Bouw Ka-7 schaalzwever 1:4 (4 meter)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Fotor, 12 nov 2008.

1. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Gefeliciteerd met wederom een mijlpaal! Prachtig stuk werk!

----------------------
    Sent from iPhone.

2. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Prachtig Raymond!

Mijn voorstel: transparante Oracover erop, veuls te mooi om dit weer te laten verdwijnen...

Groet,

Jacob

3. Peral

Peral

Lid geworden:
    7 okt 2007
    Prachtig zeg!!
    Inderdaad bijna zonde om al dat moois weer in te pakken.
    Mooi he, die voorwaartse pijlstelling!

Mooie oplossing trouwens voor die motor. Alleen dat asje valt nauwelijks op, maar de mogelijkheden, en dus het aantal keren dat ie vliegt, worden zo een stuk groter.

Patrick

4. Phaedra

Phaedra

Lid geworden:
    20 aug 2011
    Gewoonweg prachtig, klasse.

5. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Leuk jongens dat jullie allemaal meegenieten.
    Patrick, je verwoordt het helemaal goed. Dit is precies waarom ik zo gecharmeerd was van deze oplossing.

Ondertussen ben ik druk bezig met de achterkap. Een echte uitdaging. Gisteren heb ik de 'zijflanken' aan het kapframe proberen te lijmen.

De groene stukjes hout houden de flappen op afstand van de vleugel, het moet er niet strak tussen vallen. Het witte tussen de kap en de romp zijn strookjes bakpapier om te voorkomen dat de kap aan de romp wordt gelijmd.
    Vanmorgen bleek de lijm (30 min epoxy met beetje katoenvlokken om het iets in te dikken) echter niet lekker uitgehard. Dat moet dus over, dan maar met 24h epoxy. Achteraf misschien niet eens heel erg, nu ik wat verder ben zie ik in dat de flappen er pas op moeten gemaakt als ik de benodigde uitsnede in het reeds aanwezige perspex heb gemaakt.

Ik ben begonnen met het maken van een papieren mal. De buitenste lijnen zijn zo gemaakt. Voor de binnenste lijn heb ik een aantal meetpunten genomen (afstand vleugel-perspex meten), deze vormen dan een gekromde lijn.

Na het uitknippen van deze lijn bleek het meteen al heel aardig te kloppen. Meevaller!

In de kit zat een stukje voorgebogen perspex voor het 'horizontale deel' van de achterkap.

Deze bleek echter net te smal zodat er bij de vleugelwortel een kier zou ontstaan. Toch heb ik hem op maat gemaakt om wat te oefenen. Past heel aardig!

Ik had nog wat perspex plaat liggen waarvan ik een nieuw stuk gemaakt heb dat wel groot genoeg is. De dikte is echter 2x zo groot als het stukje perspex uit de kit (1,15 mm tegen 0,55 mm). Het gewicht valt daardoor 18 gram hoger uit. Jammer, maar straks past het tenminste wel.
    Met de verffohn is het perspex weer verhit en ongeveer in profiel gebogen. Uitsnijden gebeurt met schaar (rechte stukken) en dremel.

Het zelf maken van het horizontale stuk perspex vergt meer werk dan het gebruik van het onderdeel in de kit, maar de grap is dat je daardoor meer het idee hebt met 'echte' modelbouw bezig te zijn. "Zelluf doen!"

Volgende stap is het uitsnijden van een deel van het perspex dat al op het frame zit.

Maar daar gaan we volgende keer mee verder.
    U hoort nog van mij.

6. n.veldhuis

n.veldhuis

Lid geworden:
    1 jun 2009
    schitterrende kist :thumbsup:
    heb hem vorig weekend nog gezien in het echt. :D

groeten,
    Niek

7. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Ik heb een stuk uit de kap gezaagd. De aansluiting tussen de 2 delen lijkt heel aardig te worden. Ik ben voorlopig tevreden!

Nu loopt een nieuwe poging de zijflappen weer aan het frame te lijmen, nu met 24h epoxy.

8. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Aan de binnenkant van de cockpit zijn alle houten latten grijs geschilderd. In de echte Ka-7 is het frame ook behandeld met lichtgrijze 2k verf. Het blijven natuurlijk vierkante latten ipv ronde stalen buizen, maar ze hebben nu in ieder geval niet meer de uiterlijke structuur van hout, ziet er toch meer schaal uit zo.

De verdere afwerking van de cockpit ga ik pas doen nadat het vliegtuig gevlogen heeft, maar dit kan je niet later doen zonder de bespanning onder te kalken.

9. ramses

ramses Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    21 sep 2008
    Hele mooie kist!

Groeten, Ramses

10. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Op de rolroeren moesten nog steeds cap strips worden gemaakt. Dat is inmiddels gedaan. Nu heb ik echt alle cap strips (gelukkig) gehad.

Voor de rolroeren zaten roerhorns in de kit, maar daar kon ik niet zoveel mee. Ik heb zelf maar exemplaren van multiplex gemaakt. Links de exemplaren uit de kit, rechts de zelfbouw.

Aangebracht in het roer:

Op de vleugel:

Voor de kap heb ik transparante siliconenkit gehaald. Dit is 'bouw' kit, volgens de verpakking goed geschikt voor o.a. perspex en het afdichten van grotere naden.
    Eerst een proefstukje

Na een dag drogen houdt het vrij aardig op het perspex. De kit blijft behoorlijk flexibel en het kost enige moeite om de 2 stukken van elkaar te trekken.

Net de kap in elkaar gelijmd. Het ziet er redelijk uit.

Ik ben begonnen met de aansturing van het richting- en hoogteroer. Het richtingroer wordt pull-pull aangestuurd. Vaak zie ik dat dat kruislings gebeurt. Wat is daar de reden van??
    Ik ga het ook kruislings doen omdat het bij mij beter uitkomt. De stuurdraden raken dan zo min mogelijk rompspanten. Op 2 plaatsen raakt de draad echter nog wel een verstevigingsbuis in de romp (hier zie je een knik in de draad). Dit touw wordt overigens niet gebruikt voor de aansturing, is alleen voor het uitvogelen van het geheel.

Zou het genoeg zijn om die latjes te verstevigen door ze met dunne CA te doordrenken of zal ik ze aan de binnenkant moeten bekleden met hele dunne (0,4 of 0,6 mm) triplex?

11. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Wat zou je denken van die latjes verstevigen met een stukje kunststof, taai plastic of zo; een rechthoekje dat je 90 graden vouwt en dan op de betreffende hoek van het latje lijmt. Is versterking en bovendien minder wrijving.
    Je servo kan zeker niet hoger? Want dan zou het misschien vermeden kunnen worden.

12. nico v kooten

nico v kooten

Lid geworden:
    2 nov 2003
    de kabels door een (teflon) buisje laten lopen

13. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Waar vind ik teflon buis??

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    bowdenkabel (de buitenmantel), te koop in de LHS.

15. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    As met wiel (katrol) plaatsen waarover de kabel loopt.

Zoiets, maar dan met een asje ipv. zo'n beugeltje.

Dirk

16. Kaypeters

Kaypeters

Lid geworden:
    23 apr 2012
    uitduwen met een katrol lijkt me niet mogelijk. Zou idd gewoon voor een Bowden kabel gaan. Lekker flexibel en slijt (bijna) niet!

17. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Raymond vertelt al dat de aansturing via Pull-Pull plaatsvindt.
    Dan hoef je niet uit te duwen.

18. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Zoals Wubbe ook al zegt: er wordt niet geduwd.

Er zijn twee kabels en twee katrollen.
    Met de ene trek je het roer één kant op, met de tweede trek je hem de andere kant op ...

Dirk

19. Fotor

Fotor Forum veteraan

Lid geworden:
    10 sep 2006
    Voor enigszins fatsoenlijke katrollen heb ik achter in de staart niet echt plek. Daarbij zou ik niet weten hoe ik aan zulke katrollen moet komen, ik ben geen Ariel die dat even in elkaar knutselt. Ik ga wat proberen met een hulsje (even zoeken in het spullenarchief), en anders plak ik een stukje verenstaal tegen het houten latje als 'glijlager'. Komt goed.

Bij de vorige fotosessie is de camera ergens halverwege per ongeluk naar een lage resolutie gegaan. Daarbij heeft moeders (niet echt een natuurtalent op fotogebied) de uitsnede ook nog eens erg ruim gemaakt, met als gevolg dat de foto's van mij-met-Ka-7 nogal grof van korrel waren. Vandaag heeft mijn vrouw (een iets beter talentje) nieuwe foto's gemaakt, en die zijn wel geslaagd.

Deze keer met achterkap die klaar was, en dat staat goed! Ik word hier wederom erg blij van :cool:.

20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Hoe vindt je moeder het dat je met poppen speelt? :)
    Wat is dat zwarte touwtje dat vlak achter de achterkap in de vleugelwortel zichtbaar is?

Deel Deze Pagina