De huidige aandrijving brengt de kist traag op hoogte bij max gas, ik zou graag wat meer kunnen spelen met de hoeveelheid gas. Ik heb met wat stevige wind gevlogen en dan zijn de starthoogtes vrij laag. Komt niet in de buurt van de huidige F5J kisten. Ik had de motor van Dualsky op het oog en die geeft de onderstaande gegevens bij 3S en 11x8. Dus ik dacht dat een 45A regelaar dit kan verwerken. Ik moet wel zeggen dat op de site van Aerobertics waar de XM2838EG-11 1100KVe te koop staat er een ESC van 60A wordt geadviseerd. De Torcster geeft iets meer dan 1000g power, deze combi bijna het dubbele. Maar misschien eerst beginnen met het opwarmen van mijn accu's zoals Karel aangeeft. Lipo's op de stoelverwarming van mijn otootje.....
Opwarmen geeft een groot verschil. Die tabel geeft veel spanning verlies, hoeveel mA is je lipo IK heb een 60 A regelaar en een lipo van 3000 mA
Zo een kleine lipo geeft natuurlijk veel spanning verlies , je trekt volgens die tabel 30 C uit je lipo Bij mij is dat max 15 C ik heb gemeten met een volle nieuwe lipo 43 A en dan is de spanning 11.5 V Volgens de tabel heb jij dan 10.5 A Volgens mij moet je eens meten hoeveel je werkelijk verbruikt
Na 3 start van 30 seconden heb ik meestal nog 60% over in de lipo, dus obv 1250 mah een verbruik van ca. 500 mah. Dan trek ik ongeveer 20A toch? Maar goed, ik vind de power met de Torcster (ook met warme accu) onvoldoende en zoek een alternatief.
20 A geeft ~ 220 W dat is inderdaad weinig . Maar als je een zwaardere motor steekt moet je ook een zwaardere lipo en regelaar hebben gewicht omhoog, 100 à 150 gr, kijk eens waar je dan uitkomt met je zwaartepunt
Torcster 2836 met een 9x5 GM prop op 3s, dan kom je vlgs de tabel op ca. 900 g trekkracht met 19.7 A. Dat komt dus goed overeen met de verbruiksmeting. Ik zou nog naar een 9x6 GM prop kunnen, maar met risico dat de motor te warm wordt. Ik kan nog wel een iets zwaardere motor gebruiken, met de 1350 mah lipo moet ik nog lood toevoegen, dus heb speling mbt het zwaartepunt.
Geef eens even de volle informatie over de motor (type inclusief kV), accu en prop, dan stop ik 'm even in ecalc voor je. Je ruwe schatting qua stroom lijkt te kloppen maar een eerste poging op eCalc met een 9x5 GM prop en een torcster purple 2836/8 (1120kV) geeft maar 14A en 144W. Dat zou inderdaad wel wat weinig zijn. Als die motor de juiste is kun je behoorlijk verder gaan nog, ook met slechtere koeling zelfs. Je zou dan rustig naar een 10x6 of zelfs 11x6 of 10x8 kunnen gaan. Je komt met 11x6 op 22.3 A en 224W uit.
Oke, dat geeft nog ruimte voor experimenten. Eerst maar met een CAM prop dan proberen en dan keuze maken voor een GM.
Die specifieke torcster kan ik niet kiezen, dichtste in de buurt komt de purple 2836/8, die heeft echter ook 24A max stroom. Ik heb gerekend met een 3s 1200 lipo, 25/35 C. Met een betere lipo krijg je iets meer. Ik kom uit bij een 11x6 prop voor je (GM), met 21.6 A, 211.5 W. Met slechte koeling nog net OK qua warmte. Met 11x7 (als die bestaat) zou je op 22.9 A uitkomen, 222.6 W. Ook nog net ok met slechte koeling. 12x6 gaat _net_ over de grens (24.6 A), 236 W. Met slechte koeling wordt ie dan wel heet. Je pitch speed met 11x6 is 63 km/h. Dat is denk ik wel OK - zal ruim boven 2x de overtreksnelheid zijn wat aangeraden wordt. Al met al lijkt die 11x6 wel een aardige keus. Statisch trekt ie 1.1 kg - daarmee ga je behoorlijk omhoog verwacht ik met 1400 g. Als je echt het maximale eruit wilt halen zou ik eerst even experimenteren met een geleende prop (CAM of zo) en kijken wat je motor temperatuur doet bij 12x6. Als ik het zo zie heeft een andere motor niet direct zin - eerst een grotere prop proberen, want met deze motor zou het eigenlijk prima moeten kunnen. [edit] nabrander: als ik 11x6 nog even nareken met een volle lipo, dan krijg je 23.4 A, 242 W, 1200g static thrust. Hij loopt dan met slechte koeling op het randje van heet, dus verder dan 11x6 zou ik geloof ik maar niet gaan. [/edit]
Ik keek nog even naar je hoogte scores van de NK F5J van vorige week, maar met hoogtes tussen ca 160 - 180 meter is dat toch niet verkeerd in 30 seconden.
Dat moet toch niet uitmaken voor je hoogte? Of heb je uberhaupt moeite om tegen de wind in te motoren?