Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dat begrijp ik niet. Het buigmoment is het hoogst aan de wortel en neemt af naar buiten toe. De "stress" waarover gesproken wordt heeft toch alles te maken met de constructie, ofwel de manier waarop de vleugelpennen het buigmoment overbrengen op de vleugel zelf? Met andere woorden, in een Montery vleugel (waar dit plaatje op slaat) verloopt de stress zoals in het grafiekje. Maar dat zegt niks over de Ka-7 vleugel...of begrijp ik nu iets helemaal verkeerd?
     
  2. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Volgens mij neemt dat stukje geen noemenswaardige krachten op. De vleugelverbinder loopt nog een heleboel ribben verder door in de vleugel. Ik zie geen enkele reden waarom de ligger bij rib 2 dusdanig belast zou worden dat hij het zou begeven.
     
  3. JHvdK

    JHvdK

    Lid geworden:
    15 okt 2006
    Berichten:
    1.028
    Locatie:
    Haarlem
    Wat Gerben schrijft, dat gevoel heb ik ook.

    De vleugelverbinder zit nergens aan vast, behalve een paar triplex ribbetjes. Normaliter wordt de vleugelverbinder tussen de hoofdliggers gelijmd die op hun beurt weer bij elkaar gehouden worden door triplex webbings.
    Nou zal dat niet zo makkelijk zijn bij deze kist met zijn voorwaartse pijlstelling, maar toch. Een dubbeling van de ribben zal weinig soelaas geven.
    De ouwe trouwe MPX Alpha had ook 2 pennen voor en achter en dat was nou precies zijn zwakke plek.
    Trouwens de Elefant ben ik niet vergeten......

    Aan de andere kant: Dit zal wel een beproefd ontwerp zijn en zal er goed over zijn nagedacht.

    Ben je donderdag thuis/vrij ?? Wil het wel eens in het echt zien. Ben benieuwd.

    Groet, JH
     
  4. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk

    In gans de constructie.
    Dus liggers,neuslijst en beplanking (D-Box).
    De buizen en dito vleugelpennen geven ook een stevigheid, waarvan die knik aan rib 2.
    De belasting is het strafst rond rib 5.
    Dit is de zone waar meestal de remkleppen komen.
    Daarom moet voorkomen worden dat de integratie van deze nooit resulteert in een verzwakking van de constructie.

    Feitelijk toont die stress-lijn het meest belaste deel aan van de vleugel aan.
    Het is een resultante van de vleugelbelasting met de sterkte van de vleugelconstructie.
    In dit geval hoe de D-Box belast wordt.
     
  5. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Dit zal weinig verschillen, gezien het ook een D-Box constructie is.
    Velen denken dat het de liggers alleen zijn die de sterkte bepalen.
    Ook de kwaliteit (hout) van de indekking moet men in rekening brengen.
    Belangrijk is ook de kwaliteit van de wortelribben (hardheid multiplex).
    Daar mag men niet op een gram meer of minder kijken.
     
  6. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Naar mijn idee bekijkt u het plaatje niet juist. De stress in Psi is de druk die de indekking te verwerken krijgt ten gevolge van het buigmoment. Die druk neemt van wortel naar buiten af, gelijk met het stuk van de Montery vleugel wat geheel is ingedekt (tot rib 3) omdat het buigmoment afneemt. Vanaf rib 3 loopt de indekking terug naar de hoofdligger, sneller dan het buigmoment afneemt. Vandaar de oplopende spanning in de huid. Bij rib 5 stopt de "extra" indekking helemaal en piekt de spanning.

    Dit verloop is dus zeer specifiek voor deze vleugel. Het zegt helemaal niets over het buigmoment wat de vleugelpen over moet dragen aan de vleugel. hoe die krachten lopen kun je uit het plaatje niet afleiden en dat is nu juist wel waar Gerben op doelde.
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    De lijn die het buigmoment aangeeft (de lijn die het maximum heeft bij de wortel) geeft de totale buigbelasting in de constructie. Voor de lijn met de knik zie ik 2 mogelijkheden:
    1) De belasting in de beplanking. Waar de beplanking breder wordt wordt de belasting gedeeld door meer hout, vandaar de verlaging van de belasting in de beplanking.
    2) De belasting in de liggers. Waar de beplanking breder wordt neemt de beplanking een groter deel van de buigbelasting op zich en worden de liggers dus enigszins ontlast. Maar de knik is denk ik te groot voor deze mogelijkheid, ik geloof niet dat de liggers zoveel worden ontlast door een verbreding van de beplanking als in deze grafiek.

    De knikken in de grafiek vallen samen met de verbreding van de beplanking, als de vleugelverbinder de oorzaak zou zijn van de knik in de grafiek zou er een enkele knik aanwezig zijn.
    Donderdag ben ik de hele dag onder de pannen, inclusief de avond. Dagaatdusnie.
     
  8. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk

    Grafiek
    De hulzen waarin de vleugel pennen lopen betekenen ook een versteviging tot aan rib3.
    Ik ga niet beweren dat die stresslijn 100% gelijk zal zijn maar de vorm zal van dezelfde orde zijn.
    Dus ook een stresspiek op plus/minus 30% van de vleugel vanaf de wortel.

    Ka7
    Maar hoe meer ik de constructe van de Ka7 bekijk, hoe meer vertrouwen ik er in heb.
    Nog een indekking met de hardste balsa en dit zal geen kik geven.
     
  9. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Brrrrr

    Gisteren heb ik de vleugels losgehaald van de bouwtafel om ze te kunnen verplaatsen, de vleugels zijn namelijk langer dan de bouwplank. Vanmorgen met het mooie weer heb ik me niet in kunnen houden en de boel even gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Heeft dit monteren enig nut gehad? Voor de bouw geen enkel direct nut. Maar verplaats je nu even in mij en bedenk wat voor motivatie boost dit je dan geeft :D. Toch wel nuttig! Dit is kicken!

    Ik ervaar hier wel hetzelfde effect als destijds met de Elefant: op het moment dat je een vliegtuig naar buiten verplaatst wordt hij ineens een stuk kleiner. Maar hij wordt ook nog een stuk mooier ;).

    De stijfheid van de vleugels is al hoger dan verwacht. De buigstijfheid is zoals verwacht al dik in orde, maar de torsiestijfheid is al een stuk hoger dan verwacht zo zonder beplanking. Dat gaat goed komen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.552
    Locatie:
    Schoonhoven
    Altijd leuk, samengestelde ruwbouw.

    Ga je begin April redden?
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.921
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb zo mijn twijfels. Ik hoop heel erg van wel, maar weiger ervoor te gaan haasten. Het gaat zoals het gaat, en als hij voor april klaar is ben ik heel blij.
     
  12. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.476
    Locatie:
    Harderwijk
    Gaaf hoor! En ja, in jouw plaats had ik 'm ook even gemonteerd, zeker weten...
     
  13. Japie.G

    Japie.G

    Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Berichten:
    3.960
    Locatie:
    Raalte
    Gaaf man!
     
  14. jacobbos

    jacobbos

    Lid geworden:
    13 apr 2008
    Berichten:
    3.092
    Locatie:
    Gorredijk. FRL
    Puur genieten!

    Fantastisch die voorwaartse pijlstelling, wordt een fantastisch vliegbeeld.

    Groet,

    Jacob
     
  15. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Hmmm Raymond,

    Ik had er ook 'last' van om hem in elkaar te zien.
    Meermaals zelfs!
    GENIETEN!!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    ....
     
  16. SRS

    SRS

    Lid geworden:
    23 mei 2005
    Berichten:
    3.739
    Ik leef met je mee.... Het gevoel wat dit losmaakt is priceless...
     
  17. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Haast en spoed is zelden goed.

    Zeker in die materie.

    Rustig genieten van het ambacht is de boodschap.
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.483
    Locatie:
    Kortrijk
    Magnifieke realisatie.
    Is dit de Mowe?
     
  19. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
  20. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.361
    Locatie:
    Utrecht
    Ja, het genot en gevoel waarvoor je het allemaal doet vertienvoudigt ... :D
     

Deel Deze Pagina