Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Discussie in 'Duikboten' gestart door MarcT, 1 feb 2023.

1. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Het is fijn, dat het solderen beter gaat.
    Maar ik vind, dat je de manier, waarop je de vele componenten in een beperkte ruimte kunt plaatsen, fantastisch.
    Succes met de voortgang.
    Henk.

MarcT vindt dit leuk.
  2. DutchViking

DutchViking

Lid geworden:
    31 aug 2006
    Mooi en overzichtelijk geworden Marc.
    Groet Willem

MarcT vindt dit leuk.
  3. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Bedankt Henk en Willem.
    Is idd zeer beperkt de ruimte voorin.Er moet zelfs nog een kleine regelaar bij,voor het motortje v/h ballastsysteem.Het achterste techrek moet volledig vrijblijven voor het mechanisme v/h grijpertje.
    Enkel de voeding komt niet in de techrekken,maar in de schaatsen.
    Eenmaal de boot klaar is elke beschikbare ruimte gevuld.Elk onderdeel heeft een vooraf bestemde plaats.
    Het laden v/d accu's gebeurt dmv een laadbus in het achterste techrek.Zo hoeven de techrekken niet uit de boot geschoven te worden.
    Is het doenbaar om met mijn soldeerbout de draden a/d + en - pool v/d cellen te solderen?Heb een proef gedaan op zeer oude cellen.Het soldeer is moeilijk om op te cellen te solderen.Eenmaal erop is het moeilijk om het soldeersel terug vloeibaar te maken voor de voorgesoldeerde draad erin vast te zetten.
    Misschien iemand hier een antwoord op?Dan hoor ik het heel graag.
    Grtjs,Marc.

Laatst bewerkt: 5 dec 2023
  4. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    MarcT vindt dit leuk.
  5. DutchViking

DutchViking

Lid geworden:
    31 aug 2006
    Goedemorgen Marc en Henk,
    Ik heb dat ooit wel gedaan ja, zelfs met een minder sterke soldeerbout ( 75 Wt ) zit wel een dikke koperen stift aan met platte kant.
    Mijn soldeerpistool heeft ook net als die van jou ook 100 Wt , daar moet het zeker mee kunnen.
    Net zoals in de link/tip van Henk wordt beschreven.

Groet Willem

MarcT vindt dit leuk.
  6. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdmgnd,
    Henk en Willem,bedankt voor jullie reactie.
    Ben vandaag in de batterij winkel geweest voor de 2 pakketten te laten samenstellen.
    Zij solderen ook de 4draden eraan vast.(gratis) Is een dagje of 4 wachten erop.
    Heb ook zoveel mogelijk draden ingekort in het voorste techrek,zodat er een heel klein beetje meer plaats is en dat het er een beetje netjes uitziet.
    Op het achterstev spant v/h voorste techrek zijn nu 5 Wago klemmen gelijmd.4voor de bedrading v/d motoren en 1 voor de accu's door te verbinden.
    Zal straks nog wat foto's posten.
    Grtjs,Marc.

Laatst bewerkt: 6 dec 2023
  7. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Dag,
    nog wat verder kunnen doen a/d boot.
    Vandaag wat draden ingekort in het voorste techrek.Moet er wat plaats maken voor de regelaar v/h ballastsysteem.Tevens zijn de 4 Wagoklemmen gelijmd op het achterste spant.Deze dienen voor de 4 draden v/d regelaars en de 4 draden v/d motoren.Voor de andere 2 v/d motor v/h ballastsysteem moet ik nog een plaatsje zoeken.Met de klemmen is het makkelijk om de draden v/d motoren om te polen.
    Ook wat verder gedaan aan het ballastsysteem.Het messing plaatje wat de spuiten doet op en neer gaan is ook ingekort.Nu kan de boot z'n max ballast innemen.Het plaatje komt nu juist tot in de ring van het koepeltje.Ben ook begonnen aan de aansluiting v/h achterste techrek.De verbinding maken voor het laden en de boot onder spanning te zetten.
    Alvast de vorderingen.
    Grtjs,Marc.
    PC061876.JPG PC061877.JPG PC061880.JPG PC061881.JPG PC061882.JPG PC061878.JPG PC061879.JPG

8. DutchViking

DutchViking

Lid geworden:
    31 aug 2006
    Goedenavond Marc,
    Weer heel duidelijk en vooral netjes ingebouwd.
    Moet ook wel vanzelf, mooi ook die wago klemmen.
    Groet Willem

MarcT vindt dit leuk.
  9. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Bedankt Willem.
    Ja,die Wago klemmen is fijn spul.Je moet er ook geen schrik voor hebben dat er een draad loskomt.De klemmen lijm ik met seconden lijm op het pvc spant.Deze zijn dan niet meer los te krijgen.Je kan dus de hendeltjes bedienen zonder dat de Wago klemmen los komen.
    Is ook heel makkelijk om dan aan de boot te werken.
    Als ik de accu's erin heb,kan ik het voorste ballast gieten.Dan nog wat aan het ballastsysteem doen en dan kunnen we gaan proefduiken.Had vandaag Ongeveer 1,5kg aan gewicht op het messingplaatje gelgd.Het motortje drukte die moeiteloos naar boven.Begin er een beetje vertrouwen in te krijgen,in dat systeem.De druk gaat in de boot wel verhogen.Ben reuze benieuwd hoe het dan gaat werken.
    Grtjs,Marc.

DutchViking vindt dit leuk.
  10. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdavnd,

kon niet wachten op de accu's.Had nog een pakketje van 8,4V liggen.
    Het accu pak ontdaan van de krimpkous en er 1 cel van verwijdert,zodat ik 7,2V heb.3,6V per schaats.Dan op elk pakketje nieuwe krimpkous met de verfstripper gedaan.
    Een soldeerbout gekocht van 26euro.Deze heeft een punt bek en een brede bek.Met de brede bek ging het wel om de draden aan het pakket te solderen.
    De cellen zijn nu in de schaatsen geschoven,zodat er 2draden vanvoor uit de shaatsen komen en 2 uit het achterste T-stuk.
    Nu heb ik een bijna totaal gewicht v/d boot.Kan nu ook de ballast gaan gieten.Maak er een malletje voor dat ik dan maar 1maal gebruik.
    Alvast weer foto's.
    Grtjs,Marc.
    PC071883.JPG PC071884.JPG PC071885.JPG PC071886.JPG PC071887.JPG PC071888.JPG PC071889.JPG

Herby63, Jan Walpot, Jinny en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. DutchViking

DutchViking

Lid geworden:
    31 aug 2006
    Goedemorgen Marc,
    Weer een hoop vorderingen gemaakt.
    Wordt ook druk in Stroep qua techniek en elektronica.
    Een proefvaart is nu niet zo heel ver weg meer denk ik.
    Groetjes Willem

MarcT vindt dit leuk.
  12. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdmgnd,

ja Willem,eenmaal de boot klaar,zal er niet zoveel plaats meer over zijn.
    Het achterste techrek zal ook nog heel vol geraken.
    Een paar proefduiken staan ook op het programma,om te zien hoe de micro motor het doet bij stijgende waterdruk.
    Eenmaal dit goed bevonden,is het hoofdstukje v/d kleine grijper aan de beurt.
    Grtjs,Marc.

DutchViking vindt dit leuk.
  13. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Nog een proef gedaan.
    Zojuist het gewicht op de spuiten verhoogd naar 3,5kg ipv eerst 1,5kg.
    Het motortje doet het met deze belasting nog zeer goed.
    Eenmaal de boot z'n waterballast gaat innemen gaat de luchtdruk in de boot verhogen.Dan is het een beetje afwachten wat het systeem gaat doen.Moet nog een beetje aan het systeem werken zodat het in z'n geheel uit de boot kan gehaald worden.Het enigste wat na lange tijd aan vervanging toe is,zijn de spuiten.De allereerste Stroep was uitgerust met een spuit waarop een slangenpomp op aangesloten was.De spuit was pas na 5j aan vervanging toe.
    Zou de max zijn om te duiken met zo'n goedkoop systeem.
    Grtjs,Marc.

Laatst bewerkt: 8 dec 2023
  14. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Dat de druk oploopt is zeker, maar met hoeveel?
    Gelet op het gewicht aan ballast is de inhoud ruim meer dan een liter.
    Wat je aan water, pomp verplaatsing inneemt is in het mini liter bereik.
    Voorbeeld:
    Inhoud 1l, inname water 50ml, geeft een drukverhoging van ongeveer 53 mB.
    Of zie ik iets over het hoofd?
    Groet. Henk.

DutchViking en MarcT vinden dit leuk.
  15. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Dag Henk,bedankt.
    Weet dat de druk binnenin oploopt bij inname ballastwater.
    Ben jou het antwoord verschuldigd op de verhoging v/d druk.
    Is die 53mB veel voor zo een kleine ruimte?(1l)
    Grtjs,Marc.

16. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Het is extreem weinig.
    In het voorbeeld met een inhoud van 1 liter is het 0,053 bar.
    Als de inhoud van de Stroep 2 liter is, dan is de drukverhoging ongeveer 0,025 bar, dus eigenlijk verwaarloosbaar.
    Voor mij hoef je hierover geen zorgen te maken.
    Groet. Henk.

MarcT vindt dit leuk.
  17. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Bedankt Henk,voor deze info.
    En ook dat je dit topic meeleest.
    Heb nog wel enkele vraagjes voor jou,als we weer een beetje verder zijn met de bouw.
    Grtjs,Marc.

18. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Bedankt voor je antwoord.
    Ik heb nogmaals nagedacht.
    Eigenlijk geeft het gewicht van de toegevoegde ballast minimaal het volume van de lucht in de Stroep weer.
    Maar als de ballast 400gr is, dan is de drukverhoging maximaal slechts 0,15bar.
    Dus eigenlijk compenseert gedeeltelijkde interne druk toenename de druk van de duik diepte.
    Leuk duikboten.
    Groet. Henk.

MarcT vindt dit leuk.
  19. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Bedankt Henk voor je deskundige uitleg.
    Heb alvast nog een vraagje voor jou.
    De waterinlaat heeft een doorm van 4mm.Is de waterdruk hetzelfde op de wateringang en de oppervlakte v/d zuiger?Of wordt de waterdruk v/d ingang verdeelt over de oppervlakte v/d zuiger?
    Sorry voor deze vragen.
    Grtjs,Marc.

20. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Dag,

de afgelopen 2 dagen niet veel a/d boot kunnen werken,wegens dringende klusjes a/d woning.
    Nu dus weer tijd en verder doen met de bouw.
    Wilde graag het ballast systeem er in z'n geheel uithalen.Als ik nu de laatste ring met bajonetsluiting in de boot had gelijmd,kreeg ik dat systeem er nooit meer uit.Vandaar wat veranderingen aangebracht.
    Als eerste heb ik een pvc ring uitgezaagd,die juist in de buis paste.De 2 stukjes pvc van 1,5 mm die ik eerst a/d basisplaat had verlijmd,zijn nu verwijdert.De 4 uiterste gaten van 3mm op de messinglaat en 10mm pvc plaat zijn nu gelijktijdig in de ring geboord.De 4 vijzen gaan als pennen dienen.
    Op de pvc ring,komt totaal geen kracht op te zitten,dus,deze komt gewoon los in de buis te liggen(op de aanslag).Dan komt het systeem erop met de 4vijzen in de gaten.Zodoende kan ik het systeem links of rechts draaien.Is makkelijk om dan de silicone darmpjes op de nippels aan te sluiten.
    Het enigste wat ik nog moet doen,is een uitsparing in de pvc plaat van 10mm,en het messing plaatje,uitzagen.Dan kan de laatste ring met bajonetsluiting,in de boot verlijmd worden.
    Enkele foto's.
    Grtjs,Marc.
    PC111890.JPG PC111891.JPG PC111892.JPG PC111893.JPG

Rchobbes, DutchViking en TIMBERWOLF vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina