bouw Horten XII

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door peter verhulst, 24 mei 2010.

1. Horten XII

Wouter,

bij 3 servo´s zou een vulstuk kunnen werken, daar kan ik nml. nog bij; de 4e zit al ingebouwd bij de wortelrib tussen de afdekstukken boven- en onderkant vleugel.

Dan heb ik dus 3 quicklinks in het zicht en 1 kogelkop. Dat vind ik nu weer niet zo fraai.
    Aan de andere kant, het zit aan de bovenkant en wie ziet het tijdens het vliegen?

De vulstukken moet ik dan wel gaan lijmen omdat ik de verkasting al gereed heb en dus niet echt ergens nog iets tussen kan fabriceren. Gaat dat dan wel houden/blijft dat zitten?

Stof tot nadenken.

Peter

2. Horten XII

Heb het nu met kogelkoppelingen gedaan.

Inderdaad, het wringen is er nu uit.

op deze foto is goed te zien dat ik het kogelgedeelte in de oorspronkelijke triplex-ruderhorn geschroeft heb. Heb geen lijm gebruikt, het zit muurvast. Verder ga ik ervan uit dat een zwaardere uitvoering niet nodig is.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ziet er eigenlijk wel superstrak uit ook, die ball links.

4. Horten XII

goedenavond allemaal,

ik kon het niet laten, even een foto zoals de Horten er nu uitziet.

te groot om in één keer op de foto; buiten regent het oude wijven en mijn berkensperrholz is nog niet behandeld, dus .... even behelpen.

De EON600 is gebruikt voor de ontvanger om de servo´s in de uitgangpositie te zetten

5. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb veel respect over hoe je die beplanking zo mooi passend hebt gekregen. Bij dat soort klusjes moet er bij mij altijd nog een boel plamuur aan te pas komen, en gelukkig kan je veel verstoppen onder Oracover. Maar jij hebt dat helemaal niet nodig!

6. Horten XII

Bart,

Het komt neer op ´de tijd nemen´. Ik doe er dan liever een paar dagen langer.

Oracover komt er niet aan te pas. [​IMG]

Over het pasmaken van alle stukken van de de motorgondel heb ik een week gedaan. Eén avond per deel wat aansluit op het middenstuk.

Onder ´schäften von sperrholz´ is hier Tipps te zien hoe ik dat gedaan heb. Ik tekende het af en dan met een Dremel uit de hand. Als je de slag te pakken hebt, is het een eitje.

7. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Bart,

Wat Peter zegt (neem de tijd) is helemaal waar. Bovendien, die tijd ben je later toch ook weer kwijt met plamuren en schuren ...

De truuk die ik deed was als volgt: maak uit dik papier/dun karton een stukje van exact de goede vorm. Gebruik dat om het triplex uit te snijden. Vanwege de schuine verbindingen moet het triplex iets groter worden dan wat je getekend/uitgeknipt hebt. Elke zijde die afgeschuind moet worden legt je de helft van de verloopbreedte naar buiten. Dus als de afschuining over 4 mm moet verlopen, moet je het 2 mm ruimer uitsnijden.

Gr. Dirk.

8. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Dirk, ik weet wel hoe het moet... alleen lukt het doorgaans maar half.
    Dan zeg ik tegen mezelf: Ach, als het twee meter hoog vliegt zie je dat al niet meer. Maar, daarom kan ik nog wel smullen van knappe bouwdraadjes...

9. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Peter,

Ik krijg de indruk op deze foto (maar moeilijk te zien, want onscherp) dat je een stukje uit de hulpligger hebt gehaald omdat anders de stuurstang/ballink niet goed kon bewegen.
    Als dat inderdaad zo is: jammer! Daarmee verzwak je die hulpligger flink. Je maakt er een zgn. kerfstelle, een abrupte sterktesprong. Mocht hij ooit een flinke klap krijgen, dan breekt hij daar als eerste.

Je had beter de stuurstang een beetje omhoog kunnen buigen zodat hij erboven blijft. Desnoods een dikkere stang als hij door die kromheid minder direct wordt.

Je kunt het nog enigzinds herstellen door het weer op te vullen. Netjes schuin uitsteken met een beitel, en een passend stukje in lijmen. Daarna nog een dun stukje triplex (0,4 mm of zo) eroverheen.
    Laat dat triplex dan meteen een beetje rond naar binnen lopen, en maak er een gat in waar de stuurstang doorheen gaat lopen. Dan heb je meteen wat versterking voor je Oracover, die door het gat voor die stuurstang toch ook aardig verzwakt wordt (ook dat wordt een sterktesprong waar evt. scheuren begint).

Tot slot: kogelvoetje zeker inlijmen! Anders krijg je naar verloop van tijd toch wat speling, en op een ongelukkig moment schiet hij eruit. 9 van de 10 keer tijdens de vlucht. :hammer:

Gr. Dirk.

10. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Daar heb je ook helemaal gelijk in.

Maar als je ook nog op de grond van je eigen bouwsel kan smullen ... :D

Dirk.

11. Horten XII

Bart, fijn dat je het mooi vindt.

Dirk, ok, ga ik dus veranderen.

Wil je svp even een schets(je) maken van wat je bedoelt? Dat schuin opvullen van de ligger begrijp ik, alleen niet:
    - het buigen van de stuurstang (hoe dan? Met een Z-bocht? Bij het draaien van de servo(arm) up/down krijg je toch een beweging waarmee de kogelkopverbinding naar onderen of boven getrokken wordt?)
    - het triplex erop (ter ondersteuning van de oracover). Laat ik dat dan ´verzinken´in de ligger?

Nu heb ik het zo:

lijmen kogelkopjes: beschouw het als gedaan (met epoxy)

Peter

12. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Peter,

Zie hier het probleem (zwarte stuurstang),
    en de oplossing (rode gebogen stuurstang)
    Zoals je zelf al had geconstateerd kan de zwarte stuurstang onvoldoende uitslaan omdat er een ligger in de weg zit.

Ipv. de ligger te verzwakken kun je beter de stuurstang iets verbuigen. Evt. een iets dikkere versie nemen als je twijfelt over de stijfheid/directheid van het sturen.

Gr. Dirk.

13. Horten XII

goedenmorgen allemaal,

2 van de 4 servo-links aangepast cf tip van Dirk. Nog two-to-go.
    Zit inderdaad een stuk beter alsmede is de ´stevigte´ weer terug.

Om (even) wat anders te doen te hebben, begonnen met de LE. Dit afronden doe ik met een schraapstaal. Je kunt toch vrij veel daarmee weghalen en het scheelt hopen werk en is zeer goed te controleren itt bijv. met een schuurband o.i.d.

Peter

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik wil niet zeuren, maar zit die servo wel stevig vast in die rib? Zo'n ding zit toch voortdurend te werken, en hij zit alleen maar vast aan twee dunne houtjes (de onder- en bovenkant van de opengewerkte rib).
    Nou ja, zelfs als je het met me eens bent is er niet gek veel meeer aan te doen denk ik :rolleyes:

edit - ik zie dat er wel twee brugjes overheen gelijmd zitten waar de servo op vast zit.
    Beter kijkend heb ik de indruk dat er misschien nog een cap strip over die rib heen komt. Dat maakt de zaak natuurlijk een stuk stijver. Loont misschien de moeite om deze specifieke cap strip van triplex te maken ipv balsa (als dat al niet gepland was)?

Laatst bewerkt: 16 nov 2010
  15. Horten XII

Bart,

wat is een capstrip?

Zolang ik er nog bij kan, kan alles veranderd worden; dus laat maar komen de tip(s).

Hoe zit de zaak nu vast?
    Krimpfolie stijf om de servo, deze met epoxy tussen de rip belijmd.
    Vervolgens de ruimte tussen de servo en de rip ook nog opgevuld met een plaatje in de vorm van een keg zodat de servo er a.h.w. tussen ´opgesloten´ zit en er aan de onderkant op rust.
    Kan geen kant op en de servo beweegt ook niet. Deze beweegt alleen (tordeert ietwat) wanneer ik de zaak forceer, d.w.z. meer dan extreem up geeft, op zo een manier dat de bovenkant van de aileron tegen de trailing edge van de vleugel komt en ik de servo dan door laat trekken. Terzijde, dan heb ik een uitslag van ± 19 mm up. Lijkt mij meer dan voldoende om ´de boch om´ te kunnen, zeker nu ik voornemens ben om de klappen niet te gebruiken om te landen maar als 2e aileron.

Ik heb voor deze oplossing gekozen omdat ik de open ruimte gaan bepannen met oracover (antique o.i.d) en dan niet echt servo´s wil zien zitten.

Zoals er nu al iets in het zicht zit nav Dirks advies vind ik al minder fraai maar dat kan nu eenmaal niet anders, omdat zoals het oorspronkelijk was, dit echt niet goed zat.

Peter

16. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Een strookje hout op boven- en onderkant van de ribben, waardoor de covering minder "in de holtes kruipt", en het geeft ook extra stevigheid aan de ribben.
    Kijkend naar deze foto:
    krijg ik het idee dat de beplanking van de vleugelneus 1 mm hoger ligt dan de rib; dat gaf me het idee dat er misschien wel cap strips op de ribben moesten, dan zou dat hoogteverschil precies geëlimineerd zijn, en dat zou ook de servo-rib wat extra sterkte geven.
    Tja, je constateert dat het niet beweegt... ik ben er huiverig voor, vooral op plekken waar je niet zo gemakkelijk bij komt. Zo'n servo zit altijd te wringen.
    Maar misschien zie ik wel spoken hoor... er zijn hier mensen die al veel langer bouwen dan ik (en het veel mooier kunnen) en als die het okee vinden moet je je door mij niet laten bang maken...

17. Horten XII

avond belangstellenden,

ik heb de aansluitingen gewijzigd. Daaruit voortvloeiende moest ik dus ook enig aanpassingswerk doen vwb. de doorvoer etc.
    Alhoewel het best wel ´een klus´ was (vond het lastig om te bepalen waar welke bocht moest komen en hoe lang eea. moest worden) ben ik toch blij dat ik het gedaan heb. Het zit heel veel beter!

Ben ook klaar met het afronden van de LE van beide vleugels. Foto´s volgen nog. Nu eerst een .....

de rust
    Peter

18. DirkSchipper

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Eerlijk gezegd denk ik dat het wel mee zal vallen met de sterkte van die rib waar de servo in zit. Je hebt de onder- en bovenkant met elkaar verbonden door het plankje waar de servo op geschroefd is, er zijn cap-strips, aan het uiteinde is dat triplex plaatje waar de stuurstang doorheen komt. Dat is al heel wat, en gevoelsmatig denk ik voldoende.
    Uiteindelijk worden die rib-stroken ook nog door de bespanning gefixeerd. Opletten dus dat de folie goed kleeft op de cap-strips.

Probeer het eens hoe het zich houdt onder belasting. Houdt met de hand de stuurstang eens tegen en laat de servo bewegen.
    Verbuigt de rib dan al heel snel (als je hand nog weinig weerstand maakt)?
    Verbuigt het veel, bij flinke (redelijk) kracht?

Als je geen goed gevoel hebt bij wat je ziet, kun je altijd nog driehoekstukjes inlijmen tussen rib en ligger. Zet de draad van het hout dan ook diagonaal, aan beide zijden van de rib. Blijft onder het niveau van de folie, als die er niet aan vast komt zie je het nauwelijks. en boven en onder de servo! Een driehoekje van 10x10 of 15x15 mm geeft heel veel extra sterkte.

Gr. Dirk.

19. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Hoi Peter.
    Volg je draadje al een tijdje.
    Maar met die knik in je stangetje gaat het niet goed komen.
    Dat wordt een klapperroer.
    Spreek uit ervaring.
    Dit is dus niet goed zie foto.

Denk toch al is het minder mooi recht toe rechtaan.
    Servoheveltje naar boven en dan een recht stuurstangetje.
    Probeer het maar.

Zelf gewoon een rechtstangetje schuin door de vleugel gedaan.
    Maar denk dat bij jouw de vleugel teklein is hiervoor.
    Oja de reden was vlutter op het roer.!!!

Ach we zien het wel.
    Probber eerst maar je ziet het snel genoeg.
    Succes verder met bouwen.
    Hij wordt moooooooiiiiiiii. !!!!

Groeten Han.

Laatst bewerkt: 17 nov 2010
  20. Quasti

Quasti

Lid geworden:
    15 apr 2010
    Je spreekt uit ervaring dus begrijp me niet verkeerd hoor, maar knik of geen knik, ik denk dat in dit geval dat servo stangetje eigenlijk geen kant op kan. Zolang je servo dus sterk genoeg is, dan zit het denk ik wel goed.

Mooie Horten trouwens.

Deel Deze Pagina