Bouw Liebherr telescoopkraan LTM 11200-9.1 schaal 1:16

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Leo Broers, 18 apr 2021.

  1. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik


    30 pagina's veder. Zelf ook een bouw verslag hier hebben en dan via YouTube achter komen dat die ook hier post.....



    Jij kijkt echt veder als je eigen topic he:wave
     
    Helicor, CobaltBlue, Mark300 en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Dan heb je nog een klusje te gaan Marcel, om het hele verslag door te lezen, want je wilt toch weten hoe dit project gerealiseerd is ;).
    Je hoeft het gelukkig niet in een keer te doen.

    groet Leo.
     
    CobaltBlue, ArjanN, Alberto en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Alberto

    Alberto

    Lid geworden:
    15 jan 2017
    Berichten:
    181
    Locatie:
    Groningen
    Marcel,

    Neem van mij aan het is de moeite waard om vanaf het begin te lezen.
    Dan zie je een ware vakman aan het werk geweldig :worship:

    Grt Albert.:bye:
     
    CobaltBlue en Leo Broers vinden dit leuk.
  4. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lobith
    Veel foto's bekeken en e.e.a. gelezen!
    Alles is gaaf gewoon he.

    Off topic, heb zelf een keer een draaikrans gemaakt voor robot arm.
    Daar 2 lazy Susans voor gebruikt gebruikt. Veel speling die dingen.
    Dmv 2 lazy Susans te combinjeren, de speling er uit gekregen.
    Boel flink gesmeerd. Was leuke oplossing...
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  5. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lobith



    Dit Liebherr topic en paar anderen zijn gewoon om te smuillen!:bye::bier::banana:
     
    Leo Broers en Alberto vinden dit leuk.
  6. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lobith
    Niet vanwege dit toppic ineens, maar als m'n truck/flatbed/excavator af zijn, wil ik een telescoopkraan bouwen.
    Iedereen fijn weekend!
     
  7. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Albert dank je voor de lovende woorden aangaande mijn vakmanschap.:thumbsup:
    Marcel, mooi dat je tijd even genomen hebt om het verslag door te nemen, en je moet altijd dromen houden en het lef hebben er aan te beginnen.:thumbsup:

    Groet Leo.
     
  8. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Verder met het eerste onderdeel voor de bovenbouw.
    De hoofdmast cilinders.

    Zoals ik al eerder heb aangegeven ga ik geen hydrauliek gebruiken in mijn project dus de hoofdmast cilinders ga ik mechanisch aandrijven met schroefspindels.

    20220813_170138.jpg
    RVS pijp rond 30mm wordt de ram van de cilinder, de buitenmantel is messing rond 35mm.
    De grootste lengte is 546 mm en de kortste lengte is 331 mm de slag wordt 220 mm.
    Als je dat voor de eerste keer zo ziet liggen zijn dat wel behoorlijke cilinders.

    20220816_104500.jpg
    Hier worden de bodemplaten waar de moer in komt voor het trapezium schroefdraad gefreesd, ook zie je de uitsparing aan de buitenzijde voor de antirotatie geleiding.

    20220816_122018.jpg
    Uit een het restant van de buis van de buitenmantel frees ik de antirotatie strippen die aan de binnenzijde van de cilinderbuis komen.

    20220817_150133.jpg
    Hier twee drukplaten om de O ring aan te drukken die onderplaat moet fixeren in de cilinderbuis.

    20220817_162147.jpg
    De drukplaat met moer en een o ring waarmee ik de onderplaat in de cilinderbuis vastzet zodat dit altijd weer is los te nemen.

    20220818_214029.jpg
    Het frezen van de gaffelkop van de cilinders in de CNC machine en de handmatige 4e as.

    20220819_101008.jpg
    Het resultaat van het freeswerk voor twee gaffels, de cilinder loopt in de cilinderbuis door een nylon glijlager.

    20220819_221914 klein.jpg
    De onderplaat van de cilinder met het antirotatie stripje. de twee bolkopbouten zijn voor fixering van de moer en de twee ander inbusboutjes zijn
    voor de klemming van de plaat in de cilinderbuis.

    20220819_222428.jpg
    Nog twee verdikkingen aangebracht op de cilinderbuis zoals bij de 1:1 cilinder, ook de slijtbussen in de gaffel aangebracht.

    20220813_170032.jpg
    Hier een plaatje van de 1:1 cilinders, de doorsnede van de cilinders is 60 cm en ze wegen per stuk 4000 kg.

    Wordt vervolgd
    Groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 20 aug 2022
    Demaic, Herm, bvdh en 19 anderen vinden dit leuk.
  9. Marceline

    Marceline

    Lid geworden:
    28 okt 2021
    Berichten:
    895
    Locatie:
    Rotterdam
    Weerom weer mooie onderdelen Leo een top bouwverslag om van te smullen.
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  10. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lobith
    Bohee, kiek die cylinders dan ff zeg!:yes:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  11. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Halsteren
    Weer erg mooi Leo
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  12. Fixit

    Fixit

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    226
    Locatie:
    Badhoevedorp
    Hallo Leo ik denk dat dit toch wel het bouwverslag van het jaar word wat een werk en zo 1 op 1 nagemaakt :thumbsup: :thumbsup:
     
    Leo Broers, CobaltBlue en Alberto vinden dit leuk.
  13. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lobith
    Gebruik je 1 motor en die 'verdeel' je dan op de 2 spindels of gebruik je 2 motoren
    en synchroniseer je die 2? Bij m'n excavator project ga ik 2 motoren elektronisch/softwarematig synchoniseren.Dit is nier persee nodig maa rwil ik gewoon.
    ( 1 master, 1 slaaf ) Fijn weekend!
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  14. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.917
    Locatie:
    Utrecht
    Weer een mooi staaltje modelbouw!!!! Keep on going !!!:worship::worship::worship:
     
    Leo Broers vindt dit leuk.
  15. Catwoman

    Catwoman Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    1 jun 2013
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Nijmegen
    Hallo Leo,
    Dat ziet er weer goed uit, wordt net zo indruk wekkend als de echte kraan ! :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

    groetjes, Charlotte.:bye:
     
    vGenLheftruck_Maarten vindt dit leuk.
  16. ArjanN

    ArjanN

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.097
    Locatie:
    Maurik
    Gaaf zo ga je de telescoop giek ook met spindel.maken
     
  17. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud
    Marceline dank je voor het compliment. leuk dat het verslag zo gewaardeerd wordt.:friends:
    Marcel
    dank je voor het compliment, de cilinders ga ik aandrijven met één motor voor een gegarandeerde gelijkloop van de cilinders en ook om gewicht te beperken.
    Henk dank je voor het compliment.
    Fixit dank je voor het compliment , is er een verkiezing voor het beste bouwverslag?;)
    Leon dank je voor het compliment, we gaan voorlopig nog even door.:thumbsup:
    Charlotte dank je voor het compliment.:friends:
    Arjan dank je voor het compliment, inderdaad bij de telescooparm ga ik het telescoperen ook met spindels uitvoeren. Eigenlijk alles wat met hydraulische cilinders gebeurt ga ik zoveel mogelijk mechanisch uitvoeren.
    Alle leuk aanklikkers ook weer bedankt voor de belangstelling van mijn project.

    Groet Leo
     
  18. Leo Broers

    Leo Broers Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    17 dec 2017
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Westwoud

    Hoofdmast cilinder en onder gaffel met spindel aandrijving.


    Tekening aandrijving spindel.jpg
    De onder gaffel met de tandwielen in het draaipunt verwerkt, ik gebruik hier twee verschillende lagers op het draaipunt een waar het tandwiel op draait en een voor het scharnierpunt van de cilinder.

    20220826_162845.jpg
    Hier een plaatje van de tandwielen en de lagers, door twee tussentandwielen te gebruiken verdeel je de krachten beter en over meerdere tanden.

    20220824_194747.jpg
    Hoe span je een tandwiel in voor het afdraaien van de lager passing!
    Het linkse tandwiel is de meenemer en zit geborgd op de as, het tweede tandwiel het te bewerken tandwiel het derde tandwiel om te zorgen dat deze niet zijdelings verschuift.

    20220825_094818.jpg
    Het eerste freeswerk voor de gaffel in de handmatige vierde as.

    20220825_131038.jpg
    Het freeswerk voor de lippen van de gaffel.

    20220826_151502.jpg
    Het frezen van meerder zijden uit een rond profiel is nog niet zo eenvoudig en dat is aan het resultaat wel te zien.
    Volgende week maar op herhaling.
    groet Leo.
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2022
    Demaic, P Voogt, ozy en 7 anderen vinden dit leuk.
  19. Kraanbouwer

    Kraanbouwer

    Lid geworden:
    8 jun 2009
    Berichten:
    745
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo Leo,

    Wat een prachtige onderdelen liggen er weer op tafel! Ook mooi hoe je laat zien hoe je alles maakt en ook dat het soms wel is mis gaat. Ik heb alleen 1 klein puntje, kan je cilinder nu nog wel voldoende optoppen met deze tandwiel constructie? Ik ben bang dat het tandwiel van de cilinder al snel tegen het tandwiel van de aandrijving aan gaat lopen? Of heb je ook de volledig opgetopte versie getest in je tekeningen en oordeel ik te snel? Ik blijf het in ieder geval volgen.

    Mvg Mitchell
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.
  20. CobaltBlue

    CobaltBlue

    Lid geworden:
    12 feb 2017
    Berichten:
    1.204
    Locatie:
    Lobith
    Elke post is weer genieten!
    Als niet werktuigbouwkundige vraag ik me af, of dat goed gaat, zo de hele overbrenging 1op1.
    De volle kracht zit nu in het hele systeem. Ik heb de neiging om net voor de spindle een vertraging te zetten.
    Zoals bij een vrachtwagen: je ziet de as naar achter snel draaien, maar de kracht wordt pas ontwikkeld dmv dif-overbrenging en eventuele naafreductie.

    Ik blijf je volgen. Te bang dak wah mis!:beer:
     
    vGenLheftruck_Maarten en Leo Broers vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina