Bouw kleine Stroep met dubbele pistontank en kleine grijper.

Discussie in 'Duikboten' gestart door MarcT, 1 feb 2023.

1. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    De beugels zijn al wat aangepast.
    De uitsparingen zijn er ook al ingeveild,zodat de beugels in elkaar passen.
    Daarna zijn ze gesoldeert.Moet nu enkel de lengte nog wat aanpassen,zodat de 4mm gaten in de draaischijf kunnen geboord worden.De beugels worden dan met Endfest 300 in de gaten gelijmd.
    Het beschermkruis dient om de koepel te beschermen bij het snel stijgen.Deze koepels hebben maar een wanddikte van 1,63mm.Doch een bolsegment kan aardig wat waterdruk verdragen.
    Door dit toe te passen op de boot heeft de boot praktisch geen last meer v/d oppervlaktespanning van het water op het afsluitdeksel.
    Nog enkele foto's van namiddag.
    Grtjs,Marc.
    PA211448.JPG PA211447.JPG PA211449.JPG PA211450.JPG

Laatst bewerkt: 21 okt 2023
    Herby63 en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  2. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gisteren zondag,niets kunnen doen.
    Vandaag weer verder met de bouw.
    Heb nog niet al de onderdelen voor de bouw v/d motorgondels.
    Alvast wat voorbereidende werkjes voor het voorste techrek.Ook de bouwbasis voor het ballastsysteem.
    De voorste plaat van het techrek is gemaakt van Dibond plaat 3mm.Er zijn 4gaatjes in van 3mm voor de draadstangen van 3mm.Ook zijn er 10 gaten in geboord van 8mm.Deze dienen voor de ledhouders(verlichting).Er zijn ook 4 uitsparingen in gefreesd voor het techrek door de bajonetsluiting te kunnen schuiven.
    Tevens ook al de basis van het ballastsysteem klaar.Dit is een 10mm dikke pvc plaat waarop een messingplaatje(5cm breed),geschroefd wordt.Hierop komt de motor,spindel,koppelstuk,draadstang,begin en eindschakelaar en de 2 injectiespuiten met verbindingsstuk op.
    Het messingplaatje moet nog van 2 uitsparingen voorzien worden,om het volledige ballastsysteem er kunnen uit te halen.
    Het pvc en messingplaatje vormen zo een solide basis,omdat hierop toch wat krachten komen te staan.
    Het pvc plaatje ligt op de inwendige opkant v/d boot,zodat dit plaatje er wel op gelijmd gaat worden.
    Foto's van de vorderingen.
    Grtjs,Marc.
    PA231451.JPG PA231452.JPG PA231454.JPG PA231455.JPG PA231456.JPG PA231457.JPG PA231458.JPG PA231459.JPG PA231460.JPG

TIMBERWOLF vindt dit leuk.
  3. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Dag,

vandaag de gaten van 21mm geboord in het messing plaatje en het pvc plaatje.
    Er komen 2 injectiespuiten van 22ml in(30cent/stuk bij de apotheek).
    Eenmaal de spuiten in het ballastplaatje geplaatst,blijft er onderin de boot nog voldoende ruimte over voor de verbindingen van de spuiten te maken.De spuiten worden verbonden met de waterinlaat.
    Alvast wat foto's van vandaag.
    Grtjs,Marc.
    PA241461.JPG PA241462.JPG PA241463.JPG PA241464.JPG PA241465.JPG

Laatst bewerkt: 24 okt 2023
  4. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdavnd,

vandaag aan het ballastsysteem gewerkt.
    Is nog altijd een vinding van SRS,waar ik wat verder op borduur.
    Na berekening van de inhoud van een bol,kom ik uit op 65ml.Daar de koepel een halve bol is kom ik uit op 32,5ml+ 15ml van de ring waar de bol in zit.Na testen vandaag doet het systeem er 7 sec over voor de nodige ballast.De ring en de halve bol steken boven water uit.
    Er zit een micromotor met vertraging onder de messingplaat.Daar bovenop een koppelstuk voor een spindel van M3.
    Er moet juist nog een begin en eindschakelaar op geplaatst worden.
    Het hele systeem kan zo uit de boot gehaald worden in z'n geheel.
    De vroegere slangenpompen die ik gebruikte,kosten nu 85euro. 220ml/min bij 12V.Daar de Stroep op 7,2V werkt duurde het ballasten lang,ook het afremmen ging zeer langzaam.Dit nieuwe systeem kost mij 29euro en werkt veel sneller en is ook eenvoudig om onderdelen in te vervangen.Het kan zowel liggend als staande gebruikt worden.
    Alvast de foto's van vandaag.
    Grtjs,Marc.
    PA251467.JPG PA251468.JPG PA251469.JPG PA261470.JPG PA251466.JPG

Laatst bewerkt: 26 okt 2023
  5. DutchViking

DutchViking

Lid geworden:
    31 aug 2006
    Geweldig vind ik het, ga bijna mijn eigen stroep van zolder pakken :D.
    Het koppelstuk is denk ik net zo lang als wat de zuigers boven de spuiten uitsteken.?
    Grt Willem

MarcT vindt dit leuk.
  6. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Dag Willem,

bedankt voor je reactie.
    Idd,het koppelstukje is van G-Force.Is een stukje met 2X een 3mm opening met inbussen.Dit dient om op de motoras te monteren alsook de spindel.Dit is gewoon een draadstang van 3mm.
    Er zit ook helemaal geen druklager in het systeem.De micromotor met vertraging werkt gewoon op 7,2V,gelijk de 2 motoren.
    Met dit systeem is een zeer juiste afregeling van de boot mogelijk.Als je dan ook nog de motor van het ballastsysteem met een regelaar gaat uitrusten,dan kan je met een zeer grote precissie je ballastwater doseren.
    Vandaag ook de eerste proeven met water gedaan.Gewoonweg supper!
    De druk in de boot verhoogt bij inname van het ballastwater,daar ik de overdruk in de boot vasthou.Deze extra kracht op de zuigers v/d spuiten bij de overdruk in de boot,deert de micromotor niet.
    Dit systeem kan je nu ook inbouwen in jou Stroep.
    Leuk dat ik je kan helpen met deze info.
    Grtjs,Marc.

Laatst bewerkt: 26 okt 2023
    DutchViking vindt dit leuk.
  7. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Weer een klein beetje verder met de bouw.

Vandaag de afsluitdoppen voor de schaatsen gemaakt.
    Deze bestaan uit een stukje dikwandige pvc buis van 32mm.Is net zo lang als het lijmgedeelte van het T-stuk.In het buisje komt een pvc schijfje van 10mm dik.Daarop komt dan een 2de pvc schijfje met een grotere diam.Deze 2 delen worden dan met cyanoacrilaat verlijmt dmv een lijmmof van 32(zelfde diam als het lijmgedeelte van de schaatsen).De buitenring dient om toch wat grip te hebben bij het uitdraaien van de afsluitdop.In het dikwandig pvc buisje wordt een kleine groef gedraaid voor een dunne O-ring te kunnen herbergen.
    De vroegere afsluitdoppen waren voorzien met een schroefgedeelte en de dop met schroefdraad.Het was dikwijls een probleem om de accu's erin geschoven te krijgen.Heb nu meer speling met deze doppen.
    Nog enkele foto's.
    Grtjs,Marc.
    PA301514.JPG PA301515.JPG PA301516.JPG PA301517.JPG PA301518.JPG PA301519.JPG

Laatst bewerkt: 30 okt 2023
    Rchobbes vindt dit leuk.
  8. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdavnd,

omdat ik moet wachten op vele onderdelen,alvast het voorste techrek gemaakt vandaag.
    De frontplaat voor de 10 leds is in Dibond plaat van 3mm dik.De achterste plaat van het techrek is in 4mm pvc plaat.In de voorplaat en achterplaat zijn telkens 4 gaten van 3mm geboord.Deze dienen om het techrek te monteren dmv 3mm draadstangen en 4mm pvc buisjes.De pvc buisjes dienen als afstandstuk maar ook om de metalen draadstangen af te schermen ivm de regelaars en de V-mixer,die er een plaatsje krijgen.De draadstangen zijn 96mm lang en de pvc buisjes zijn 82mm lang.Op de foto's zie je dat in de pvc plaat 2 uitsparingen zijn gezaagd.Deze dienen om het techrek zonder problemen in de boot te kunnen schuiven,omdat de voedings draden en de draden van de regelaars er doorlopen.
    Morgen ga ik de uitstekende buisjes in de boot wegslijpen zodat het techrek kan uitgetest worden ivm met de uitsparingen voor de bajonet sluiting.
    Nog wat foro's.
    Grtjs,Marc.
    PA311520.JPG PA311521.JPG PA311522.JPG PA311523.JPG PA311524.JPG PA311526.JPG

Laatst bewerkt: 31 okt 2023
    DutchViking, TIMBERWOLF en Rchobbes vinden dit leuk.
  9. robbert de rouw

robbert de rouw

Lid geworden:
    22 dec 2019
    Dat ziet er allemaal zeer strak gemaakt uit!

MarcT vindt dit leuk.
  10. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Bedankt Robbert voor je reactie.

Ik probeer de boot te bouwen met voorhanden zijnde materialen.
    Bedoeling is om alles zo Low Budget mogelijk te houden.
    Grtjs,Marc.

11. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Buisjes vandaag nog niet gedaan.Is een vuil klusje en wacht er nog even mee.
    Er zijn nog genoeg zaken aan de boot te doen.
    Vandaag de opvulstukjes in pvc gezaagd.Deze zijn 6mm dik en passen juist in het alu profiel van 8mm.
    Het profiel en pvc zijn gelijktijdig geboord met een 2mm boortje.
    Op het straalbuisje is een hartlijn getekend zodat het juist op het pvc stukje past.
    Met een kleine hoeveelheid seconden lijm is dit een onwrikbaar geheel.
    Dmv 2mm vijzen en boutjes wordt alles gemonteerd.
    De foto's van vandaag.
    Grtjs,Marc.
    PB011527.JPG PB011528.JPG PB011529.JPG PB011530.JPG PB011531.JPG PB011534.JPG PB011533.JPG

TIMBERWOLF en Rchobbes vinden dit leuk.
  12. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdmdg,

de voorste buisjes vandaag al weggeslepen.Wat een stofboel en veel last van statische electriciteit.Komt door de pvc romp.Stof is ook moeilijk om weg te krijgen.
    Het voorste techrek erin gepast en alles ok.Moet enkel nog een geleiding in de romp lijmen,voor het achterste deel van het techrek.Hierdoor sluit het voorste deel mooi tegen de bajonetsluiting aan.Voor het vergrendelen van het techrek,moet er gewoon een kleine slag naar links of rechts gegeven worden.Dit zie je op de foto's.
    Als ik tijd heb vandaag,ga ik ook nog de achterste buisjes wegslijpen.Dit is nodig omdat er het achterste techrek in komt,voor het mechanisme van de kleine grijper.
    Nog wat foto's.
    Grtjs,Marc.
    PB021539.JPG PB021540.JPG PB021541.JPG PB021546.JPG PB021542.JPG PB021543.JPG PB021544.JPG PB021545.JPG

Laatst bewerkt: 2 nov 2023
  13. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdavnd,

heb de motorgondels klaar liggen voor de motoren in te bouwen.
    Een goede vriend heeft op de draaibank,in de afdekkapjes een gat van 2,3mm(asdikte motor) voorzien.
    Heb in de voorste afdekkapjes een gat van 10mm geboord en daarna met een tap van M12 de nodige draad voorzien.De wartels zijn voorzien van een klemgedeelte,waardoor de motordraad naar buiten komt en alzo waterdicht kan afgeklemd worden.Aan de binnekant van het afdekkapje komt een kontramoer van M12.De schroefdraad van de wartel wordt van Tec 7 voorzien en dan in de M12 opening gedraaid.
    Vandaag de props in messing gehaald in de winkel alsook de propadapters(deze zijn nog met M6,maar worden op de draaibank van M4 voorzien).De adapters hebben een 2,3mm opening met inbussen.Deze past dus heel juis op de motoras.
    Morgen ga ik uitleggen hoe ik de motoren ingiet in de gondels.
    Alvast enkele foto's van vandaag.
    Grtjs,Marc.
    PB031548.JPG PB031549.JPG PB031550.JPG PB031551.JPG PB031552.JPG PB031553.JPG PB031554.JPG PB031555.JPG PB031556.JPG

14. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Vandaag al wat voorbereidende werkjes gedaan ivm het afdichten v/d motoren.
    Allereerst de motorgondeltjes van (Duplo?) gedemonteerd.Op de eerste foto zal je het originele van Duplo zien.Die wat ik heb,heb ik ooit eens met een ganse zak gekocht op een duikboottreffen.Was voor een 25euro.
    Uit de gondeltjes de dichtingen gehaald.Is een soort van lipring wat er in zit.De motoren van de gondeltjes hebben een asdikte van 2mm.De motoren v/d Stroep zijn 2,3mm.Dus een kleine weerstand op de as.Het buitengedeelte v/d dichting is hard rubber en de middenkant is van zacht rubber.Eenmaal de dichting op de gondeltjes v/d boot geplaats is er nog ruim voldoende plaats voor de adapters te klemmen op de motoras.
    Alvast de eerste foto's.
    Grtjs,Marc.
    2540719b.jpg PB041557.JPG Bekijk bijlage 559729 Bekijk bijlage 559729 PB041559.JPG PB041560.JPG PB041561.JPG PB041562.JPG PB041563.JPG

15. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Nog wat foto's van vanmiddag.
    Het waren er enkelen te veel voor te posten
    Vandaar nu de rest.
    Grtjs,Marc.
    PB041564.JPG PB041565.JPG PB041566.JPG PB041567.JPG PB041568.JPG

16. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Gdmdg,

de motoren van de stickers ontdaan met stickerverwijderaar van HG.
    Dan een enkele omwikkeling met Tessa Power.Begin en uiteinde v/d tape,moet tegen elkaar aanliggen.Over elkaar gaat niet,want dan schuift de motor niet meer in het buisje.De voorkant en achterkant krijgen ook een afscherming met tape.Het inpakken v/d motoren dient om de vloeibare was buiten te houden.Na afkoeling stolt de was en zit de motor vast in het buisje.De bedrading heeft een buitenmantel in silicone,alsook de 2 binnendraden.
    Nog enkele foto's.
    Grtjs,Marc.
    PB051572.JPG PB051569.JPG PB051570.JPG PB051571.JPG PB051573.JPG

17. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Een beetje verder met de bouw.

Vandaag de motoren ingegoten.1 is mislukt.Morgen een nieuwe maken.Vooreerst 3 grote theelichtjes gesmolten in een glazen potje.Dit potje stond in een pannetje met kokend water.Het gaatje in het gondeltje,voor de motoras,eerst afgeplakt met een stukje tape.Dit gedaan opdat de vloeibare was niet door de asdoorvoer zou uitlopen,bij het doorprikken v/d tape,door de motor as.Op een houten balk een gat van 3mm voorzien zodat het gondeltje juist met de asopening boven het 3mm gat wordt gezet.Dan een kleine hoeveelheid vloeibare was met een pipet erin gedaan en de motor met grote kracht volledig tot onder geduwd.Het probleem dat je dit met grote kracht moet doen is omdat het vloeibare was onmiddelijk stolt bij in het kontakt komen met de motor.Vervolgens de rest v/d gondel vol gedaan en onmiddelijk de ingelijmde afdekkap met doorvoer over het buisje geschoven.Dan laten afkoelen.En daar is het misgelopen met het tweede gondeltje.De contra moer in de afdekkap neemt zoveel plaats in beslag.Als dan het gondelje tot aan de rand gevuld is heb je veel kracht nodig om de afdekkap er volledig over geschoven te krijgen.De tweede keer mij er echt op miskeken en mislukt.Gevolg,het tweede gondeltje is een 1/2 cm langer dan het eerste.Het lijkt niet veel,maar de propellor staat dan niet in dezelfde positie als de eerste.
    Ga deze foto's in 2 keren doen omdat ik er maar 9 kan uploaden per keer.
    Grtjs,Marc.
    PB061574.JPG PB061575.JPG PB061576.JPG PB061577.JPG PB061584.JPG

DutchViking, TIMBERWOLF en Rchobbes vinden dit leuk.
  18. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Hier een foto van de 2 gondeltjes.
    Spijtig hiervan omdat er zoveel werk aan voorafgegaan is.Kan niets meer hergebruiken daar alles verlijmd is met pvc lijm voor drukleidingen.Morgen kijken als ik nog een nieuwe klaar krijg.
    Grtjs, Marc. PB061581.JPG

DutchViking, Rchobbes en TIMBERWOLF vinden dit leuk.
  19. robbert de rouw

robbert de rouw

Lid geworden:
    22 dec 2019
    Dat is een mooie oplossing, in kaarsvet gieten!

DutchViking en MarcT vinden dit leuk.
  20. MarcT

MarcT

Lid geworden:
    18 mei 2011
    Tweede deel v/d foto's.

Na volledige afkoeling de doorvoer v/d motoras ontvet.
    Aan de achterkant van de rubber dichting zit een conisch gedeelte.Dit gedeelte opgevuld met vet.
    Dan de buitenrand van de dichting voorzichtig voorzien van secondenlijm en het geheel zeer voorzichtig over de as geschoven.Deze dichting een tijdje geklemd tegen de motorgondel.Er is nu ook een weerstand op de motoras,door de dichting.
    Grtjs,Marc.
    PB061582.JPG PB061583.JPG PB061579.JPG PB061580.JPG

TIMBERWOLF en DutchViking vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina