NATO koppelingen. Behalve het feit dat het hoofd onderdeel een haak is, kan het geheel ook draaien in het chassis van het trekvoertuig.
    Tegenwoordig hebben alle vrachtwagens een vangmuilkoppeling, die het aankoppelen van de aanhanger door 1 persoon vereenvoudigd, en inmiddels allang gestandaardiseerd is voor weggebruik.

Terug naar jouw heftruck: in de foto waarop ik commentaar leverde is het duidelijk, dat de opening in het 'gietwerk' een nogal kleine hoek heeft, waardoor de trekstang aan het oog maar een beperkte hoek kan draaien in het horizontale vlak. Dat is op zich al een probleem met een kort voertuig omdat daarmee de toegestane hoek snel overschreden wordt, en de trekstang dus vast loopt en krom gaat. Dus hoe groter (breder) die opening is, des te korter kan de draaicirkel van het geheel zijn. MAAR met een achterwiel besturing zwaait de achterkant van de trekker uit, waardoor die hoek, heel snel te klein wordt. Vandaar mijn opmerking: juist met een achterwiel besturing, zoals op bijna alle vorkheftrucks wordt dat al heel snel een probleem. Bij echt korte voertuigen met een trekhaak voorkom je, dat de trekstang krom gaat, door een trekHAAK toe te passen, die steekt buiten het voertuig uit, en het oog met trekstang kan bijna onbeperkt draaien in de bocht.
    Als je nog kunt volgen....:koud:
    Cor

Laatst bewerkt: 20 jun 2023
  18. vGenLheftruck_Maarten

vGenLheftruck_Maarten

Lid geworden:
    4 jun 2020
    Dank @Helicor voor je uitgebreide uitleg!
    Ik kan je helemaal volgen!
    Waarschijnlijk hadden ze rekening gehouden met die draaicirkel, want de voorwielen waren door een stang verbonden met de achterwielen (de voor en achterwielen draaide mee in de bocht)
    En aan de dissel zat echt een oog en ja, ik heb wel eens een wagen omhoog zien komen omdat de bocht te kort was.

Ik merkte dat ik de foto was vergeten.
    "In 1950 werden de 8 heftrucks gewoon in een openwagen geleverd (dit zijn de heftrucks die je op de eerste twee plaatjes ziet), handig toch, konden zo uit de vrachtwagen rijden."
    En de laatste foto's uit de oude doos
    Als je genoeg pompwagens hebt is dit ook een optie.
    En voor de (Oud) vrachtwagen chauffeurs die meer willen weten over vroeguh, op Fb is een oud chauffeur die wekelijks een verhaaltje schrijft over zijn tijd bij van Gend & Loos in Rotterdam

19. Helicor

Helicor

Lid geworden:
    28 aug 2009
    Nu heb je het over die aanhangertjes, en dat principe is nog steeds heel veel in gebruik, op veilingen, op Schiphol voor de bagage. Maar dat heeft niets te maken met de draaicirkel, maar alles met het in het spoor lopen van de volgwagens; in principe rijden alle wielen van het hele treintje over hetzelfde spoor, zonder naar binnen in te lopen.
    Google maar eens op "fuseebesturing aanhanger" en dan naar plaatjes.....

20. Swen

Swen

Lid geworden:
    29 aug 2022
    prachtig dit bouwverslag met al de updates en geschiedenis voegt veel waarde toe

Deel Deze Pagina