Bouw/Ontwerp AM-3D shock.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door nando, 19 feb 2009.

  1. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    ik zag ergens een mooie foto van dit toestel tailtouch in het water... kan dit ...:p:p
     
  2. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    HAHA,:rolling:
    Natuurlijk kan een servo (op enkele speciale na dan) volgens de spec's geen 8V aan...
    De Dymond D47 JR S185 en jr D188 ook niet.
    Daarom gaan ze zo lekker snel al je dat wel doet.:cool:

    Levensduur, tja tot nu toe doet hij het en ik zal het direct hier posten als er 1 stuk gaat. Ik denk niet dat de levensduur echt duidelijk beïnvloed word, motor blijft koud, elektronica ook...

    Maar goed, nu het belangrijke.

    Hij heeft gevlogen! :banana:

    Een vlucht of 7 gemaakt, eigenlijk ben ik wel heel erg te spreken over het model.
    Rudder zou mss iets minder mogen verder lijkt hij redelijk gebalanceerd, alles net wat meer dan een yak54.
    Zwaartepunt heb ik wat mee lopen schuiven en dat zal ik nog blijven doen, kon het niet goed genoeg voelen buiten. Hoeveelheid romp, minimale KE-snelheid is ongeveer gelijk aan een normale yak54 lijkt het, wel stukken sneller en hogere aanvalshoek dan een clik, maar weer een stuk beter dan een yak55, vooralsnog prima. AM een paar keer mee gevlogen, das toch best lastig buiten hoewel er weinig wind was. Maar de kist kan het iig, ga wel Dual Rate instellen, vlakke 8 met rollen was erg lastig zonder te klimmen of te krap de bocht te nemen, en aileron uitslag zat in de 1e 5% van mijn stick.

    Couplings, ja 1 kon ik duidelijk merken, rudder->roll, als ik hem vanuit normale vlucht met ¼ rol rechts naar KE zet dan rolt ie naar links terug naar normaal. En doe ik een ¼ rol naar links dan wil hij naar rechts rollen naar normaal. Dus bij rechts rudder wil hij naar rechts rollen en bij links rudder wil hij naar links.
    Hoe het beste op te lossen? (zonder mixer) En als ik iets v-stelling zou willen geven moet dat positief of negatief?

    En er komen nog wel wat vliegfoto's, er waren genoeg mensen met camera.
    Eerst wat lopen spelen met het water, paar rudder touches gedaan enz. erg leuk, was weer een tijd geleden. Nadat iedereen net weg was en Robin en ik nog over waren ff een rolling loop boven het water, niks bijzonders. Maar toen vloog mijn prop eraf!
    Ik ff schelden, Robin in de lach... Daar lag hij, in het midden, op de kop in het water. Toen kon ik er de humor ook wel van inzien.
    Foto genomen,
    [​IMG]

    Kon geen touw of lange stok vinden, en het gebrek aan wind hiep ook niet...
    Wat riet en natuur zooi er naast/tegenaan gegooit. en toe hij enigszins bij de kant was een stokje gepakt, daar wat tesa omheen gedaan, het rolletje een stuk af gewikkeld, en zo hem uit het water kunnen vissen
    [​IMG]

    De hele tijd zat de regelaar te piepen, ik heb hem nog niet uitgeprobeerd, eerst maar even opdrogen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Waar heb je die gezien?
    Die wil ik ook zien:D
     
  4. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
  5. niels

    niels

    Lid geworden:
    10 nov 2006
    Berichten:
    1.209
    Locatie:
    Roeselare, België
    Mss en domme vraag, maar wat is rcp :confused:

    niels
     
  6. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    :rolling:
    Ik alle mogelijke topics op rcp bekijken...Staat hij als banner op elke pagina! Hoe blind kan je zijn...
     
  7. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
  8. Robinio

    Robinio

    Lid geworden:
    15 aug 2003
    Berichten:
    973
    Locatie:
    Deventer
    Vooral omdat je ook nog eens twee enorme schermen hebt staan. Of viel dat plaatje net in die dooie pixel?
     
  9. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik moet mijn hoofd ook echt bewegen, das mss het probleem, dat ik te lui ben ofzo...
     
  10. hezik

    hezik Guest

    Dit is een klein beetje klok en klepel, maar je zou je landingsgestel kunnen voorzien van stripjes depron, zoals ze dat ook bij de Yakjes doen. Dat doen ze voor zover ik weet specifiek om die coupling eruit te halen. Dat is dan in feite een mini-vleugeltje met heel veel v-stelling.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 mrt 2009
  11. eclipse86

    eclipse86

    Lid geworden:
    29 aug 2005
    Berichten:
    4.612
    Locatie:
    Ieper,west vlaanderen
    idd zeer geslaagde foto, goed gevonden:p
    succes met het drogen:p
     
  12. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Maar ik heb dus negatiefe v nodig? Jammer want iets positief had ik graag toegevoegd. (zoals de deluxe dat heeft)
    Ik wist dat ze dat bij de Clik bijvoorbeeld doen, daarom heeft mijn Clik dat ook. Maar ik wist niet of dat om mee of tegen rollen ging.
    Dus dat zal ik dan doen.

    Mocht dat niet genoeg zijn, wat kan nog meer?
    Kan ik de vorm van het rudder niet wat aanpassen? Onderkant er wat af ofzo (zou me goed uitkomen;))?

    Niet dat het allemaal echt erg is ofzo, ben vooral benieuwd hoe ik het ontwerp kan verbeteren.
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Hoho, niet te snel gaan, zoals ik zei, klok en klepel, je zou het gewoon moeten proberen.

    Als het effect verkeerdom is, dan wordt het een t-canalizer met flinke v-stelling :)

    Of toch mixxen. Tijden de laatste wedstrijd vloog ik met een 12% rudder->roll mix om tegengesteld rollen eruit te halen. Toch vind ik het geen ideale oplossing, het blijft je tegenwerken, bv. bij de cirkel rugvlucht.
     
  14. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    [​IMG]

    [​IMG]
    Foto's door Z900.
    Heel erg bedankt hiervoor
     
    Laatst bewerkt: 3 mrt 2009
  15. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Is mis de drijvers... :D
     
  16. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Zo, net weer heerlijk gevlogen. Dus regelaar en ontvanger doen het nog;)

    Eerst echt zo goed als geen wind, en tussen een paar huizen in, bij momenten niks...
    Dus ff lopen trimmen, zwaartepunt op een mooie plek kunnen krijgen.
    En de rudder-roll couping is minder dan wat het gister leek. Ja, het is er nog maar ik maak wel een extra depron landingsgestel en dan zal het wel goed komen.

    Verder blijf ik zeer positief over het vlieggedrag, hoeveelheid roer is net mooi, hoeveelheid romp ook. Hij remt natuurlijk wel af bij volle uitslag, maar niks bijzonders.
    Ik denk dat een volle rol verticale naar beneden in een 7m hal net gaat.
    Ik kan hem binnen geen verticaal rollende 8 laten doen, maar die kist zal het in zich hebben;)
    Maar de power valt mij een klein beetje tegen. Dit is ook mijn zwaarste kist met deze motor tot nu toe (moet hem nog wegen)
    En de prop is 100% gelijk aan een 8X4,3. Al mijn 8X6 en 8X4,3 gws propellers zijn echt hetzelfde. Snap er niks van!
    Hij blijft nu wel zitten trouwens, andere boutjes in gedaan. 10 X beter!
     
  17. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.781
    Locatie:
    Almere
    Bladhoeken vergeleken?
    Misshcien smoort een 8x6 de motor zodanig dat t effectief een 8x4 is,
    wel ten koste van meer stroom...
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nee, ik heb het vliegen niet vergeleken, idd de bladhoek. De prop's zijn echt helemaal hetzelfde, hoe je er ook naar kijkt.
     
  19. hezik

    hezik Guest

    wat ik ook interessant vind.. doet het ding nu inderdaad die dingen beter waarvan je gehoopt had dat ie die beter zou doen?
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Ik wou snellere vierpunts rollen, dat doe hij zeker, enorm verschil met een clik en ook met een ikarus yak54. Zo ongelovelijk fijn, snel en duidelijk. Het maakt niet uit hoe langzaam je vliegt je hebt altijd direct response.

    Rolsnelheid (in harier rollen en snel rollende loops) moest maar iets omhoog, een yak 55 vond ik te veel op 45graden uitslag, een click iets te weinig en remde teveel op 60 graden, een yak54 te weinig op 45. Wat ik nu hebt voelt erg goed aan, 45 graden +- (moet nog exact meten) Ik kan het nog goed bijhouden met hoogte en rudder recht en linksom (linksom wil ik nogwel eens in de knoop raken, vooral bij meer rolsnelheid, maar dat gaat steeds beter).

    Snaps, dat was het hele punt, moesten mooi en controleerbaar, 1¼ naar en van KE, zonder wiebeligheid erna maar de snelheid mocht er op zich wel uit, zolang hij maar niet uit de lucht valt. Ik denk dat dat redelijk gelukt is, hoewel ik op zich nog wel mijn uitslagen wil verfijnen, naar links vind ik hem erg mooi, naar rechts mag nog iets extremer. Het is iig een grote verbetering tov de clik, een een yak 54 vond ik ook altijd al lekker, eerst alles binnen doen, zonder hulp van de wind, voordat ik zegh dat hij beter gaat dan een 54.

    Wat betreft de rustige figuren, voornamelijk de vlakke8 2rollen, daar vind ik een dual rate voor nodig. Ik denk aan 50% rol, en 75% rudder en hoogte. Echt veel heb ik het niet kunnen oefenen want de meeste tijd ben je bezig met corrigeren voor de wind, maar wat ik kan zien van het vele KE vliegen en de ke loops is dat het toestel een zeer wijd snelheids bereik heeft iets wat de yak 55 onvliegbaar maakte in de am, en ik zo goed aan de yak 54 vond, en hij hangt ook ongeveer even scheef als een yak 54, erg prettig, hoewel een clik "natuurlijk" nog langzamer kan, denk ik dat nog meer romp in andere dingen weer een nadeel kan zijn.

    Zonder ook maar een meter binnen gevlogen te hebben kan ik wel zeggen dat hij erg naar mijn smaak vliegt, en hij iig mijn AM kan vliegen. Dat heb ik overigens ook al een paar keer gedaan, met wisselend succes. En dat is 1 keer opgenomen, komt nog wel mijn kant op.
     
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2009

Deel Deze Pagina